Yıl: 2020 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1622 - 1638 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.20491/isarder.2020.933 İndeks Tarihi: 20-11-2020

Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma

Öz:
Amaç – Bu araştırmanın amacı Self servis teknolojileri kullanımını etkileyen faktörlerin incelenmesive işletmeler tarafından kaynakların verimli kullanılması için tercih edilen self servis teknolojiuygulamalarının, süpermarketlerde verimli kullanılması ve uygulanmasını sağlayacak stratejileri veanalizleri akademik olarak ortaya koymaktır.Yöntem – Araştırmanın verileri yapılandırılmış anket formu vasıtasıyla toplamda 425 tüketicidensüpermarketlerde yüz yüze toplanmıştır. Anketler self servis kasaları hayatında en az bir kezkullanmış tüketicilere uygulanmıştır. Elde edilen bu verilerin SPSS 20 ve AMOS 25 paketprogramları ile analizleri gerçekleştirilmiş ve raporlanmıştır.Bulgular – Yapısal eşitlik modeli kullanılarak yapılan hipotez testinin sonuçlarına göre ise, toplam21 hipotezin 7 tanesi desteklenmemiş, geriye kalan 14 tane hipotezde ise değişkeler arası ilişkilerinöngörüldüğü gibi anlamlı olduğu bulgulanmıştır.Tartışma – Araştırma sonuçları bazı durumsal faktörlerin tüketicilerin tutumları ve algılanandavranışsal kontrolleri üzerinde anlamlı etkilere sahip olduğunu göstermektedir. Ayrıcaaraştırmada beklenildiği gibi tutum, algılanan davranışsal kontrol ve kullanım ve kullanım vetavsiye etme davranışları arasında da olumlu ilişkiler olduğu ortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

Factors Affecting the Usage of Self-Service Technology in the Retailing and Their Results: A Study on Self-Service Checkout in Supermarkets

Öz:
Purpose – The aim of this research is to investigate the factors affecting the usage of the self-service technologies. Self-service technology applications preferred by organizations for using their resources efficiently, factors affecting use of SST should be examined, in order to put forward to provide efficient use in supermarkets strategies. Design/methodology/approach – Data of this study is collected by structured questionnaires and 425 consumers were contacted in person at supermarkets. The questionnaires were administrated to consumers who have used the self-service checkout at least once in their whole life. The obtained data were analyzed and reported by SPSS 20 and AMOS 25 package programs. Findings – The results of the hypothesis testing demonstrate that 7 out of 21 hypotheses are unsupported but as expected the presumed relationships stated in remaining 14 hypotheses were significant. Discussion – Results provide evidence that some situational factors have a significant effect on consumers’ attitudes and perceived behavioral control. Besides as expected it is found that there are positive relationships between attitudes, perceived behavioral control and SST usage and also between usage and likely to recommend SSTs.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I., (1991) “The theory of planned behavior”, Organizational Behavior and Human Decision Processes 50 (2), s.179–211.
  • Amazon's first checkout-free grocery store opens on Monday, https://www.theguardian.com/business/2018/jan/21/amazons-first-automated-store-opens-to-publicon- monday (24.01.2018)
  • Amorim, M., Lago, A., Moscoso, P., and Prieto, E. (2016), “Assisted vs. self-checkout in retail: An empirical analysis of the impact of operational process dimensions on customer satisfaction, recommendation and reuse”, Journal of Service Science Research, 8 (1), s. 1-39.
  • Arıkan ve Telci (2014), “Marka özgünlüğü, marka güveni ve müşteri satın alma davranışı”, 19. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildiri Kitabı, s. 523
  • Bobbitt, L. Michelle, and Pratibha A. Dabholkar (2001), "Integrating attitudinal theories to understand and predict use of technology-based self-service: the internet as an illustration", International Journal of Service Industry Management 12.5, s. 423-450.
  • Chen, C. F. and Chao, W. H. (2011), “Habitual or reasoned? Using the theory of planned behavior, technology acceptance model, and habit to examine switching intentions toward public transit”, Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour, 14 (2), s. 128-137.
  • Collier, J. E. and Barnes, D. C. (2015), “Self-service delight: Exploring the hedonic aspects of selfservice”, Journal of Business Research, 68 (5), s. 986-993.
  • Collier, J. E., Moore, R. S., Horky, A. and Moore, M. L. (2015), “Why the little things matter: Exploring situational influences on customers' self-service technology decisions”, Journal of Business Research, 68 (3), , s. 703-710.
