Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 385 - 400 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17130/ijmeb.756932 İndeks Tarihi: 23-11-2020

SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırma, kamu, özel ve üniversite hastanelerinin vizyon ifadelerinin içeriklerininkarşılaştırılması amacıyla gerçekleştirilmiştir. Hastanelerin mülkiyet türüne göre vizyon ifadelerininkarşılaştırılmasında içerik analizi kullanılmıştır. Vizyon ifadelerinin içerikleri analiz edilirken üçkriter kullanılmıştır: (1) en fazla kullanılan kelimelerin belirlenmesi, (2) belirlenmiş olan bileşenlerinkapsanması ve (3) dört vizyon amacının karşılanması. Bu araştırmanın sonuçları, hastanelerin mülkiyettürlerine göre çeşitli benzerlik ve farklılıklar olduğunu göstermiştir. Öncelikle, yapılan içerik analizininsonucuna göre en fazla vurgulanan kelimeler incelendiğinde, “sağlık” ve “hizmet” kelimelerinin tümhastane türlerinde en fazla kullanılan kelimeler olduğu saptanmıştır. Vizyon ifadelerinin içermesi gerekenbileşenler mülkiyet durumlarına göre incelendiğinde, Sağlık Bakanlığı ve üniversite hastanelerinin enfazla atıfta bulundukları bileşenin “performans” olduğu göze çarparken, özel hastanelerin ise “insan”bileşenine vurgu yaptığı saptanmıştır. Hastanelerin vizyon ifadeleri, belirli amaçların karşılanmasıdurumuna göre incelendiğinde ise belirgin farklılıkların olmadığı görülmüştür.
Anahtar Kelime:

