Yıl: 2020 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 232 - 247 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007 İndeks Tarihi: 31-10-2020

Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates

Öz:
The aim of this study is to determine pre-school teachers 'and teacher candidates’ viewsabout the pre-sending processes of children at developmental risk. It is designed by usinga case study, one of the qualitative research methods. There were 32 teachers and 28teacher candidates in the study group which was determined by maximum diversity sampling. At the end of the research, content analysis was used in the analysis of the data, inwhich pre-school teachers and teacher candidateswill collect information from different sources about the child, make adaptations in activities, materials, share and collaborate withdifferent people in the pre-sending process, and direct the child to the necessary institutions and organizations in the classroom. It is determined that they will cooperate bothinside and outside the school.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, B., Uzun, E. M., & Yazıcı, D. N. (2018). Okul öncesi öğretmen ve öğretmen adaylarının kaynaştırmaya yönelik görüşlerinin karşılaştırılması [Comparison of pre-school teachers’ and preservice teachers’ views on ınclusion]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 96-114.
  • Artan, İ., & Uyanık Balat, G. (2003). Okul öncesi eğitimcilerinin entegrasyona ilişkin bilgi ve düşüncelerinin incelenmesi [Knowledge and thoughts of the early chıldhood educatıon teachers on ıntegratıon]. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11(1), 65-80.
  • Aykır, T. & Çiftçi-Tekinarslan, I. (2012). Comparison of the social skills and problembehaviors of the children with and without mental deficiency in the pre-school period. Kastamonu Journal of Education, 20(2): 627-648.
  • Bakkaloğlu, H. (2004). Etkinliğe dayalı mü- dahale programının 3-6 yaş gelişimsel geriliği olan çocukların geçiş becerilerine etkisi. [The effectıveness of actı- vıty-based ınterventıon program on the transıtıon skılls of chıldren wıth developmental delays aged between 3 and 6 years]. (Unpublished doctoral thesis, Ankara University, Institute of Educational Sciences, Ankara, Turkey). Retrieved from http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 141528).
  • Batu, E. S., Odluyurt, S., Alagözoglu, E., Çattık, M., & Şahin, Ş. (2017). Determining the opinions of pre-school teachers regarding ınclusion. Ankara Unı- versıty Faculty Of Educatıonal Scıences Journal Of Specıal Educatıon, 18(3), 401 -420.
  • Bonneau, D., Taylor, T., & Cramer, M. M. (2017). The benefıts and challenges of response to ınterventıon ın rural specıal educatıon. City Meets Country: Educators Working to Solve the Challenges of Special Education, 60, 69
  • Budak, İ.& Budak, A. (2014). Nicel, nitel ve karma araştırmada örneklem. [Sampling in quantitative, qualitative and mixed research]. Selçuk Beşir Demir (Ed), Eğitim araştırmaları: Nicel, nitel ve karma yaklaşımlar içinde [In Educational research: Quantitative, qualitative and mixed approaches], (pp. 215-242). Ankara: Eğiten.
  • Buysse, V., & Peisner-Feinberg, E. (Eds.). (2013). Handbook of response to intervention in early childhood. Marlyland, MD: Paul H. Brookes Publishing Company.
  • Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California, CA:Sage publications. Çuhadar, S. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitsel değerlendirme sürecine ilişkin görüşleri [Opinions of classroom teachers about educational evaluation process]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 526-549.
  • Çulhaoğlu-İmrak, H. (2009). Okulöncesi dö- nemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğ- retmen ve ebeveyn tutumları ile kaynaştırma eğitimi uygulanan sınıflarda akran ilişkilerinin incelenmesi [Teachers' and parents' attitudes toward inclusion in pre-school period and investigation of peer relationship in inclusion classrooms]. (Unpublished master’s thesis, Çukurova University, Institute of Social Sciences, Adana, Turkey). Retrieved from http://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi. (Thesis Number 230596).
  • Demir, Ş. (2016). Okul öncesi kaynaştırma sınıflarındaki öğretmenlerin, özel gereksinimli ve risk grubu çocukların sınıf içi davranışlarının incelenmesi [In-class behaviors of teachers and children with special needs or risk group in ınclusive pre-school classrooms]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 141 -162.
  • Denzin, N. K. (1978). Triangulation: A case for methodological evaluation and combination. Sociological methods, 339- 357.
  • Duman, G., & Koçak, N. (2013). Properties of social games and social ınteractions of a special needed child in ınclusive pre-school education. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(3), 99-108.
  • Ergin, E., & Bakkaloğlu, H. (2015). Kaynaş- tırma uygulamaları yürütülen okul öncesi sınıflarda sınıf içi geçişlerin kolaylaştırılması [Facilitating ın-classroom transitions in ınclusive pre-schools].
  • Ankara Unıversıty Faculty Of Educatıonal Scıences Journal Of Specıal Educatıon, 16(2), 173-191.
