Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 5 Sayfa Aralığı: 523 - 530 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5455/apd.74080 İndeks Tarihi: 23-11-2020

Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar

Öz:
Amaç: Araştırmalar psikiyatrik sorunlarla kekemeliğin ortak nörofizyolojik nedenlerle veya kekemeliğin nedenolduğu ruhsal-toplumsal güçlükler nedeniyle birlikte görülebileceğini öne sürmüştür. Bu çalışmanın amacı, okul çağıçocuklarından oluşan klinik örneklemde kekemeliğe eşlik eden psikiyatrik bozuklukları değerlendirmek, psikiyatrikeş tanısı olan ve olmayan kekemelik hastalarını yaş, cinsiyet ve kekemelik şiddeti açısından karşılaştırmaktır. Yöntem: Bu çalışma kesitsel, geriye dönük bir çalışma olup elektronik ortamda kayıtlı poliklinik kayıtları üzerinde yapılaninceleme neticesinde kekemelik tanısı konmuş 6-12 yaşları arasındaki 89 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Kekemeliktanısı DSM-5 çocukluk başlangıçlı konuşma akıcılığı bozukluğu (kekemelik) tanı ölçütlerine göre konulmuştur.Kekemelik şiddetinin değerlendirilmesinde Klinik Global İzlenim Ölçeği kullanılmıştır. Katılımcıların psikiyatrikdeğerlendirmesi Okul Çağı Çocukları için Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi veYaşam Boyu Şekli ile yapılmıştır. Bulgular: Katılımcıların %51.7’sinde psikiyatrik eş tanı saptanmıştır. Belirlenenpsikiyatrik eş tanılar sırasıyla %30.3 dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, %12.4 sosyal anksiyete bozukluğuve %4.5 özgül öğrenme bozukluğu şeklindedir. Çalışmada katılımcılar psikiyatrik eş tanısı olan ve olmayanlarşeklinde iki gruba ayrılarak yaş, cinsiyet ve kekemelik şiddeti açısından karşılaştırılmıştır. Yapılan analizde psikiyatrik eş tanının erkeklerde (%56) kızlara (%23) göre anlamlı oranda yüksek olduğu, psikiyatrik eş tanısı olanlarınyaş ortalamasının (8.06) psikiyatrik eş tanısı olmayanlardan (7.16) anlamlı oranda yüksek olduğu saptanmıştır.Kekemelik şiddetine göre yapılan incelemede ise gruplar arasında anlamlı farklılık saptanmamıştır. Tartışma:Çalışmamızın sonuçları psikiyatrik bozuklukların kekemeliği olan okul çağı çocuklarında, iki çocuktan birinde kekemeliğe eşlik ettiğini ortaya koymuştur. Kekemelikte psikiyatrik eş tanı varlığının kekemelik tedavisindeki olumsuzetkilerine vurgu yapan alan yazın bilgileri göz önünde bulundurulduğunda, kekemelikte psikiyatrik eş tanının belirlenmesinin ve yapılacak müdahalelerin gerek kekemelik tedavisi ile ilgilenen profesyonellere, gerekse tedavi görenhastalara fayda sağlayacağı düşüncesindeyiz. (Anadolu Psikiyatri Derg 2020; 21(5):523-530)
Anahtar Kelime:

Developmental stuttering and comorbid psychiatric disorders in school age children

Öz:
Objective: Previous researches suggested that psychiatric problems and stuttering may be associated with common neurophysiological reasons or because of the social and psychological difficulties caused by stuttering. The aim of this study was to evaluate comorbid psychiatric disorders in school age children with stuttering and to compare stuttering patients with and without psychiatric comorbidity in terms of age, gender and stuttering severity. Methods: This is a cross-sectional, retrospective study and the study was conducted with 89 children aged 6-12 years who were diagnosed as stuttering. Diagnosis of developmental stuttering was established by child psychiat-rists based on DSM-5 childhood-onset speech fluency disorder (stuttering) diagnostic criteria. The Clinical Global Impression Scale was used to assess the severity of stuttering. The psychiatric evaluation of the participants was conducted with Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age Children-Present and Lifetime Version (K-SADS-PL). Results: The rate of comorbid psychiatric disorders in school-aged children with stuttering was 51.7%. The comorbid psychiatric disorders were attention deficit and hyperactivity disorder (30.3%), social anxiety disorder (12.4%) and specific learning disorder (4.5%). The participants were divided into two groups according to the presence or absence of psychiatric comorbidity and compared in terms of age, gender and stuttering severity. The results showed that psychiatric comorbidity was significantly higher in boys (56%) than girls (23%), and the mean age of those with psychiatric comorbidity (8.06) was significantly higher than those without psychiatric comorbidity (7.16). There was no significant difference between the groups in terms of stuttering severity. Discussion: The results of this study revealed that one of two children in school age children with stuttering had a comorbid psychiatric disorder. Considering the literature data emphasizing the negative effects of psychiatric comorbidity in stuttering especially on stuttering treatment, we think that determination of psychiatric comorbidity and interventions will provide important benefits for both professionals and patients. (Anatolian Journal of Psychiatry 2020; 21(5):523-530)
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Gordon N. Stuttering: incidence and causes. Dev Med Child Neurol 2002; 44:278-282. 2. Dönmez YE, Özcan Ö, Bilgiç A, Miniksar DY. The relationship between prenatal testosterone and developmental stuttering in boys. Turk J Pediatr 2019; 61:193-199.
