Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 130 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 27-10-2020

Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*

Öz:
Bu araştırmanın amacı Sosyal Bilgiler derslerinde drama yöntemi ile öğretimin ortaokulöğrencilerinin; sosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarı düzeylerine etkisi olupolmadığının incelenmesidir. Araştırmada “Solomon dört gruplu araştırma modeli”kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 127 yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır.Çalışma gruplarının oluşturulmasında seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden uygunörnekleme yöntemi kullanılmıştır. Sosyal Bilgiler derslerinde sürdürülen çalışmada deneygruplarında yöntem olarak drama, kontrol gruplarında ise geleneksel öğretim yöntemiuygulanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Empatik Beceri Ölçeği B Formu, SosyalBeceri Ölçeği ve Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; dramayöntemiyle işlenen sosyal bilgiler dersinin geleneksel öğretim yöntemiyle işlenen derse göresosyal beceri, empatik beceri ve akademik başarıyı arttırmada daha etkili olduğu sonucunavarılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effects of the Teaching with Drama on the Social Skills, Empathic skills and Academic Achievement Levels of the Students

Öz:
The purpose of this study is to examine whether the education with drama method in social sciences affects social ability levels, empathic ability levels and academic achievements of 7th graders or not. “Solomon four-group research model” was used in the research. Work group of the research composes from 127 seventh graders. In creating work groups, appropriate sampling was used. In the study conducted in social sciences, the method used in experiment groups was drama, whereas the method used in control groups was traditional education. Data collection tool of the research was Social Ability Scale, Empathic Ability Scale B Form and Academic Achievement Tests was used. According to the research results; It was concluded that the social studies course taught with drama method is more effective in increasing social skills, empathic skills and academic success compared to the course taught with traditional teaching methods.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, H. Ö. (2001) Yaratıcı dramanın sosyal bilgiler öğretiminde kullanımı. Sosyal bilgiler öğretiminde alternatif teknik ve yöntemler (21-24), İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2010). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Naturel Yayınevi.
  • Akbaş, H. Ş. (2011). Fen eğitiminde problem çözme stratejisi olarak drama uygulamalarının başarı, tutum, kavramsal anlama ve hatırlamaya etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Altıkulaç, A. (2008). 8. sınıf T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde bir öğretim tekniği olarak “drama” (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Aslan, E. (2008). Drama temelli sosyal beceri eğitiminin 6 yaş çocuklarının sosyal ilişkiler ve işbirliği davranışlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aydın, Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Aslanel, Ö. (2011). Ortaöğretim onuncu sınıf dil ve anlatım dersinin drama yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin ders tutumlarına, sosyal becerilerinin gelişmesine yönelik etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Atar, G. (2003). Eğitici dramayı sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde kullanmanın öğrenmenin kalıcılığı üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Aykaç, M. (2008). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Bağatır, R. D. (2008). Drama öğretim yönteminin resim-iş bölümü öğrencilerinin mesleki tutum ve başarılarına etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Bıyık, D. (2001). İlköğretim okulları hayat bilgisi dersinde kullanılan dramatizasyon yönteminin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Bilek, E. (2009). İlköğretim 3. Sınıf Hayat Bilgisi dersinde dramatizasyon yönteminin öğrencilerin sosyal - duygusal uyumlarına ve akademik başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Manisa, Celal Bayar Üniversitesi.
  • Bilgili, A. S. (2009). (Ed.). Sosyal bilgilerin temelleri. Ankara: Pegem Yayınevi. Bowers, W. R. & Basso, R. (1999). Improving early adolescents peer relations through classroom creative drama: An integrated approach, academic search premier. Social Work in Education, 21(1), 23-32.
  • Çakır, O. Baysal, Z. N. & İnan Yıldız, F. (2019). Drama temelli probleme dayalı öğrenme yaklaşımının ilkokul öğrencilerinin empati beceri düzeyleri üzerine etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 12(3), 1044-1066.
  • Çelik Gürel, F. (2004). Sosyal bilgiler dersinde yaratıcı drama yönteminin erişiye ve kalıcılığa etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bolu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çoban, E. Ç. (2007). Sosyal beceri sorunu olan öğrenciler ve annelerine uygulanan yaratıcı drama etkinlikleri programının öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin gelişimi üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Davis, B. W. (1987). Some roots and relatives of creative drama as an enrichment activity for older adults. Educational Gerontology, 13(4), 297-306.
  • Debre, İ. (2008). İlköğretim sosyal bilgiler dersi coğrafya konularının öğretiminde ders anlatım stratejisi olarak dramatizasyonun kullanılmasının öğrencinin başarı düzeyine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Yeditepe Üniversitesi.
  • Demirel Erdil, A. (2007). İlköğretim T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde dramanın akademik başarıya ve tutuma etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • Dodwell, C. (2002). Building relationships through drama: the action track project (1). Research in Drama Education, 7(1), 43-48.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 21(1-2), 155-190.
