Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi
Yıl: 2020 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 148 - 154 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5222/HEAD.2020.46667 İndeks Tarihi: 19-11-2020
Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi
Öz: Amaç: Araştırma üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama durumu vekişilik özellikleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Araştırma kesitsel tiptedir. Araştırmanın evrenini bir devletüniversitesinin fakülte ve yüksekokullarında normal öğretimde öğrenimgören 2.426 kız öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örnekleminiyapılan güç analizine göre belirlenen 772 kız öğrenci oluşturmuştur.Veriler Katılımcı Tanıtım Formu ve Cervantes Kişilik Ölçeği kullanılaraktoplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde sayı, yüzde, aritmetikortalama, standart sapma, ki-kare, bağımsız gruplarda t testi, pearsonkolelasyon testi ve Cranbach Alfa güvenilirlik testi kullanılmıştır.Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %85’inin dismenore yaşadığıbelirlenmiştir. Araştırmada, 19-25 yaş grubu öğrencilerin 18 ve altıyaş grubu öğrencilerden daha fazla dismenore yaşadıkları saptanmıştır(p<0.05). Ayrıca öğrencilerin duygusal dengeden nörotizme doğru vetutarsız kişilik özeliğinden tutarlı kişilik özelliğine doğru gidildikçedismenore yaşama durumunun arttığı saptanmıştır (p <0.05).Sonuç: Araştırmada, öğrencilerin çoğunluğunun dismenore yaşadığıve duygusal olarak nörotik ve tutarlı kişilerde dismenorenin daha fazlagörüldüğü bulunmuştur. Sağlık personelinin bu kadar yaygın görülenbu problemin çözümünde kişilik özelliklerinin de dismenoreyi etkileyenbir faktör olduğunu bilerek kadınları bütüncül olarak ele almasıönerilmektedir.
Anahtar Kelime: Evaluating the Relationship between Dysmenorrhea and Personality Traits in University Students
Öz: Aim: This study aimed to evaluate the relationship between dysmenorrhea and personality traits in university students. Methods: The research was cross-sectional. The research sample comprised 2,426 female students. The sample of this study comprised 772 students, determined by power analysis. The Participant Presentation Form and the Cervantes Personality Scale were used for data collection, and arithmetic mean, standard deviation, chi-square, independent samples t test, Pearson’s correlation test, and Cronbach’s alpha reliability analysis were used for evaluating the data. Results: It was determined that 85% of the students experienced dysmenorrhea. It was found that students between the ages of 19 and 25 had more dysmenorrhea than those 18 and under. In addition, it was found that as students moved from emotionally balanced to neuroticism and from inconsistent personality traits to consistent personality traits, dysmenorrhea increased (p = 0.001). Conclusion: The study found that the majority of students experienced dysmenorrhea and dysmenorrhea was more prevalent in emotionally neurotic and coherent individuals. It is recommended that the health staff should approach women in a holistic way by knowing that dysmenorrhea affects personality traits.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1 . Yücel U, Özdemir R, Gülhan İ, Çeber E, Eser S. İzmir ili Bornova ilçesinin üç kentsel mahallesinde dismenore sıklığı ve etkileyen faktörler: Toplum tabanlı bir çalışma. Türkiye Klinikleri Journal of Nursing Sciences. 2014;6(2):87-93. Available from: https://www. turkiyeklinikleri.com/article/en-izmir-ili-bornova-ilcesinin-uc-kentselmahallesinde- dismenore-sikligi-ve-etkileyen-faktorler-toplum-tabanlibir- calisma-69148.html
- 2 . Iacovides S, Avidon I, Bentley A, Baker FC. Reduced quality of life when experiencing menstrual pain in women with primary dysmenorrhea. Acta Obstet Gynecol Scand. 2014;93(2):213-7. doi: 10.1111/ aogs.12287.