CONTENT ANALYSIS OF HEALTH INSTITUTIONS’ VISION STATEMENTS

Öz:
This research was carried out to compare the contents of public, private and university hospitals’ vision statements. Content analysis was used to compare vision expressions according to the type of ownership of hospitals. Three criteria were used when analyzing the content of vision statements: (1) identifying the most used words, (2) inclusion specified components, and (3) meeting four vision objectives. The results of this study showed that there are several similarities and differences between the types of hospitals. First of all, when the words highlighted according to the results of the content analysis are examined, it is determined that the words ”health” and ”service” are the most commonly used words in all hospital types. When the components that should be included in the vision statements are examined according to their ownership status, it is observed that the component that the most referenced by the Ministry of Health and university hospitals is “performance”, whereas private hospitals emphasize the “people” component. When the vision statements of the hospitals were examined according to the meeting of certain goals, it was seen that there were no significant differences.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abelman, R., Atkin, D., Dalessandro, A., Snyder-Suhy, S., & Janstova, P. (2007). The trickle-down effect of institutional vision: Vision statements and academic advising. NACADA Journal, 27(1), 4-21.
  • Ahn, C. Y., Kim, H. S., Kim, W. B., Oh, C. H., Hong, J. Y., Kim, E. Y., & Lee, M. S. (2017). Analysis of vision statements in 6th community health plan of local government in Korea. Journal of Agricultural Medicine and Community Health, 42(1), 1-12.
  • Aytar, O., & Soylu, Ş. (2017). Türk bankacılık sektörünün misyon ve vizyon ifadelerine yönelik bir içerik analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 117-131.
  • Baum, J.R., Locke, E.A., & Kirkpatrick, S.A. (1998). A longitudinal study of the relation of vision and vision communication to venture growth in entrepreneurial firms. Journal of Applied Psychology, 83(1), 43–54.
  • Belasco, J. (1990). Teaching the elephant to dance: The managers’ guide to empowering change. New York: Plume.
  • Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies of taking charge. New York: Harper & Row.
  • Boal, K. B., & Hooijberg, R. (2000). Strategic leadership research: Moving on. The Leadership Quarterly, 11(4), 515-549.
  • Bryson, J.M. (1995). Strategic planning for public and nonprofit organizations. San Francisco: JosseyBass Publishers.
  • Castro, R., & Lohmann, G. (2014). Airport branding: Content analysis of vision statements. Research in Transportation Business & Management, 10, 4-14.
  • Collins, J. C., & Porras, J. I. (1994). Built to last: Successful habits of visionary companies. New York: Harper Business.
  • Collins, J. C., & Porras, J. I. (1996). Building your company’s vision. Harvard Business Review, 74(5), 65-77.
  • Collins, J. C., & Porras, J. I. (1991). CMR classics: Organizational vision and visionary organizations. California Management Review, 50(2), 117-137.
  • Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–12.
  • Demir, I. B., & Ugurluoglu, O. (2019). Evaluation of the use of strategic management tools by hospital executives in Turkey. Journal of Health Management, 21(1), 38-52.
  • Demir, İ. B. (2015). Hastane yöneticilerinin stratejik yönetim araçları bilgi ve kullanım düzeyleri üzerine bir araştırma (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Dess, G. G., Lumpkin, G. T., & Eisner, A. B. (2007). Strategic management: Creating competitive advantages. 3th Edition, New York: The McGraw-Hill Companies.
  • El-Namaki, M. (1992). Creating a corporate vision. Long Range Planning, 25(6), 25–29. Gulati, R. (2015). Understanding vision and its role in health care environment. Doctoral Dissertation, The University of Texas School of Public Health, Texas.
  • Howell, J.M., & Avolio, B.J. (1993). Transformational leadership, transactional leadership, locus of control, and support for innovation: Key predictors of consolidated-business-unit performance. Journal of Applied Psychology, 78(6), 891–902.
  • Howell, J.M., & Shamir, B. (2005). The role of followers in the charismatic leadership process: Relationships and their consequences. Academy of Management Review, 30(1), 96–112.
  • Hussey, D. (1998). Strategic management from theory to implementation. 4th Edition, Massachusetts: Butterworth-Heinemann.
  • Kaplan, R. S., Norton, D. P., & Barrows, E. A. (2008). Developing the strategy: Vision, value gaps, and analysis. Balanced Scorecard Report, 10(1), 1-5.
  • Katsioloudes, M. I. (2006). Strategic management: global cultural perspectives for profit and non-profit organizations. Oxford: Elsevier Inc.
  • Kouzes, J., & M.Posner, B. Z. (1991). The leadership challenge: How to get extraordinary things done in organizations. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  • Larwood, L., & Falbe, C. M. (1997). Strategic vision: Separating truth from fantasy. Paper presented at British Academy o f Management Conference, Vancouver, BC.
  • Levin, I.M. (2000). Vision revisited. Journal of Applied Behavioral Science, 36(1), 91-107.
  • Lipton, M. (1996). Opinion: Demystifying the development of an organizational vision. Sloan Management Review, 37(4), 83-93.
  • Lucas, J.R. (1998). Anatomy of a vision statement. Management Review, 87(2), 22-27.
  • Melek, C. (2012). Metin madenciliği teknikleri ile şirketlerin vizyon ifadelerinin analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Myrick, K. A. (2017). Vision matters: Vision content and organizational performance. Doctoral Dissertation, Saint Mary’s University, Nova Scotia .
  • Oster, S. M. (1995). Strategic management for nonprofit organizations: Theory and cases. Oxford: Oxford University Press.
  • Ozdem, G. (2011). An analysis of the mission and vision statements on the strategic plans of higher education institutions. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(4), 1887-1894.
  • Perera, F. D. P. R., & Peiró, M. (2012). Strategic planning in healthcare organizations. Revista Española de Cardiología (English Edition), 65(8), 749-754.
  • Price, W. H. (2001). Vision and change: The relationship between vision statements and strategic change in organizations. Doctoral Dissertation, Nova Southeastern University, Florida.
  • Raynor, M.E. (1998). That vision thing: Do we need it? Long Range Planning, 31(3), 368–376.
  • Ruvio, A., Rosenblatt, Z., & Hertz-Lazarowitz, R. (2010). Entrepreneurial leadership vision in nonprofit vs. for-profit organizations. The Leadership Quarterly, 21(1), 144–158.
  • Selznick, P. (1957). Leadership in administration: A sociological interpretation. New York: Harper & Row.
  • Soylu, Y., & İleri, H. (2010). Hastanelerde stratejik yönetim uygulamaları Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Dergisi, 13(1-2), 79-96.
  • Swayne, L. E., Duncan, W. J., & Ginter, P. M. (2012). Strategic management of health care organizations. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Thoms, P., & Greenberger, D.B. (1998). A test of vision training and potential antecedents to leaders’ visioning ability. Human Resource Development Quarterly, 9(1), 3−19.
  • Westley, R., & Mintzberg, H. (1989). Visionary leadership and strategic management. Strategic Management Journal, 10(1), 17–32.
  • White, C. (2004). Strategic management. Hampshire: Palgrave Macmillan.
  • Wilson, I. (1992). Realizing the power of strategic vision. Long Range Planning, 25(5), 18–28.
  • Yavuz, M. (2017). Türkiye kamu hastane birliklerinin misyon ve vizyon ifadelerinin içerik analizi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yavuz, M., & Döven, M. S. Misyon ve vizyon ifadeleri kurumu ifade etmekte midir: Kamu hastane birlikleri örneği. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 67-100.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zuckerman, A. M. (2005). Healthcare strategic planning. 2nd Edition, Chicago: Health Administration Press.
APA kartal n, UGURLUOGLU O (2020). SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. , 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
Chicago kartal nazan,UGURLUOGLU OZGUR SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. (2020): 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
MLA kartal nazan,UGURLUOGLU OZGUR SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. , 2020, ss.385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
AMA kartal n,UGURLUOGLU O SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. . 2020; 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
Vancouver kartal n,UGURLUOGLU O SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. . 2020; 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
IEEE kartal n,UGURLUOGLU O "SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ." , ss.385 - 400, 2020. 10.17130/ijmeb.756932
ISNAD kartal, nazan - UGURLUOGLU, OZGUR. "SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ". (2020), 385-400. https://doi.org/10.17130/ijmeb.756932
APA kartal n, UGURLUOGLU O (2020). SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
Chicago kartal nazan,UGURLUOGLU OZGUR SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16, no.2 (2020): 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
MLA kartal nazan,UGURLUOGLU OZGUR SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
AMA kartal n,UGURLUOGLU O SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 2020; 16(2): 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
Vancouver kartal n,UGURLUOGLU O SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 2020; 16(2): 385 - 400. 10.17130/ijmeb.756932
IEEE kartal n,UGURLUOGLU O "SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ." Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16, ss.385 - 400, 2020. 10.17130/ijmeb.756932
ISNAD kartal, nazan - UGURLUOGLU, OZGUR. "SAĞLIK KURULUŞLARININ VİZYON İFADELERİNİN İÇERİK ANALİZİ İLE İNCELENMESİ". Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16/2 (2020), 385-400. https://doi.org/10.17130/ijmeb.756932