Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 223 - 250 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.682015 İndeks Tarihi: 27-10-2020

Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış

Öz:
Bu çalışmada açık-düşündürücü bir etkinlikle bilimin doğası öğretimi almış fen bilimleriöğretmen adaylarının bilim tarihinden uyarlanmış biyografik ve belgesel bir film üzerinden“sosyal ve kültürel bir bağlamda bilim” tasvirini nasıl yorumladıklarının belirlenmesiamaçlanmıştır. Fenomenoloji deseniyle yürütülen çalışmada nitel toplanan veriler literatürdeuzlaşı görüşü olarak ifade edilen yaklaşımın bilim doğası unsurları ve Diltley’in hermenötikyaklaşımında tanımlanan anlama düzeyleri dikkate alınarak betimsel analize tabi tutulmuştur.Bu şekilde öğretmen adaylarının bilimin doğasının uzlaşımsal unsurlarına yönelik hermenötikanlama/anlamlandırma düzeyleri belirlenmiştir. Elde edilen bulgular, daha önce almışoldukları açık-düşündürücü öğretimin muhtemel etkisi ile öğretmen adaylarını uzlaşılmışbilimin doğası unsurlarının çizdiği çerçeve içinde kalan ve belli bir özgünlüğe sahip yorumlarile hermenötik açıdan temel düzeyde bir anlama ile bilimi değerlendirdikleri görülmüştür. Bubulgu bir insan etkinliği ve sosyal bir görüngü olan bilimi anlamada hermenötik yaklaşımınöğretim sürecine entegrasyonun önemine dikkat çekmektedir.
Anahtar Kelime:

Prospective Science Teachers’ Levels of Understanding Science after Experiencing Explicit-Reflective Instruction: Hermeneutical Perspective

Öz:
In this study, we aimed to investigate how prospective science teachers, who participated in a series of explicit-reflective activities for NOS teaching, understood "science in a social and cultural context" in the context of a biographical documentary film. We adopted a phenomenological approach. The data were analyzed descriptively by considering the aspects of nature of science and the levels of understanding as defined in Dilthey's hermeneutic approach. In this way, we determined participants’ levels of hermeneutic understanding regarding the nature of science. The findings show that the participants regarded science within the framework of aspects of the consensus view blended with somewhat authentic interpretations and at a basic level of understanding from the point of view of hermeneutics. This finding highlights the importance of integrating the hermeneutic approach into the teaching process in understanding science.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abd El Khalick, F., & Akerson, V. L. (2004). Learning as conceptual change: factors mediating the development of preservice elementary teachers’ views of nature of science. Science Teacher Education, 88(5), 785-810.
  • Abd El Khalick, F., & Lederman, N.G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science: A critical review of the literature. International Journal of Science Education, 22(7), 665-701.
  • Abd El Khalick, F. (2005). Developing deeper understandings of nature of science: the impact of a philosophy of science course on preservice science teachers’ views and instructional planning. International Journal of Science Education, 27(1), 15-42.
  • Abd El Khalick, F. (2013). Teaching with and about nature of science, and science teacher knowledge domains. Science & Education, 22(9), 2087-2107.
  • Abd El Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82(4), 417-436.
  • Akerson V. L. & Volrich M. V. (2006). Teaching nature of science explicitly in a first grade internship setting. Journal of Research in Science Teaching, 43(4), 377-394.
  • Akerson, V. L. & Abd-El-Khalick, F. (2003). Teaching elements of nature of science: A yearlong case study of a fourth-grade teacher. Journal of Research in Science Teaching, 40(10), 1025-1049.
  • Akerson, V., Buzzelli, C., & Donnelly, L. (2008). Early childhood teachers’ views of nature of science: The influence of intellectual levels, cultural values, and explicit reflective teaching. Journal of Research in Science Teaching, 45(6), 748-770.
  • Akindehin, F. (1988). Effect of an instructional package on preservice science teachers’ understanding of the nature of science and acquisition of science-related attitudes. Science Education, 72(1), 73-82.
  • Allchin, D. (2011). Evaluating knowledge of the nature of (whole) science. Science Education, 95(3), 518-542.
