Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri

Yıl: 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 598 - 610 Metin Dili: Türkçe DOI: DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751 İndeks Tarihi: 12-11-2020

Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri

Öz:
Bu makale, 2015 Mayıs ayında İzmir Selçuk’ta ve 2016 Eylül ayında ise Bursa İznik’te gerçekleştirilen araştırmalara dayanmaktadır. Araştırmalarda nicel bir yöntem olan kartografik yeniden çizim ile rehberli gezi yöntemi birlikte kullanılarak kentlerdeki değişim irdelenmiştir. İki yöntem birlikte kullanılırken, rehberli gezi yönteminin şehircilik alanında hiç kullanılmıyor olması, buna karşın kentsel değişimin saptandığı bu araştırmaya çok önemli katkılar yapmış olması gibi sebeplerle bu yöntemin makale kapsamında ayrıntılı olarak ortaya konması hedeflenmiştir. Dolayısıyla bu makalenin amacı, rehberli gezi yönteminin şehircilik çalışmalarındaki yerini tartışmaya açmak, yöntemin hangi temaları öne çıkardığını, kentin değişimini anlamak konusunda nasıl fayda sağladığını ortaya koyarak literatüre katkı sağlamaktır. Dolayısıyla bu makale, kentlerin yıllar içindeki değişiminin nasıl olduğunu dönemlere ayırarak anlatmak yerine, rehberli gezi yönteminin bu araştırmalarda nasıl kullanıldığını, yöntemin şehirciliğe katkısını tartışmayı amaçlamaktadır. Makale boyunca, araştırmalarda öncelikle nicel yöntem sayesinde elde edilen sonuç bulguları özet biçimde irdelenmiş, böylece kentlerin nasıl dönüştükleri ayrıntılı olarak ortaya konmuştur. Ardından makalenin temel konusu olan rehberli gezi yönteminin araştırma sürecinde hangi tematik başlıkları karşımıza çıkardığı tartışılmış, bulgulara değinilmiş ve sonuçta bu yöntemin kentlerin değişimini anlamaya çalışan bir araştırmada ne gibi katkılar sağladığı ortaya konmuştur.
Anahtar Kelime:

Learning the City from the Inhabitants: Application of the Commented Walk Method in Urban Studies, Izmir - Selcuk and Bursa - Iznik Examples

