Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi
Yıl: 2018 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 471 - 479 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5961/jhes.2018.288 İndeks Tarihi: 12-11-2020
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi
Öz: Bu çalışmanın amacı, fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mezuniyet sonrasına yönelik mesleki kaygılarını belirlemektir.Ayrıca bölüme yeni başlayan birinci sınıflar ile mezun aşamasındaki son sınıfları mesleki kaygı açısından karşılaştırmaktır. 2016-2017öğretim döneminde fizyoterapi bölümü birinci ve son sınıf öğrencilerine, araştırmacılar tarafından geliştirilen mesleki kaygı anketi iledurumluk ve süreklilik kaygı ölçeği 1-2 (State-Trait Anxiety Inventory – STAI TX 1-2) uygulandı. Kesitsel ve tanımlayıcı olarak planlananaraştırmada her üç ölçek açısından cinsiyet ve sınıflar arası fark araştırıldı. Her üç ölçek açısından cinsiyetler arasında istatistiksel farktespit edilemezken, mesleki kaygı maddeleri açısından sınıflar arasında fark tespit edilmiştir (p>0.05). Birinci sınıflarda mesleki yeterliğeyönelik kaygı yüksek iken dördüncü sınıflarda gelecek ve iş bulma kaygısı daha yüksek bulundu (p>0.05). Çalışmamızda, eğitim sürecininöğrencilerin öz yeterliliklerini desteklemesini memnun edici bulduk. Dördüncü sınıfta artan gelecek ve iş bulma kaygılarının azaltılmasıiçin kariyer günleri gibi faaliyetlerin artırılmasının yararı olacağını düşünmekteyiz.
Anahtar Kelime: Determination of Professional Anxiety Levels of Undergraduate Students Who Have Physiotherapy and Rehabilitation Education
Öz: The aim of the study is to determine professional anxiety levels of undergraduate students who have physiotherapy and rehabilitation education. The professional anxiety questionnaire developed by the researchers and the state-trait anxiety inventory (STAI TX 1-2) were applied on a voluntary basis to physiotherapy first grade and fourth-grade students in the 2016-2017 academic year. In this study which was planned as cross-sectional and descriptive, the difference between genders and classes was investigated in terms of each scale. While no statistical difference between genders was determined in terms of three scales, the statistical significant difference between classes was determined in terms of professional anxiety questioner’s items (p>0.05). While anxiety about professional competence was higher in the first graders, the future and employability anxiety was higher in the fourth graders (p>0.05 ). We were pleased that the educational process supported students’ professional competence anxiety in this study. We consider that increasing activities such as career days will be useful for reducing the future and employability anxiety.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Arabacı, L. B., Korhan, E. A., Tokem, Y., & Torun, R. (2015). Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesisırası ve sonrası anksiyete ve stres düzeyleri ve etkileyen faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-16.
- Arslan, C., Koz, M., Gür, E., & Mendeş, B. (2013). Üniversite öğretim üyelerinin fiziksel aktivite düzeyleri ve sağlık sorunları arasındaki ilişkinin araştırılması. Fırat Üniversitesi Sağlık. Bilimleri Dergisi, 17(4), 249-58.
- Batıgün, A. D., & Kayış, A. A. (2014). Üniversite öğrencilerinde stres faktörleri: kişilerarası ilişki tarzları ve problem çözme becerileri açısından bir değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 69-80.
- Bayar, K., Çadır, G., & Bayar, B. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamaya yönelik düşünce ve kaygı düzeylerinin belirlenmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin, 8(1), 37-42.
- Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği (mkö): geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(1), 85-96.
- Canbaz, S., Sünter, A. T., Aker, S., & Pekşen, Y. (2007). Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin kaygı düzeyi ve etkileyen faktörler. Genel Tıp Dergisi, 17(1), 15-19.
- Çiftçi, G. E., Bülbül, S. F., Muluk, N. B., Duyan, G. Ç., & Yılmaz, A. (2011). Sağlık Bilimleri Fakültesini tercih eden öğrencilerin, üniversite ve meslek tercihlerinde etkili olan faktörler (Kırıkkale Üniversitesi örneği). Kartal Eğitim ve Araştırma Hastanesi Tıp Dergisi, 22(3), 151-160.
