Yıl: 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 185 - 198 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24315/tred.426421 İndeks Tarihi: 28-10-2020

Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma genel tarama modelinde bir araştırma olup, okulöncesi dönemdeki çocukların okuldaki oyun olanaklarınınöğretmen görüşlerine göre incelenmesini amaçlamıştır.Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 öğretim yılındaTürkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde bulunan, Milli EğitimBakanlığına bağlı resmi anaokullarında görev yapan 460 okulöncesi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma verileri araştırmacılartarafından hazırlanan anket formu aracılığıyla elde edilmiştir.Araştırmanın nicel verileri frekans ve yüzde hesaplamaları, nitelverileri ise betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırmabulgularına göre, öğretmenlerin güne başlama zamanında bir-ikisaat süreyle serbest oyuna yer verdikleri ve çocukların çoğunluklaokul bahçesinde ve doğal/doğadan malzemelerle oynamaktanoyunlarından hoşlandıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerinokuldaki park/bahçe alanlarının olumsuz koşullarının çocuklariçin risk oluşturduğunu düşündükleri; çocukların sınıfta/okuldaoyun oynarken çeşitli kazalar yaşadıkları, bunların başında isedüşme vakalarının geldiği belirlenmiştir. Ayrıca ebeveynlerin veokul yöneticilerinin de çocukların oyun oynamalarına ilişkinçeşitli taleplerinin olduğu, ebeveynlerin çoğunluklaöğretmenlerden okuldaki oyun süresinin azaltılarak, çocuklaraokuma-yazma öğretilmesi, okul yöneticilerinin ise okuldahareketli/gürültülü oyunlar oynanmaması yönünde isteklerdebulundukları tespit edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda, ulusalbir oyun politikasının geliştirilmesi ve okul öncesi dönemdeoyunun önemine daha çok dikkat çekilmesi gerektiğiönerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Examination of Preschool Children’ Play Opportunities in Schools

Öz:
This study is a research in the general survey model and aims to investigate the play opportunities offered to preschool children according to the opinions of teachers. In the 2016-2017 academic year, the study group located in different geographical regions of Turkey, 460 pre-school teachers who were working in the public preschools affiliated to the Ministry of Education. The research data were obtained through a questionnaire prepared by the researchers. Quantitative data of the study were analyzed by frequency and percentage calculations, and qualitative data were analyzed by descriptive analysis method. According to the findings of the research, it was determined that the teachers gave free play for one to two hours at the start of the day and the children mostly liked their plays with the materials from the natural / nature in the playground. It was found that teachers thought that the negative conditions of the park / garden areas in the school pose a risk to children; children experience various accidents when playing games in classroom / school, at the beginning of these cases were found falling down cases. In addition, it has been determined that parents and school administrators have various demands on the children's play, parents often want teachers to be taught to read and write by reducing their playing time at school. while school administrators do not want to play loud / noisy games at school. According to these results, it is suggested that more attention should be paid to the development of a national play policy and the importance of play in pre-school period.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adak Özdemir, A., & Ramazan, M. O. (2014). Okulöncesi öğretmenlerin oyun ile ilişkili görüşlerinin belirlenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, vol. 3, 4, 298-308.
  • Aitken, S. C. (1994). Putting children in their place. Washington, DC: Association of American Geographers. Aksoy, Y. (2011). Çocuk oyun alanları üzerine bir araştırma: İstanbul, Isparta, Eskişehir, Erzurum, Kayseri, Ankara, Zonguldak ve Trabzon illeri örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(11), 82-106.
  • American Academy of Pediatrics (2006). Active healthy living: Prevention of childhood obesity through increased physical activity. Pediatrics, 117, 1834– 1842.
  • Aras, S. (2016). Free play in early childhood education: A phenomenological study. Early Child Development and Care 186(7), 1173-1184.
  • Aslan, F. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında dış mekan tasarımında çocukların beklentilerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ata, S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin dış mekanda oyun uygulamaları ve çocukların dış mekanda oyun oynamalarına ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Bento, G., & Dias, G. (2017). The importance of outdoor play for young children’s healthy development. Porto Biomedical Journal, 2(5), 157-160.
  • Bodrova, E., & Leong, D. J. (2007). Tool of mind: The Vygotskian approach to early childhood education. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall.
  • Brussoni, M., Olsen, L. L., Pike, I., & Sleet, D. A. (2012). Risky play and children’s safety: Balancing priorities for optimal child development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 9, 3134-3148.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri, desen ve analiz. A. Aypay (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Clements, R. (2004). An investigation of the status of outdoor play. Contemporary Issues in Early Childhood, 5(1), 68-80.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (7. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demirdalıç, A. (2003). Çorum il merkezinde okulöncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin oyun etkinliklerini, planlama, uygulama ve oyuncak seçimi kullanımı becerilerinin incelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Düzenli, T., Yımaz, S., & Tarakçı-Eren, E. (2018). Çocuklara anaokulu bahçelerinin sağladığı olanaklara yönelik bir araştırma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 900-907.
