An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey
Yıl: 2020 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 161 - 166 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 İndeks Tarihi: 30-10-2020
An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey
Öz: Objective: This study was conducted to examine postgraduate theses in the field of internal medicine nursing.Material and Methods: This study, registered in the archives of Higher Education Council National Thesis Center, examined 332 theses, between January 01, 2009, and January 01, 2019. The theses were accessed online by entering “internal medicine nursing” in the search section of the detailed search department of Higher Education Council National Thesis Center. A descriptive research design was used in the research model, and the data were collected using the “Thesis Review Form” created by the researchers. Data were analyzed using descriptive statistical methods. Ethical approval was obtained from the scientific ethics committee of a university.Results: Of the total theses examined, 71.1% belonged to master’s degree and 28.9% belonged to doctorate degree. Master’s theses are mostly descriptive (67.4%), experimental (15.7%), and methodological (12.7%). The majority of doctoral theses were experimental (76%), methodological (15.7%), and cross-sectional (6.25%). When the distribution of the theses was examined according to the subjects, it was determined that the master’s theses were mostly directed to the fields of hematology-oncology, cardiovascular diseases, and endocrinology. Doctoral theses were frequently conducted in the fields of endocrinology, cardiovascular diseases and hematology-oncology.Conclusion: It is seen that both the master’s and doctoral theses have the same subject areas. Besides, it is seen that theses gained momentum in terms of quantity and quality. It is thought that determining the study areas and the gaps in this area will contribute to academic development.
Anahtar Kelime: Türkiye’de İç Hastalıkları Hemşireliği Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi
Öz: Amaç: Çalışma iç hastalıkları hemşireliği alanında yapılmış olan lisansüstü tezleri incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve Yöntem: Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Ulusal Tez Merkezi arşivinde kayıtlı lisansüstü tezlerin incelendiği araştırmada, 01 Ocak 2009-01 Ocak 2019 yılları arasında “İç Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalı” alanında 332 tez incelenmiştir. Tezlere YÖK Ulusal Tez merkezinde detaylı tarama motorunun anabilim dalı arama bölümüne “İç Hastalıkları Hemşireliği” yazılarak online ulaşılmıştır. Tarama modelinde betimsel araştırma deseni kullanılan çalışmada veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan “Tez İnceleme Formu” ile toplanmıştır. Veriler betimsel istatistiki yöntemler kullanılarak çözümlenmiştir. Bir üniversitenin bilimsel araştırma ve yayın etiği kurulundan etik onay alınmıştır. Bulgular: Tezlerin %71,1’i yüksek lisans, %28,9’u doktora alanına aittir. Yüksek lisans tezleri çoğunlukla tanımlayıcı (%67,4), deneysel (%15,7) ve metodolojik (%12,7) tiptedir. Doktora tezlerinin ise çoğunluğunun deneysel nitelikte (%76), metodolojik (%15,7) ve kesitsel (%6,25) tipte olduğu görülmüştür. Tezlerin konulara göre dağılımına bakıldığında yüksek lisans tezlerinin sıklıkla hematoloji-onkoloji, kalp damar hastalıkları ve endokrinoloji alanlarına yönelik yapıldığı belirlenmiştir. Doktora tezlerinin ise sıklıkla endokrinoloji, kalp damar hastalıkları ve hematoloji-onkoloji alanlarında yapıldığı saptanmıştır. Sonuç: Hem yüksek lisans hem de doktora tezlerinde aynı konu alanlarında yoğunluğun olduğu görülmektedir. Yanı sıra tezlerin nicelik ve nitelik bakımından yıllara göre ivme kazandığı görülmektedir. Çalışma alanlarının ve bu alandaki boşlukların belirlenmesinin akademik gelişime katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Ergöl Ş. Türkiye'de Yükseköğretimde Hemşirelik Eğitimi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2011; 3: 152-5.
- 2. Bayık A. Ülkemizde Hemşirelik Eğitiminin Gelişimi ve Öğretime İlişkin Sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 1991; 7: 29-40.
- 3. Kocaman G. Türkiye'de Hemşirelik Eğitim Sorunları ve Çözüm Arayışları. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2004. Özel Baskı (Genişletilmiş 2004 Baskısı): 119-50.
- 4. Akdemir N, Özdemir L, Akyar İ. Türkiye'de Mezuniyet Sonrası Eğitim Kapsamında İç Hastalıkları Hemşirelik Eğitiminin Durumu. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 14: 50-8.
- 5. Metin ZG. Tek Cihazda Birleştirilen İnfüzyon Ve Beslenme Pompasının Tasarımı ve Klinikte Uygulanması. (Yükseklisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Ankara. 2013.
- 6. Erikli HN, Akyol A. Kardiyopulmoner Resüsitasyon Eğitiminde Anlatım Yöntemi ile Mobil Öğrenme Yöntemi Etkinliğinin Karşılaştırılması. (Yükseklisans Tezi), Ege Üniversitesi, İzmir. 2018.
- 7. Bakioğlu A, Gürdal A. Lisansüstü Tezlerde Danışman ve Öğrencilerin Rol Algıları: Yönetim için Göstergeler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2001; 21: 9-18.
- 8. Tarman B, Acun, İ, Yüksel Z. Sosyal Bilgiler Eğitimi Alanındaki Tezlerin Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 2010; 9: 725-46.
