Yıl: 2020 Cilt: 20 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 795 - 805 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17240/aibuefd.2020..-483199 İndeks Tarihi: 30-10-2020

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ

Öz:
Bu çalışmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “tarihsel önem” kavramına yönelik görüşleri araştırılmıştır. Çalışmada betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklem kullanılmıştır. Çalışma grubunda 66 son sınıf öğrencisi yer almıştır. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüş formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretmen adayları özellikle, tarih öğrenmenin, geleceği planlamak, geçmişten ders almak ve milli birlik için önemli olduğunu düşünmektedirler. Cumhuriyet tarihi, Osmanlı tarihi konularını, Atatürk, Fatih Sultan Mehmet gibi tarihi kişilikleri, İstanbul’un fethi, Malazgirt Savaşı gibi olayları önemli bulmaktadırlar. Genelde ortaçağ tarihi konularını ise göreli olarak önemsiz buldukları ortaya çıkmıştır. Tarihi bir olayın etkisinin ve sonuçlarının o olayı önemli kıldığını ifade etmişlerdir. Okul dışında, tarih konularını en çok kitap, internet ve TV programlarından öğrendiklerini, okul dışında öğrendikleri en önemli tarih konularının ise Cumhuriyet tarihi ve Osmanlı tarihi konuları olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

