Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 260 - 270 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-11-2020

ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)

Öz:
Üniversite öğrencilerinin devam ettikleri bölümlerinden olanmemnuniyetleri üzerinde birçok etmen söz konusudur. Öğrencilerinöğrenimlerine bağlı olarak sergiledikleri tutum ve davranışlar hem öğrencihem de öğretim üyeleri açısından daha etkili eğitim sunulabilmesi içinönemlidir. Bu çalışmada Türkiye‟deki Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatlarıbölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin, Türk lehçe ve edebiyatlarına karşıtutum ve davranışların incelenmesi yoluyla bölüm öğrencilerinin hazırbulunuşlukları ve bölümün hedeflerini gerçekleştirme düzeyi ortayakonulmuştur. Çalışma kapsamında öncelikle, Afyon Kocatepe Üniversitesi,Pamukkale Üniversitesi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, UşakÜniversitesi, Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri veEdebiyatları bölümlerinde öğrenim gören öğrencilere uygulanan ölçek formuile gerekli veriler toplanmıştır. Sonrasında ise, öğrencilerin tutum vedavranışları ile demografik özellikleri göz önünde bulundurularak, çokdeğişkenli istatistiksel tekniklerle analiz edilmiştir. Çalışmada istatistikselçözümlemelerin gerçekleştirilebilmesi için SPSS ve LISREL paketprogramlarından yararlanılarak betimleyici istatistiklerin yanı sıra ilgiliöğrencilerin tutum ve davranışları modellenmiştir.
Anahtar Kelime:

EXAMINATION OF MODERN TURKISH DIALECTS AND LITERATURES STUDENTS’ ATTITUDES AND BEHAVIOURS TOWARDS TURKISH DIALECTS AND LITERATURES (EXAMPLE OF AZERBAIJAN TURKISH)

Öz:
There are many factors on the satisfaction of university students from the departments they continue. The attitudes and behaviors of the students depending on their education are important in order to provide more effective education for both students and faculty members. In this study, the students from Contemporary Turkish Dialects and Literatures department in Turkey, Turkish dialects and ready for the student section through the analysis of attitudes and behaviors towards literary presence, has been put forward and level realization of the objectives of the department. Within the scope of the study, necessary data were collected with the scale form applied to the students studying at the departments of Afyon Kocatepe University, Pamukkale University, Mugla Sitki Kocman University, Usak University, Haci Bektas Veli University, Modern Turkish Dialects and Literatures. Afterwards, students' attitudes and behaviors and demographic characteristics were taken into consideration and analyzed by multivariate statistical techniques. In order to carry out statistical analysis, using the SPSS and LISREL package programs, the students' attitudes and behaviors were modeled along with descriptive statistics.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, S. (2012). Azerbaycan Türkçesi ve Türkiye Türkçesi arasında aktarma üzerine bazı problemler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 47, 51-56.
  • AffinityBloc: Turkic Peoples. https://joshuaproject.net/affinity_blocs/24 [Erişim: 24.03.2017]
  • Biçer, N. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimine yönelik “öğrenen özerkliği ölçeği” geliştirme çalışması. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (Teke) Dergisi, 6(3), 1666-1678.
  • Buran, A. Alkaya, E. (2004). Çağdaş Türk lehçeleri. Ankara: Akçağ.
  • Çolakoğlu, Ö. ve Büyükekşi, C. (2014). Açımlayıcı faktör analiz sürecini etkileyen unsurların değerlendirilmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 2, 58-64.
  • Devlet, N. (1999). Rusya Türklerinin millî mücadele tarihi (1905-1917). (2.baskı), Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • Ercilasun, A. B. (1993). Dilde birlik. (2. baskı), Ankara: Ecdad Yayınları. Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: SagePublication
  • Güzel, H. C. (2013). 300 milyonluk Türk dünyası. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 53, 224-230.
  • Henson, R. K. and Roberts, J. K. (2006). Use of exploratory factor analysis in published research: Common errors and some comment on improved practice. Educational and Psychological Measurement, 66, 393-416.
  • Heyet, C. (2004). Azerbaycan‟ın Türkleşmesi ve Azerbaycan Türkçesinin teşekkülü. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 1(1), 7-19.
  • Kalaycı, Ş. (2006). Faktör analizi. SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Şeref Kalaycı (ed.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Karasar, H. A. (2008). The partition of Khorezmand the positions of Turkistanis on Razmezhevanie. Europe-Asia Studies, 60(7), 1247-1260.
  • Karasar, H. A. (2009). Türkiye‟de “uzman” sıkıntısı ve stratejik düşünce kültürü. Türkiye’de stratejik düşünce kültürü ve stratejik araştırma merkezleri: Başlangıcından bugüne Türk düşünce kuruluşları içinde (s. 354-363) H. Kanbolat ve H. A. Karasar (ed.), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kemaloğlu (Kamalov), İ. (2013). Tatarlar ve Tataristan. Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, 9(54), 2013-2025.
  • Kösoğlu, N. (1998). Türk kimliği ve Türk dünyası. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Özey, R. (2013). Türk dünyasının coğrafyası. Yeni Türkiye: Türk dünyası Özel Sayısı, 9(53), 144-165.
  • Roy, O. (2000). Yeni Orta Asya: Ya da ulusların imal edilişi. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Schermelleh-Engel, K. Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluatingthe fit of structuralequationmodels: Tests of significanceanddescriptivegoodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell L. S. (1989). Using multivariate statistics. California State University, Northridge, Harper Collins Publishers.
  • Veyis, F. (2015) Türk edebiyatı dersine yönelik tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması.
  • Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 1609-1620
  • Yıldırım, İ. (2015). Türkiye’nin Türk dünyası politikaları: Bağımsız Türk Cumhuriyetleri ile ilişkiler. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yiğit, A. (2013). “Türk Dünyasının Demografik Yapısı”, Yeni Türkiye: Türk Dünyası Özel Sayısı, C. 9, 53:199-223.
APA AKIN C, Saracli S (2020). ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). , 260 - 270.
Chicago AKIN C�NEYT,Saracli Sinan ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). (2020): 260 - 270.
MLA AKIN C�NEYT,Saracli Sinan ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). , 2020, ss.260 - 270.
AMA AKIN C,Saracli S ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). . 2020; 260 - 270.
Vancouver AKIN C,Saracli S ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). . 2020; 260 - 270.
IEEE AKIN C,Saracli S "ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)." , ss.260 - 270, 2020.
ISNAD AKIN, C�NEYT - Saracli, Sinan. "ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)". (2020), 260-270.
APA AKIN C, Saracli S (2020). ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9(1), 260 - 270.
Chicago AKIN C�NEYT,Saracli Sinan ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9, no.1 (2020): 260 - 270.
MLA AKIN C�NEYT,Saracli Sinan ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, vol.9, no.1, 2020, ss.260 - 270.
AMA AKIN C,Saracli S ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(1): 260 - 270.
Vancouver AKIN C,Saracli S ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ). Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi. 2020; 9(1): 260 - 270.
IEEE AKIN C,Saracli S "ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)." Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 9, ss.260 - 270, 2020.
ISNAD AKIN, C�NEYT - Saracli, Sinan. "ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİ VE EDEBİYATLARI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN, TÜRK LEHÇE VE EDEBİYATLARINA KARŞI TUTUM VE DAVRANIŞLARININ İNCELENMESİ (AZERBAYCAN TÜRKÇESİ ÖRNEĞİ)". Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi 9/1 (2020), 260-270.