  • Aytaş, G. (2013). Türkçe eğitiminde hermeneutiğin kullanım gerekçesi ve sonuçları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 47-56.
  • Ayvacı, H. Ş. (2007). Bilimin doğasının sınıf öğretmeni adaylarına kütle çekim konusu içerisinde farklı yaklaşımlarla öğreti mesine yönelik bir çalışma. (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Becermen, M. (2004). Dilthey, Heidegger ve Gadamer’de anlama sorunu. Uludağ. Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 35-66.
  • Bollnow, O. F. (1995). İfade ve anlama. D. Özlem (Ed.), hermeneutik (yorumbilgisi) üzerine yazılar (pp. 85-121). Ankara: Ark Publication.
  • Can, B., Bahtiyar, A, & Kökten, H. (2018). Hermeneutic perspectives of pre-service science teachers about science. Journal of Baltic Science Education, 17(5), 778-799.
  • Clough, M.P. (2006). Learners' responses to the demands of conceptual change: Considerations for effective nature of science instruction. Science and Education, 15(5), 463-494.
  • Çetinkaya, E. (2019). Açık-düşündürücü yaklaşıma dayalı etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğası görüşlerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 12(1), 227-259.
  • Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (Ed.). (2000). Handbook of qualitative research (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Driver, R., Leach, J., Millar, R., & Scott, P. (1996). Young people’s images of science. Buckingham, UK: Open University Press.
  • Fırıncıoğulları, S. (2016a). Hermeneutik yöntem, ontolojik hermeneutik ve Hans Georg Gadamer. Akademik Bakış Dergisi, 53, 286-293.
  • Fırıncıoğulları, S. (2016b). Sosyal bilimler ve hermeneutik üzerine kısa bir değerlendirme. Sosyoloji Dergisi, 33, 37-48.
  • Fouad, K. E., Masters, H., & Akerson, V. (2015). Using history of science to teach nature of science elementary students. Science & Education, 24(9–10), 1103–1140. doi: 10.1007/s11191-015-9783-5
  • Gadamer, H. G. (1990). “Tarih Bilinci Sorunu”, Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım, Der. P. Rabinow- W. Sullivan, (Çev. T. Parla), 79-106, Hürriyet Vakfı Yayınları.
  • Heidegger, M. (2008). Varlık ve Zaman, (Çev. K. H. Ökten), İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Herman, B. C. (2010). Teaching the nature of science: practices and associated factors. (Unpublished doctoral dissertation). Iowa State University, Ames, IA.
  • Howard, R. (1982). Three faces of hermeneutics: An introduction to current theories of understanding. University of California Press.
  • Irzik, G. & Nola, R. (2011). A family resemblance approach to the nature of science for science education, Science and Education, 20(7-8), 591-607.
  • Kapucu, S. M. (2016). An examination of the documentary film “Einstein and Eddington” in terms of nature of science themes, philosophical movements, and concepts. International Journal of Progressive Education, 12(2), 34-46.
  • Khishfe, R. (2015). A look into students’ retention of acquired nature of science understandings. International Journal of Science Education, 37, 1639–1667.
  • Kissack, M. (1995). Hermeneutics in education: reflections for teachers of the humanities. In Philip Higgs (Ed.), Metatheories in philosophy of education (pp. 245-261). Thorold's Africana Books.
  • Laverty, S. M. (2003). Hermeneutic phenomenology and phenomenology: a comparison of historical and methodological considerations. International Journal of Qualitative Methods 2(3), 21–35. doi: 10.1177/160940690300200303
  • Lederman, N. G. (1992). Students' and teachers' conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331-359.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of science: Past, present, and future. In Abell, S.K. &
  • Lederman, N.G. (Eds.), Handbook of research on science education (pp. 831-879). London: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Marshall, C. & Rossman, G.B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Martin, P. (Director). (2008). Einstein and Eddington. UK: BBC.
  • Matthews, M. R. (2012). Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). In M.S. Khine (Ed.), Advances in Nature of Science Research (pp. 3-26): Springer.
  • McComas, W.F. & Olson, J. K. (2000). International science education standards documents (41-52) In W. F. McComas (Ed.) The nature of science in science education rationales and strategies. Kluwer Academic Publishers.
