Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 142 - 150 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-11-2020

Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi

Öz:
Araştırma ergenlerin çevresel risk algısını ve bazıdeğişkenlerle ilişkisini incelenmek amacıylayapılmıştır.Tanımlayıcı ve kesitsel tipte tasarlanan bu araştırma2015 yılında Muğla’da iki farklı lisede yapılmıştır(N=525). Örnekleme yöntemine gidilmemiş, çalışmayakatılmayı kabul eden ve yazılı izin alınan 473öğrenciden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak,“Tanımlayıcı özellikler soru formu” ve “Çevresel RiskAlgısı Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerindeğerlendirmesi SPSS 20,0 paket programında,tanımlayıcı istatistikler, bağımsız guruplarda t testi vetek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Araştırma içinölçek kullanım izni, etik kurul izni, araştırmanınyapıldığı kurumdan ve öğrencilerden yazılı izinalınmıştır.Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin yaşortalaması 16,22±1,07 ve %70,2’si kız öğrencidir.Öğrencilerin %74,8’inin ailesinde çevre konusununkonuşulduğu, %72,7’sinin konuyu ilgi çekici bulduğuve %50,3’ünün derslerde çevre konusunun işlendiğiniifade ettiği belirlenmiştir. Araştırmada öğrencilerinÇevresel Risk Algısı Ölçeği puan ortalamasının5,75±1,23 olduğu saptanmıştır. Sınıf düzeyi, gelirdurumu, çevre konusunun ilgisini çekmesi, ailede çevrekonusunun konuşulması ve lisedeki derslerde işleniyorolması gibi bağımsız değişkenlere göre çevresel riskalgısı puan ortalamasında anlamlı fark belirlenmiştir(p<0,05).Öğrencilerin çevresel risk algısının iyi düzeydeolduğu; ailede ve okulda çevre konusunun ele alınıyorolmasının bu algıyı daha da güçlendirdiği söylenebilir.Tüm okul müfredatlarında çevre sağlığı derslerininolması ve yaygınlaştırılmasının, konuyla ilgilifarkındalığı artıracağı, dolayısıyla toplum sağlığınakatkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Determining the Environmental Risk Perception of Adolescents

Öz:
This study aimed to examine the environmental risk perception of adolescents and its relationship with some variables. This descriptive and cross-sectional study was conducted in two different high schools in Muğla in 2015. Samples were not selected; instead, data were obtained from 473 students who agreed to participate. The data were collected using a “Descriptive Characteristics Questionnaire” and the “Environmental Risk Perception Scale.” The data were analyzed using descriptive statistics, independent group t-tests, and one-way analysis of variance. Permission to implement the scale, ethical committee approval, institutional permissions, and written permission from students were obtained. The mean age of students was 16.22 ± 1.07 years, and 70.2% of them were female. Of the students, 74.8% said that the subject of the environment was discussed in their family, and 72.7% said that they were interested in this subject. The mean score of students on the Environmental Risk Perception Scale was 5.75 ± 1.23. The three highest risks perceived by the students were canalization, radiation, and hazardous waste. The three lowest risks perceived by the students were overgrazing, commercial fishery, and sportive hunting. Class level, income level, being interested in the environment, discussing the environment in family settings, and learning about these subjects in classes in high school affected the mean scores of environmental risk perception (p<0.05). Students had good levels of environmental risk perception. This might have been strengthened by the fact that this subject is taught in school and discussed in the students’ families. All school syllabi should include the subject of environmental health and generalize the information to increase student awareness of this subject. This may contribute to community health.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Tümer A, Sümen A (2020). Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. , 142 - 150.
Chicago Tümer Adile,Sümen Adem Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. (2020): 142 - 150.
MLA Tümer Adile,Sümen Adem Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. , 2020, ss.142 - 150.
AMA Tümer A,Sümen A Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. . 2020; 142 - 150.
Vancouver Tümer A,Sümen A Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. . 2020; 142 - 150.
IEEE Tümer A,Sümen A "Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi." , ss.142 - 150, 2020.
ISNAD Tümer, Adile - Sümen, Adem. "Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi". (2020), 142-150.
APA Tümer A, Sümen A (2020). Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 142 - 150.
Chicago Tümer Adile,Sümen Adem Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, no.2 (2020): 142 - 150.
MLA Tümer Adile,Sümen Adem Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.142 - 150.
AMA Tümer A,Sümen A Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 142 - 150.
Vancouver Tümer A,Sümen A Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 142 - 150.
IEEE Tümer A,Sümen A "Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9, ss.142 - 150, 2020.
ISNAD Tümer, Adile - Sümen, Adem. "Ergenlerde Çevresel Risk Algısının Belirlenmesi". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/2 (2020), 142-150.