Yıl: 2020 Cilt: 19 Sayı: 75 Sayfa Aralığı: 1185 - 1197 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17755/esosder.526620 İndeks Tarihi: 28-10-2020

İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, İnstagram Kullanım Nedenleri Ölçeğini geliştirmek ve instagram kullanım nedenlerinincinsiyet ve okul türüne göre değişip değişmediğini incelemektir. Çalışma İstanbul ilinde iki ortaokul ve iki lisedeokuyan 878 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 336’sı (38.3%) erkek, 542’si (61.7%) kadındır.Açımlayıcı faktör analizi 442, doğrulayıcı faktör analizi ise 436 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada, İnstagramKullanım Nedenleri Ölçeği ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği kullanılmıştır. Kapsam geçerliği için uzmangörüşüne başvurulmuştur. Faktör analizi sonucunda 15 maddenin öz değeri 1’den büyük olan dört faktör altındatoplandığı görülmüştür. İlk faktör popülerlik ve saygınlık, ikinci faktör eğlenme, üçüncü faktör diğerlerini takipetme ve dördüncü faktör de sorunlardan kaçış olarak belirlenmiştir. Ölçek maddelerinin faktör yük değerlerinin.65 ile .85 arasında değiştiği, madde toplam korelasyonlarının .28 ile .51 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçekmaddelerinin ayırt edicilik düzeylerinin iyi olduğu görülmüştür. Doğrulayıcı analiz sonucunda elde edilen uyumindekslerinin iyi uyum verdiği tespit edilmiştir (X2/sd = 3.40, RMSEA = 0.07, SRMR = 0.05, IFI = 0.90, CFI =0.90, GFI = 0.92, AGFI = 0.89). Cronbach Alfa iç tutarlılık katsayısı .82 olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak buölçeğin ergenlerde instagram kullanım nedenlerini ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğuanlaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

