Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 252 - 256 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.31067/0.2019.123 252 İndeks Tarihi: 25-11-2020

Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi

Öz:
Amaç: Turgut Özal Tıp Merkezi (TÖTM) ameliyathanesinde çalışan hemşirelerin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi amacıile tanımlayıcı olarak yapılmıştır.Gereç ve yöntem: Çalışmaya Turgut Özal Tıp Merkezi (TÖTM) ameliyathanesinde çalışan raporlu ve izinli olmayan, araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 58 hemşire katılmıştır. Veriler Kasım 2013 – Ocak 2014 tarihleri arasında toplanmıştır. Veri toplamada7 sorudan oluşan kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerinistatistiksel analizi, SPSS16 kullanılarak, sıklık, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapmaların hesaplanması ile değerlendirildi.Bulgular: Bu araştırmaya katılan hemşirelerin büyük çoğunluğunu %51.7 18-25 yaş arası hemşire oluşmaktadır. Meslektekihizmet sürelerine bakıldığında büyük çoğunluğu (%63.8) 1-5yıl arası oluşturmaktadır. Bunu yanı sıra hemşirelerin %79.3’ününeğitim durumunun lisans olduğu, %91.4’ünün eleştirel düşünme kavramının ne olduğuna dair bilgiye sahip olduğu görülmektedir. Eleştirel düşünme kavramının ne olduğunu hemşirelerin %30.2’si üniversitedeki derslerden öğrendiklerini, %45.3’ü iseiş ortamında yaşadıkları olayların eleştirel düşünmelerini etkilediğini söylemiştir. Eleştirel düşünce eğilim ölçeğine göre analitik düşünce puan ortalaması 46.15±5.53, açık fikirlilik puan ortalaması 44.13±9.02, meraklılık puan ortalaması 41.77±4.72,kendine güven puan ortalaması 30.24±5.18, doğru analiz yeteneği puan ortalaması 24.74±4.81, sistematiklik puan ortalaması23.82±2.95 olarak hesaplanmıştır. California Eleştirel Düşünme Eğilim Ölçeği ortalama puanı ise 210.85 olarak bulunmuştur.Sonuç: Bu çalışma sonucunda, hemşirelerin çalışma koşullarının olumsuz etkilerinden dolayı eleştirel düşünmelerinin yetersizolduğu görülmüştür. Hemşirelerin çalışma saatlerinin haftalık 40 saat tutulması, hemşirelerin eleştirel düşünmelerine yönelikeğitimlerin düzenlenmesi halinde eleştirel düşünme eğilimlerinin artacağı tahmin edilmektedir.
Anahtar Kelime:

DETERMINATION OF CRITICAL THINKING TRENDS OF OPERATING ROOM NURSES

Öz:
Objective: An examination of the critical thinking tendencies of nurses working in Turgut Ozal Medical center’s (TOMC) operating room was done descriptively with the aim. Materials and Methods: 58 nurses working in the Turgut Ozal Medical center’s (TOMC) operating room ,who are umreported and unauthorized?? And voluntarily accepted to participate in the study, were presented. The data were collected between November 2013 and January 2014. Personal data form consisting of 7 questions and California Critical Thinking Tendency Scale were used in data collection. The statistical analysis of the data obtained in this study was evaluated using SPSS 16, calculating frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviations. Results: The vast majority of the nurses participating in this study were consisted of 51.7% nurses between the ages of 18-25. Considering the occupational period of service, the vast majority of the nurses (63.8%) were between 1-5 years in service. In addition to this, it was noticed that 79.3% of nurses had education status and 91.4% of them had knowledge about the concept of critical thinking). 30.2% of nurses have learned the concept of critical thinking from their lessons at the university and 45.3% said that the events they experienced in the business environment affected their critical thinking. According to the critical thinking trend scale, the mean score of analytical thinking was 46.15 ± 5.53, open mindedness score 44.13 ± 9.02, curiosity score 41.77 ± 4.72, self confidence score 30.24 ± 5.18, accuracy analysis ability score 24.74 ± 4.81, systematic score average 23.82 ± 2.95. The California Critical Thinking Tendency Scale average score was found as 210.85. Conclusion: As a result of this study, it was found that critical thinking of nurses was inadequate due to the adverse effects of working conditions. It is anticipated that the tendency of critical thinking of nurses will increase if the nurses’ working hours are kept as 40 hours per week, and the nurses are being educated about their critical thinking.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Sarıtaş S, Yıldrım M (2020). Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. , 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
Chicago Sarıtaş Serdar,Yıldrım Maksude Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. (2020): 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
MLA Sarıtaş Serdar,Yıldrım Maksude Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. , 2020, ss.252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
AMA Sarıtaş S,Yıldrım M Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. . 2020; 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
Vancouver Sarıtaş S,Yıldrım M Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. . 2020; 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
IEEE Sarıtaş S,Yıldrım M "Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi." , ss.252 - 256, 2020. 10.31067/0.2019.123 252
ISNAD Sarıtaş, Serdar - Yıldrım, Maksude. "Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi". (2020), 252-256. https://doi.org/10.31067/0.2019.123 252
APA Sarıtaş S, Yıldrım M (2020). Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
Chicago Sarıtaş Serdar,Yıldrım Maksude Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11, no.2 (2020): 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
MLA Sarıtaş Serdar,Yıldrım Maksude Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.11, no.2, 2020, ss.252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
AMA Sarıtaş S,Yıldrım M Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 11(2): 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
Vancouver Sarıtaş S,Yıldrım M Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 11(2): 252 - 256. 10.31067/0.2019.123 252
IEEE Sarıtaş S,Yıldrım M "Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi." Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11, ss.252 - 256, 2020. 10.31067/0.2019.123 252
ISNAD Sarıtaş, Serdar - Yıldrım, Maksude. "Ameliyathane Hemşirelerinin Eleştirel Düşünme Eğilimlerinin Belirlenmesi". Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 11/2 (2020), 252-256. https://doi.org/10.31067/0.2019.123 252