Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 226 Sayfa Aralığı: 35 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-11-2020

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim dokuzuncu sınıf öğrencilerinin yaz tatili döneminde matematik, edebiyat ve İngilizce derslerindeyaşadıkları öğrenme kayıpları ile bu kayıpların aile eğitim durumunagöre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini 191 dokuzuncu sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasıamacıyla öğrencilere 2018 yılı Mayıs ve Eylül aylarında araştırmacılartarafından geliştirilen akademik başarı testleri uygulanmıştır. Öğrencilerin öğrenme kaybı yaşayıp yaşamadıkları ilişkili örneklemler içint-testi ile öğrenme kayıplarının ailenin eğitim durumuna göre farklılaşıp farklılaşmadığı ise tek yönlü varyans analizi ile belirlenmiştir.Araştırmanın sonuçları öğrencilerin yaz tatilinde matematik, edebiyatve İngilizce derslerinde anlamlı şekilde öğrenme kaybı yaşadıklarınıortaya koymuştur. Bununla birlikte, öğrencilerin edebiyat ve İngilizcederslerinde yaşadıkları öğrenme kayıpları annenin eğitim durumunagöre anlamlı şekilde farklılaşmıştır. Araştırmanın sonuçları öğrencilerinyaz tatili öğrenme kayıplarının azaltılmasına yönelik öneriler bağlamında tartışılmıştır.
Anahtar Kelime:

SUMMER LEARNING LOSSES OF HIGH SCHOOL STUDENTS: AN ANALYSIS OF FAMILY EDUCATION

Öz:
The purpose of this study is to determine whether the learning losses of students in mathematics, literature and English courses who are in the ninth grade of secondary education during the summer vacation period, differ according to their family education status. The sample of the study was composed of 191 ninth grade students. In order to collect data academic achievement tests were applied to the students in May and September 2018 which developed by the researchers. Whether the students have learning losses is determined by using independent samples t-test and whether it differs according to family education status is determined by using one way ANOVA. The results of the study revealed that students had significant loss of learning in mathematics, literature and English courses during their summer vacation. However, the students’ learning losses in literature and English courses differ significantly according to the mother educational status. The results of the study were discussed in the context of suggestions for reducing the summer vacation learning losses of the students.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALLINDER, R. M., Fuchs, L. S., Fuchs, D., & Hamlett, C. L. (1992). Effects of summer break on math and spelling performance as a function of grade level. The Elementary School Journal, 92(4), 451-460.
  • ALEXANDER, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2007). Summer learning and its ımplications: Insights from the beginning school study. New Directions for Youth Development, 114, 11-32.
  • ARI, A. (2004). Yaz tatili öğrenme kaybı konusunda öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 163, 91-103.
  • ARI, A. (2005a). İlköğretim okulu öğrencilerinin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ARI, A. (2005b). Ülkemizde İlköğretim ders yılının diğer bazı Avrupa ülkeleriyle karşılaştırılması ve farklı uygulamalar. Milli Eğitim Dergisi, 167, 309-319.
  • ARI, A. (2005c). Öğrencilerin yaz tatilindeki öğrenme kayıpları. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • BLAZER, C. (2011). Summer learning loss: Why its effect is strongest among low-income students and how it can be combated. Research Services. Miami-Dade County Public Schools.
  • COOPER, H. M. (2003). Summer learning loss: The problem and some solutions. Champaign, IL: ERIC Clearinghouse on Elementary and Early Childhood Education.
  • COOPER, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research, 66(3), 227-268.
  • ENTWISLE, D. R., & Alexander, K. L. (1992). Summer setback: Race, poverty, school composition, and mathematics achievement in the first two years of school. American Sociological Review, 57(1), 72-84.
  • GERSHENSON, S. (2013). Do summer time-use gaps vary by socioeconomic status? American Educational Research Journal, 50(6), 1219-1248.
  • GERSHENSON, S., & Hayes, M. S. (2018). The implications of summer learning loss for value-added estimates of teacher effectiveness. Educational Policy, 32(1), 55-85.
  • GLADWELL, M. (2009). Çizginin dışındakiler (A. Özer, Çev.). İstanbul: MediaCat.
  • KARABAY, E. (2013). Aile ve okul özelliklerinin PISA okuma becerileri, matematik ve fen okuryazarlığını yordama gücünün yıllara göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • KERRY, T., & Davies, B. (1998). Summer learning loss: The evidence and a possible solution. Support for Learning, 13(3), 118-122.
  • MENARD, J., & Wilson, A. M. (2014). Summer learning loss among elementary school children with reading disabilities. Exceptionality Education International, 23(1), 72-85.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2014). Milli Eğitim Bakanlığı Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_10/01060217_mebdesteklemeveyetistirmekurslariyonergesi.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). PISA 2015 Ulusal Raporu. Milli Eğitim Bakanlığı Ölçme, Değerlendirme ve Sınav Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2015). Education at a Glance 2015; OECD Indicators. OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag2015-en
  • Organisation for Economic Co-operation and Development. (2016). PISA 2015 Results (Volume I): Excellence and Equity in Education, PISA, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/9789264266490-en
  • PALA, N. M. (2008). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözmeye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • PATTON, S. K. L., & Reschly, A. L. (2013). Using curriculum-based measurement to examine summer learning loss. Psychology in the Schools, 50(7), 738-753.
  • SLATES, S. L., Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Olson, L. S. (2012). Counteracting summer slide: Social capital resources within socioeconomically disadvantaged families. Journal of Education for Students Placed at Risk (JESPAR), 17(3), 165-185.
  • WINTRE, M. G. (1986). Challenging the assumption of generalized academic losses over summer. The Journal of Educational Research, 79(5), 308-312.
  • ŞEN, E. U. (2009). Yapılandırmacı yaklaşım temelli yeni ilköğretim programı kılavuzluğunda gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri sonrası yaz tatili öğrenme kayıpları. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • ÖZDEMİR, S., Erkan, S., Karip, E., Sezgin, F., & Şirin, H. (2010). İlköğretim okulu öğrencilerinin okulu terk etme nedenleri ve çözüm önerileri. TÜBİTAK Projesi, (107K453).
  • ZVOCH, K., & Stevens, J. J. (2011). Summer school and summer learning: An examination of the short-and longer term changes in student literacy. Early Education & Development, 22(4), 649-675.
APA Sezgin F, Erdoğan O, DAĞ S (2020). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. , 35 - 52.
Chicago Sezgin Ferudun,Erdoğan Onur,DAĞ SİNAN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. (2020): 35 - 52.
MLA Sezgin Ferudun,Erdoğan Onur,DAĞ SİNAN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. , 2020, ss.35 - 52.
AMA Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. . 2020; 35 - 52.
Vancouver Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. . 2020; 35 - 52.
IEEE Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ." , ss.35 - 52, 2020.
ISNAD Sezgin, Ferudun vd. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ". (2020), 35-52.
APA Sezgin F, Erdoğan O, DAĞ S (2020). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim, 49(226), 35 - 52.
Chicago Sezgin Ferudun,Erdoğan Onur,DAĞ SİNAN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim 49, no.226 (2020): 35 - 52.
MLA Sezgin Ferudun,Erdoğan Onur,DAĞ SİNAN ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim, vol.49, no.226, 2020, ss.35 - 52.
AMA Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim. 2020; 49(226): 35 - 52.
Vancouver Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ. Milli Eğitim. 2020; 49(226): 35 - 52.
IEEE Sezgin F,Erdoğan O,DAĞ S "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ." Milli Eğitim, 49, ss.35 - 52, 2020.
ISNAD Sezgin, Ferudun vd. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN YAZ TATİLİ ÖĞRENME KAYIPLARI: AİLE EĞİTİM DÜZEYİNE İLİŞKİN BİR ANALİZ". Milli Eğitim 49/226 (2020), 35-52.