Öz:
This article is based on the researches carried out in İzmir Selçuk in May 2015 and in Bursa İznik in September 2016. Cartographic redrawing method, which is a quantitative method, and commented walk method were used together in the researches to examine the change of cities. While the two methods are used together, it is aimed to examine the consequences of the commented walk method in detail due to the fact that this method is never used in the field of urbanism, however, it has made significant contributions to the researches. Therefore, the aim of this article is to discuss the place of commented walk method in urban studies, to contribute to the literature by revealing which themes the method brings to the fore and how it benefits to understand the change of the city. This article aims to discuss how the commented walk method is used in these researches and the contribution of this method to urbanism instead of explaining the change of cities over the years. Throughout the article, first of all, the findings obtained through quantitative methods have been examined and the transformation of the cities has been explained in detail. Then, the thematic headings of the commented walk method, which is the main subject of the article, is revealed, the findings are discussed and as a result, the contribution of this method in a research that tries to understand the change of cities is revealed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson,J.2004.TalkingWhilstWalking:AGeographicalArchaeologyOfKnowledge.Area,36,254-261.
  • Bomfım,Z.A.C.&Urrutıa,E.P.2015.AffectiveDimensionİn CognitiveMapsOfBarcelonaAndSãoPaulo.International JournalOfPsychology,40,37-50.
  • Borda,O.F.2001.ParticipatoryResearchİnSocialTheory:OriginsAndChallenges.In:Reason,P.&Bradbury,H.(Eds.) HandbookOfActionResearch.London:SagePublication.
  • Brydon-Mıller,M.1997.ParticipatoryActionResearch:PsichologyAndSocialChange.JournalOfSocialIssues,53,657-666.
  • Carpıano,R.2009.ComeTakeAWalkWithMe:The‘‘Go-Along’’ InterviewAsANovelMethodForStudyingtHeImplications OfPlaceForHealthAndWell-Being.HealthAndPlace,15, 263-272.
  • Deleuze,G.2004.ProustVeGöstergeler,İstanbul,KabalcıYayınları.
  • Denzın,N.K.&Lıncoln,Y.S.2011.TheSageHandbookOfQualitativeResearch,ThousandOaks,Sage.
  • Emerson,R.M.2001.ContemporaryFieldResearch:PerspectivesAndFormulations,ProspectHeights,Ill.,WavelandPress.
  • Fınchman,B.,Mcguıness,M.&Murray,L.(Eds.)2010b.Mobile Methodologies,GreatBritain:PalgraveMacmillan.
  • Fuller,D.&Kıtchın,R.GeographyAndTheParticipatoryTurn.InternationalGeographicalUnion,2004Glasgow.
  • Gıesekıng,J.J.2013.WhereWeGoFromHere:TheMental SketchMappingMethodAndItsAnalyticComponents.QualitativeInqueries,19,712-724.
  • Haldrup,M.2011.ChoreographiesOfLeisureMobilities.In: Buscher,M.,Urry,J.&Wıtchger,K.(Eds.)MobileMethods. UsaAndCanada:Routledge.
  • Hall,B.1984.Research,CommitmentAndAction:TheRoleOf ParticipatoryResarch.InternationalReviewOfEducation30.
  • Ingold,T.&Lee,J.2008.WaysOfWalking:EthnographyAnd PracticeOnFoot,London,AshgatePub.
  • Irby,D.,Mawhınney,L.&Thomas,K.2013.Re-ExaminingParticipatoryResearchİnDropoutPreventionPlanningİnUrban Communities.EducationalActionResearch,21,267-283.
  • Jones,P.,Bunce,G.,James,E.,Gıbbs,H.&Rıcketts,J.H.2008. ExploringSpaceAndPlaceWithWalkingInterviews.Journal OfResearchPractice,4.
  • Kusenbach,M.2003.TheGo-AlongAsEthnograficResearch Tool.Ethnography,4.
  • Kusenbach,M.2006.PatternsOfNeighboring:PracticingCommunityİnTheParochialRealm.SymbolicInteraction,29,279306.
  • Law,J.&Urry,J.2004.EnactingTheSocial.EconomyAndSociety, 33,390-410.
  • Layeb,S.CommentedWalk,SegmentedWalk:AnExploratory StudyOnTheRelationshipBetweenUrbanSpaceAndSound Stress.InvisiblePlaces,2014Viseu,Portugal.
  • Lewın,K.1946.ActionResearchAndMinorityProblems.Journal OfSocialIssues,2,34-47.
  • Lynch,K.2010.KentİMges,İstanbul,TürkiyeİşBankasıYayınları.
  • Mansyur,C.L.,Jeng,H.A.,Holloman,E.&Debrew,L.2016.Using Community-BasedParticipatoryResearchToIdentifyEnvironmentalJusticeIssuesİnAnInner-CityCommunityAndInform UrbanPlanning.FamilyAndCommunityHealth,39,169-177.
