ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI

Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 226 Sayfa Aralığı: 291 - 321 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 20-11-2020

ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI

Öz:
Bir birey olarak insanın, yaşamının kontrolünü elinde tutmayadevam edebilmesi için, kendi yarattığı kültürel farklılaşmaya ayak uydurması ve genlerindeki en büyük güç olan farklılıklara uyum sağlama(adaptasyon) yeteneğini kullanması gerekmektedir. Bu farklılaşmalaryeni kültürleri, farklı kişilikleri ve sosyal çevreleri oluşturmaktadır.Türkiye’deki çok kültürlü sosyal yapının temelinde, jeopolitik konumve tarihsel miras bulunmaktadır. Sosyoloji açısından bakıldığında budurum ‘kültürel/toplumsal farklılık’ olarak tanımlanmaktadır. Bilişimteknolojilerinin hızla gelişmesi sürecinde, küreselleşmenin kültür veekonomi boyutlarını da önemli ölçüde değiştirdiği görülmektedir. Buaraştırmanın amacı; Türk Eğitim Sistemi’nin eğitim uygulamalarındaçok kültürlü eğitim anlayışına ne şekilde uyum sağlandığını öğretmenalgılarıyla ortaya koymaktır. Araştırma bulguları, ‘yarı yapılandırılmışgörüşme’ tekniği ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında genel anlamda öğretmenlerin, öğrencilerinin bireysel farklılıklarınıgözlemledikleri ve öğretmenlik becerilerini, sınıf yönetimini, öğretimyöntem ve tekniklerini bu farklılıklara göre düzenledikleri görülmektedir. Çok kültürlü eğitimin, eğitim sistemi içinde yerleşebilmesi için,öğretmenlere ihtiyaç duydukları hizmet içi eğitimlerle destek olunabilir.
Anahtar Kelime:

TEACHERS PERCEPTIONS OF MULTICULTURAL EDUCATION

Öz:
In order for an individual to continue to retain control of his life, he has to keep up with the cultural diversity he has created and use his adaptation ability, which is the greatest power in his genes. These differentiations create new cultures, different personalities and social environments. On the basis of multicultural social structure in Turkey, there are geopolitical position and historical heritage. In terms of sociology, this situation is defined as “cultural / social difference”. In the process of rapid development of information technologies, it is seen that globalization has significantly changed the cultural and economic aspects. The purpose of this research is to show how the Turkish Education System is adapted to the multicultural education approach in educational practices with the perceptions of teachers. The research findings were collected by using the ‘semi-structured interview’ technique. When the findings of the research are examined, it is seen that teachers generally observe the individual differences of their students and organize their teaching skills, classroom management, teaching methods and techniques according to these differences. In order for multicultural education to be established within the education system, teachers can be supported with the in-service trainings they need.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • American Psychological Association (2002). ‘Öğretmen eğitimi ulusal akreditasyon komisyonu’ (National Council for Accreditation for Teacher Education - NCATE)
  • APA. (2002). Guidelines on multicultural education, training, research, practice, and organizational change for psychologists. Retrieved http://www.apa.org/pi/ oema/resources/policy/multicultural-guidelines.aspx. 17 Eylül 2010
  • AYDOĞDU, H. (2009). Tevhidi Tedrisat Kanunu ve Eğitimdeki Gelişmeler, Milli Eğitim Dergisi, Sayı:182, 372-383.
  • ÇOBAN, A. E., Karaman, N. G., Dogan T. (2010). Ögretmen Adaylarının Kültürel Farklılıklara Yönelik Bakış Açılarının Çesitli Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi 10 (1)
  • BANKS, J. A. (2005). Multicultural Education: Characteristic and goals. In J. A. Banks &
  • C.A.M. Banks (Eds), Multicultural Education: Issues and Perspectives (5th edition update), Newyork, 3-30.
  • BANKS, J. A. (2009). Multicultural Education: Dimensions and paradigms. Routledge international companion to multicultural education, Newyork, 9-32.
  • BANKS, J. A., Cookson, P., Gay, G., Hawley, W. D., Irvine, J. J., Nieto, S. ve Stephan, W.
  • G. (2001). Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society. The Phi Delta Kappan, 83(3), 196-203.
  • BANKS, J.A. (2013). Çokkültürlü eğitime giriş. (Çev. Aydın, H.). Ankara: Anı Yayınları.
  • BAŞBAY, A., Bektas, Y. (2009). Çok kültürlülük bağlamında ögretim ortamı ve öğretmen yeterlikleri. Egitim ve Bilim, 34 (152) 30-43.
  • BIGATTI, S. M., Gibau, G. S., Boys, S., Grove, K., Ashburn-Nardo, L., Khaja, K., &Springer, J. T. (2012). Faculty Perceptions of Multicultural Teaching in a Large Urban University. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 12(2), 78-93.
  • CIRIK, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Yayınları
  • CANATAN, K. (2009). Avrupa toplumlarında çokkültürcülük, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi The Journal of International Social Research, 2/6, http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt2/sayi6pdf/canatan_kadir.pdf 1 Ekim 2015
  • CRESWELL, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design. Thousand Oaks, California: Sage Publications, community.csusm.edu/.../Creswell J.W. Designing, 36-39.
  • Eğitim Reformu Girişimi (ERG) (2016). Türkiye’de Kapsayıcı Eğitimi Yaygınlaştırmak içi Politik Önlemler’. http://www.egitimreformugirisimi.org/wpcontent/uploads/2017/03/ERG_KapsayiciEgitim_PolitikaOnerileri.pdf. 20 Aralık 2019
  • GAY, G., & Kirkland, K. (2003). Developing cultural critical consciousnessand self reflection in preservice teacher education. Theory Into Practice, 42(3), 181-187.
  • GAY, G. (1977). Curriculum for multicultural education. In F. H. Klassen ve D. M. Gollnick (Eds.), Pluralism and the American teacher: Issues and case studies, Washington, DC: American Association of Colleges for Teacher Education. 31-62
  • GLAZER, N., (1997), We Are All Multiculturalists Now, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • UNESCO Kültürel Çeşitlilik Evrensel Bildirgesi (2001). http://www.unesco.org.tr/ dokumanlar/kulturel_ifadelerin_cesitliligi/EVRENSEL_B%C4%B0LD%- C4%B0RGE.pdf . 21 Aralık 2017
  • UNESCO (2017). Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi. http://www.bmdergi.org/language/tr/dunya-cok-kulturluluk-gununde-bm-kulturel-cesitlilige-karsi-tehditlerle-mucadeleye-cagiriyor/ 21 Aralık 2017
  • ÖZHAN, İ. (2006). Farklılaşmanın özel görünümleri olarak çokkültürlülük ve çokkültürcülük. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • POLAT, S. (2012). ‘Okul Müdürlerinin, Çok Kültürlülüğe İlişkin Bilgi, İlgi Ve Davranış Alt Boyutlarındaki Tutumları’ Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, Ankara, 42:334- 343.
  • PARSONS, Talcott (1964). The Social System. Toronto: Collier-Macmillan.
  • VERMEULEN, H. & Slijper, B.(2003). Multiculturalisme in Canada, Australie en de Verenigde Staten, Ideologie en beleid, 150-200, Amsterdam: Aksant, http://www. ethesis.net/ubi_bene/ubi_bene.pdf 08 Şubat 2018
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, A. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Ed.). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • YILMAZ, Ö. (2011). Öğretmen ve gençlik çalışanları için barış eğitimi rehberi. Retrieved from, http://www. kayadcommunitycenter.com/kayad-life-tr.pdf . 10 Ocak 2018
APA GÜÇLÜ YILMAZ F (2020). ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. , 291 - 321.
Chicago GÜÇLÜ YILMAZ FERAH ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. (2020): 291 - 321.
MLA GÜÇLÜ YILMAZ FERAH ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. , 2020, ss.291 - 321.
AMA GÜÇLÜ YILMAZ F ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. . 2020; 291 - 321.
Vancouver GÜÇLÜ YILMAZ F ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. . 2020; 291 - 321.
IEEE GÜÇLÜ YILMAZ F "ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI." , ss.291 - 321, 2020.
ISNAD GÜÇLÜ YILMAZ, FERAH. "ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI". (2020), 291-321.
APA GÜÇLÜ YILMAZ F (2020). ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Milli Eğitim, 49(226), 291 - 321.
Chicago GÜÇLÜ YILMAZ FERAH ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Milli Eğitim 49, no.226 (2020): 291 - 321.
MLA GÜÇLÜ YILMAZ FERAH ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Milli Eğitim, vol.49, no.226, 2020, ss.291 - 321.
AMA GÜÇLÜ YILMAZ F ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Milli Eğitim. 2020; 49(226): 291 - 321.
Vancouver GÜÇLÜ YILMAZ F ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI. Milli Eğitim. 2020; 49(226): 291 - 321.
IEEE GÜÇLÜ YILMAZ F "ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI." Milli Eğitim, 49, ss.291 - 321, 2020.
ISNAD GÜÇLÜ YILMAZ, FERAH. "ÇOK KÜLTÜRLÜ EĞİTİME İLİŞKİN ÖĞRETMEN ALGILARI". Milli Eğitim 49/226 (2020), 291-321.