Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 23 - 42 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.426989 İndeks Tarihi: 27-10-2020

Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı lise öğretmenlerinin mesleki motivasyonlarının iş doyum düzeyleriniyordayıcılığını ve öğretmenlerin iş doyumu ve motivasyon düzeylerinin bazı demografiközelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemektir. Betimsel tarama modelinde olanaraştırmanın evrenini Ankara ili Altındağ ve Mamak ilçelerindeki liselerde 2016-2017 eğitimöğretim yılında görev yapan lise öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi iseAltındağ ve Mamak ilçelerinde bulunan liselerde görev yapan lise öğretmenlerinden tesadüfîörnekleme yöntemi ile seçilen 290 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”“Minnesota İş Doyum Ölçeği” ve “Motivasyon Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizindet-testi, ANOVA, Pearson Korelasyon ve aşamalı çoklu regresyon teknikleri kullanılmıştır.Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin iş doyum düzeylericinsiyetlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, yaşlarına, kıdemlerine ve lisansmezuniyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Öğretmenlerin mesleki motivasyondüzeyleri cinsiyetlerine ve kıdemlerine göre anlamlı farklılık göstermezken, yaşlarına ve lisansmezuniyetlerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Lise öğretmenlerinin meslekimotivasyon alt boyutlarının iş doyumu düzeylerini yordadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

An Examination of Job Satisfaction and Occupational Motivation Levels of High School Teachers

