Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 223 Sayfa Aralığı: 61 - 82 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 24-11-2020

36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmada, çocukların motor gelişim düzeylerini belirlemeye yönelikFolio ve Fewell (2000) tarafından geliştirilen Peabody Motor Gelişim Ölçeği-2(PMGÖ-2)’nin 36-47 aylık Türk çocukları için geçerlik ve güvenirlik çalışmasınınyapılması ve 36-47 aylık çocukların motor gelişimlerinin cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubunu, 2016-2017 eğitimöğretim yılında Ankara ili merkez ilçelerindeki Millî Eğitim Müdürlüğüne bağlıresmi anaokullarına devam eden 36-47 aylık toplam 191 çocuk oluşturmuştur.PMGÖ-2’nin uyarlama çalışmasında; uzman görüşlerine dayalı olarak kapsamgeçerliği, yapı geçerliğine kanıt toplamak amacıyla doğrulayıcı faktör analizi,güvenirliği belirlemeye yönelik iç tutarlılık için Cronbach alfa katsayısı ve güvenirliğe kanıtı artırmak için test-tekrar test katsayısı incelenmiştir. Elde edilenbulgular, PMGÖ-2’nin Türk çocukları için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıolarak kullanılabileceğini göstermektedir. Ayrıca, 36-47 aylık çocukların motorgelişimlerinin cinsiyet ve yaş değişkenleri açısından incelenmesinde “BağımsızÖrneklemler t Testi” kullanılmış; yapılan analizlerde, çocukların kaba ve incemotor gelişimlerinin cinsiyete ve yaşa göre farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

THE ADAPTATION STUDY OF PEABODY DEVELOPMENTAL MOTOR SCALES-2 FOR 36-47 MONTH-OLD CHILDREN AND THE INVESTIGATION OF THEIR MOTOR DEVELOPMENT

Öz:
This study aims to assess validity and reliability of Peabody Developmental Motor Scales-2 (PDMS-2) on Turkish 36-47 month-old children and to analyze the children’s motor development in terms of gender and age variables. PDMS-2 is a scale developed by Folio and Fewell (2000) for the purpose of determining the motor development levels of children. The study group was consisted of 36-47 month-old 191 children receiving an education from preschools, which are under the control of National Education Directorate and located in central districts of Ankara in 2016-2017 school year. In the adaptation study of PDMS-2, content validity based on expert opinions, confirmatory factor analysis with the intent of collecting evidences regarding construct validity, Cronbach’s alpha coefficient for internal consistency to determine the reliability and test-retest coefficients to increase the evidences for reliability were analyzed. The findings obtained from the study shows that PDMS-2 can be used as a valid and reliable evaluation tool on Turkish children. Also, “Independent Samples t Test” was used to analyze 36-47 month-old children’s motor developments in terms of gender and age variable. Based on the analyses, it can be said that children’s gross and fine motor developments become different according to their gender and age.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ASLAN, Durmuş (2017). Gelişim ile İlgili Temel Konular, Erken Çocukluk Döneminde Gelişim I içinde (Ed. A. Köksal Akyol), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • BEE, Helen; BOYD, Denise (2009). Çocuk Gelişimi Psikolojisi (Çev. O. Gündüz), Kaknüs Yayınları, İstanbul.
  • BELL, Janice F; WILSON, Jeffrey S; LIU, Gilbert C (2008). “Neighborhood Greenness and 2-Year Changes in Body Mass Index of Children and Youth”, American Journal of Preventive Medicine, 35(6), 547-553.
  • BERK, Laura E (2013). Child Development (9th Ed.), Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
  • BOZ, Menekşe (2011). 5-6 Yaş Grubu Çocuklara Uygulanan Temel Hareket Eğitim Programının Hareket Becerilerinin Gelişimine Etkisi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Doktora Tezi), Ankara.
  • BOZ, Menekşe; GÜNGÖR AYTAR, Abide (2012a). “Büyük Kas Motor Gelişim-2 (TGMD-2) Testinin Türk Çocuklarına Uyarlama Çalışması”, Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12, 17-24.
  • BOZ, Menekşe; GÜNGÖR AYTAR, Abide (2012b). “Okul Öncesi Çocuklarında Temel Hareket Eğitim Programının Hareket Becerilerine Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(Özel Sayı), 51-59.
  • BUKATKO, Danuta; DAEHLER, Marvin W (2004). Child Development: A Thematic Approach (5th Ed.), Houghton Mifflin Company, Boston, MA.
  • CEVHER-KALBURAN, Nilgün (2014). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Dış Mekânda Oyun Fırsatları ve Ebeveyn Görüşleri”, Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 32, 113-135.
  • CLARK, Jane E; WHITALL, Jill (1989). “What is Motor Development?: The Lessons of History”, Quest, 41, 183-202.
  • CLELAND, Verity; CRAWFORD, David; BAUR, Louise A; HUME, Clare; TIMPERIO, Anna; SALMON, Jo (2008). “A Prospective Examination of Children’s Time Spent Outdoors, Objectively Measured Physical Activity and Overweight”, International Journal of Obesity, 32, 1685-1693.