  • Ergin, E., & Bakkaloğlu, H. (2019). Examination of in-classroom transitions in inclusive pre-school classrooms. Early Child Development and Care, 189(5), 820- 834.
  • Gök, G., & Erbaş, D. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. [Early childhood teachers' opinions about and suggestions for ınclusion programs]. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Güven, D., & Diken, I. H. (2014). Otizm spektrum bozukluğu olan okul öncesi çocuklara yönelik sosyal beceri öğretim müdahaleleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 15(1), 19-38.
  • Johnson, A., & Hutchins, B. (2019). Implementation of Response to Intervention Programs in Maine. Center for Education Policy, Applied Research, and Evaluation.
  • Kale, M., Sığırtmaç, A. D., Nur, İ., & Abbak, B. S. (2016). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi uygulamalarına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. [Investigating pre-school teachers’ opinions about ınclusive education applications]. Uluslararası Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları Dergisi, 1(2), 35-45.
  • Kargın, T. (2013). Okul öncesinde performans değerlendirme ve bireyselleşitirilmiş eğitim planlarının hazırlanması [Performance evaluation and preparation of individualized education plans in early childhood]. Bülbin Sucuoğlu& Hatice Bakkaloğlu, (Eds.), Okul öncesinde kaynaştırma içinde [In Inclusion in early childhood], (pp.77-140), Ankara: KÖK.
  • Karadağ, F., Yıldız Demirtaş, V. & Girli, A. (2014). Okul öncesi dönemde akranların sınıflarındaki özel gereksinimli öğ- renciyi tercih etme durumları [Preferences of pre-school children towards peers with disabilities]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 191 – 215.
  • Küçük Doğaroğlu, T. & Bapoğlu Dümenci, S. S. (2015). Sınıflarında kaynaştırma öğ- rencisi bulunan okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırma eğitimi ve erken mü- dahale hakkındaki görüşlerinin incelenmesi [Examining the opinions of preschool teachers with mainstreaming students on mainstreaming education and early intervention]. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 460-473.
  • Leana-Taşcılar, M.Z. & Cinan, S. (2014). Üstün ve normal öğrencilerin yönetici iş- levlerinin ve çalışma belleklerinin de- ğerlendirilmesi ve ihtiyaçlarına yönelik eğitim programının uygulanması. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 42-57.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". Jossey-Bass Publishers,
  • Metin, N., Şenol, B., & Yumuş, M. (2015). Okul öncesi eğitim sınıflarına kaynaştı- rılan otistik çocukların sosyometrik statülerinin incelenmesi [Examination of sociometric status of autistic children integrated into pre-school education classes]. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 483-490.
  • Morningstar, M. E., Shogren, K. A., Lee, H., & Born, K. (2015). Preliminary lessons about supporting participation and learning in ınclusive classrooms. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 40(3), 192–210.
  • Mulholland, M., & O'Connor, U. (2016). Collaborative classroom practice for inclusion: perspectives of classroom teachers and learning support/resource teachers. International journal of inclusive education, 20(10), 1070-1083.
  • Nonis, K. P., Chong, W. H., Moore, D. W., Tang, H. N., & Koh, P. (2016) Preschool teacher’s attitudes towards inclusion of children with developmental needs in kindergartens in Singapore. The International Journal of Special Education, 31(3), 450-478.
  • Odluyurt, S. (2013). Kaynaştırmaya devam eden otistik özellikler gösteren çocuklara kurallı oyun öğretiminde akranları tarafından doğrudan model olma ve videoyla model olma öğretiminin etkilerinin karşılaştırılması [A comparison of the effects of direct modeling and video modeling provided by peers to students with autism who are attending in rural play teaching in an ınclusive setting]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 523-540.
  • Özak, H., Vural, M., & Avcıoğlu, H. (2008). Rehberlik araştırma merkezi müdürlerinin gönderme tanılama yerleştirme izleme ve değerlendirmeye ilişkin görüş ve önerileri. [Opınıons and suggestıons of guıdance research center managers regardıng referral, dıagnosıs, placement, monıtorıng and assessment]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1), 189-206.
  • Özen, A., Ergenekon, Y., Burcu Ülke, K., & Genç, D. (2013). Kaynaştırma öğrencisi olan okulöncesi öğretmenlerinin sınıflarında yaptıkları öğretim uygulamaları- nın belirlenmesi. [Teaching practices used by pre-school teachers who have mainstreamed students in their classrooms] Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 153-166.
  • Özer, E. (2016). The relatıon between core self evaluatıon and self regulatıon ın students who study vocatıonal and technıcal hıgh schools. Asian Journal of Instruction, 4(2), 11 -22.
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation (No. 4). Sage.
  • Rakap, S., Parlak-Rakap, A., & Aydin, B. (2016). Investigation and comparison of Turkish and American pre-school teacher candidates’ attitudes towards inclusion of young children with disabilities. International Journal of Inclusive Education, 20(11), 1223-1237.