  • 3. Ludlow CR. Stuttering: dysfunction in a complex and dynamimc system. Brain 2000; 123:1983- 1984.
  • 4. Prasse JE, Kikano GE. Stuttering: an overview. Am Fam Physician 2008; 77:1271-1276. 5. Howell P. Signs of developmental stuttering up to age eight and at 12 plus. Clin Psychol Rev 2007; 27:287-306. 6. American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5®). Arlington: American Psychiatric Pub., 2013.
  • 7. Smith A, Weber C. How stuttering develops: The multifactorial dynamic pathways theory. J Speech Lang Hear Res 2017; 60:2483-2505.
  • 8. Menzies R, O’Brian S, Onslow M, Packman A, St Clare T, Block S. An experimental clinical trial of a cognitive behavior therapy package for chronic stuttering. J Speech Lang Hear Res 2008; 51:1451-1464. 9. Blumgart E, Tran Y, Craig A. Social anxiety disorder in adults who stutter. Depress Anxiety 2010; 27:687-692.
  • 10. Iverach L, Rapee RM. Social anxiety disorder and stuttering: Current status and future directions. J Fluency Disord 2014; 40:69-82.
  • 11. Iverach L, Jones M, McLellan LF, Lyneham HJ, Menzies RG, Onslow M, et al. Prevalence of anxiety disorders among children who stutter. J Fluency Disord 2016; 49:13-28.
  • 12. Arndt J, Healey EC. Concomitant disorders in school-age children who stutter. Lang Speech Hear Serv Sch 2001; 32:68-78.
  • 13. Riley GD, Riley J. A revised component model for diagnosing and treating children who stutter. Contemp Issues Commun Sci Disord 2000; 27:188-199.
  • 14. Ajdacic-Gross V, Vetter S, Müller M, Kawohl W, Frey F, Lupi G, et al. Risk factors for stuttering: A secondary analysis of a large data base. Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci 2010; 260:279.
  • 15. Blood GW, Ridenour VJ, Qualls CD, Hammer CS. Co-occurring disorders in children who stutter. J Commun Disord 2003; 36:427-448.
  • 16. Boulet SL, Boyle CA, Schieve LA. Health care use and health and functional impact of developmental disabilities among US children, 1997–2005. Arch Pediatr Adolesc Med 2009; 163:19-26.
  • 17. Ajdacic-Gross V, Bechtiger L, Rodgers S, Müller M, Kawohl W, vonKänel R, et al. Subtypes of stuttering determined by latent class analysis in two Swiss epidemiological surveys. PloS One 2018; 13: e0198450.
  • 18. Chapman DP, Dube SR, Anda RF. Adverse childhood events as risk factors for negative mental health outcomes. Psychiatr Ann 2007; 37:359- 364.
  • 19. Mc Mahon SD, Grant KE, Compas BE, Thurm AE, Ey S. Stress and psychopathology in children and adolescents: is there evidence of specificity? J Child Psychol Psychiatry 2003; 44:107-133.
  • 20. March-Llanes J, Marqués-Feixa L, Mezquita L, Fañanás L, Moya-Higueras J. Stressful life events during adolescence and risk for externalizing and internalizing psychopathology: a meta-analysis. Eur Child Adolesc Psychiatry 2017; 26:1409- 1422.
  • 21. Ezrati-Vinacour R, Platzky R, Yairi E. The young child’s awareness of stuttering-like disfluency. J Speech Lang Hear Res 2001; 44:368-380.
