Yıl: 2020 Cilt: 15 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 251 - 279 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.35675/befdergi.683349 İndeks Tarihi: 27-10-2020

The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values

Öz:
The purpose of this study is to investigate the effect of training of philosophy with childrenon attitudes of seventh graders towards human values. In the study, mixed model was used. Inthe quantitative dimension of the study, experimental design was made and the “Human ValuesScale” was used as data collection tool. In the collection of data in qualitative dimension,document review and focus group interviews were used. The sample group of the studyconsisted of 20 children. A 10-week philosophy education program was applied to the childrenin the experimental group. Mann Whitney U test and Wilcoxon test were applied in the analysisof quantitative data. While descriptive analysis was applied for document analysis, contentanalysis was applied for focus group interview in analysis of qualitative data. As a result of thestudy, the philosophy education was found to positively affect the children’s attitudes towardshuman values.
Anahtar Kelime:

Çocuklarla Felsefe Programının Çocukların İnsani Değerlere Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkililiği

Öz:
Bu araştırmanın amacı; çocuklarla felsefe programının yedinci sınıfa devam eden çocukların insani değerlere yönelik tutumları üzerindeki etkisini incelemektir. Araştırmada karma model kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda deneysel desen oluşturulmuş ve veri toplama aracı olarak “İnsani Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Nitel boyuttaki verilerin toplanmasında doküman incelemesi ve odak grup görüşmesinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 20 çocuktan oluşmuştur. Deney grubundaki çocuklarla 10 hafta süren felsefe eğitim programı uygulanmıştır. Nicel verilerin analizinde, Mann Whitney U testi ve Wilcoxon testi uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde doküman incelemesi için betimsel analiz, odak grup görüşmesi için içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda felsefe eğitiminin çocukların insani değerlere yönelik tutumlarını olumlu etkilediği bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akkocaoğlu Çayır, N., & Akkoyunlu, B. (2016). Çocuklar için felsefe eğitimi üzerine nitel bir araştırma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(2), 97-33.
  • Bleazby, J. (2006). Autonomy, democratic community, and citizenship in philosophy for children: Dewey and philosophy for children’s rejection of the individual/ community dualism. Analytic Teaching, 26(1), 30-52.
  • Boyatzis, R. E., Murphy, A. J., & Wheeler, J. W. (2000). Philosophy as a missing link between values and behavior. Psychological Reports, 86(1), 47-64.
  • Burgh, G., & Yorshansky, M. (2011). Communities of inquiry: Politics, power and group dynamics. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 436-452.
  • Burroughs, M. D., & Tuncdemir, T. B. A. (2017). Philosophical ethics in early childhood: A pilot study. Journal of Philosophy in Schools, 4(1), 74-101.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel desenler: Öntest sontest kontrol gruplu desen ve veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Bynum, T. W. (1976). What is philosophy for children? An introduction. Metaphilosophy, 7(1), 1-6.
  • Cam, P. (2014). Philosophy for children, values education and the inquiring society. Educational Philosophy and Theory, 46(11), 1203-1211.
  • Charleton, M. (2008). Educating for values: Philosophy and religion, Studies: An Irish Quarterly Review, 97(386), 193-203.
  • Creswell, J, W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. (Yüksel Dede ve Selçuk Beşir Demir, Çev. Ed.), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çotuksöken, B. (2015). Düşünme eğitiminin güncel durumu ve sorunları. B. Çotuksöken ve H. Tepe (Yay. Haz.). Çocuklar için felsefe eğitimi (s. 33-48) içinde. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Dilmaç, B. (2007). Bir grup fen lisesi öğrencisine verilen insani değerler eğitiminin insani değerler ölçeği ile sınanması (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Droit, R. P. (2017). Çocuklarla felsefe sohbetleri. İstanbul: Say Yayınları.