  • Edwards, S., & Cutter-Mackenzie, A. N. (2011). Environmentalising early childhood education curriculum through pedagogies of play'. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 51-59.
  • Einarsdóttir, J. (2011). Icelandic hildren’s early education transition experiences. Early Education and Development, 22, 737–756.
  • Einarsdóttir, J. (2014). Children’s perspectives on play. L. Brooker, M., Blaise, & S. Edwards (Eds.) In The Sage handbook of play and learning in early childhood (pp. 319–329). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Erşan, Ş. (2011). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin ilgi köşelerinde serbest oyun etkinlikleriyle ilgili görüş ve uygulamalarının incelenmesi. (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gill, T. (2007). No Fear: Growing up in a risk averse society. London: Caloustie Gulbenkian Foundation.
  • Ginsburg, K. G. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. American Academy of Pediatrics, 119, 1, 182-191.
  • Johnson, J. E., Christie, J. F., & Wardle, F. (2005). Play, development and early education. Boston, MA: Pearson.
  • Karasar, N. (2013). Bilimsel araştırma yöntemi (25. Basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Katlav, S. (2014). Oyunun okul öncesi çocuklarda 3-5 yaş çocuklarının gelişimine etkileri. International Journal of Social Science, 28(2), 253-273.
  • Keleş, S., & Kalıpçı-Söyler, S. (2013). Embeddedrules in sociodramatic plays: To determine the approaches of preschool teacher candidates. International Online Journal of Educational Science, 5(2), 330-338.
  • Miller, E., & Almon, J. (2009). Crisis in the kindergarten: Why children need to play in school. College Park, MD: Alliance for Childhood, Maryland.
  • Molley, J. (2010). Practitioner Reflection on Play and Play Pedagogies. In J. Molley (Ed).Thinking About Play: Developing a Reflective Approach. Open University.
  • Nicholson, J., Kurnik, J., Jevgjovikj, M., & Ufoegbune, V. (2015). Deconstructing adults’ and children’s discourse on children’s play: Listening to children’s voices to destabilise deficit narratives. Early Child Development and Care, 185, 1569–1586.
  • Ogelman, H. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarında serbest zaman etkinliklerinin gözlemlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(26), 125-138.
  • Gülay-Ogelman, H., Gündoğan, A., Erten-Sarıkaya, H., & Önder, A. (2016). Anaokuluna devam eden çocuklarda serbest ve hareketli oyun düzenlemelerinin akran ilişkilerine etkisinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(2), 163-174.
  • O’Sullivan, L., & Ring, E. (2018). Play as learning: implications for educators and parents from findings of a national evaluation of school readiness in Ireland, International Journal of Play, 7(3), 266-289.
  • Özgünlü, M., & Veziroğlu-Çelik, M. (2018). Okul öncesi eğitimde yapılandırılmamış oyuna ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 26(5), 1691-1700.
  • Özdemir, S. (2014). 5-6 Yas Grubu Çocuklarin Serbest Zaman Etkinliklerindeki Oyun Ve Oyuncak Tercihlerinin İncelenmesi. Journal Of Educational Science, 2(2), 1-15.
  • Özyürek, A., & Kılınç, N. (2015). Okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğrenme merkezlerinin çocukların serbest oyun davranışları üzerine etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 125-138.
  • Pellegrini, A.D., & Smith, P. K. (1998). The development of play during childhood: forms and possible functions. Journal of Child Psychology & Psychiatry Review,3, 51– 57.
  • Pramling, I., Klerfelt, A., & Williams Graneld, P. (1995). Fo¨rst var det roligt, sen blev det tra˚kigt och sen vande man sig. Barns mo¨te med skolans va¨rld [It’s fun at first, then it gets boring, and then you get used to it … Children meet the world of school; in Swedish]. Go¨teborg, Sweden: Institutionen fo¨r metodik i la¨rarutbildningen.
  • Rivkin, M. (1997). The schoolyard habitat movement:what it is and why children need it. Early Childhood Education Journal, 25(1), 61-67.
  • Russ, S. W. (2003). Play and creativity: Developmental issues. Scandinavian Journal of Educational Research, 47, 291–303.
  • Saracho, O. N. (2012). An integrated play-based curriculum for young children. New York: Routledge.
  • Sandberg, A., & Pramling-Samuelsson, I. (2003). Preschool teachers’ play experiences then and now. Early Childhood Research and Practice, 5(1).
  • Santer, J., Griffiths, C., & Goodall, D. (2007). Free play in early childhood: A literature review. London: National Children’s Bureau.
  • Scalise, N. R., Daubert, E. N., & Ramani, G. B. (2017). Narrowing the early mathematics gap: A play-based intervention to promote low-income preschoolers' number skills. Journal of Numerical Cognition, 3(3), 559–581.