- 3 . Avcı DK, Sarı E. Üniversite öğrencilerinde dismenoreye yaklaşım ve dismenorenin sosyal yaşam ve okul performansına etkisi. Van Tıp Dergisi. 2018;25(2):188-93. doi: 10.5505/vtd.2018.65807.
- 4 . Yılmaz FA, Başer M. Dismenorenin okul performansına etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2016;5(3):29-33. Available from: https://dergipark.org.tr/download/article-file/220039
- 5 . Potharaju J, Usha P. Prevalence of prımary dysmenorrhea ın young women-an ınstıtutıonal study. J Evolution Med Dent Sci. 2017;6(95):6948-51. doi: 10.14260/jemds/2017/1508.
- 6 . Muluneh AA, Nigussie TS, Gebreslasie KZ, Anteneh KT, Kassa ZY. Prevalence and associated factors of dysmenorrhea among secondary and preparatory school students in Debremarkos town, North-West Ethiopia. BMC Women's Health. 2018;18:57. doi: 10.1186/s12905- 018-0552-x.
- 7 . Helwa HAA, Mitaeb AA, Al-Hamshri S, Sweileh WM. Prevalence of dysmenorrhea and predictors of its pain intensity among Palestinian female university students. BMC Women's Health. 2018;18:18. doi: 10.1186/s12905-018-0516-1.
- 8 . Kural M, Noor NN, Pandit D, Joshi T, Patil A. Menstrual characteristics and prevalence of dysmenorrhea in college going girls. J Family Med Prim Care. 2015;4(3):426-31. doi: 10.4103/2249-4863.161345.
- 9 . Gulzar S, Khan S, Abbas K, et al. Prevalence, perceptions and effects of dysmenorrhea in school going female adolescents of Karachi, Pakistan. International Journal of Innovative Research and Development. 2015;4(2):235-40. Available from: http://www. internationaljournalcorner.com/index.php/ijird_ojs/article/ view/135437/94562
- 10 . Yılmaz T, Yazıcı S. Characteristics of dysmenorrhea situations of midwifery and nursing students. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2008;11(3):1-8. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/29416
- 11 . Oksuz E, Sozen F, Kavas E, et al. Usage of analgesics among young girls and dysmenorrhea. Konuralp Medical Journal. 2017;9(3):37-45. doi: 10.18521/ktd.324267. Available from: https://www.researchgate.net/ publication/321119982
- 12 . Şahin S, Kaplan S, Abay H, Akalın A, Demirhan İ, Pınar G. Üniversite öğrencilerinde dismenore yaşama sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;(1-2-3):25-43. Available from: https://www.researchgate.net/publication/321950931
- 13 . Kısa S, Zeyneloğlu S, Güler N. Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(4):284-97. Available from: https:// dergipark.org.tr/tr/download/article-file/84312
- 14 . Ju H, Jones M, Mishra G. The prevalence and risk factors of dysmenorrhea. Epidemiologic Reviews. 2013;36(1):104-13. doi: 10.1093/epirev/mxt009.
- 15 . De Sanctis V, Soliman A, Bernasconi S, et al. Primary dysmenorrhea in adolescents: Prevalence, impact and recent knowledge. Pediatr Endocrinol Rev. 2015;13(2):512-20. Available from: https://www. researchgate.net/publication/307638403
- 16 . Akduman AT, Budur OÇ. Primer dismenorede tedavi yaklaşımları. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi. 2016;21(3):235-40. Available from: https://dergipark.org.tr/download/article-file/220490
- 17 . Özveren H, Faydalı, S, Gülnar E, Dokuz, HF. Hemşirelerin ağrı değerlendirmesine ilişkin tutum ve uygulamaları. Journal of Contemporary Medicine. 2018;8(1):60-6. doi: 10.16899/ gopctd.388195.