- 9. Kurtoğlu M, Seferoğlu SS. BÖTE Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. IV. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiri Kitabı. Yıldız Teknik Üniversitesi, 4-7 Mayıs 2012.
- 10. Aktan O. Stratejik Planlama Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi 2014; 2: 12-31.
- 11. Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 28. Baskı. Ankara: Nobel Yayınevi. 2014.
- 12. Yıldırım A, Şimşek H. Qualitative Research Methods in the Social Sciences. Ankara: Seçkin Publications. 2013.
- 13. Sucu G, Dicle A, Saka O. Hemşirelikte Klinik Karar Verme, Etkileyen Etmenler ve Karar Verme Modelleri. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2012; 9: 52-60.
- 14. Kocaman G, Arslan Yürümezoğlu H. Türkiye'de Hemşirelik Eğitiminin Durum Analizi: Sayılarla Hemşirelik Eğitimi (1996-2015). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 2015; 5: 255-62.
- 15. Yüksek Öğretim Kurumu. Available from: https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogretim-dairesi/yuksek-lisans.
- 16. Resmi Gazete. Available from: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2010/03/20100308-4.htm.
- 17. Yılmaz A, Yazgan EÖ, Dur B, Salman F, Demir A. Türkiye'de Hemşirelik Lisansüstü Tezlerinin Yayın Olma Durumu: Bibliyometrik Çalışma (1977-2016). Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2017; 19.
- 18. Ardahan M, Özsoy S. Türkiye'de Hemşirelik Araştırmalarındaki Eğilimler: Yüksek Lisans ve Doktora Tezleri Üzerine Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2015; 4: 516-34.
- 19. Emiroğlu ON, Kuru N, Çopur EÖ. Türkiye'de 2009-2016 Yılları Arasında İş Sağlığı Hemşireliği Alanında Yürütülen Lisansüstü Tezlerin Değerlendirmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2018; 5: 116-27.
- 20. Ergör G. Türkiye Kronik Hastalıklar ve Risk Faktörleri Sıklığı Çalışması. TC Sağlık Bakanlığı Türkiye Halk Sağlığı Kurumu 2013; Ankara: 1-3.
- 21. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu. Ulusal Yenilik Sistemi 2023 Yılı Hedefleri [2011/101]. Available from: https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BTYPD/BTYK/btyk23/2011_101.pdf.
- 22. Candan Dönmez Y, Soyer Geçkil Ö, Yavuz Van Giersbergen M. Türkiye'de Yapılan Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Doktora Tezlerinin İncelenmesi (1991-2015). Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 2018; 15: 248-55.
- 23. Tel H, Sabancıoğulları S. Psikiyatri Hemşireliği Doktora Tezlerinin Özellikleri. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2014; 7.
- 24. Karagözoğlu Ş. Bilim, Bilimsel Araştırma Süreci ve Hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 64-71.
- 25. Boore J. Posgraduate Education in Nursing: A Case Study. J Adv Nurs 1996; 23: 620-9.
- 26. Erdil F, Bayraktar N. Hacettepe Üniversitesinde Hemşirelikte Lisansüstü Eğitimin Gelişimi. I. Uluslararası- 5. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi 2001; 199-202.
- 27. Jennifer RP, Boore RN. Posgraduate Education in Nursing: A Case Study. J Adv Nurs 1995; 23: 620-9.
- 28. Leegwater M, Vercruysse N. Working on the European Dimension of Quality. Report of the International Conference, 2003.
- 29. Tosun İ. Doktora Eğitiminde Öğrenci-Tez Danışmanı İlişkisi. Available from: http://www.yok.gov.tr.
- 30. Akın B, Koçoğlu D. Randomize Kontrollü Deneyler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2017; 4:73-92.
APA | KARAMAN E, OKSEL E (2020). An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. , 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
Chicago | KARAMAN Emine,OKSEL Esra An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. (2020): 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
MLA | KARAMAN Emine,OKSEL Esra An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. , 2020, ss.161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
AMA | KARAMAN E,OKSEL E An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. . 2020; 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
Vancouver | KARAMAN E,OKSEL E An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. . 2020; 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
IEEE | KARAMAN E,OKSEL E "An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey." , ss.161 - 166, 2020. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
ISNAD | KARAMAN, Emine - OKSEL, Esra. "An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey". (2020), 161-166. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
APA | KARAMAN E, OKSEL E (2020). An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. Archives of health science and research (Online), 7(2), 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
Chicago | KARAMAN Emine,OKSEL Esra An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. Archives of health science and research (Online) 7, no.2 (2020): 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
MLA | KARAMAN Emine,OKSEL Esra An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. Archives of health science and research (Online), vol.7, no.2, 2020, ss.161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
AMA | KARAMAN E,OKSEL E An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. Archives of health science and research (Online). 2020; 7(2): 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
Vancouver | KARAMAN E,OKSEL E An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey. Archives of health science and research (Online). 2020; 7(2): 161 - 166. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
IEEE | KARAMAN E,OKSEL E "An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey." Archives of health science and research (Online), 7, ss.161 - 166, 2020. 10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |
ISNAD | KARAMAN, Emine - OKSEL, Esra. "An Examination of Internal Medicine Nursing Postgraduate Theses in Turkey". Archives of health science and research (Online) 7/2 (2020), 161-166. https://doi.org/10.5152/ArcHealthSciRes.2020.19035 |