  • 22. Langevin M, Packman A, Onslow M. Peer responses to stuttering in the preschool setting. Am J Speech Lang Pathol 2009; 18:264-276.
  • 23. Blood GW, Blood IM. Preliminary study of selfreported experience of physical aggression and bullying of boys who stutter: Relation to increased anxiety. Percept Mot Skills 2007; 104:1060-1066.
  • 24. Blood GW, Blood IM, Tramontana GM, Sylvia AJ, Boyle MP, Motzko GR. Self-reported experience of bullying of students who stutter: Relations with life satisfaction, life orientation, and self-esteem. Percept Mot Skills 2011; 113:353-364.
  • 25. İbiloğlu AO. Stuttering. Current Approaches in Psychiatry 2011; 3:704-727.
  • 26. Alm PA. On the Causal Mechanisms of Stuttering. Doctoral Dissertation, Sweden, Lund University, Department of Clinical Neuroscience, 2005.
  • 27. Klotz JM, Johnson MD, Wu SW, Isaacs KM, Gilbert DL. Relationship between reaction time variability and motor skill development in ADHD. Child Neuropsychol 2012; 18:576-585.
  • 28. Nakao T, Radua J, Rubia K, Mataix-Cols D. Gray matter volüme abnormalities in ADHD: voxelbased meta-analysis exploring the effects of age and stimulant medication. Am J Psychiatry 2011; 168:1154-1163.
  • 29. Donaher J, Richels C. Traits of attention deficit/ hyperactivity disorder in school-age children who stutter. J Fluency Disord 2012; 37:242-252.
  • 30. Briley PM, Ellis Jr C. The Coexistence of Disabling Conditions in Children Who Stutter: Evidence from the National Health Interview Survey. J Speech Lang Hear Res 2018; 61: 2895-2905.
  • 31. Gunn A, Menzies RG, O’Brian S, Onslow M, Packman A, Lowe R, et al. Axis I anxiety and mental health disorders among stuttering adolescents. J Fluency Disord 2014; 40:58-68.
  • 32. Guy W. Clinical global impressions. W Guy (Ed.), ECDEU Assessment Manual for Psychopharmacology, Rockville: National Institute for Mental Health, 1976, pp.218-222.
  • 33. Kaufman J, Birmaher B, Brent D, Rao U, Flynn C, Moreci P, et al. Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia for School-Age ChildrenPresent and Lifetime Version (K-SADS-PL): initial reliability and validity data. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1997; 36:980-988.
  • 34. Gökler B, Ünal F, Pehlivantürk B, Çengel-Kültür E, Akdemir D, Taner Y. Okul Çağı Çocukları İçin Duygulanım Bozuklukları ve Şizofreni Görüşme Çizelgesi-Şimdi ve Yaşam Boyu Şekli-Türkçe uyarlamasının geçerlik ve güvenirliği. Turk J Child Adolesc Ment Health 2004; 11:109-116.
  • 35. Spetie L, Arnold EL. Attention-deficit hyperactivity disorder. A Martin, MH Bloch, FR Volkmar (Eds.), Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, fifth ed., Philadelphia: Wolters Kluwer, 2018, p.1008-1043.
  • 36. Taylor JH, Lebowitz ER, Silverman WK. Anxiety disorders. A Martin, MH Bloch, FR Volkmar (Eds.), Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, fifth ed., Philadelphia: Wolters Kluwer, 2018, pp.1419-1426.
  • 37. Kessler RC, Berglund P, Demler O, Jin R, Merikangas KR, Walters EE. Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry 2005; 62:593-602.
  • 38. Albano AM, Di Bartolo PM, Heimberg RG, Barlow DH. Children and adolescents: Assessment and treatment. RG Heimberg, MR Liebowitz, DA Hope, FR Schneier (Eds.), Social phobia: Diagnosis, Assessment, and Treatment, New York: Guilford, 1995, pp.387-425. 39. Kessler RC, Petukhova M, Sampson NA, Zaslavsky AM, Wittchen HU. Twelve-month and lifetime prevalence and lifetime morbid risk of anxiety and mood disorders in the United States. Int J Methods Psychiatr Res 2012; 21:169-184.
  • 40. Copeland WE, Angold A, Shanahan L, Costello EJ. Longitudinal patterns of anxiety from childhood to adulthood: the Great Smoky Mountains Study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 2014; 53:21-33.