- Davies, K., Harrison, K., Clouder, D., Gilchrist, M., McFarland, L., & Earland, J. (2011). Making the transition from physiotherapy student to interprofessional team member. Physiotherapy, 97(2), 139-144. DOI: https://doi.org/10.1016/j. physio.2009.11.008
- Greenberg, P. E., Sisitsky, T., Kessler, R. C., Finkelstein, S. N., Berndt, E. R., Davidson, J. R., Fyer, A. J. (1999). The economic burden of anxiety disorders in the 1990s. The Journal of Clinical Psychiatry, 60(7), 427-35.
- Jones, M., McIntyre J., & Naylor S. (2010). Are physiotherapy students adequately prepared to successfully gain employment? Physiotherapy, 96(2), 169-175.
- Kafkas, M. E., Mahmut, A., Çoban, B., & Karademir, T. (2010). Beden eğitimi öğretmen adaylarının öz yeterlik algıları ile mesleki kaygıları arasındaki ilişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 30-38.
- Kula, K. Ş., & Saraç, T. (2016). Üniversite öğrencilerinin gelecek kaygısı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(33), 27-42.
- Kunduracılar, Z., Akbaş, E., Büyükuysal, Ç., Biçki, D., & Erdem, E. U. (2012). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinde mesleki farkındalığın değerlendirilmesi. Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 2(3), 186-192.
- Mutlu, E. K., Özdinçler, A. R., & Birinci, T. (2017). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik umutsuzluk düzeyleri ve ilişkili parametreler. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(3), 228-235.
- Öner, N., & Le Compte, A. (1983). Durumluk-sürekli kaygı envanteri el kitabı. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
- Özdinçler, A., Tarakçı, E., & Aslan, Y. (2015). Fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin mesleki farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2(2), 217-222.
- Spielberger, C. D. (1973). Manual For The State-Trait Anxiety İnventory For Children. Palo Alto: Consulting Psychologist Press.
- Tayfun, A. N. T., & Korkmaz, A. (2016). Üniversite öğrencilerinde işsizlik kaygısı: Süleyman Demirel üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(17), 534-558.
- Walsh, J., Feeney, C., Hussey, J., & Donnellan, C. (2010). Sources of stress and psychological morbidity among undergraduate physiotherapy students. Physiotherapy, 96(3), 206-212.
- Yakut, H., & Yakut, Y. (2011). Türkiye’deki fizyoterapistlerde kas iskelet sistemi yaralanmaları, yorgunluk ve mesleki memnuniyetin değerlendirilmesi. Türk Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 22(2), 74-80.
- Yeniçeri, N., Mevsim, V., Özçakar, N., Özan, S., Güldal, D., & Başak, O. (2007). Tıp eğitimi son sınıf öğrencilerinin gelecek meslek yaşamları ile ilgili yaşadıkları anksiyete ile sürekli anksiyetelerinin karşılaştırılması. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 21(1), 19-24.
- Yılmaz, İ. A., Dursun, S., Güzeler, E. G., & Pektaş, K. (2014). Üniversite öğrencilerinin kaygı düzeyinin belirlenmesi: bir örnek çalışma. Ejovoc: Electronic Journal of Vocational Colleges, 4(4), 16-26.
APA | Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, Turan F (2018). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. , 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
Chicago | Özdinç Sevgi,Biçici Yağmur,Çamur Miraç,Turan Fatma Nesrin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. (2018): 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
MLA | Özdinç Sevgi,Biçici Yağmur,Çamur Miraç,Turan Fatma Nesrin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. , 2018, ss.471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
AMA | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2018; 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
Vancouver | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2018; 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
IEEE | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F "Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi." , ss.471 - 479, 2018. 10.5961/jhes.2018.288 |
ISNAD | Özdinç, Sevgi vd. "Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi". (2018), 471-479. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.288 |
APA | Özdinç S, Biçici Y, Çamur M, Turan F (2018). Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8(3), 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
Chicago | Özdinç Sevgi,Biçici Yağmur,Çamur Miraç,Turan Fatma Nesrin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 8, no.3 (2018): 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
MLA | Özdinç Sevgi,Biçici Yağmur,Çamur Miraç,Turan Fatma Nesrin Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, vol.8, no.3, 2018, ss.471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
AMA | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018; 8(3): 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
Vancouver | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018; 8(3): 471 - 479. 10.5961/jhes.2018.288 |
IEEE | Özdinç S,Biçici Y,Çamur M,Turan F "Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi." Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 8, ss.471 - 479, 2018. 10.5961/jhes.2018.288 |
ISNAD | Özdinç, Sevgi vd. "Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Eğitimi Alan Lisans Öğrencilerinin Mesleki Kaygı Düzeylerinin Belirlenmesi". Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 8/3 (2018), 471-479. https://doi.org/10.5961/jhes.2018.288 |