Yıl: 2020 Cilt: 16 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 401 - 428 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17130/ijmeb.756938 İndeks Tarihi: 23-11-2020

MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ

Öz:
Yoğun rekabetin yaşandığı ve her şeyin hızlı bir şekilde birbirine benzediği günümüz pazarlarındamarkalaşmaya yönelik çalışmalar işletmelerin en önemli silahı olarak görülmeye başlamıştır.Markalaşma ve farklılaşmanın önem kazandığı bu süreçte kentler de, sahip olduğu unsurları hedef kitleninkolayca benimseyebileceği sembol, duygu, simge ve kişi gibi değerlere dönüştürerek konumlandırmayaçalışmaktadırlar. Algılama haritaları da elde edilen konumu görsel olarak sunmaya yarayan önemli biraraçlar olarak görülmektedir. Bu çalışmada, algılama haritaları kullanılarak, Erzurum kentinin rakiplerikarşısındaki marka konumu belirlenmeye çalışılmaktadır. Araştırma sonucunda, Erzurum kentinin markakonumunun, rakip olarak belirlenen Gaziantep, Kayseri, Kahramanmaraş ve Malatya kentlerin markakonumlarından daha kötü olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

THE USE OF PERCEPTUAL MAPPING IN URBAN BRAND POSITIONING: THE CASE OF ERZURUM PROVINCE

Öz:
In today’s markets of intense competition, in which everything becomes similar to each other, branding have started to be seen as the most important weapon of enterprises. In this process, cities have focused on differentiation and branding activities in order to be preferred in a highly competitive environment. In this process, where branding and differentiation become important, cities try to position their key elements by transforming them into values such as symbols and emotions that the target audience can easily adopt. Perceptual mapping is seen as an important visualization means to present the position achieved.In this study, the brand position of the city of Erzurum against its competitors is determined by using the perceptual maps. As a result of the study, the brand position of the city of Erzurum was found to be worse than the brand positions of the competitors identified, which are the Gaziantep, Kayseri, Kahramanmaras and Malatya cities.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aaker, D. A. (2010). Güçlü markalar yaratmak. (Çev. E. Demir). İstanbul: MediaCat.
  • Aguilar, J. T. M., & Lopez, N. V. (2013). How can mega events and ecological orientation improve city brand attitudes? International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(4), 629- 652.
  • Anholt, S. (2005). Some important distinctions in place branding. Journal of Place Branding and Public Diplomacy, 1(2), 116-121.
  • Aray, G. (2009). Marka konumlandırma ve şehir markaları: Burdur şehrinin markalaşmasına yönelik bir uygulama (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Braun, E. (2008). City marketing: Towards an integrated approach. Rotterdam: Erasmus University.
  • Dibb, S., Sımkın, L., Prıde, W. M., & Ferrell, O. C. (2012). Marketing concepts and strategies. Hampshire: Cengage Learning Emea.
  • Giritlioğlu, İ., & Avcıkurt, C. (2010). Şehirlerin turistik bir ürün olarak pazarlanması, örnek şehirler ve Türkiye’deki şehirler üzerine öneriler: Derlemeden oluşmuş bir uygulama. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(4), 74-89.
  • Gonçalves, K. P. (1998). Services marketing: A strategic approach. New Jersey: Prentice Hall.
  • Görkemli, H. N. (2012). Kent imajı ve markalaşan kentler. Akdeniz İletişim Dergisi, 17, 141-156.
  • Gündüz, S. (2011). Uzaklık fonksiyonlarının çok boyutlu ölçekleme algoritmalarındaki etkinliğinin incelenmesi ve uygulamalar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Hankinson, G. (2001). Location branding: A study of the branding practices of 12 english cities. Brand Management, 9(2), 127-142.
  • Insch, A. (2014). Positioning cities: Innovative and sustainable strategies for city development and transformation. Place Branding and Public Diplomacy, 10, 249-252.
  • Işık, M., & Erdem, A. (2015). Nasıl marka şehir olunur?. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • İlgüner, M., & Asplund, C. (2011). Marka şehir. İstanbul: Marketing Yayınları. Ispas, A., Boboc, G., Marica, G., Nastasoiu, B., & Vijoli, V. (2015). City brand - identity, positioning and image case study: City of Brasov. Journal of Marketing is the Property of Rosetti Educational, 1, 22-31.
  • Jarvisalo, S. (2012). How to build successful city brands? Case Munich, Berlin & Hamburg. Helsinki: Haaga-Helia.
  • Kavacık, M., Zafer, S., & İnal, M. E. (2012). Turizmde destinasyon markalaması: Alanya örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39, 169-192.
  • Kavaratzis, M. (2007). Cities and their brands: Lessons from corporate branding. Place Branding and Public Diplomacy, 5(1), 26-37.
  • Lee, H. J., & Jain, D. (2009). Dubai’s brand assessment success and failure in brand management - part 1. Place Branding and Public Diplomacy, 5(3), 234-246.
  • Lilien G. L., & Rangaswamy, A. (2003). Marketing engineering computer-asisted marketing analysis and planning. New Jersey: Pearson Education.
  • Lovelock, C., & Wright, L. (2002). Principles of service marketing and management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Manickam, V. (2011). City branding: Exploring city brand of Kuala Lumpur. Submitted to the Graduate School of Business Master of Management, University of Technology Malaysia.