  • Eryılmaz, Ö., & Çengelci Köse, T. (2018). Sosyal bilgilerde edebi ürünler ve değerler eğitimi: Küçük Prens örneği, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(1), 65-79.
  • Garrat, D., & Piper, H. (2011). Citizenship education and philosophical enquiry: putting thinking back into practice. Education, Citizenship and Social Justice, 7(1), 71-84.
  • Haas H. J. (1976). The value of “Philosopy for children” within the Piagetian framework, Metaphilosophy, 7(1), 70-75.
  • Horner C., & Westacott E. (2011). Felsefe aracılığıyla düşünme. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Karadağ, F., & Demirtaş, V. Y. (2018). Çocuklarla felsefe öğretim programı’nın okul öncesi dönemdeki çocukların eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkililiği. Eğitim ve Bilim, 43(195), 19-40.
  • Kinnier R. T., Kernes J. L., & Dautheribes T.M. (2000). A short list of universal moral values. Counseling and Values, 45, 4-16.
  • Kitchener, R. F. (1990). Do children think philosophically? Metaphilosophy, 21(4), 416-431.
  • Kohn, A. (1997). How not to teach values: A critical look at character education. Phi Delta Kappan, 78, 428-439.
  • Kuçuradi, İ. (2015). Türkiye’de felsefe eğitimi. Çocuklar için felsefe eğitimi (s. 113-118) içinde (Yay Haz. B. Çotuksöken ve H. Tepe). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. Kulaksızoğlu A. (2014). Kişisel gelişim uygulamaları, İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Lickona, T. (1992). Educating for character: How our schools can teach respect and responsibility. Bantam. [Çevrim-içi: http://www.penguinrandomhouse.com/books/101383/educating-for-character-by-thomaslickona/9780553370522/] Erişim tarihi: 10.07.2019.
  • Lipman M. (1976). Philosopy for children. Metaphilosophy, 7(1), 17-39.
  • Lipman, M. (1988). Philosophy goes to school, Philadephia: Temple University Press.
  • Lone J. M. (2017). Filozof çocuk, İstanbul: Sola Yayınları.
  • Matthews, G. B. (2000). Çocukluk felsefesi. İstanbul: Gendaş Kültür.
  • McCall C.C. (2017). Düşünmeyi dönüştürmek: İlk ve orta sınıflarda felsefi sorgulama, İstanbul: Nobel Yayıncılık.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel arşatırma. (Selahattin Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (Sadegül Akbaba Altun & Ali Ersoy, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ministry of National Education (2010). 18. Milli Eğitim Şurası Çalıştay Raporu Değerler Eğitimi Yönergesi. Erişim adresi: http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/34/39/749197/dosyalar/2015_02/09093609_ degerleregitimi.pdf]
  • Ministry of National Education (2019). Akademik Becerilerin İzlenmesi ve Değerlendirilmesi (ABİDE). Erişim adresi: abide.meb.gov.tr
  • Moshman, D. (1998). Cognitive development beyond childhood: Constraints on cognitive development and learning. In W. Damon (Series Ed.), D. Kuhn, & R. Siegler (Vol. Eds.), Handbook of child psychology: Vol. 2. Cognition, language, and perception (5th ed., pp. 947-978). New York: Wiley.
  • Piaget, P. (1933). Children’s Philosophies. Carl Murchison, Worcester, (Ed.). In a handbook of child psychology, (p. 534-547.). MA: Clark University Press.
  • Portelli J. J. (1990). The Sokratik Method and philosophy for children. Metaphilosophy, 21, 141-161.
  • Pritchard, M. (2002). Philosophy for children. Erişim adresi: https://plato.stanford.edu/entries/children/]
  • Seifi, G. M., Shaghaghi, F., & Kalantari, M. S. (2011). Efficacy of philosophy for children program (P4C) on self-esteem and problem solving abilities of girls. Journal of Applıed Psychology, 5(2), 66-83.