  • Curran, J. M. and Meuter, M. L., (2005), "Self‐service technology adoption: comparing three technologies", Journal of Services Marketing, 19 (2), s. 103-113.
  • Çelik, H. E., ve V. Yılmaz (2013), "LİSREL 9.1 ile Yapısal Eşitlik Modellemesi", İstanbul: Anı Yayınları
  • Civelek, M., (2018) “Yapısal Eşitlik Modellemesi Metodolojisi”, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Demirkan, Haluk, and Jim Spohrer., (2014), "Developing a framework to improve virtual shopping in digital malls with intelligent self-service systems.", Journal of Retailing and Consumer Services 21.5, s. 860-868.
  • Di Pietro, Loredana, Eleonora Pantano and Francesca Di Virgilio, (2014), "Frontline employees ׳ attitudes towards self-service technologies: Threats or opportunity for job performance?", Journal of Retailing and Consumer Services 21.5, s. 844-850.
  • Dabholkar, Pratibha A., L. Michelle Bobbitt, and Eun-Ju Lee. (2003), "Understanding consumer motivation and behavior related to self-scanning in retailing: Implications for strategy and research on technologybased self-service", International Journal of Service Industry Management 14 (1), s. 59-95.
  • Dabholkar, Pratibha A. and Richard P. Bagozzi, (2002) "An attitudinal model of technology-based self-service: moderating effects of consumer traits and situational factors", Journal of the academy of marketing science 30 (3), s. 184-201.
  • Davis, F.D., (1989), “Perceived usefulness, perceived ease of use, and end user acceptance of information technology”, MIS Quarterly 13 (3) s. 319–340.
  • Davis, F.D., R.P. Bagozzi and P.R. Warshaw, (1989) “User acceptance of computer technology: a comparison of two”, Management science, 35(8), 982-1003
  • Demoulin, N. T. M and Djelassi, S., (2016), "An integrated model of self-service technology (SST) usage in a retail context", International Journal of Retail & Distribution Management, 44 (5), s.540-559
  • Gelderman, C. J., Paul, W. T. and Van Diemen, R., (2011) “Choosing self-service technologies or interpersonal services, The impact of situational factors and technology related attitudes”, Journal of Retailing and Consumer Services, 18 (5), s. 414-421.
  • Global EPOS and Self-Checkout 2017, (2017), Stratejik araştırma ve danışmanlık firması RBR,
  • Hsiao, Chun-Hua and Kai-Yu Tang. (2015), "Investigating factors affecting the acceptance of self-service technology in libraries: The moderating effect of gender." Library Hi Tech 33.(1). s. 114-133
  • Kaushik, A. K., Agrawal, A. K., and Rahman, Z. (2015), “Tourist behaviour towards self-service hotel technology adoption: Trust and subjective norm as key antecedents”, Tourism Management Perspectives, 16, s. 278-289.
  • Kipa Basın Açıklaması, (2018), https://www.borsadirekt.com/haberler/942105-, (24.02.2018)
  • Kipa self servis sayısını artırtı, (2017), http://www.ortakalan.com.tr/haberler/kipa-self-servis-kasa-sayisiniartirdi- 23029#1 (09.26.2017)
  • Kline, R. B. (2011), “Principles and Practice of Structural Equation Modeling”, (Third Edition). New York: The Gouilford Press,.
  • Koç, Erdoğan. (2012), “Tüketici davranışı ve pazarlama stratejileri: global ve yerel yaklaşım: pazarlama ve tüketici davranışı kavramlarının İngilizceleriyle”, Ankara, Seçkin Yayıncılık,
  • Kokkinou, A. and Cranage, D.A., (2013), “Using self-service technology to reduce customer waiting times”, Int. J. Hosp. Manag. 33, s. 435–445.
  • Ku, Edward CS and Chun-Der Chen., (2013), "Fitting facilities to self-service technology usage: evidence from kiosks in Taiwan airport", Journal of Air Transport Management 32, s. 87-94.
  • Lee, W., Castellanos, C., and Choi, H.S.C., (2012a), “The effect of technology readiness on customers' attitudes toward self-service technology and its adoption: the empirical study of U.S. airline self-service checkin kiosks”, J. Travel Tour. Mark. 29 (8), s. 731–743.
  • Lee, W.I., Chiu, Y.T.H., Liu, C.C. and Chen, C.W., (2012b), “Self-service technologies: a review of extant knowledge and research agenda”, Adv. Inf. Sci. Serv. Sci., 4 (20), s. 215–221.
