Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma
Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 172 - 185 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 01-11-2020
Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma
Öz: Bu araştırmanın amacı hemşirelik son sınıföğrencilerinin mezuniyetten sonra psikiyatrikliniğinde çalışmaya yönelik görüşlerininbelirlenmesidir.Çalışmada nitel araştırma modeli kapsamındafenomenoloji deseni kullanılmıştır. Çalışmaya 23hemşirelik son sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmakapsamında veri toplamak için araştırmacılartarafından geliştirilen öğrencilerin demografiközelliklerini içeren soru formu ve yarı yapılandırılmışgörüşme formu kullanılmıştır.Öğrencilerin yaş ortalaması 21,5±0,51’olup%71,7’sinin hemşirelik mesleğini isteyerek seçtiği,%95,7’sinin hemşirelik mesleğini seçmiş olmaktanmemnun olduğu belirlenmiştir. Yapılan analizlersonucunda elde edilen kategoriler; ruhsal hastalıkalgısı, ruhsal hastalığı olan bireye ilişkin görüşler,branş olarak psikiyatri hemşireliği ile ilgili görüşler vepsikiyatri kliniğinde çalışma ile ilgili görüşlerdir.Çalışmaya katılan öğrencilerin yarıdan fazlasıpsikiyatri hemşireliğini özel, doyum veren bir alanolarak gördükleri ve ruhsal hastalığa sahip bireylereyardım etmek istedikleri için psikiyatrideçalışabileceklerini öğrencilerin bir kısmının ise bubireylere ilişkin korku/anksiyete hissettikleri,etkilenebileceklerini ve iletişim kuramayacaklarınıdüşündükleri için mezuniyet sonrası psikiyatrikliniğinde çalışamayacaklarını ifade etmişlerdir.Araştırma psikiyatri kliniğinde çalışmayı isteyenöğrencilerin çoğunlukta olduğunu, öğrencilerin birkısmının ise anksiyete/korku yaşadığını; hemşireliklisans programındaki ruh sağlığı ve hastalıklarıhemşireliği dersinin öğrencilerin ruhsal hastalığa sahipbireylere ilişkin hissedilen korku/anksiyete ile başetmeyi destekleme ve stigmanın kırılması yönündeplanlanması gerektiğini göstermektedir
Anahtar Kelime: Views Of The Senior Nursing Students About Working At A Psychiatry Clinic After Graduation: A Qualitative Study
Öz: The research was carried out to determine the views of senior nursing students about working at a psychiatric clinic after graduation. The research has a phenomenological design, one of the qualitative research models. 23 nursing senior students were involved in the study. A questionnaire including the demographic characteristics of the students and a semi-structured interview form were developed by the researchers to collect the data. The results demonstrated that the mean age of the students was 21.5±0.51, 71.7% chose the nursing profession voluntarily, and 95.7% were pleased to choose the nursing profession. The categories that emerged as a result of the analysis were the perception of mental diseases, views about an individual with a mental illness, views about psychiatry nursing as a profession, and views about working at a psychiatry clinic. More than half of the students expressed that they could work at a psychiatry clinic after graduation because they considered psychiatry nursing as a special and satisfying field and wanted to help individuals with mental illnesses. However, some of them stated that they could not work at a psychiatry clinic as they felt fear/anxiety about these individuals, might be affected by this situation, and could not communicate with them. The majority of the students wanted to work at a psychiatry clinic, but some of them experienced anxiety/fear. Therefore, the study demonstrated that mental health and disease nursing course in nursing undergraduate program should be planned to support students to cope with their fear/anxiety towards the individuals with mental illness and to break the stigma
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Öztürk, S. (2018). Psikiyatri Kliniklerindeki Sağlık Çalışanlarının ve Hastaların Terapötik Ortam Algıları (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü,Ankara.
- 2. Özbaş, D., Buzlu, S. (2011). Hemşirelik Öğrencilerinin Psikiyatri Hemşireliği Dersine ve Psikiyatri Hemşiresinin Rollerine İlişkin Düşünceleri. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi.14 (1), 40-31.
- 3. Şahin, G., Koptaş, O. S., & Buzlu, S. (2019). Standardize Hasta Kullanılarak Yapılan Bir Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Klinik Simülasyon Deneyimi. ACU Sağlık Bil Derg 2019; 10 (3),486-492. https://doi.org/10.31067/0.2019.181.
- 4. Happell, B. (1999). When I grow up I want to be a…? Where Undergraduate Student Want To Work After Graduation, Journal of Advanced Nursing, 29 (2), 499-505
- 5. Öztürk, A., Kaçan Softa, H., & Karaahmetoğlu Ulaş, G. (2015). Kastamonu Üniversitesi'nde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastalıklara Karşı İnançları ve Psikiyatri Hemşireliği Dersinin Etkisi, 4,146-166.