  • Shen, M. Y. (2008). Teaching and learning through play: A case study of Taiwanese kindergarten teachers’ perceptions and implementation of play in a school setting. (Unpublished Doctoral Dissertation). The University of the Incarnate Word.
  • Sutton-Smith, B. (2002). The ambiguity of play. Cambridge. Harvard University Press.
  • Theobald, M., Danby, S., Einarsdóttir, J., Bourne, J., Jones, D., Ross, S., Knaggs, H., & Carter-Jones, C.(2015). Children’s perspectives of play and learning for educational practice. Education Sciences, 5, 345-362.
  • Tuğrul, B. ( 2017). Dünya oyunun gücünde uzlaştı şimdi bu gücü çocukların yararına kullanma zamanı: Hadi Türkiye. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 259 - 266.
  • Tuğrul, B. (2006). Öğretmenim ne zaman oyun oynayacağız? Çocuklar oyun hakkını geri istiyor. Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Bugünü ve Geleceği Sempozyumu, Kıbrıs.
  • Tuğrul, B., Metin-Aslan, Ö., Ertürk, H. G., & Altınkaynak, Ş. (2014). Anaokuluna devam eden 6 yaşındaki çocuklar ile okul öncesi öğretmenlerinin oyun hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 97-116.
  • Yalçın, F. (2015). A crosscultural study on outdoor play: Parent and teacher persspectives. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yılmaz, S., & Bulut, Z. (2003). Kentsel mekânlarda çocuk oyun alanlarının yeri ve önemi: Erzurum örneği. Milli Eğitim Dergisi, 158.
  • Wolfgang, G. H., Stannard, L. L., & Jones, I. (2001). Block play performance among preschoolers as a predictor of later school achievement in mathematics. Journal of Research in Childhood Education, 15(2), 173-180.
  • World Academic Forum (2017). All work and no play needs to change for kindergarteners. Here's why. 10.10.2017 tarihinde https://www.weforum.org/ adresinden ulaşılmıştır.
  • Anderson-McNamee, J. K., & Bailey, S. H. (2010). The importance of play in early childhood development. Montana State University, MontGuide, MT201003H4, 4(10), 1-4. 22.03.2019 tarihinde http://msuextension.org/publications/homehealthandfamily/mt201003hr.pdf adresinden ulaşılmıştır.
APA Tuğrul B, BOZ M, ULUDAĞ G, Metin Aslan Ö, Sevimli-Celik S, SOZER ÇAPAN A (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. , 185 - 198. 10.24315/tred.426421
Chicago Tuğrul Belma,BOZ MENEKSE,ULUDAĞ GONCA,Metin Aslan Özge,Sevimli-Celik Serap,SOZER ÇAPAN AYLIN Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. (2019): 185 - 198. 10.24315/tred.426421
MLA Tuğrul Belma,BOZ MENEKSE,ULUDAĞ GONCA,Metin Aslan Özge,Sevimli-Celik Serap,SOZER ÇAPAN AYLIN Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. , 2019, ss.185 - 198. 10.24315/tred.426421
AMA Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. . 2019; 185 - 198. 10.24315/tred.426421
Vancouver Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. . 2019; 185 - 198. 10.24315/tred.426421
IEEE Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi." , ss.185 - 198, 2019. 10.24315/tred.426421
ISNAD Tuğrul, Belma vd. "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi". (2019), 185-198. https://doi.org/10.24315/tred.426421
APA Tuğrul B, BOZ M, ULUDAĞ G, Metin Aslan Ö, Sevimli-Celik S, SOZER ÇAPAN A (2019). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, 9(2), 185 - 198. 10.24315/tred.426421
Chicago Tuğrul Belma,BOZ MENEKSE,ULUDAĞ GONCA,Metin Aslan Özge,Sevimli-Celik Serap,SOZER ÇAPAN AYLIN Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi 9, no.2 (2019): 185 - 198. 10.24315/tred.426421
MLA Tuğrul Belma,BOZ MENEKSE,ULUDAĞ GONCA,Metin Aslan Özge,Sevimli-Celik Serap,SOZER ÇAPAN AYLIN Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2019, ss.185 - 198. 10.24315/tred.426421
AMA Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(2): 185 - 198. 10.24315/tred.426421
Vancouver Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi. Trakya Eğitim Dergisi. 2019; 9(2): 185 - 198. 10.24315/tred.426421
IEEE Tuğrul B,BOZ M,ULUDAĞ G,Metin Aslan Ö,Sevimli-Celik S,SOZER ÇAPAN A "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi." Trakya Eğitim Dergisi, 9, ss.185 - 198, 2019. 10.24315/tred.426421
ISNAD Tuğrul, Belma vd. "Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Okuldaki Oyun Olanaklarının İncelenmesi". Trakya Eğitim Dergisi 9/2 (2019), 185-198. https://doi.org/10.24315/tred.426421