- 18 . Çöçelli LP, Bacaksız BD, Ovayolu, N. Ağrı tedavisinde hemşirenin rolü. Gaziantep Tıp Dergisi. 2008;14(2):53-8. Available from: https:// eurjther.com/content/files/sayilar/27/buyuk/GMJ-2008-14-2-14.pdf
- 19 . Eryılmaz A, Ercan L. Öznel iyi oluşun cinsiyet, yaş grupları ve kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi. 2011;4(36):139-51. Available from: https://dergipark.org.tr/ download/article-file/200005
- 20 . Bal DM, Şahin HN. Cervantes Kişilik Ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2011;8:39-45. Available from: https://www.journalagent.com/ kuhead/pdfs/KUHEAD_8_1_39_45.pdf
- 21 . Bektaş SÇ, Yazıcı H, Bektaş SÇ, Altun F. Öğretmenlerin kişilik özellikleri ve kişisel sağlık davranışları ile depresif belirtileri arasındaki ilişkiler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2013;17(1):127- 42. Available from: http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/ acarindex-1423871413.pdf
- 22 . Arıkan Z, Kuruoğlu AÇ, Beler N, Oral N, Ekim NN, Köktürk O, Levent E. Tüberküloz olgularında hastalığın algılanması ve kişilik özellikleri. Kriz Dergisi. 2000;8(2):39-45. Available from: https://dspace.ankara. edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12575/63759/754.pdf
- 23 . Dirik G, Şahin G. Kişilik özellikleri, hostilite (düşmanlık, öfke) ve sosyal desteğin miyokard infarktüsü (kalp krizi) geçiren hastaların kaygı ve depresyon düzeyleri ile ilişkisi. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2008;9(15):249-66. Available from: https://dergipark.org.tr/download/article-file/214955
- 24 . Demirsoy N, Değirmen N, Kırımlıoğlu N. Holism kavramının sağlık hizmetlerindeki yeri ve önemi. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History. 2011;19(3):164-74. Available from: https:// www.turkiyeklinikleri.com/article/en-holism-kavraminin-saglikhizmetlerindeki- yeri-ve-onemi-61505.html
- 25 . Faramarzi M, Salmalian H. Association of psychologic and nonpsychologic factors with primary dysmenorrhea. Iran Red Crescent Med J. 2014;16(8):e16307. doi: 10.5812/ircmj.16307
- 26 . Tütüncü R, Günay H. Kronik agri, psikolojik etmenler ve depresyon. Dicle Tıp Dergisi. 2011;38(2):257. doi: 10.5798/ diclemedj.0921.2011.02.0028.
- 27 . Pirkalani KK, Rad ZT. Evaluation of personality of patients with dysmenorrhea with the help of the millon's clinical multiaxial inventory III. European Psychiatry. 2013;28(Suppl. 1):1. doi: 10.1016/S0924- 9338(13)76052-8.
- 28 . Huang D, Zhao X, Zhao M. Relationship between premenstrual syndrome and personality traits of female students in a medical college. China Journal of Health Psychology. 2018;(1):68-73. Available from: https://caod.oriprobe.com/articles/52756277/Relationship_Between_ Premenstrual_Syndrome_and_Per.htm
- 29 . Yılmaz T. Yazıcı S. Characteristics of dysmenorrhea situations of midwifery and nursing students. Journal of Anatolia Nursing and Health Sciences. 2008;11(3):1-8. Available from: https://dergipark.org.tr/tr/ download/article-file/29416
- 30 . Aykut M, Günay O, Gün İ, et al. Biyolojik, sosyo-demografik ve nutrisyonel faktörlerin dismenore prevalansına etkisi. Erciyes Tıp Dergisi. 2007;29(5):393-402. Available from: https://docplayer.biz. tr/17402844-Biyolojik-sosyo-demografik-ve-nutrisyonel-faktorlerindismenore- prevalansyna-etkisi.html
- 31 . Castelo-Branco C, Palacios S, Ferrer-Barriendos J, et al. Understanding how personality factors may influence quality of life: Development and validation of the Cervantes Personality Scale. Menopause. 2008;15(5):914-18. doi: 10.1097/gme.0b013e318167b916.