  • Rakap, S. (2017). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının desteklenmesinde doğal öğretim yakla- şımları. [Naturalistic ınstructional approaches to support ınclusion of preschool children with disabilities]. Ankara Unıversıty Faculty Of Educatıonal Scıences Journal Of Specıal Educatıon, 18(3), 471 -492.
  • Rakap, S..& Kalkan, S. (2017). Introduction, history and social forces in special education. Salih Rakap (Trans. Ed.) in Educating exceptional children ( pp.2-62). Ankara: Nobel.
  • Saban, A., & Eid, B. N. K. (2017). Okul öncesi ve sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırma öğrencisine yönelik metaforik algıları. [Pre-school and classroom teacher candidates' metaphoric perceptions of mainstreaming students]. Pegem Atıf İndeksi, 515-526
  • Saloviita, T., & Schaffus, T. (2016). Teacher attitudes towards inclusive education in Finland and Brandenburg, Germany and the issue of extra work. European Journal of Special Needs Education, 31(4), 458-471.
  • Sarı, H. & Deniz, S. (2017). Özel gereksinimli çocuklar ve aileleri. Salih Rakap (Ed.), Özel gereksinimli çocukların eğitimi içinde ss. 3-28. Ankara: Nobel.
  • Skubic, D. (2015). Pre-school education studentsʼ attitude towards inclusion in preschool educational context (Doctoral dissertation, Univerza v Ljubljani, Pedagoška fakulteta).
  • Stake, R. E. (1995) The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage.
  • Sucuoğlu, B., Bakkaloğlu, H., İşcen-Karasu, F., Demir, Ş., & Akalın, S. (2014). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin bilgi düzeyleri. [Pre-school teachers’ knowledge levels about inclusion]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(4), 1467-1485.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Sucuoğlu, N. B., Bayraklı, H., Karasu, F. İ., & Demir, Ş. (2017). The pre-school classroom management and ınclusion. International Journal of Early Childhood Special Education, 9(2), 66-80.
  • Sünbül, A. M., & Sargın, N. (2002). Okul öncesi dönemde kaynaştırma eğitimine ilişkin öğretmen tutumlarının (çeşitli de- ğişkenler açısından) incelenmesi [Examination of teacher attitudes (in terms of various variables) related to mainstreaming education in pre-school period]. XII. Ulusal Özel Eğitim Kongresi Yöntemler Yaklaşımlar Stratejiler. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları.
  • Tufan, M., & Yıldırım, Y. (2013). An analysis of pre-school teachers’ knowledge level on early ıntervention and ınclusion and their educational adaptation practices for children with special needs. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 2(4), 1 -13.
  • Uluman, M. (2016). Sınıf içi karar verme ve değerlendirme. [In-class decision making and evaluation]. Bayram Bıçak, Mustafa Bahar& Serkan Özel (Eds.), Öğrencilerin eğitsel değerlendirmesi içinde [In Educational assessment of students] (pp. 1 -16) Ankara: NOBEL.
  • Yazıcı, D. N., & Akman, B. (2018). An ınvestigation of pre-school teachers' opinions about the ınclusion of children with autism. Ankara Unıversıty Faculty Of Educatıonal Scıences Journal Of Specıal Educatıon, 19(1), 105-128.
APA yazıcı d, Akman B, Mercan Uzun E, AKGÜL E (2020). Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. , 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
Chicago yazıcı dila,Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,AKGÜL ESRA Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. (2020): 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
MLA yazıcı dila,Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,AKGÜL ESRA Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. , 2020, ss.232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
AMA yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. . 2020; 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
Vancouver yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. . 2020; 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
IEEE yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E "Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates." , ss.232 - 247, 2020. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
ISNAD yazıcı, dila vd. "Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates". (2020), 232-247. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
APA yazıcı d, Akman B, Mercan Uzun E, AKGÜL E (2020). Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION, 12(1), 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
Chicago yazıcı dila,Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,AKGÜL ESRA Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION 12, no.1 (2020): 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
MLA yazıcı dila,Akman Berrin,Mercan Uzun Elif,AKGÜL ESRA Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION, vol.12, no.1, 2020, ss.232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
AMA yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION. 2020; 12(1): 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
Vancouver yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates. INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION. 2020; 12(1): 232 - 247. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
IEEE yazıcı d,Akman B,Mercan Uzun E,AKGÜL E "Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates." INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION, 12, ss.232 - 247, 2020. 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007
ISNAD yazıcı, dila vd. "Pre-Submission Processes of Children at Developmental Risk According to Teachers and Teacher Candidates". INTERNATIONAL JOURNAL OF EARLY CHILDHOOD SPECIAL EDUCATION 12/1 (2020), 232-247. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I1.201007