  • Seligman, M. E. P. (2007). Gerçek mutluluk. Ankara: HYB Basın Yayım.
  • Splitter, L. (2011). İdentity, citizenship and moral education. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 484-505.
  • Tahiroğlu, M., Kayabaşı, O. A., & Kayabaşı, R. G. (2013). The effect of Turkish Folk Tales on students’ attitudes towards human values. Journal of Theoretical Educational Science, 6(4), 477-495.
  • Trickey, S., & Topping, K. J. (2004). Philosophy for children: a systematic review. Research Papers in Education, 19(3), 365-380.
  • UNESCO (2007). Philosophy A School Of Freedom. Teaching Philosophy and Learning to Philosophize: Teaching Philosophy And Learning To Philosophize: Status and Prospectus.Paris.
  • UNICEF (2018). End violence against children in schools. Erişim adresi: http://unicef.org.tr
  • UNESCO (2005). Learning to do: Values for learning and working together in a globalized world. An Integrated Approach to Incorporating Values Education in Technical and Vocational Education and Training. Bonn, Germany: UNESCO-UNEVOC. Erişim adresi: http://www.unevoc.unesco.org
  • Wartenberg T. E. (2018). Küçük çocuklar için büyük fikirler. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Worley, P. (2019). Felsefe makinesi. İstanbul: Paraşüt Kitap
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zeldin T. (2014). İnsanlığın mahrem tarihi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Alkan, T. (2003). Ezop masallar. İstanbul: Bordo Siyah Klasik Yayınlar.
  • Brenifier, O., & Millon, I. (2016). Nasrettin Hoca ile düşünmeyi öğrenmek. İzmir: Tudem. Direk, N. (2012). Çocuklarla felsefe. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Droit, R. P. (2017). Çocuklarla felsefe sohbetleri. İstanbul: Say Yayınları.
  • Fuat, M. (2015). Çocuklar için Nasrettin Hoca fikraları. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Labbe, B. & Beurier, P. (2016). Çıtır çıtır felsefe. İstanbul: Günışığı Kitaplığı.
  • Liberman, J. M. (2015). Masal terapi. İstanbul: Doğan Novus.
APA mehdiyev g, Tozduman Yaralı K (2020). The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. , 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
Chicago mehdiyev gülsüm,Tozduman Yaralı Kevser The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. (2020): 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
MLA mehdiyev gülsüm,Tozduman Yaralı Kevser The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. , 2020, ss.251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
AMA mehdiyev g,Tozduman Yaralı K The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. . 2020; 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
Vancouver mehdiyev g,Tozduman Yaralı K The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. . 2020; 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
IEEE mehdiyev g,Tozduman Yaralı K "The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values." , ss.251 - 279, 2020. 10.35675/befdergi.683349
ISNAD mehdiyev, gülsüm - Tozduman Yaralı, Kevser. "The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values". (2020), 251-279. https://doi.org/10.35675/befdergi.683349
APA mehdiyev g, Tozduman Yaralı K (2020). The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15(29), 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
Chicago mehdiyev gülsüm,Tozduman Yaralı Kevser The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15, no.29 (2020): 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
MLA mehdiyev gülsüm,Tozduman Yaralı Kevser The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.15, no.29, 2020, ss.251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
AMA mehdiyev g,Tozduman Yaralı K The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
Vancouver mehdiyev g,Tozduman Yaralı K The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values. BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2020; 15(29): 251 - 279. 10.35675/befdergi.683349
IEEE mehdiyev g,Tozduman Yaralı K "The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values." BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ, 15, ss.251 - 279, 2020. 10.35675/befdergi.683349
ISNAD mehdiyev, gülsüm - Tozduman Yaralı, Kevser. "The Effectiveness of Training of Philosophy with Children on Children’s Attitudes Toward Human Values". BAYBURT EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ 15/29 (2020), 251-279. https://doi.org/10.35675/befdergi.683349