- 32 . IBM. SPSS Sürüm 22.0. Armonk, NY: IBM Corp; 2013.
- 33 . Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N. Hemşirelikte araştırma. İstanbul: Nobel Tıp Kitap Evi; 2015. p. 256-70.
- 34 . Ortiz MI. Primary dysmenorrhea among Mexican university students: Prevalence, impact and treatment. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2010;152(1):73-7. doi: 10.1016/j.ejogrb.2010.04.015.
- 35 . Grandi G, Ferrari S, Xholli A, et al. Prevalence of menstrual pain in young women: what is dysmenorrhea?. J Pain Res. 2012;5:169-74. doi: 10.2147/JPR.S30602.
- 36 . Ameade EPK, Amalba A, Mohammed BS. Prevalence of dysmenorrhea among University students in Northern Ghana; its impact and management strategies. BMC Womens Health. 2018;18(1):39. doi: 10.1186/s12905-018-0532-1.
- 37 . Helwa HAA, Mitaeb AA, Al-Hamshri S, Sweileh WM. Prevalence of dysmenorrhea and predictors of its pain intensity among Palestinian female university students. BMC Womens Health. 2018;18(1):18. doi: 10.1186/s12905-018-0516-1.
- 38 . Kısa S, Zeyneloğlu S, Güler N. Üniversite öğrencilerinde premenstrual sendrom görülme sıklığı ve etkileyen faktörler. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2012;1(4). Avaliable from: https://dergipark. org.tr/tr/download/article-file/84312
- 39 . Erdoğan M. Genç kızlarda primer dismenore ve vücut kitle indeksi [master’s thesis]. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013.
- 40 . Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 12th ed. Ankara: Akademisyen Tıp Kitap Evi; 2014.
- 41 . Gün Ç. Dismenore etkilenmişlik ölçeğinin geliştirilmesi [doctoral dissertation]. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2014
- 42 . Erenel ŞA, Şentürk İ. Sağlık meslek lisesi öğrencilerinin dismenore yaşama durumları ve dismenore ile baş etmeye yönelik uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2007;48-60. Avaliable from: http://www.hacettepehemsirelikdergisi.org/pdf/pdf_ HHD_38.pdf
- 43 . Gustina T. Hubungan antara usia menarche dan lama menstruasi dengan kejadian dismenore primer pada remaja putri di SMK Negeri 4 Surakarta [doctoral dissertation]. Unıversıtas Muhammadıyah Surakarta; 2015. Avaliable from: http://eprints.ums.ac.id/38652/17/NASKAH%20 PUBLIKASI.oke.tina.pdf
- 44 . Kızılırmak A, Kartal B, Calpbinici P. Prevalence of dysmenorrhea in young women and their coping methods. Medicine Science International Medical Journal . 2019;8(2):291-5. doi : 10.5455/ medscience.2018.07.8937.
- 45 . Tatyana A, Taiwo OO, Chinedu NC, Ufuoma AA. Dysmenorrhea and impact on Quality of Life. Journal of Current Medical Research and Opinion. 2018;1(3). Available from: http://www.cmro.in/index.php/ jcmro/article/view/16/37
- 46 . Balık G, Üstüner I, Kağıtcı, M, Şahin FK. Is there a relationship between mood disorders and dysmenorrhea?. J Pediatr Adolesc Gynecol. 2014;27(6):371-4. doi: 10.1016/j.jpag.2014.01.108.
- 47 . Bahrami A, Sadeghnia H, Avan A, et al. Neuropsychological function in relation to dysmenorrhea in adolescents. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. 2017;215:224-9. doi: 10.1016/j.ejogrb.2017.06.030.
- 48 . Pejcic A, Jankovic S. Risk factors for dysmenorrhea among young adult female university students. Ann Ist Super Sanita. 2016;52(1):98-103. doi: 10.4415/ANN_16_01_16.