PRE-SERVICE SOCIAL STUDIES TEACHERS’ VIEWS ON HISTORICAL SIGNIFICANCE

Öz:
The current study explores pre-service social studies teachers’ views on “historical significance”. In this study, authors used the descriptive method to conduct the research. Convenience sampling, one of the purposive sampling methods, was used to determine the study group. Data derived from 66 senior students. A semi-structured opinion form including open-ended questions was used for data collection. Content analysis was used for data analysis. The results showed that participants think history is important especially for planning future, taking lessons from the past and national unity. They find important historical periods, people and events such as Republic history, Ottoman history, Ataturk, Mehmed the Conqueror, Conquest of Istanbul, battle of Malazgirt. They find relatively unimportant Medieval History topics. They believe that the effects and the results make a historical event important. They addressed that they learn history outside school mainly from books, internet and TV programs. The most important history topics they learn outside school are generally about Republic history and Ottoman history.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avaroğulları, M. ve Kolcu, N. (2016). Historical significance from Turkish students’ perspective. International Education Studies. 9 (4),69-76.
  • Barton, K. C. (1997). "I just kinda know": Elementary students' ideas about historical evidence. Theory and Research in Social Education, 25, 407-430.
  • Barton, K.C. (2001). You’d be waiting about the past: Social context of children’s historical understanding in Northern Ireland and the USA. Comparative Education, 37(1), 89–106.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştirma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cercadillo, L. (2000). Significance in history: Students’ ideas in England and Spain. Unpublished Doctoral Thesis. University of London, Institute of Education.
  • Counsell, C. (2004). Looking through a Josephine-Butler-shaped window: focusing pupils’ thinking on historical significance. Teaching History, 114, 30-36.
  • Dönmez, C., Yeşilbursa, C. C. ve Altıkulaç, A. (2015). Pre-service social studies and history teachers’ perceptions of history and their views on purpose of history teaching. Anthropologist, 19(1), 17-22.
  • Er Tuna, Y. (2014). Ortaöğretim öğrencilerinin bazı tarihsel olaylardan hareketle tarihsel önem kavramına ilişkin algı ve görüşleri. (Yayımlanmamış doktora tezi) Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Er Tuna, Y. ve Safran, M. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin tarihsel olayların önemine ilişkin görüşlerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. TURKISH STUDIES -Internati International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic-, 12 (4), 163-180.
  • Erbudak, K. C. (2016). Ortaokul öğrencilerinin bilim tarihi konularına ilişkin tarihsel önemlilik algıları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Erdil, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinde tarihsel önem ve anlamlılık kavramının gelişimi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Hunt, M. (1999). Teaching historical significance. In J. Artur and R. Phillips (Eds.), Issues in History Teaching (pp. 39-54). New York: Routledge.
  • Husbands C. (1996). What is history teaching? Language, ideas and meaning in learning about the past. Philadelphia: Open University Press.
  • Kemper E, Stringfield S, Teddlie C. (2003). Sampling strategies in social science research. In: A Tashakkori, C. Teddlie (Eds.): Handbook of Mixed Methods in Social and Behavioral Research. Thousand Oaks, CA: Sage, pp. 273-296.
  • Levstik, L. S. (2000). Articulating the silences: Teachers’ and adolescents’ conceptions of historical significance. In P. Stearns, S. Wineburg, & P. Seixas (Eds.), Knowing, teaching, and learning history (pp. 284-305). New York: New York University Press.
  • Levstik, L. S., & Barton, K. C. (1997). Doing History: Investigating with children in elementary and middle schools. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • McMillan, H. & J. Schumacher, S. (2006). Research in education evidence-based inquiry. Boston: Allyn and Bacon Inc.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2. Basım). Thousand Oaks, California: SAGE Publications, Inc.
  • Seixas, P. (1994). Students’ understanding of historical significance. Theory and Research in Social Education, 22, 281-304.
  • Seixas, P. (1997). Mapping the terrain of historical significance. Social Education. National Council for the Social Studies. 61(1). Pp- 22-27.
  • Seixas, P., & Peck, C. (2004). Teaching historical thinking. In A. Sears & I. Wright (Eds.), Challenges and Prospects for Canadian Social Studies (pp. 109-117). Vancouver: Pacific Educational Press.
  • Sheehan, M. (2011). “Historical significance” in the senior school curriculum. New Zealand Journal of Educational Studies, 46(2), 35-45.
  • Şimşek, A. (2007). Türkiye’de tarih eğitiminin ulusallığı ve Avrupa merkezcilik. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 9-38.
  • Şimşek, A. ve Satan, A. (Haz.). (2011). Milli tarihin inşası (Makaleler). İstanbul: Tarihçi Kitabevi.
  • Şimşek, A. ve Yazıcı, F. (2013). Türkiye’de tarih öğretiminin dünü, bugünü. TYB Akademi-Dil, Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 8, 9-33.
  • Westhoff, L. M. (2012). Seeing through the eyes of a history teacher. The History Teacher, 45(4), 533-548.
  • Yeager, E. A., Foster, S. J., and Greer, J. (2002). How eighth graders in England and the united states view historical significance. The Elementary School Journal, 103 (2), Special Issue: Social Studies (Nov.), 199-219.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA YESILBURSA C, DÖNMEZ C, Kaya B (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
Chicago YESILBURSA CEMIL CAHIT,DÖNMEZ Cengiz,Kaya Barış SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. (2020): 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
MLA YESILBURSA CEMIL CAHIT,DÖNMEZ Cengiz,Kaya Barış SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. , 2020, ss.795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
AMA YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2020; 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
Vancouver YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. . 2020; 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
IEEE YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." , ss.795 - 805, 2020. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
ISNAD YESILBURSA, CEMIL CAHIT vd. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". (2020), 795-805. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-483199
APA YESILBURSA C, DÖNMEZ C, Kaya B (2020). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
Chicago YESILBURSA CEMIL CAHIT,DÖNMEZ Cengiz,Kaya Barış SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no.2 (2020): 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
MLA YESILBURSA CEMIL CAHIT,DÖNMEZ Cengiz,Kaya Barış SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.20, no.2, 2020, ss.795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
AMA YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(2): 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
Vancouver YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 20(2): 795 - 805. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
IEEE YESILBURSA C,DÖNMEZ C,Kaya B "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, ss.795 - 805, 2020. 10.17240/aibuefd.2020..-483199
ISNAD YESILBURSA, CEMIL CAHIT vd. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ “TARİHSEL ÖNEM” KAVRAMINA YÖNELİK GÖRÜŞLERİ". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/2 (2020), 795-805. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-483199