  • DEHART, Ganie B; SROUFE, L Alan; COOPER, Robert G (2004). Child Development: Its Nature and Course (5th Ed.), McGraw-Hill, New York, NY.
  • DOAN, Mary Anne; WOLLENBURG, Karen; WILSON, Elma (1994). Portage Guide to Early Education (2nd Ed.), Cooperative Educational Service Agency 5, Portage, WI.
  • DURSUN, Zeki (2004). Temel Becerileri İçeren Özel Beden Eğitimi Program Tasarısının Okulöncesi 6 Yaş Çocukların Motor Beceri Erişileri Üzerine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • DÜGER, Tülin; BUMİN, Gonca; UYANIK, Mine; AKI, Esra; KAYIHAN, Hülya (1999). “The Assessment of Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency in Children”, Pediatric Rehabilitation, 3(3), 125-131.
  • FELDMAN, Robert S (2004). Child Development (3rd Ed.), Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
  • FOLIO, M Rhonda; FEWELL, Rebecca R (2000). The Peabody Developmental Motor Scales (2nd Ed.). PRO-ED, Austin, TX.
  • GALLAHUE, David L; OZMUN, John C; GOODWAY, Jackie D (2014). Motor Gelişimi Anlama: Genel Bakış (Çev. D. Sevimay Özer, A. Aktop), Motor Gelişimi Anlamak: Bebekler, Çocuklar, Ergenler, Yetişkinler içinde (Çev. Ed. D. Sevimay Özer, A. Aktop), Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • GEORGE, Darren; MALLERY, Paul (2016). IBM SPSS Statistics 23 Step by Step: A Simple Guide and Reference (14th Ed.), Routledge, New York, NY. GÜLAÇ, Meryem (2014). Anaokuluna Giden 3-5 Yaş Grubu Çocukların Temel Motor Beceri Düzeylerinin Araştırılması, Dumlupınar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Doktora Tezi), Kütahya.
  • HAYWOOD, Kathleen M; GETCHELL, Nancy (2014). Life Span Motor Development (6th Ed.), Human Kinetics, Champaign, IL.
  • HOOPER, Daire; COUGHLAN, Joseph; MULLEN, Michael (2008). “Structural Equation Modelling: Guidelines for Determining Model Fit”, The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-6
  • HU, Li-tze; BENTLER, Peter M (1998). “Fit Indices in Covariance Structure Modeling: Sensitivity to Underparameterized Model Misspecification”, Psychological Methods, 3(4), 424-453.
  • HU, Li-tze; BENTLER, Peter M (1999). “Cutoff Criteria for Fit Indexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria versus New Alternatives”, Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • HURMERIC, Irmak (2010). The Effects of Two Motor Skill Interventions on Preschool Children’s Object Control Skills and Their Perceived Motor Competence, The Ohio State University, (Doctoral Dissertation), Columbus, OH.
  • IIVONEN, Susanna; SÄÄKSLAHTI, Arja; NISSINEN, Kari (2011). “The Development of Fundamental Motor Skills of Four- to Five-Year-Old Preschool Children and the Effects of a Preschool Physical Education Curriculum”, Early Child Development and Care, 181(3), 335-343.
  • İNAN, Mehmet (1996). 6-12 Yaş Grubu Normal Çocukların Lincoln Oseretzky Motor Gelişim Testine göre Psikomotor Yeteneklerinin Araştırılması, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Doktora Tezi), İstanbul.
  • KAIL, Robert V (2004). Children and Their Development (3rd Ed.), Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
  • KILIÇ, Zeynep; UYANIK BALAT, Gülden; ÇAĞLAK SARI, Saime (2017). “CHAMPS Motor Beceriler Protokolü’nün (CMSP) 4 ve 5 Yaş Çocuklarına Yönelik Türkçe’ye Uyarlama Çalışması”, Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 129-142.
  • KIMBRO, Rachel Tolbert; BROOKS-GUNN, Jeanne; MCLANAHAN, Sara (2011). “Young Children in Urban Areas: Links among Neighborhood Characteristics, Weight Status, Outdoor Play, and Television Watching”, Social Science & Medicine, 72, 668-676.
  • KİLMEN, Sevilay (2015). Eğitim Araştırmacıları için SPSS Uygulamalı İstatistik, Edge Akademi, Ankara.
  • LAM, Mei Yung; IP, Man Hing; LUI, Ping Keung; KOONG, May Kay (2003) “How Teachers Can Assess Kindergarten Children’s Motor Performance in Hong Kong”, Early Child Development and Care, 173(1), 109-118.
  • LAWSHE, Charles H (1975). “A Quantitative Approach to Content Validity”, Personnel Psychology, 28, 563-575.
  • MCFARLAND, Amy Lene’ (2011). Growing Minds: The Relationship Between Parental Attitude about Nature and the Development of Fine and Gross Motor Skills in Children, Texas A&M University, (Doctoral Dissertation), College Station, TX.
  • MÜLAZIMOĞLU BALLI, Özgür; GÜRSOY, Figen (2012). “Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testinin Beş-Altı Yaş Grubu Türk Çocuklar için Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”, Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 104-118.