  • Mcıntry,A.,Chatzopoulos,N.,Polıtı,A.&Roz,J.2007.ParticipatoryActionResearch:CollectiveReflectionsOnGender, Culture,AndLanguage.TeachingAndTeacherEducation,23, 748-756.
  • Miaux,S.,Drouın,L.,Morency,P.,Paquın,S.,Gauvın,L.&Jacquemın,C.2010.MakingTheNarrativeWalk-in-Real-TimeMethodologyRelevantForPublicHealthIntervention:Towards AnIntegrativeApproach.HealthAndPlace,16,1166–1173.
  • Mılgram,S.&Jodelet,D.1976.PsychologicalMapsOfParis.In: Proshansky,H.M.(Ed.)EnvironmentalPsychology:People AndTheirPhysicalSettings.NewYork:Holt,RinekartAnd Winston.
  • Murray,L.2010.ContextualisingAndMobilisingResearch.In: Fınchman,B.,Mcguıness,M.&Murray,L.(Eds.)MobileMethodologies.GreatBritain:PalgraveMacmillan.
  • Önen,S.2016.KentiYürüyerekKeşfetmeninSosyolojisiİdealkent,18.
  • Petıteau,J.-Y.2006a.LaMéthodeDesItinérairesOuLaMémoire Involontaire.In:BerqueAugustın,B.P.,DeBıaseAlessıa,LoubesJean-PaulEtPetıteauJean-Yves.(Ed.)ColloqueHabiter DansSaPoétiquePremière,.CerisyLaSalle.
  • Petıteau,J.Y.LaMéthodeDesItinérairesOuLaMémoireInvolontaire.In:Jean-Yves.,vd.,Ed.ColloqueHabiterDansSa PoétiquePremière,2006bCerisy-La-Salle.16.
  • Petıteau,J.Y.&Pasquıer,E.2001.LaMéThodeDesItinéRaires: RéCitsEtParcours.In:MıchèLeGrosjean,J.-P.T.(Ed.)L’espace UrbainEnMéThodes.Marseille:ParenthèSes.
  • Ross,N.,Holland,S.&Ronal,E.2009.MovingStories:UsingMobileMethods.QualitativeResearch,9.
  • Thıbaud,J.P.2001.LaMéthodeDesParcoursCommentés. L’espaceUrbainEnMéthodes.Marseille:Parentèses.
  • Urry,J.2000.SociologyBeyondSocieties:MobilitiesForThe TwentyFirstCentury,London,Routledge.
  • Yeşıl,S.Ş.2016.PsikocoğrafyaveBirŞehirGezginininAnıları. Monograf,5,124-149.
  • Yücel,S.D&Aksümer,G.2018.UrbanMophologicalChangein theCaseofSelçuk,Turkey:Mixed-MethodsApproach.EuropeanPlanningStudies,vol27issue1.Pp:126-159.
  • Yücel,S.D,Aksümer,G.,Seçer,S.2018.KentMorfolojisindeki DeğişiminSaptanmasındaFarklıMetodolojiArayışı:BursaİznikÖrneği.MimarSinanGSÜBilimselAraştırmaProjeleri Birimi.ProjeNo:2016/05.
APA AKSÜMER G (2019). Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. , 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
Chicago AKSÜMER GİZEM Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. (2019): 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
MLA AKSÜMER GİZEM Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. , 2019, ss.598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
AMA AKSÜMER G Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. . 2019; 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
Vancouver AKSÜMER G Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. . 2019; 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
IEEE AKSÜMER G "Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri." , ss.598 - 610, 2019. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
ISNAD AKSÜMER, GİZEM. "Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri". (2019), 598-610. https://doi.org/DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
APA AKSÜMER G (2019). Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. Megaron, 14(4), 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
Chicago AKSÜMER GİZEM Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. Megaron 14, no.4 (2019): 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
MLA AKSÜMER GİZEM Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. Megaron, vol.14, no.4, 2019, ss.598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
AMA AKSÜMER G Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. Megaron. 2019; 14(4): 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
Vancouver AKSÜMER G Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri. Megaron. 2019; 14(4): 598 - 610. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
IEEE AKSÜMER G "Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri." Megaron, 14, ss.598 - 610, 2019. DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751
ISNAD AKSÜMER, GİZEM. "Kenti Yaşayandan Öğrenmek: Şehircilik Çalışmalarında Rehberli Gezi Yönteminin Kullanımı, İzmir-Selçuk ve Bursa-İznik Örnekleri". Megaron 14/4 (2019), 598-610. https://doi.org/DOI: 10.14744/MEGARON.2019.48751