  • Ekinözü, İ. (2003). İlköğretimde permütasyon ve olasılık konusunun dramatizasyon ile öğretiminin başarıya etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Erden, M. (1997). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erdoğan, S. (2010). Eğitici drama yönteminin fen ve teknoloji dersi vücudumuzda sistemler ünitesinde öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Esen, M. (2008). IX. sınıf coğrafya dersi konularının (yerkürenin günlük hareketi, iklim bilgisi, toprak coğrafyası ve jeolojik zamanlar) öğretiminde drama yöntemi ile klasik yöntemlerin karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Eti, İ. (2010). Drama etkinliklerinin okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 5-6 yaş grubu çocukların sosyal becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adana, Çukurova Üniversitesi.
  • Evin, G. İ. (2009). Yaratıcı drama yönteminin sosyal bilgiler dersi başarısı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkileri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34(360), 5-13.
  • Fidan, N. (1996). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research on ıntroduction. USA, Boston: Allyn and Bacon (Seventh ed.).
  • Gençdoğan, B. (2008). Psychometric properties of the Turkish version of the children's selfreport social skills scale. Social Behaviour and Personality: An İnternational Journal, 36(7), 955-964.
  • Giaitzis, L. (2007). Using dramatic activity to enhance junior core french students’ motivation and oral communication skills. USA: Brook University, St. Catharines, Ontorio.
  • Göncüoğlu, G.Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi demokrasinin serüveni ünitesinin öğretiminde drama ve işbirlikli öğretim yöntemlerinin öğrenci tutum ve başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Niğde, Niğde Üniversitesi.
  • Guli, L. A. (2004). The effects of creative drama – based intervention for children with deficits in social perception (Unpublished doktoral dissertation). Austin-Texas,The University of Texas at Austin, UMI no.3151245.
  • Günaydın, G. (2008). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin erişi ve tutum üzerindeki etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Güneysu, S. (2006). Eğitimde drama. H. Ömer Adıgüzel (Ed.), Yaratıcı drama 1985-1998 yazılar (2. baskı, s. 127-133) içinde. Ankara: Naturel Yayıncılık.
  • Innes, M., Moss, T., & Smigiel, H. (2001). What do the children say? The importance of student voice. Research in Drama Education, 6(2), 207-221.
  • Kaf, Ö. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adana, Çukurova Üniversitesi.
  • Kara, Y., & Çam F., (2007). Yaratıcı drama yönteminin bazı sosyal becerilerin kazandırılmasına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 145-155.
  • Karadağ, E., & Çalışkan, N. (2008). Kuramdan uygulamaya ilköğretimde drama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karapınarlı, R. (2007). İlköğretim 7. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarı ve kalıcılık düzeyine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Muğla, Muğla Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karataş, O. (2011). İlköğretim I. kademe sosyal bilgiler dersi doğal afet eğitiminde drama tekniğinin öğrencilerin başarılarına etkisi: deneysel çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kars, Kafkas Üniversitesi.
  • Kartal, T. (2009). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi ilk çağ tarihi konularının öğretiminde drama yönteminin öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi.
  • Kayhan, H. C. (2004). Yaratıcı dramanın ilköğretim 3.sınıf matematik dersinde öğrenmeye, bilgilerin kalıcılığına ve matematiğe yönelik tutumlara etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Kocayörük Yaya, A. (2000). İlköğretim öğrencilerinin sosyal becerilerini geliştirmede dramanın etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Kozaner Yenigül, Ç. (2019). Sosyal Bilgiler dersinde bir yöntem olarak yaratıcı dramanın kullanımına yönelik öğrenci görüşleri: bir dünya savaşı atölyesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10(3), 1-14.
  • Koç, F. (1999). Yaratıcı dramanın öğrenmeye etkisi - Sosyal bilgiler öğretiminde bir yöntem olarak (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (6.-7. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara.
  • Nayci, Ö. (2011). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde yaratıcı dramanın bir yöntem olarak kullanılmasının öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Oğuz Namdar, A., & Çamadan, F. (2016). Yaratıcı drama uygulamalarının öğretmen adaylarının sosyal becerilerine etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(3): 557–575.
  • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim terimleri sözlüğü, Ankara: Emel Matbaacılık.
  • Okvuran, A. (1994). Çağdaş insanı yaratmada yaratıcı drama egitiminin önemi ve empatik egilim düzeylerine etkisi. Ankara Üniversitesi Egitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 27(1), 185-194.
  • Ömeroğlu, E., Ersoy, Ö., Şahin T. F., Kandır, A., & Turla, A. (2003). Okul öncesi eğitimde drama (teoriden uygulamaya). Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Önalan Akfırat, F. (2004). Yaratıcı dramanın işitme engellilerin sosyal becerilerinin gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Ankara Üniversitesi.