  • NUNNALLY, Jum C; BERNSTEIN, Ira H (1994). Psychometric Theory (3rd Ed.), McGraw-Hill, New York, NY.
  • OJA, Leila; JÜRIMÄE, Toivo (2002). “Physical Activity, Motor Ability, and School Readiness of 6-Yr.-Old Children”, Perceptual and Motor Skills, 95, 407-415.
  • OHTOSHI, Taro; MURAKI, Toshiaki; TAKADA, Satoshi (2008). “Investigation of Age-Related Developmental Differences of Button Ability”. Pediatrics International, 50, 687-689.
  • ÖZTOKLU DURMUŞ, Fatmanur (2014). Beery-Buktenica Gelişimsel Görsel-Motor Koordinasyon Testi-6’nın Türkçe’ye Uyarlanması ve 36-70 Aylık Çocuklarda Görsel Motor Koordinasyonun İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • RATHUS, Spencer A (2008). Childhood and Adolescence: Voyages in Development (3rd Ed.), Thomson Wadsworth, Belmont, CA.
  • SARI, Kezban (2001). Temel Psikomotor Becerilerin Gelişimine Farklı Eğitim Kurumları ve Deneklerin Özlük Niteliklerine Bağlı Değişkenlerin Etkisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • SEVİMAY, Dilara (1986). Okulöncesi Çağı Çocuklarının Motor Performanslarının İncelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • SHAFFER, David R; KIPP, Katherine (2007). Development Psychology: Childhood and Adolescence (7th Ed.), Thomson Wadsworth, Belmont, CA.
  • SHALA, Merita (2009). “Assessing Gross Motor Skills of Kosovar Preschool Children”, Early Child Development and Care, 179(7), 969-976.
  • ŞEKER, Kübra Nur (2015). Kırsal Bölgede Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 5 Yaş Çocukları ile Montessori Eğitimi Alan 5 Yaş Çocukların Motor Becerilerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • TABACHNICK, Barbara G; FIDELL, Linda S (2007). Using Multivariate Statistics (5th Ed.), Pearson Education, Boston, MA.
  • TANDON, Pooja S; ZHOU, Chuan; CHRISTAKIS, Dimitri A (2012). “Frequency of Parent-Supervised Outdoor Play of US Preschool-Aged Children”, Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, 166(8), 707-712.
  • TEMEL, Z Fulya; ERSOY, Özlem; AVCI, Neslihan; TURLA, Ayşe (2005). Gazi Erken Çocukluk Gelişimi Değerlendirme Aracı: GEÇDA (2. Baskı), Rekmay, Ankara.
  • TRAWICK-SMITH, Jeffrey (2006). Early Childhood Development: A Multicultural Perspective (4th Ed.), Pearson Education, Upper Saddle River, NJ.
  • ÜNAL GÜROCAK, Selda (2007). Anasınıfına Devam Eden 60-72 Ay Çocukların Dil Gelişimi ve İnce Motor Gelişimi Açısından Değerlendirilmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Bolu.
  • YALAZ, Kalbiye; ANLAR, Banu; BAYOĞLU, Birgül (2016). Denver II Gelişimsel Tarama Testi: Türkiye Standardizasyonu (2. Baskı), Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği, Ankara.
  • YURDUGÜL, Halil (2005). “Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliği için Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması”, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Denizli.
APA TAŞTEPE T, Köksal Akyol A (2019). 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. , 61 - 82.
Chicago TAŞTEPE Taşkın,Köksal Akyol Aysel 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. (2019): 61 - 82.
MLA TAŞTEPE Taşkın,Köksal Akyol Aysel 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. , 2019, ss.61 - 82.
AMA TAŞTEPE T,Köksal Akyol A 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. . 2019; 61 - 82.
Vancouver TAŞTEPE T,Köksal Akyol A 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. . 2019; 61 - 82.
IEEE TAŞTEPE T,Köksal Akyol A "36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ." , ss.61 - 82, 2019.
ISNAD TAŞTEPE, Taşkın - Köksal Akyol, Aysel. "36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ". (2019), 61-82.
APA TAŞTEPE T, Köksal Akyol A (2019). 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 48(223), 61 - 82.
Chicago TAŞTEPE Taşkın,Köksal Akyol Aysel 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim 48, no.223 (2019): 61 - 82.
MLA TAŞTEPE Taşkın,Köksal Akyol Aysel 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.48, no.223, 2019, ss.61 - 82.
AMA TAŞTEPE T,Köksal Akyol A 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2019; 48(223): 61 - 82.
Vancouver TAŞTEPE T,Köksal Akyol A 36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2019; 48(223): 61 - 82.
IEEE TAŞTEPE T,Köksal Akyol A "36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 48, ss.61 - 82, 2019.
ISNAD TAŞTEPE, Taşkın - Köksal Akyol, Aysel. "36-47 AYLIK ÇOCUKLARDA PEABODY MOTOR GELİŞİM ÖLÇEĞİ-2’NİN UYARLAMA ÇALIŞMASI VE MOTOR GELİŞİMİN İNCELENMESİ". Milli Eğitim 48/223 (2019), 61-82.