Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 186 - 203 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.35675/befdergi.515725 İndeks Tarihi: 27-10-2020

Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Kikushi ve Sakai (2009) tarafından İngilizce öğrenen Japonöğrencilerin motivasyon engellerini belirlemeye yönelik geliştirilen ölçeğin, yabancı dil olarakTürkçe öğrenenlere yönelik uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin tespit edilmesidir.Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul Aydın ÜniversitesiAydın TÖMER’de öğrenim gören 237 öğrenci oluşturmuştur. Yapılan analizler neticesindeölçeğe ait güvenirlik katsayısı 0,861 olarak bulunmuştur. Faktör analizi sonucunda değişkenlertoplam açıklanan varyansı %49.61 olan 4 faktör altında toplanmıştır. Bu faktörlere ilişkingüvenirlik katsayıları sırasıyla 0,77; 0, 74; 0,75; 0,72 olarak bulunmuştur. Bu bulgularışığında, Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği’ninyabancı dil olarak Türkçe öğretimi sahasında araştırmacılar ve öğreticiler tarafındankullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

Motivation Obstacles Survey for Learning Turkish as a Foreign Language: Study for Adaptation to Turkish

Öz:
The aim of this study is to adapt the scale developed by Kikushi and Sakai (2009) to identify the motivation barriers of Japanese students who learn English, and to determine the psychometric properties of the scale. Research’s study group consisted of 237 students enrolled in Aydın University TOMER in the academic year of 2017-2018. As result of the analyses conducted, scale reliability was deduced as Cronbach Alpha = 0.861. As result of the factor analysis, variables were grouped under 4 factors with a total explained variance of 49.61%. Cronbach Alpha values with respect to these factors were found as 0.77; 0.74; 0.75; and 0.72, respectively. In light of these findings, it was concluded that Motivation Obstacles Survey for Learning Turkish as a Foreign Language is a valid and reliable scaling tool that could be used by researchers and teachers in the field of teaching Turkish as a foreign language.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Aktan, S. (2012). Öğrencilerin akademik başarısı, özdüzenleme becerisi, motivasyonu ve öğretmenlerin öğretim stilleri arasında ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi). Balıkesir, Balıkesir Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, U., & Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe öğretiminde öğrenen ihtiyaçlarının belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk kültür merkezi örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020.
  • Boylu, E., & Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: İran örneği. International Journal of Language Academy, 2(4), 127-151.
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Bosna-Hersek örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çelik, N., & İpek, S. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil ihtiyaç analizi: Polonya örneği. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 4(2), 101-136.
  • Dörnyei, Z., (2001). Teaching and researching motivation. Longman, Harlow.
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum.
  • Dörnyei, Z. (2009). The L2 motivational self system. In Z. Dörnyei, & E. Ushioda (Eds.), Motivation, language identity and the L2 self (pp. 9-42). Clevedon, England: Multilingual Matters.
  • Dörnyei, Z. & Ushioda, E. (2011). Teaching and researching motivation (2nd ed.). Harlow: Longman.
  • Dursun, H. (2017). Geçici koruma altındaki Suriyelilerin dil ihtiyaçlarının belirlenmesi: Şanlıurfa ili örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adıyaman, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ergür, D. O. (2002). Yabancı dil öğreniminde motivasyon kaynakları. Eğitim ve Bilim, 27(126), 38-42.
  • Freedman, M. P. (1997). Relationship among laboratory instruction, attitude toward science, and achievement in science knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4), 343-357.
  • Froiland, J. M., & Oros, E. (2014). Intrinsic motivation, perceived competence and classroom engagement as longitudinal predictors of adolescent reading achievement. Educational Psychology, 34(2), 119–132. doi: 10.1080/01443410.2013.822964.
  • Hidi, S. (2016). Revisiting the role of rewards in motivation and learning: Implications of neuroscientific research. Educational Psychology Review, 28(1), 61–93. doi: 10.1007/s10648-015- 9307-5.
  • Hooper D., Coughlan J., & Mullen M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1), 53-60.
  • Hox, J. J., & Bechger, T. M. (1998). An ıntroduction to structural equation modeling. Family Science Review, (11), 354–373.
  • Kable, J. W., & Glimcher, P. W. (2007). The neural correlates of subjective value during inter temporal choice. Nature Neuroscience, 10(12), 1625–1633. doi: 10.1038/nn2007.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayınlar ı. Keenan, K. (1996.). Motivation. (E. KOPARAN., Çev.) İstanbul: Remzi Yayınevi.
  • Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. C. M. Reigeluth (Ed.), Instructionaldesign theories and models: An overview of their current status (pp.383-434). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kikuchi, K., & Sakai, H. (2009). Japanese learners’ demotivation to study English: A survey study. JALT Journal, 31(2), 183-204.
  • Liu, Y., & Hou, S. (2018). Potential reciprocal relationship between motivation and achievement: A longitudinal study, School Psychology International, 39(1), 38-55. sagepub.co.uk/journalsPermissions.nav doi: 10.1177/0143034317710574 journals.sagepub.com/home/spi
  • Lussier, R. N. (1996). Human relations in organizations: A skill-building approach. Boston: Irwin.
  • Mels, G. (2006). LISREL for Windows: Getting started guide. http://www.ssicentral.com/lisrel/techdocs/GSWLISREL.pdf
  • Orhan, D. (2019). İsveç’te yabancı dil olarak Türkçe öğrenen yetişkinlerin dil ihtiyaçları analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara, Başkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Sayar, E. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenme nedenlerine yönelik bir ihtiyaç analizi: Cibuti örneği. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, (5), 95-108.
  • Schumacker, R. E., & Lomax R. G. (2004). A beginner's guide to structural equation modeling. New Jersey: Taylor & Francis, 1-8.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Matbaacılık.
  • Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 49-74.
  • Şimşek Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LİSREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayınları.
  • Tabachnick, B. G., & Fidel, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Pearson Education Inc. Boston. The academy of marketing science, 16(1), 74-94.
  • Ulusoy, A. (2007). Güdülenme. Ayten Ulusoy (Ed.), Eğitim Psikolojisi içinde (s. 307-325) Ankara: Anı yayıncılık.
  • Ushioda, E. (2011) Language learning motivation, self and identity: Current theoretical perspectives. Computer Assisted Language Learning, 24(3), 199- 210. DOI: 10.1080/09588221.2010.538701
  • Vansteenkiste, M., Simons, J., Lens, W., Soenens, B., & Matos, L. (2005). Examining the motivational impact of intrinsic versus extrinsic goal framing and autonomy – supportive versus internally controlling communication style on early adolescents’ academic achievement. Child Development, 76(2), 483–501. doi: 10.1111/j.1467 8624.2005.00858.x.
  • Waltz, C. F., Strcikland, O. L., & Lenz, E. R. (2010). Measurement in nursing and health research. New York: Springer Publishing Company; 176-8.
  • Wan, T. T. (2002). Evidence-based health care management: Multivariate modeling approaches. Springer: Netherlands.
  • Wang, J., & Wang, X. (2012). Structural equation modeling: Applications using mplus: Methods and applications. West Susex: John Wiley & Sons, 5-9.
  • Zhang, Q. (2007). Teacher misbehaviors as learning demotivators in college classrooms: A cross-cultural investigation in China, Germany, Japan, and the United States. Communication Education, 56, 209-227.
APA ALTUNKAYA H, Boylu E (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. , 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
Chicago ALTUNKAYA Hatice,Boylu Emrah Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. (2020): 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
MLA ALTUNKAYA Hatice,Boylu Emrah Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. , 2020, ss.186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
AMA ALTUNKAYA H,Boylu E Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. . 2020; 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
Vancouver ALTUNKAYA H,Boylu E Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. . 2020; 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
IEEE ALTUNKAYA H,Boylu E "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*." , ss.186 - 203, 2020. 10.35675/befdergi.515725
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice - Boylu, Emrah. "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*". (2020), 186-203. https://doi.org/10.35675/befdergi.515725
APA ALTUNKAYA H, Boylu E (2020). Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(29), 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
Chicago ALTUNKAYA Hatice,Boylu Emrah Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.29 (2020): 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
MLA ALTUNKAYA Hatice,Boylu Emrah Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.29, 2020, ss.186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
AMA ALTUNKAYA H,Boylu E Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
Vancouver ALTUNKAYA H,Boylu E Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 186 - 203. 10.35675/befdergi.515725
IEEE ALTUNKAYA H,Boylu E "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.186 - 203, 2020. 10.35675/befdergi.515725
ISNAD ALTUNKAYA, Hatice - Boylu, Emrah. "Türkçeyi Yabancı Dil Olarak Öğrenenlere Yönelik Motivasyon Engelleri Ölçeği: Türkçeye Uyarlama Çalışması*". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/29 (2020), 186-203. https://doi.org/10.35675/befdergi.515725