Yıl: 2020 Cilt: 35 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 306 - 319 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.16986/HUJE.2019052312 İndeks Tarihi: 21-11-2020

Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics

Öz:
The study was aimed developing a measuring tool intended for special education teacher on teaching maths self-efficacy perception. Then, it was investigated special education teachers’ these perceived perception levels on significant kind of variables. For collecting data, the “Scale for Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Mathematics Teaching (SSEP-SET-RMT)” which was used, was found to have sufficient features in line with validity and reliability exploration. Within study, there were especially 464 special education teachers graduated related field working in İstanbul. It was detected that teachers had sufficient teaching maths self-efficacy perceptions and inspected perceptions varied by level of education of teachers significantly. But, teaching maths self-efficacy perceptions of teachers did not vary by gender, age, professional experience, and student’s special education significantly. As education level increases, teachers’ perceived self-efficacy perceptions increased. Because of teachers’ perception towards their own teaching can form their current teaching, it can be recommended that practical and theoretical studies can made on this subject.
Anahtar Kelime:

Özel Eğitim Öğretmenlerinin Matematik Öğretimine Yönelik Özyeterlilik Algıları

Öz:
Çalışma ile özel eğitim öğretmenlerinin matematik öğretim özyeterlilik algılarına yönelik bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Geliştirilen ölçek kullanılarak özel eğitim öğretmenlerinin bu alanda algılanan özyeterlilik algılarının düzeylerinin farklı çeşit değişkenler üzerindeki durumu araştırılmıştır. Çalışmada yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışmaları doğrultusunda, veri toplama aracı olarak kullanılan “Özel Eğitim Öğretmenlerinin Matematik Öğretimlerine Yönelik Özyeterlilik Algısı Ölçeğinin (ÖEÖ-MÖYÖAÖ)” kullanılabilir özelliklere sahip olduğu bulunmuştur. Araştırma, İstanbul ilinde görev yapmakta olan toplam 464 özel eğitim alan mezunu öğretmen ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenlerin matematik öğretimlerine yönelik özyeterlilik algılarının yeterli düzeyde olduğu ve incelenen algıların öğretmenlerin öğrenim durumu ile anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Diğer taraftan öğretmenlerin matematik öğretim özyeterlilik algılarının cinsiyet, yaş, mesleki deneyim ve öğrencinin özel gereksinim durumu ile anlamlı bir farklılık göstermediği tespit edilmiştir. Buna göre, öğretmenlerin öğrenim durumları arttıkça özyeterlilik algılarının yükseldiği söylenebilir. Öğretmenlerin kendi öğretimlerine yönelik algıları, sunacakları öğretimi şekillendirebileceği için bu konu üzerinde uygulamalı ve kuramsal çalışmalar önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Gerez Cantimer G, Şengül S, AKÇIN F (2020). Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. , 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
Chicago Gerez Cantimer Gülşah,Şengül Sare,AKÇIN FATMA NUR Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. (2020): 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
MLA Gerez Cantimer Gülşah,Şengül Sare,AKÇIN FATMA NUR Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. , 2020, ss.306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
AMA Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. . 2020; 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
Vancouver Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. . 2020; 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
IEEE Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F "Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics." , ss.306 - 319, 2020. 10.16986/HUJE.2019052312
ISNAD Gerez Cantimer, Gülşah vd. "Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics". (2020), 306-319. https://doi.org/10.16986/HUJE.2019052312
APA Gerez Cantimer G, Şengül S, AKÇIN F (2020). Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
Chicago Gerez Cantimer Gülşah,Şengül Sare,AKÇIN FATMA NUR Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35, no.2 (2020): 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
MLA Gerez Cantimer Gülşah,Şengül Sare,AKÇIN FATMA NUR Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.35, no.2, 2020, ss.306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
AMA Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 35(2): 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
Vancouver Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 35(2): 306 - 319. 10.16986/HUJE.2019052312
IEEE Gerez Cantimer G,Şengül S,AKÇIN F "Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, ss.306 - 319, 2020. 10.16986/HUJE.2019052312
ISNAD Gerez Cantimer, Gülşah vd. "Self-Efficacy Perceptions of Special Education Teachers Regarding Teaching Mathematics". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 35/2 (2020), 306-319. https://doi.org/10.16986/HUJE.2019052312