DEVELOPMENT OF REASONS FOR INSTAGRAM USE SCALE AND EXAMINING IT IN TERMS OF SOME VARIABLES

Öz:
The aim of this study was to develop the Reasons for Instagram Use Scale and to investigate whether instagram motives are changed according to gender and type of school. The study was conducted with 878 students in two secondary schools and two high schools in Istanbul. Of the participants, 336 (38.3%) were male and 542 (61.7%) were female. Exploratory factor analysis was conducted with 442 students and confirmatory factor analysis was conducted with 436 students. Reasons for Instagram Use Scale and Social Media Addiction Scale were used in the study. Expert opinion was sought for content validity. As a result of factor analysis, it was seen that 15 items were grouped under four factors with eigenvalues greater than 1. The first factor was determined as popularity and prestige, the second factor was amusement, the third factor was following others, and the fourth factor was escaping problems. It was seen that the factor load values of the scale items ranged between .65 and .85, and item total correlations ranged between .28 and .51. The scale items were found to have a good level of discrimination. The fit indices obtained from the confirmatory analysis were found to be acceptable (X2 / sd = 3.40, RMSEA = 0.07, SRMR = 0.05, IFI = 0.90, CFI = 0.90, GFI = 0.92, AGFI = 0.89). Cronbach Alpha internal consistency coefficient was .82. As a result, the scale was found to be a valid and reliable scale to measure the motives of instagram use in adolescents.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alanka, Ö., & Cezik, A. (2016). Dijital kibir: Sosyal medyadaki narsistik ritüellere ilişkin bir inceleme. Dijital Medya; 1( 2), 548-569
  • Al-Kandari, A.,Melkote, S. R., & Sharif, A. (2016). Needs and motives of Instagram users that predict self-disclosure use: A case study of young adults in Kuwait. Journal of Creative Communications, 11(2), 85-101.
  • Bryman, A. (2004). Social research methods. Oxford: Oxford University Press.
  • BTK ve MEB (2018). İnternet'in bilinçli ve güvenli kullanımı saha çalışması raporu. http://www.guvenliweb.org.tr/dosya/oZPyg.pdf adresinden 02.02.2019 tarihinde erişildi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, B. M. (2010). Structural equation modeling with AMOS: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York: Taylor and Francis.
  • Cha, J. (2010). Factors affecting the frequency and amount of social networking site use: Motivations, perceptions, and privacy concerns. First Monday, 15(12).
  • Çakmak, V. & Baş, Ü. (2017). Benlik sunum aracı olarak instagram kullanımı: Öğrenciler üzerine nitel bir araştırma. Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 96-118.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • Girgin, Ü. H. (2018). Gelenekten postmoderne kimlik inşa süreci ve yeni medya: Facebook örneği. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 202-230.
  • Greenspoon & Saklofske, D.H. (1998). Confirmatory factor analysis of the multidimensional students life satisfaction scale. Personality and Individual Differences, 25(5), 965– 971.
  • Hair, J., Anderson, R., Tatham, R. & Black,W. (2010). Multivariate Data Analysis (7th ed.). New Jersey: Prentice Hall
  • Hu, L. T. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covarian cestructure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • Kalaycı, Ş. (2014). Spss uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. (6. Baskı). Ankara: Asil.
  • Kline, R. B. (2011), Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
  • Lance, C. E., Butts, M. M., & Michels, L. C. (2006). The sources of four commonly reported cutoff criteria. What did they really say? Organizational Research Methods, 9, 202- 220. http://dx.doi.org/10.1177/1094428105284919
  • Olcay, S. (2018). Sosyalleşmenin dijitalleşmesi olarak sosyal medya ve resimler arasında kaybolma bozukluğu: photolurkıng. Yeni Medya Elektronik Dergi, 2(2), 90–104.
  • Parlak Yorğancı, D. (2018) Çocukların sosyal medya kullanımlarına yönelik yetişkin tutumları üzerine nitel bir inceleme. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 3(5), 182- 202.
  • Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass communication & society, 3(1), 3-37.
  • Sheldon, P., & Bryant, K. (2016). Instagram: Motives for its use and relationship to narcissism and contextual age. Computers in Human Behavior, 58, 89-97.
  • Şişman Eren, E. (2014). Sosyal medya kullanım amaçları ölçeğinin geliştirilmesi ve bazı kişisel değişkenlere göre incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 230-243.
  • Taş, İ . (2017). The social media addiction scale for adolescents: A study of validity and reliability. Online Journal of Technology Addiction & Cyberbullying, 4(1), 27-40. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ojtac/issue/30133/300029
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile sanat ilişkisi ve bir dijital sanat örneği olarak instagram. Ulakbilge, 2(4), 87–100. https://doi.org/10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Van den Eijnden, R. J. J. M., Lemmens, J. S. & Valkenburg, P. M. (2016). The social media disorder scale. Computer in Human Behavior, 61, 478-487. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.038.
  • www.dijilopedi.com/2020-turkiye-internet-kullanimi-ve-sosyal-medya-istatistikleri/ 19.03.2020 tarihinde ulaşıldı
  • www.instagram.com/about/us/ 16.07.2018 tarihinde ulaşıldı.
APA Anlı G, Sevinç H, güneş z, Yazgı Yanık Z (2020). İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
Chicago Anlı Gazanfer,Sevinç Hümeyra,güneş zehra,Yazgı Yanık Zeynep İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2020): 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
MLA Anlı Gazanfer,Sevinç Hümeyra,güneş zehra,Yazgı Yanık Zeynep İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2020, ss.1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
AMA Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2020; 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
Vancouver Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2020; 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
IEEE Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z "İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.1185 - 1197, 2020. 10.17755/esosder.526620
ISNAD Anlı, Gazanfer vd. "İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2020), 1185-1197. https://doi.org/10.17755/esosder.526620
APA Anlı G, Sevinç H, güneş z, Yazgı Yanık Z (2020). İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19(75), 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
Chicago Anlı Gazanfer,Sevinç Hümeyra,güneş zehra,Yazgı Yanık Zeynep İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19, no.75 (2020): 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
MLA Anlı Gazanfer,Sevinç Hümeyra,güneş zehra,Yazgı Yanık Zeynep İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.19, no.75, 2020, ss.1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
AMA Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(75): 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
Vancouver Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2020; 19(75): 1185 - 1197. 10.17755/esosder.526620
IEEE Anlı G,Sevinç H,güneş z,Yazgı Yanık Z "İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 19, ss.1185 - 1197, 2020. 10.17755/esosder.526620
ISNAD Anlı, Gazanfer vd. "İNSTAGRAM KULLANIM NEDENLERİ ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ VE ÖLÇEĞİN BAZI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 19/75 (2020), 1185-1197. https://doi.org/10.17755/esosder.526620