- 49 . Gebeyehu MB, Mekuria AB, Tefera YG, et al. Prevalence, impact, and management practice of dysmenorrhea among University of Gondar Students, Northwestern Ethiopia: A cross-sectional study. Int J Reprod Med. 2017;2017:3208276. doi: 10.1155/2017/3208276.
- 50 . Akar H, Aydın S. Öğretmen adaylarının kişilik özelliklerinin sosyal girişimcilik özelliklerini yordama düzeyi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2015;12:425-36. Avaliable from: https://docplayer.biz. tr/8526317-Ogretmen-adaylarinin-kisilik-ozelliklerinin-sosyalgirisimcilik- ozelliklerini-yordama-duzeyi-3.html
- 51 . Ismawati RV. Perbedaan Derajat Dismenore antara Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert pada Mahasiswi Pendidikan Dokter Universitas Sebelas Maret [doctoral dissertation]. Universitas Sebelas Maret; 2016.
- 52 . Deborah A, Cobb-Clarka, Stefanie S. The stability of big-five personality traits. Economics Letters. 2012;115:11-5. doi: 10.1016/j. econlet.2011.11.015.
- 53 . Kaya ŞŞ. Televizyonda kadın, sağlık ve hastalık. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. 2011;14(2):117-50. Avaliable from: http://www. sosyolojidernegi.org.tr/s/2300/i/sos_aras_der_2011_2_sahin_kaya_ sehriban.pdf
- 54 . Boz H, Kaynar İ, Özen E, Şenyıldız L. AB kişilik tiplerinin internet bankacılığına duyulan güvene etkisi var mıdır? International Journal of Academic Value Studies. 2017;3(13):435-44. avaliable from: https:// www.researchgate.net/publication/319227588
- 55 . Liang W, Zhang Y, Huajun L I, et al. Personality and primary dysmenorrhea: A study using a five-factor model in Chinese university women. Archives of Neuropsychiatry. 2012;49:92-5. doi: 10.4274/npa. y5965.
- 56 . Klein JR, Litt IF. Epidemiology of adolescent dysmenorrhea. Pediatrics. 1981;68(5):661-4. Avaliable from: https://pediatrics.aappublications. org/content/68/5/661
APA | Şener çetin N, Timur Taşhan S (2020). Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
Chicago | Şener çetin Nurdilan,Timur Taşhan Sermin Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. (2020): 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
MLA | Şener çetin Nurdilan,Timur Taşhan Sermin Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. , 2020, ss.148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
AMA | Şener çetin N,Timur Taşhan S Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2020; 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
Vancouver | Şener çetin N,Timur Taşhan S Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. . 2020; 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
IEEE | Şener çetin N,Timur Taşhan S "Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." , ss.148 - 154, 2020. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
ISNAD | Şener çetin, Nurdilan - Timur Taşhan, Sermin. "Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". (2020), 148-154. https://doi.org/10.5222/HEAD.2020.46667 |
APA | Şener çetin N, Timur Taşhan S (2020). Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17(2), 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
Chicago | Şener çetin Nurdilan,Timur Taşhan Sermin Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 17, no.2 (2020): 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
MLA | Şener çetin Nurdilan,Timur Taşhan Sermin Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, vol.17, no.2, 2020, ss.148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
AMA | Şener çetin N,Timur Taşhan S Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2020; 17(2): 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
Vancouver | Şener çetin N,Timur Taşhan S Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi. 2020; 17(2): 148 - 154. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
IEEE | Şener çetin N,Timur Taşhan S "Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi." Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 17, ss.148 - 154, 2020. 10.5222/HEAD.2020.46667 |
ISNAD | Şener çetin, Nurdilan - Timur Taşhan, Sermin. "Üniversite Öğrencilerinde Dismenore Yaşama Durumu ve Kişilik Özellikleri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi". Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 17/2 (2020), 148-154. https://doi.org/10.5222/HEAD.2020.46667 |