- 6. Surgenor, L.J., Dunn, J. H. (2005). “Nursing Student Attitudes to Psychiatric Nursing and Psychiatric Disorders in New Zealand.” International Journal Of Mental Health Nursing, 14 (2), 103–8.
- 7. Arnold, S.A., Deans, C., Munday, J. (2004). “University and Service Sector Collaboration for Undergraduate Psychiatric Nursing Education.” International Journal of Mental Health Nursing, 13, (1) 61–6.
- 8. Öz, F. İnci, F. (2005). “The effect Of Mental Health And Psychiatric Nursing Course On Attitudes Of Nursing Students Towards İndividual Swith Mental Health Problems.” J,Crisis, 17 (2), 39-47.
- 9. Kayahan, M. (2009). “Hemşirelik Öğrencilerinin Şizofreniye Karşı Tutumları ve Psikiyatri Eğitiminin Etkisi.” Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 6 (1), 27-34.
- 10. Yıldırım, A. Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerinde Nitel Arastirma Yöntemleri (8. baskı). Ankara: Seçkin Yayinevi.
- 11. Polit, D.F.,&Beck, C.T. (2012). “Nursing Research: Generating And Assessing Evidence For Nursing Practice.” Ninth Edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins.
- 12. Yıldırım, A. Şimşek, H. (2009). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
- 13. Burns, N. Grove, S. K. (2007). Understanding Nursing Research: Building an Evidence-Based Practice. (4th ed.,pp.), 2 (3), 134-163). China: Saunders.
- 14. Erdoğan, S. Nahcivan, N. Esin, N. Coşansu, G. Seçginli, S. (2014). Hemşirelikte Araştırma, İstanbul: Nobel Tıp Kitapevi.
- 15. Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1) ,323- 343. Retrievedfrom https://dergipark.org.tr/tr/pub/ogusbd/issue/10997/131612
- 16.Alpan, A. Kocamanoğlu, E. Yüce, F. Akçakmak, G. Günbal, M. Aşık, E. Albayrak, S. (2018). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Şizofreni Hastalığına Karşı Tutumları. Kirikkale Univ Tip Fak Derg., 20 (1), 8-17.
- 17. Danacı, A. E., Balıkçı, K., Aydın, O., Cengisiz, C., & Uykur, A. B. (2016). “Tıp Eğitiminin Şizofreniye Yönelik Tutumlar Üzerine Etkisi; 5 Yıllık İzlem Çalışması.”Turk Psikiyatri Dergisi, 27 (3), 176-84.
- 18. Yıldız, E. (2019). “What Do Nursing Students Tell Us About Their Communication With People With Mental Illness? A Qualitative Study.” Journal of the American Psychiatric Nurses Association, 1078390319892311.
- 19. Happel, B. & Gaskin, CJ. (2013). “The Atti-Tudes Of Undergraduate Nursing Stu-Dents Towards Mental Health Nursing:A Systematic Review.” Journal of Clinical Nursing 22 (1-2), 148–158.
- 20. Bingham, H., & O'Brien, A. J. (2018). “Educational İntervention To Decrease Stigmatizing Attitudes Of Undergraduate Nurses Towards People With Mental İllness.” International Journal of Mental Health Nursing, 27 (1), 311- 319.
- 21. Altıok, H. Ö., & Kızılkaya, M. (2019). “Öğrencilerin Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dersinin Klinik Uygulamasına İlişkin Yeterlilik Algıları.” Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 20 (1), 22-33
APA | uzun s, Demir S (2020). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. , 172 - 185. |
Chicago | uzun sevda,Demir Sati Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. (2020): 172 - 185. |
MLA | uzun sevda,Demir Sati Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. , 2020, ss.172 - 185. |
AMA | uzun s,Demir S Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. . 2020; 172 - 185. |
Vancouver | uzun s,Demir S Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. . 2020; 172 - 185. |
IEEE | uzun s,Demir S "Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma." , ss.172 - 185, 2020. |
ISNAD | uzun, sevda - Demir, Sati. "Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma". (2020), 172-185. |
APA | uzun s, Demir S (2020). Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 172 - 185. |
Chicago | uzun sevda,Demir Sati Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9, no.2 (2020): 172 - 185. |
MLA | uzun sevda,Demir Sati Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.172 - 185. |
AMA | uzun s,Demir S Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 172 - 185. |
Vancouver | uzun s,Demir S Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2020; 9(2): 172 - 185. |
IEEE | uzun s,Demir S "Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma." Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9, ss.172 - 185, 2020. |
ISNAD | uzun, sevda - Demir, Sati. "Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mezuniyet Sonrası Psikiyatri Kliniğinde Çalışmaya İlişkin Görüşleri: Nitel Bir Çalışma". Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 9/2 (2020), 172-185. |