Öz:
This study aims to determine the relationship between job satisfaction and motivation levels of high school teachers and also to find out whether the satisfaction and motivation levels are changing. This study has been conducted in relational survey model and the study group was consisted of 290 high school teachers who work in Ankara in 2016-2017 education and training year. Data were collected with “Personal Form”“Minnesota Job Satisfaction Scale” and “Motivation Scale.” T-test, ANOVA, Pearson correlation and regression analysis techniques were used for analysis. The results show that gender and working duration in the same school have no significance in teachers’ job satisfaction levels. But the teachers’ age, tenure and graduation have a positive effect on the job satisfaction level of teachers. The result of multiple regression analysis showed that sub dimensions of occupational motivation explained the job satisfaction levels of teachers to some extent.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Åkerwall, M., & Johansson, M. (2015). Teacher's workdays and psycho-social environments (Unpublished master's thesis). Retrieved from http://hv.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A843420&dswid=6579
  • Akınaltuğ, E. (2003). Yöneticilerde iş stresi, iş doyumu ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi: TEDAŞ örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Akıncı, Z. (2002). Turizm sektöründe işgören iş tatminini etkileyen faktörler: Beş yıldızlı konaklama işletmelerinde bir uygulama. Akdeniz Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 2(4), 1-25.
  • Başaran, İ. E. (2004). Yönetimde insan ilişkileri yönetsel davranış. Ankara: Nobel.
  • Baycan, A. (1985). An analysis of several aspects of job satisfaction between different occupational groups (Unpublished master thesis). Boğaziçi University, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö, E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (18. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Black, S. (2004). Stroking stressed-out teachers. Education Digest, 69(5), 28-32.
  • Can, Ş. (2006). Sınıf öğretmenlerinin yaş, cinsiyet ve mesleki kıdemlerine göre iş doyum düzeylerinin belirlenmesi (Muğla ili örneği). Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 380-390.
  • Çalış, H. (2012). Öğretmen motivasyonunda yönetici yaklaşımlarının incelenmesi (Kocaeli ili Gölcük ilçesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Çoğaltay, N. (2010). Türkiye genelinde ceza infaz kurumlarında çalışan öğretmenlerin iş doyum algıları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Demirel, F. (2006). Sınıf öğretmenlerinin iş doyum düzeyleri (Denizli örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Duman, C. (2006). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan coğrafya öğretmenlerinin iş tatmini (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Efeoğlu, İ. E. (2006). İş-aile yaşam çatışmasının iş stresi, iş doyumu ve örgütsel bağlılık üzerindeki etkileri: İlaç sektöründe bir araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Ergen, Y. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin öğretim liderlik davranışlarının öğretmenlerin motivasyonu üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Eroğlu, S. (2007). Toplam kalite yönetimi uygulanan ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel adanmışlık ve motivasyon düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Evans, L. (1997). Addressing problems of conceptualization and construct validity in researching teachers’ job satisfaction. Educational Research, 39(3), 319-331.
  • Gu, X. (2016). Teacher job satisfaction in public schools: The relation to the years of teaching experience. Elementary Education and Reading Theses. Retrieved from: https://digitalcommons.buffalostate.edu/elmed_theses/1
  • Güçlü, N., Çoban, Ö. & Atasoy, R. (2017). Okul yöneticilerinin stratejik liderlik özellikleri ile örgütsel sessizlik arasındaki ilişkinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 46(215), 167-191.
  • Güven, A. (2006). Kamu yöneticilerinin davranış tarzlarının kamu personelinin motivasyonu üzerine etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Judge, T. A., Thoresen, C. J., Bono, J. E., & Patton, G. K. (2001). The job satisfaction–job performance relationship: A qualitative and quantitative review. Psychological Bulletin, 127(3), 376-407.
  • Kağan, M. (2005). Devlet ve özel ilköğretim okulları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel araştırma yöntemi. İstanbul: Nobel Yayınları.
  • Kartal, Ş. (2006). Alan ve alan dışından atanan sınıf öğretmenlerini iş tatmini düzeylerinin karşılaştırmalı analizi (Nevşehir ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Kaya, F. T. (2005). İş doyumu ve örgütsel bağlılık: Polis Akademisi Başkanlığı’nda bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Keser. A. (2006). Çalışma yaşamında motivasyon. Bursa: Alfa.
  • Kılıç, S.Ö. (2011). İlköğretim okullarında görev yapan okul müdürü ve öğretmenlerin iş doyumu (Tokat ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Köprülü, S. T. (2011). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları ile motivasyonları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Kumaş, V. (2008). Öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile stres düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Küçük, E. (2008). İlköğretim okulları öğretmenlerinin okul yöneticilerine yönelik çağdaş denetim algıları ile mesleki motivasyon düzeyleri arasındaki ilişki (İstanbul ili Eyüp ilçesi örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30(3), 607-610.
  • Merriam Webster. (2017). Motivation. Erişim: https://www.merriamwebster.com/dictionary/motivation
  • Meziroğlu, M. (2005). Sınıf ve branş öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin ölçülmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
  • Noordin, F., & Jusoff, K. (2009). Levels of job satisfaction amongst Malaysian academic staff. Asian social science, 5(5), 122-128.
  • Ololube, N. P. (2006). Teachers Job Satisfaction and Motivation for School Effectiveness: An Assessment. Online Submission. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED496539.pdf
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve özel liselerde çalışan öğretmenlerin iş tatmini ve iş streslerinin karşılaştırmalı analizi (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Özkan Ebcim, P. (2012). Resmi ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin motivasyonu ile örgüt sağlığı algıları arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Öztürk, A. Y. (2007). Ortaöğretim kimya öğretmenlerinin iş tatmini (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Robbins, S. P. (2001). Organizational behaviour. New Jersey: Prentice Hall.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şimşek, Ö. (2010). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. İstanbul: Ekinoks.
  • Telman, N. & Ünsal P. (2004). Çalışan memnuniyeti. İstanbul: Epsilon.
  • Tezcan, T. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin yaşam kalitesi ve iş doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Bolu ili örneği) (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Yıldırım, H. (2008). Deniz Kuvvetleri Komutanlığında çalışan eğitim bilimleri branşındaki personelin iş doyumu (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldızhan, Y. (2011). Örgütsel adalet ile iş doyumu arasındaki ilişki: Eğitim teknolojileri genel müdürlüğü örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
APA TAS A, Selvitopu A (2020). Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. , 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
Chicago TAS Ali,Selvitopu Abdullah Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. (2020): 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
MLA TAS Ali,Selvitopu Abdullah Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. , 2020, ss.23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
AMA TAS A,Selvitopu A Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. . 2020; 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
Vancouver TAS A,Selvitopu A Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. . 2020; 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
IEEE TAS A,Selvitopu A "Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi." , ss.23 - 42, 2020. 10.35675/befdergi.426989
ISNAD TAS, Ali - Selvitopu, Abdullah. "Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi". (2020), 23-42. https://doi.org/10.35675/befdergi.426989
APA TAS A, Selvitopu A (2020). Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(29), 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
Chicago TAS Ali,Selvitopu Abdullah Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.29 (2020): 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
MLA TAS Ali,Selvitopu Abdullah Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.29, 2020, ss.23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
AMA TAS A,Selvitopu A Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
Vancouver TAS A,Selvitopu A Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 23 - 42. 10.35675/befdergi.426989
IEEE TAS A,Selvitopu A "Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.23 - 42, 2020. 10.35675/befdergi.426989
ISNAD TAS, Ali - Selvitopu, Abdullah. "Lise Öğretmenlerinin İş Doyumu ve Mesleki Motivasyon Düzeylerinin İncelenmesi". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/29 (2020), 23-42. https://doi.org/10.35675/befdergi.426989