Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği
Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 112 - 124 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-11-2020
Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği
Öz: Küresel iklim değişikliğinin afet olarak önemi vegünümüzdeki en önemli çevre sorunlarından biriolması, bizi küresel iklim değişikliğiyle ilgili bilimekatkı sağlayacak bir çalışma yapmaya yöneltmiştir.Araştırma kapsamında öncelikle afetlere, ardındanküresel iklim değişikliğiyle ilgili genel bir literatüraraştırmasına yer verilmiştir. Araştırma kapsamındailkokul öğretmenlerinin iklim değişikliği farkındalığınıölçmek için, inanç, tutum, davranış ve bilgi altboyutlarından oluşan bir farkındalık ölçeğikullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Gümüşhaneilinde görev yapan toplamda 300 ilkokul öğretmenioluşturmaktadır. Veri toplama sürecinin sonunda 214ilkokul öğretmenine ulaşılmıştır. Çalışmanın verileriAmos 23 ve SPSS 21 paket programlarında analizedilmiştir. Ortaya çıkan sonuçlar Gümüşhane ilindegörev yapan ilkokul öğretmenlerinin iklim değişikliğifarkındalıklarının yüksek olduğunu göstermektedir. Budurum araştırmanın amaçlarından olan iklimdeğişikliği farkındalığı yüksek bireyler yetişmesiaçısından önem arz etmektedir. Son olarak tartışma,öneri ve sonuç başlıklarıyla genel bir değerlendirmeyapılmıştır ve küresel iklim değişiklinin öneminedikkat çekilmiştir.
Anahtar Kelime: The Investigation of Global Climate Change as a Disaster and the Global Climate Change Awareness of Primary School Teachers: Sample of Gümüşhane Province
Öz: The importance of global climate change as a disaster and being one of the most important environmental problems today has led us to make a study that will contribute to science related to global climate change. Within the scope of the research, firstly disasters and then a general literature research about global climate change are included. Within the scope of the research, an awareness scale consisting of belief, attitude, behavior and knowledge sub-dimensions was used to measure the awareness of primary school teachers on climate change. The universe of the research consists of 300 primary school teachers working in Gümüşhane province. At the end of the data collection process, 214 primary school teachers were reached. The data of the study were analyzed in Amos 23 and SPSS 21 package programs. The resulting results show that primary school teachers working in Gümüşhane province have high awareness of climate change. This situation is important for raising individuals with high climate change awareness, which is one of the aims of the research. Finally, a general evaluation has been made with the topics of discussion, suggestions and conclusions and attention has been drawn to the importance of global climate change.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Kadıoğlu M. (2012). Türkiye’de İklim Değişikliği Risk Yönetimi, Birinci Baskı, Türkiye’nin İklim Değişikliği II. Ulusal Bildiriminin Hazırlanması Projesi Yayını, Ankara.
- 2. Kılıç C. (2009). “Küresel İklim Değişikliği Çerçevesinde Sürdürülebilir Kalkınma Çabaları ve Türkiye”, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 10 (2), 19-41.
- 3. Cromwell J E., Smıth J.B. and Raucher R.S. (2007). Implications of Climate Change for Urban Water Utilities, Association of Metropolitan Water Agencies, Washington.
- 4. Kadıoğlu M. (2008). “Günümüzden 2100 Yılına Küresel İklim Değişimi.”, TMMOB İklim Değişimi Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 25-45.
- 5. Özmen T.(2009). “Sera Gazı, Küresel Isınma ve Kyoto Protokolü.”, İMO Dergisi, 453 (1), 42-46.
- 6. IPCC. 1996a. Climate Change 1995, The Science of Climate Change. Contribution of Working Group I to the Second Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Houghton J, T., et al., eds., WMO/UNEP. Cambridge University Press, New York.
- 7. Devlet Planlama Teşkilatı. (2000). İklim Değişikliği Özel İhtisas Komisyon Raporu, Sekizinci Beş Yıllık Kalkınma Planı, Ankara.
- 8. Aksay C. S., Ketenoğlu O. and Kurt L., (2005). “Küresel Isınma ve İklim Değişikliği.”, Selçuk Üniversitesi Fen Fakültesi Fen Dergisi, 1 (25), 29-42.
- 9. Capra F. (1989). Batı Düşüncesinde Dönüm Noktası, Çev: Mustafa Armağan, Birinci Baskı, İnsan Yayınları, İstanbul
- 10. Intergovernmental Panel On Climate Change. (2001b). “TAR ClimateCChangeC2001:CSynthesisCReport”, https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/05/SYR_TA R_full_report.pdf, Erişim Tarihi: 20.12.2018.
- 11. European Enviroment Agency.Chttps://www.eea.europa.eu/tr/isaretler/isaretler2015/makaleler/iklim-degisikliginin-etkilerini-azaltmak, Erişim Tarihi: 20.02.2019
- 12. Kaya Y. (2018), “İklim Değişikliğine Karşı Kentsel Kırılganlık: İstanbul İçin Bir Değerlendirme”, International Journal of Social Inquiry, 11 (2), 219-257.
- 13. Avrupa Komisyonu. (2010). “AB Öncülüğünde İklim Değişikliği ile Mücadele’’, https://www.avrupa.info.tr/fileadmin/Content/publications /tr/AB_cevre_kitap.pdf, Erişim Tarihi: 20.03.2019.