  • McComas, W. F. (1998). The principal elements of the nature of science: Dispelling the myths of science. In W. F. McComas (Ed.) The Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies (pp. 53-70). Kluwer (Springer) Academic Publishers.
  • McComas, W. F. (2002). Science and its myths. In M. Shermer (Ed.), The skeptics encyclopedia of pseudoscience (pp. 430-442). Santa Barbara, CA: ABC CLIO Press.
  • McComas, W. F., Clough, M. P., & Almazroa, H. (1998). The role and character of the nature of science in science education. In W.F. McComas (Ed.), The nature of science in science education: Rationales and strategies (pp. 3-39). Kluwer (Springer) Academic Publishers.
  • Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage
  • NGSS. (2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. The National Academies Press, Washington, DC; 2013.
  • Özlem, D. (2012). Kültür bilimleri ve kültür felsefesi (2.baskı), İstanbul, Notos Kitap.
  • Özcan, H. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının fen içeriği ile ilişkilendirilmiş bilimin doğası konusundaki pedagojik alan bilgilerinin gelişimi (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özcan, H., & Taşar, M. F. (2018). Turkish Adaptation of the Views of Nature of Science-Form C: Validity and Reliability Study. International Journal of Physics & Chemistry Education, 10(1), 31-39.
  • Palmer E. R. (2003). Hermenötik, (çev: İ. Görener). İstanbul: Anka Yayınları.
  • Sarıtaş, D. (2017). The influence of a movie adapted from the history of science on science teacher candidates’ views about science. International History, Philosophy, and Science Teaching Group (IHPST) Biennial Conference. July 4­7, Ankara, Turkey.
  • Shen, B.S.P. (1975). Scientific literacy and the public understanding of science. In S. B. Day (Ed.) Communication of scientific information (pp. 44-52). Basel: Karger.
  • Solomon, J., Duveen, J., Scot, L., & McCarthy, S. (1992). Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 409-421.
  • Şeker, H., & Welsh, L.C. (2006). The use of history of mechanics in teaching motion and force units. Science Education, 15(1), 55-89.
  • Thomas, G. & Durant, J. (1987) Why should we promote the public understanding of science? In M. Shortland (Ed.) Scientific Literacy Papers. (pp. 1-14). Oxford: Oxford University Department for External Studies.
  • Topakkaya, A. (2007). Felsefî hermeneutik. FLSF (Süleyman Demirel Üniversitesi Felsefe Bölümü) Dergisi, 4, 75-92.
  • Ulusoy, K. (2016). Tarih eğitiminde hermeneutik yaklaşım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 51-68.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zaidi, W. (2008). "Television. 'Einstein and Eddington' (BBC2) Saturday 22 November 2008, 9:10 pm." Viewpoint. Newsletter of the British Society for the History of Science: 11, February 2009.
APA Özcan H, SARITAŞ D, TAŞAR F (2020). Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. , 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
Chicago Özcan Hasan,SARITAŞ Davut,TAŞAR Fatih Mehmet Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. (2020): 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
MLA Özcan Hasan,SARITAŞ Davut,TAŞAR Fatih Mehmet Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. , 2020, ss.223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
AMA Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. . 2020; 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
Vancouver Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. . 2020; 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
IEEE Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F "Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış." , ss.223 - 250, 2020. 10.35675/befdergi.682015
ISNAD Özcan, Hasan vd. "Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış". (2020), 223-250. https://doi.org/10.35675/befdergi.682015
APA Özcan H, SARITAŞ D, TAŞAR F (2020). Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(29), 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
Chicago Özcan Hasan,SARITAŞ Davut,TAŞAR Fatih Mehmet Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.29 (2020): 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
MLA Özcan Hasan,SARITAŞ Davut,TAŞAR Fatih Mehmet Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.29, 2020, ss.223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
AMA Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
Vancouver Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 223 - 250. 10.35675/befdergi.682015
IEEE Özcan H,SARITAŞ D,TAŞAR F "Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.223 - 250, 2020. 10.35675/befdergi.682015
ISNAD Özcan, Hasan vd. "Açık-Düşündürücü Öğretim Deneyimi Sonrası Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Bilimi Anlama Düzeyleri: Hermenötik Bakış". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/29 (2020), 223-250. https://doi.org/10.35675/befdergi.682015