  • 41. Grigorenko EL. Learning Disabilities. A Martin, MH Bloch, FR Volkmar (Eds.), Lewis’s Child and Adolescent Psychiatry: A Comprehensive Textbook, fifth ed., Philadelphia: Wolters Kluwer, 2018, pp.1238-1239.
  • 42. Craig A, Hancock K, Tran Y, Craig M. Anxiety levels in people who stutter: A randomized population study. J Speech Lang Hear Res 2003; 46:1197-1206.
  • 43. Manning W, Beck JG. The role of psychological processes in estimates of stuttering severity. J Fluency Disord 2013; 38:356-367.
  • 44. Kardaş B, Kardaş Ö, Erermiş HS. Konuşma (iletişim) bozukluklarında prognoz, prognostik faktörler ve erken tedavinin etkisi. Turkiye Klinikleri Child Psychiatry-Special Topics 2019; 5:46- 52.
  • 45. Stadelmann S, Grunewald M, Gibbels C, Jaeger S, Matuschek T, Weis S, et al. Self-esteem of 8– 14-year-old children with psychiatric disorders: Disorder-and gender-specific effects. Child Psychiatry Hum Dev 2017; 48:40-52.
  • 46. Harpin V, Mazzone L, Raynaud JP, Kahle J, Hodgkins P. Long Term Outcomes of ADHD: A Systematic Review of Self-Esteem and Social Function. J Atten Disord 2016; 20:295-305.
  • 47. Adriaensens S, Beyers W, Struyf E. Impact of stuttering severity on adolescents’ domain-specific and general self-esteem through cognitive and emotional mediating processes. J Commun Disord 2015; 58:43-57.
  • 48. Druker K, Hennessey N, Mazzucchelli T, Beilby J. Elevated attention deficit hyperactivity disorder symptoms in children who stutter. J Fluency Disord 2019; 59:80-90.
  • 49. Iverach L, Jones M, O’Brian S, Block S, Lincoln M, Harrison E, et al. The relationship between mental health disorders and treatment outcomes among adults who stutter. J Fluency Disord 2009; 34:29- 43.
  • 50. Lindsay A, Langevin M. Psychological counseling as an adjunct to stuttering treatment: Clients’ experiences and perceptions. J Fluency Disord 2017; 52:1-12.
APA Dönmez Y, ÖZCAN Ö (2020). Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. , 523 - 530. 10.5455/apd.74080
Chicago Dönmez Yunus Emre,ÖZCAN Özlem ÖZEL Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. (2020): 523 - 530. 10.5455/apd.74080
MLA Dönmez Yunus Emre,ÖZCAN Özlem ÖZEL Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. , 2020, ss.523 - 530. 10.5455/apd.74080
AMA Dönmez Y,ÖZCAN Ö Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. . 2020; 523 - 530. 10.5455/apd.74080
Vancouver Dönmez Y,ÖZCAN Ö Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. . 2020; 523 - 530. 10.5455/apd.74080
IEEE Dönmez Y,ÖZCAN Ö "Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar." , ss.523 - 530, 2020. 10.5455/apd.74080
ISNAD Dönmez, Yunus Emre - ÖZCAN, Özlem ÖZEL. "Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar". (2020), 523-530. https://doi.org/10.5455/apd.74080
APA Dönmez Y, ÖZCAN Ö (2020). Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(5), 523 - 530. 10.5455/apd.74080
Chicago Dönmez Yunus Emre,ÖZCAN Özlem ÖZEL Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. Anadolu Psikiyatri Dergisi 21, no.5 (2020): 523 - 530. 10.5455/apd.74080
MLA Dönmez Yunus Emre,ÖZCAN Özlem ÖZEL Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. Anadolu Psikiyatri Dergisi, vol.21, no.5, 2020, ss.523 - 530. 10.5455/apd.74080
AMA Dönmez Y,ÖZCAN Ö Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2020; 21(5): 523 - 530. 10.5455/apd.74080
Vancouver Dönmez Y,ÖZCAN Ö Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2020; 21(5): 523 - 530. 10.5455/apd.74080
IEEE Dönmez Y,ÖZCAN Ö "Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar." Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21, ss.523 - 530, 2020. 10.5455/apd.74080
ISNAD Dönmez, Yunus Emre - ÖZCAN, Özlem ÖZEL. "Okul çağı çocuklarında gelişimsel kekemelik ve eşlik eden psikiyatrik bozukluklar". Anadolu Psikiyatri Dergisi 21/5 (2020), 523-530. https://doi.org/10.5455/apd.74080