  • Özdemir, Ş., & Karaca, Y. (2009). Kent markası ve marka imajının ölçümü: Afyonkarahisar kenti imajı üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(2), 113-134.
  • Özkul, E., & Demirer, D. (2012). Şehirlerin turistik markalaşmasında kalkınma ajanslarının rolü, bölge planları üzerine bir doküman incelemesi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 4(4), 157-181.
  • Parkerson, B., & Saunders, J. (2004). City branding: Can goods and services branding models be used to brand cities?. Place Branding, 1(3), 242-264.
  • Peker, A. E. (2006). Kentin markalaşma sürecinde çağdaş sanat müzelerinin rolü: Kent markalaşması ve küresel landmark (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Prayag, G. (2007). Positioning the city product as an international tourist destination: Evidence from South-Africa. Tourism, 55(2), 139-155.
  • Prayag, G. (2010). Images as pull factors af a tourist destination: A factor-cluster segmentation analysis. Tourism Analysis, 15, 1-14.
  • Rehan, R. M. (2014). Urban branding as an effective sustainability tool in urban development. Housing and Building National Research Center, 10, 222-230.
  • Riza, M., Doratli, N., & Fasli, M. (2012). City branding and identity. Social and Behavioral Sciences, 35, 293-300.
  • Urban, G. L., & Hauser, R. (1980). Desing and marketing of now product. New Jersey: Prentice Hall Inc.
  • Uysal, M., Hosany, S., & Ekinci, Y. (2000). Destination image and destination personality: An application of branding theories to tourism places. Journal of Business Research, 59, 638-642.
  • Üner, M. M. (1998). Otel işletmelerinde stratejik pazarlama planlaması kapsamında kullanılabilecek görsel bir araç: Algılama haritaları. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 9, 17-25.
  • Üner, M. M., & Alkibay, S. (2001). Algılama haritaları: Departmanlı mağazalar üzerine ampirik bir araştırma. G.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi, 3, 79-110.
  • Wilkie, W. (1994). Consumer behaviour. New York: John Wiley & Sons Inc.
  • Winfield-Pfefferkorn, J. (2005). Exploring city branding and the importance of brand image. Masters Thesıs, Master of Arts in Advertising Design at the Graduate School of Syracuse University.
  • Wu, Q., & Yu, Y. (2009). City brand positioning in urban agglomeration: Samples of 8 cities in yangtze river delta. Management and Service Science, Mass-09. International Conferance on, Madrid, 1-8.
  • Yavuzalp, A. (2011). Eğitim pazarlamasında konumlandırma: İstanbul’daki üniversitelerin dershane öğrencileri tarafından algılanmasına ilişkin bir araştırma (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Zenker, S. (2009). Who’s your target? The creative class as a target group for place branding. Journal of Place Management and Development, 2(1), 23-32.
  • Zeren, H. E. (2011). Marka kent oluşturma bağlamında stratejik kent yönetimi: Karaman kenti için bir model önerisi (Yayınlanmış Doktora Tezi). İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
APA BEYAZ R, Boyraz E (2020). MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. , 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
Chicago BEYAZ Rafet,Boyraz Elif MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. (2020): 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
MLA BEYAZ Rafet,Boyraz Elif MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. , 2020, ss.401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
AMA BEYAZ R,Boyraz E MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. . 2020; 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
Vancouver BEYAZ R,Boyraz E MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. . 2020; 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
IEEE BEYAZ R,Boyraz E "MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ." , ss.401 - 428, 2020. 10.17130/ijmeb.756938
ISNAD BEYAZ, Rafet - Boyraz, Elif. "MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ". (2020), 401-428. https://doi.org/10.17130/ijmeb.756938
APA BEYAZ R, Boyraz E (2020). MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16(2), 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
Chicago BEYAZ Rafet,Boyraz Elif MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16, no.2 (2020): 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
MLA BEYAZ Rafet,Boyraz Elif MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, vol.16, no.2, 2020, ss.401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
AMA BEYAZ R,Boyraz E MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 2020; 16(2): 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
Vancouver BEYAZ R,Boyraz E MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi. 2020; 16(2): 401 - 428. 10.17130/ijmeb.756938
IEEE BEYAZ R,Boyraz E "MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ." Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 16, ss.401 - 428, 2020. 10.17130/ijmeb.756938
ISNAD BEYAZ, Rafet - Boyraz, Elif. "MARKA KENT KONUMLANDIRMADA ALGILAMA HARİTALARININ KULLANIMI: ERZURUM İLİ ÖRNEĞİ". Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi 16/2 (2020), 401-428. https://doi.org/10.17130/ijmeb.756938