  • Önder, A. (2000). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama kuramsal temellerle uygulama teknikleri ve örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Özdemir, L. (2003). Yaratıcı drama dersinin duygusal zeka gelişimine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bursa, Uludağ Üniversitesi.
  • Özer, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı drama yönteminin demokratik tutumlara ve ders başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Öztürk, C., & Otluoğlu, A. (2011). Sosyal bilgiler öğretiminde edebi ürünler ve yazılı materyaller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Philbin, M., & Myers, J.S. (1991). Classroom drama. The Social Studies, 82(5), 179-182.
  • Pinciotti, P. (1993). Creative drama and young children: the dramatic learning connection. Arts Education Policy Review, 94(6), 24 ISSN: 10632913.
  • Rosnow, R. L., & Rosenthal, R. (2002). Beginning behavioral research a conceptual primer. (Fourth ed.). USA: Pearson-Prentice Hall.
  • Rowland, G. E. (2002). Every Child Needs Self-Esteem: Creative Drama Builds SelfConfidence Through Self-Expression (Unpublished doctoral dissertation). The Union Institute Graduate School of Arts and Sciences, UMI No: 3040782.
  • Safran, M., & Ata, B. (2003). Öğrencilerin tarih metinlerinden anlam çıkarmalarına yönelik araştırmalara bir bakış. Cemalettin Şahin (Ed.). Konu alanı ders kitabı inceleme kılavuzu sosyal bilgiler içinde. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Şahbaz, Ö. (2004). İlköğretim 4. sınıf "Canlılar çeşitlidir" ünitesinde yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilerin sözel yaratıcılıklarına, başarılarına ve derse yönelik tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Şimşek Aylıkçı, E. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde drama yönteminin kalıcılığın artırılmasında kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul, Marmara Üniversitesi.
  • Taşkıran, S. (2005). Drama yöntemi ile ilköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinin işlenişinin öğrenme ve öğrencilerin benlik kavramına etkisi yönünden değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Konya, Selçuk Üniversitesi.
  • Thompson, F. (1983). Empathy: an aim and a skill to be developed. Teaching History, 37, (October), 22–26.
  • Umutlu, A. (2004). Dramatizasyon yönteminin yabancı dil öğretimi üzerindeki etkisi ve dramatizasyon yöntemi ile sıfatların öğretimi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Erzurum, Atatürk Üniversitesi.
  • Üstündağ, T. (1988). Dramatizasyon ağırlıklı yöntemin etkililiği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi dersinin öğretiminde yaratıcı dramanın erişiye ve derse yönelik öğrenci tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Ankara, Hacettepe Üniversitesi.
  • Yağmur, E. (2010). 7. sınıf fen ve teknoloji dersinin yaratıcı drama destekli işlenmesinin eleştirel düşünme becerisi ve başarı üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • Yalçın, M. (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersinin yaratıcı drama yöntemi ile verilmesinin dersin öğrenilmesine etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya, Sakarya Üniversitesi.
  • Yılmaz, B. (2010). Yaratıcı dramanın görsel sanatlar eğitimine etkisinin ilköğretim 5. sınıf düzeyinde incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Yurtalan, E. (2005). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih konularının öğretiminde drama tekniğinin kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
  • Zayimoğlu, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersi “coğrafya ve dünyamız” ünitesinde yaratıcı drama yöntemi kullanımının öğrenci başarısı ve tutumlarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi.
APA YILMAZ S, Cerrah L (2020). Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. , 130 - 158.
Chicago YILMAZ Sevda,Cerrah Lokman Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. (2020): 130 - 158.
MLA YILMAZ Sevda,Cerrah Lokman Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. , 2020, ss.130 - 158.
AMA YILMAZ S,Cerrah L Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. . 2020; 130 - 158.
Vancouver YILMAZ S,Cerrah L Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. . 2020; 130 - 158.
IEEE YILMAZ S,Cerrah L "Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*." , ss.130 - 158, 2020.
ISNAD YILMAZ, Sevda - Cerrah, Lokman. "Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*". (2020), 130-158.
APA YILMAZ S, Cerrah L (2020). Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(29), 130 - 158.
Chicago YILMAZ Sevda,Cerrah Lokman Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.29 (2020): 130 - 158.
MLA YILMAZ Sevda,Cerrah Lokman Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.29, 2020, ss.130 - 158.
AMA YILMAZ S,Cerrah L Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 130 - 158.
Vancouver YILMAZ S,Cerrah L Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 130 - 158.
IEEE YILMAZ S,Cerrah L "Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.130 - 158, 2020.
ISNAD YILMAZ, Sevda - Cerrah, Lokman. "Sosyal Bilgiler Derslerinde Drama Yöntemiyle Öğretimin Sosyal Beceri, Empatik Beceri ve Akademik Başarıya Etkisi*". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/29 (2020), 130-158.