  • Liu, S., (2012), “The impact of forced use on customer adoption of self-service technologies”, Computers in Human Behavior, 28(4), s. 1194-1201.
  • Lee, H.-J. and Yang, K., (2012), “Interpersonal service quality, self-service technology (SST) service quality, and retail patronage”, Journal of Retailing and Consumer Services, 20(1), 2013, s. 51-57.
  • Lu, Jin-Long, Jung Kyu Choi, and Wen-Chun Tseng., (2011), "Determinants of passengers’ choice of airline check-in services: A case study of American, Australian, Korean, and Taiwanese passengers", Journal of Air Transport Management, 17(4), s. 249-252.
  • Martin, Jon M., (2012), “Relatıonshıp of customer traıt and sıtuatıonal factor determınants wıth the technology acceptance of self-servıce”, PhD Thesis, Capella University,
  • Migros Şirket Sunumu 1. Çeyrek 2018, (2018), https://www.migroskurumsal.com/userfiles/image/pdf/migros- 1c-2018-sirket-sunumu.pdf, (29.07.2018)
  • Oh, H., Jeong, M., and Baloglu, S., (2013), “Tourists adoption of self-service technologies at resort hotels”, Journal of Business Research, 66(6), s. 692-699.
  • Seçer, İsmail, (2013), "SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma," Ankara: Anı Yayıncılık,
  • Shevlina, Mark, Jeremy NV Milesb and Christopher Alan Lewisa, (2000) "Reassessing the fit of the confirmatory factor analysis of the multidimensional students life satisfaction scale: comments onconfirmatory factor analysis of the multidimensional Students' Life Satisfaction Scale", Personality and Individual Differences 28.(181), 185.
  • Simon, D., Kriston, L., Loh, A., Spies, C., Scheibler, F., Wills, C. and Härter, M. (2010), "Confirmatory factor analysis and recommendations for improvement of the Autonomy‐Preference‐Index (API)", Health Expectations, 234-243.
  • Taylor, Shirley and Peter Todd., (1995), "Decomposition and crossover effects in the theory of planned behavior: A study of consumer adoption intentions", International journal of research in marketing, 12(2), s. 137-155.
  • Türkiye’de market alışverişlerinde yepyeni dönem, (2017) https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/xx/pdf/2017/06/retail-trends.pdf, (21,01,2018)
  • Türkiye perakende sektörü 2017 yarıyıl gündemi, (2017), https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consumer-business/Perakendesektoru- 2017-yariyil-gundemi.pdf , (02.22.2018)
  • White, Allyn, Michael Breazeale ve Joel E. Collier, (2012), "The effects of perceived fairness on customer responses to retailer SST push policies", Journal of Retailing, 88(2), s. 250-261.
  • Zeithaml, Valerie A., L.L. Berry, L.L. and A. Parasuraman., (1996), “The behavioural consequences of service quality”, Journal of Marketing. 60(2) s. 31.
APA Gültekin Y, KUCUKKANCABAS s (2020). Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. , 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
Chicago Gültekin Yasin,KUCUKKANCABAS selin Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. (2020): 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
MLA Gültekin Yasin,KUCUKKANCABAS selin Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. , 2020, ss.1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
AMA Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. . 2020; 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
Vancouver Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. . 2020; 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
IEEE Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s "Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma." , ss.1622 - 1638, 2020. 10.20491/isarder.2020.933
ISNAD Gültekin, Yasin - KUCUKKANCABAS, selin. "Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma". (2020), 1622-1638. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.933
APA Gültekin Y, KUCUKKANCABAS s (2020). Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 12(2), 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
Chicago Gültekin Yasin,KUCUKKANCABAS selin Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi 12, no.2 (2020): 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
MLA Gültekin Yasin,KUCUKKANCABAS selin Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.12, no.2, 2020, ss.1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
AMA Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2020; 12(2): 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
Vancouver Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2020; 12(2): 1622 - 1638. 10.20491/isarder.2020.933
IEEE Gültekin Y,KUCUKKANCABAS s "Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma." İşletme Araştırmaları Dergisi, 12, ss.1622 - 1638, 2020. 10.20491/isarder.2020.933
ISNAD Gültekin, Yasin - KUCUKKANCABAS, selin. "Perakendecilikte Self Servis Teknoloji Kullanımını Etkileyen Faktörler ve Sonuçları: Süpermarketlerde Self Servis Kasalar Üzerine Bir Çalışma". İşletme Araştırmaları Dergisi 12/2 (2020), 1622-1638. https://doi.org/10.20491/isarder.2020.933