- 14. Gıddens A. (2013). İklim Değişikliği Siyaseti, Çev: Erhan Baltacı, Birinci Baskı, Phoenıx Yayınevi, Ankara.
- 15. Coertjens L., Boeve-de pauw J., De Mayaer S. and Van petegem P. (2010). “Do Schools Make A Dıfference In Theır Students’ Envıronmental Attıtudes And Awareness? Evıdence From Pısa 2006”. International Journal of Science and Mathematics Education, 8 (3), 497-522.
- 16. Hiğde E. (2014). ’Fen Bilimler Öğretmen Adaylarının Çevre Dostu Davranışlarının Belirlenmesi: İklim Değişikliği Örneği, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
- 17. Seçer İ. (2015). SPSS ve LISREL ile Pratik Veri Analizi, İkinci Baskı, Anı Yayıncılık, Ankara.
- 18. Hu L. and Bentler P. M. (1999). “Cutoff Criteria for Fit İndexes in Covariance Structure Analysis: Conventional Criteria Versus New Alternatives.” Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6 (1), 1-55.
- 19. Klıne R. B. (2005). Principle and Practice of Structural Equation Modelling. Second Edition, New York: The Guilford Press, New York.
- 20. Plichta S.B. and Kelvin E. (2013). Munro’s Statistical Methods for Health Care Research, Wolters Kluwer Health/Lippincott, Williams and Wilkins.
- 21. Shevlin M. and Miles J. N.V. (1998). “Effects of Sample Size, Model Specification and Factor Loadings on The GFI in Confirmatory Factor Analysis.”, Personality and Individual Differences, 25 (1), 85-90.
- 22. Schermelleh-engel K., Moosbrugger H. and Müller H. (2003). “Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness of fit Measures.”, Methods of Psychological Research online, 8 (2), 23-74.
- 23. Çapık C. (2014). “Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı.”, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17 (3), Sayfa: 196- 205.
- 24. Schreiber J. B., Nora A., Stage F. K. ,Barlow E. A. And King J. (2006). ”Reporting Structural Equation Modeling and Confirmatory Factor Analysis Results: A Review.”, The Journal of educational research, 99 (6), 323-338.
- 25. Kılıç A. F. ve Koyuncu İ. (2017). “Ölçek Uyarlama Çalışmalarının Yapı Geçerliği Açısından İncelenmesi.” Pegem Atıf İndeksi, 415-438.
- 26. Eagles P. F. J. and Demare R. (1999). “Factors Influencing Chldren’s Environmental Attitudes”, The Journal of Environmental Education, 30 (4), 33-37.
- 27. Uzun N. ve Sağlam N. (2007). “Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bilgi Ve Tutumlarına “Çevre Ve İnsan” Dersi İle Gönüllü Çevre Kuruluşlarının Etkisi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 210-218.
- 28. Oluk, E. A., & Oluk, S. (2007). ‘’Yüksek Öğretim Öğrencilerinin Sera Etkisi, Küresel Isınma ve İklim Değişikliği Algılarının Analizi’’ Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (22).
- 29. Gürbüz H. ve Çakmak M.(2012). “Biyoloji Eğitimi Bölümü Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 162-173.
- 30. Eroğlu B. ve Aydoğdu M. (2016). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Küresel Isınma Hakkındaki Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (2), 345-374.
- 31. Tok G., Cebesoy Ü.B. ve Bilican K. (2017). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının İklim Değişikliği Farkındalıklarının İncelenmesi.”, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 8 (2), 23-36.
- 32. Arık S. ve Yılmaz M. (2017). “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları ve Çevre Kirliliğine Yönelik Metaforik Algıları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, 25 (3), 1147-1164.
- 33. Malak Akgün B., Balık N. ve Akgün M. (2018). “Çevre Mühendisliği Öğrencilerinin Küresel Isınma Konusundaki Görüşlerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Duygusal Zekâ Düzeyleri Açısından Değerlendirilmesi.” Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 6 (3), 34-61
APA | Akbulut M, KAYA A (2020). Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. , 112 - 124. |
Chicago | Akbulut Meryem,KAYA AFŞİN AHMET Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. (2020): 112 - 124. |
MLA | Akbulut Meryem,KAYA AFŞİN AHMET Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. , 2020, ss.112 - 124. |
AMA | Akbulut M,KAYA A Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. . 2020; 112 - 124. |
Vancouver | Akbulut M,KAYA A Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. . 2020; 112 - 124. |
IEEE | Akbulut M,KAYA A "Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği." , ss.112 - 124, 2020. |
ISNAD | Akbulut, Meryem - KAYA, AFŞİN AHMET. "Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği". (2020), 112-124. |
APA | Akbulut M, KAYA A (2020). Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 112 - 124. |
Chicago | Akbulut Meryem,KAYA AFŞİN AHMET Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, no.2 (2020): 112 - 124. |
MLA | Akbulut Meryem,KAYA AFŞİN AHMET Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.112 - 124. |
AMA | Akbulut M,KAYA A Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 112 - 124. |
Vancouver | Akbulut M,KAYA A Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 112 - 124. |
IEEE | Akbulut M,KAYA A "Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9, ss.112 - 124, 2020. |
ISNAD | Akbulut, Meryem - KAYA, AFŞİN AHMET. "Bir Afet Olarak Küresel İklim Değişikliği ve İlkokul Öğretmenlerinin İklim Değişikliği Farkındalığının İncelenmesi: Gümüşhane İli Örneği". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/2 (2020), 112-124. |