Yıl: 2020 Cilt: 53 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 117 - 156 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.582502 İndeks Tarihi: 03-11-2020

Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler

Öz:
Bu araştırmada, lisans akademik başarı ortalaması ile lisansüstü eğitim niyeti arasındaki ilişkidelisansüstü eğitime ilişkin farkındalığın aracılık rolü incelenmiştir. Ayrıca araştırmada akademikbaşarı ve lisansüstü eğitime ilişkin farkındalığın lisans sonrası lisansüstü eğitim niyetiniyordayıp yordamadığı test edilmiştir. Bu amaç kapsamında araştırmada öncelikle geçerlik vegüvenirlik çalışmaları yapılarak “Lisansüstü Eğitim Farkındalığı” ve “Lisansüstü EğitimNiyeti” ölçme araçları geliştirilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinineğitim fakültesinde farklı sınıf ve programlarda öğrenim gören 415 öğrenci oluşturmaktadır.Elde edilen verilerin çözümlenmesinde açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi,korelasyon analizi ve yapısal eşitlik modellemesi (YEM) kullanılmıştır. YEM Analizisonuçları, akademik başarının lisansüstü eğitim farkındalığını ve lisansüstü eğitim niyetinidoğrudan yordadığını göstermiştir. Bulgular incelendiğinde akademik başarı ile lisansüstüeğitim niyeti arasındaki ilişkide lisansüstü eğitim farkındalığının aracılık rolü oynadığıgörülmüştür. Araştırmada elde edilen bulgular iki bağlamda önemlidir. Birincisi, üniversiteöğrencilerinin akademik başarısı ve lisansüstü eğitimle ilgili farkındalık düzeyleri lisansüstüeğitim niyetlerini yordamada önemli bir role sahiptir. İkincisi, lisansüstü eğitim farkındalığınınüniversite öğrencilerinin lisans sonrası lisansüstü eğitime başlama niyetlerini öngörmede kilitnokta olabileceği görülmüştür. Bu anlamda lisansüstü eğitime ilişkin farkındalık gelişimi içinüniversitelerin lisans öğrencilerine yönelik lisansüstü programların tanıtıldığı çalıştaylaryapması ve lisans sonrası eğitim olanakları hakkında danışmanlık hizmeti vermesi öğrencilerinvar olan koşullarını erkenden iyileştirmelerine ve gelecekteki kariyer hedeflerine ilişkindüşünce yapılarını olumlu yönde şekillendirmelerine katkı sağlayabilir.
Anahtar Kelime:

Relationships between Academic Achievement, Awareness about the Postgraduate Study and Postgraduate Study Intentions

Öz:
This study aimed to examine the mediating role of awareness about Postgraduate study (PG) in the relationship between undergraduate academic achievement, and the intentions to pursue a PG study. In addition, it was tested whether academic achievement and awareness about PG study predict intentions to PG study. Within the scope of this aim, first of all, the PG study intention and awareness about PG study instrument have been developed for validity and reliability studies. The participants consisted of 415 undergraduate students studying in different grades and programs in a faculty of education of a state university in Turkey. In the analysis of the data, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, correlation analysis, and structural equation modeling (SEM) were used. The results of the analysis showed that academic achievement directly predicted the awareness about PG study and the PG study intention. The results of SEM analysis indicated that awareness about PG study played a mediating role in the relationship between academic achievement and PG study intention. This study yielded two findings: first, the academic achievement of undergraduate students and their level of awareness about PG study options play an important role in predicting intentions to pursue a PG study. Second, the awareness of PG study can be a key point in predicting the intentions of undergraduate students to pursue postgraduate research studies. The results suggest that regular awareness-raising workshops and promotions based on PG study options and programs for current undergraduate students for awareness raising in PG study may serve to improve students' current conditions early and positively shape their thoughts and intentions about their future career goals.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abele-Brehm, A. E., and Stief, M. (2004). Die Prognose des berufserfolgs von hochschulabsolventinnen und-absolventen: Befunde zur ersten und zweiten Erhebung der Erlanger Längsschnittstudie BELA-E. Zeitschrift für Arbeits-und Organisationspsychologie A and O, 48(1), 4-16.
  • Aitken, L., Currey, J., Marshall, A., and Elliott, D. (2008). Discrimination of educational outcomes between differing levels of critical care programmes by selected stakeholders in Australia: A mixed-method approach. Intensive and Critical Care Nursing, 24(2), 68-77.
  • Akoğlan-Kozak, M. ve Dalkıranoğlu, T. (2013). Mezun öğrencilerin kariyer algılamaları: Anadolu Üniversitesi örneği. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 41-52.
  • Alabaş, R., Kamer, S. T. ve Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. Einternational Journal of Educational Research, 3(4), 89-107.
  • Allen, B. M., and Zepeda, Y. (2007). From baccalaureate to the professoriate: Cooperating to increase access to graduate education. New Directions for Higher Education, 2007(138), 75–82.
  • Artess, J., and Hooley, T. (2017). Towards a new narrative of postgraduate career. R. Erwee, R. et al (Eds.), in Postgraduate Education in Higher Education (pp.1-19). Singapore: Springer.
  • Aşçı, Ö., Hazar, G., Kılıç, E. ve Korkmaz, A. (2015). Üniversite öğrencilerinde stres nedenlerinin ve stresle başa çıkma biçimlerinin belirlenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(4), 213-232.
  • Aydemir, S. ve Çam, Ş. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4-16.
  • Ayık, Y. Z., Özdemir, A. ve Yavuz, U. (2007). Lise türü ve mezuniyet başarısının kazanılan fakülte ile ilişkisinin veri madenciliği tekniği ile analizi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 441-454.
  • Bacanlı, F. ve Sürücü, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile ebeveyne bağlanmaları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(4), 679-700.
  • Bae, S. M. (2017). An analysis of career maturity among Korean youths using latent growth modeling. School Psychology International, 38(4), 434-449.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
  • Bandura, A. (1991). Social cognitive theory of self-regulation. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 248-287.
  • Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York, NY: Freeman.
  • Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprara, G. V., and Pastorelli, C. (2001). Self‐efficacy beliefs as shapers of children's aspirations and career trajectories. Child Development, 72(1), 187-206.
  • Baron, R. M., and Kenny, D. A. (1986). The moderator’ mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173–1182.
  • Battie, R., and Steelman, V. M. (2014). Accountability in nursing practice: Why it is important for patient safety. AORN Journal, 100(5), 537-541.
  • Bauer, K. W., and Bennett, J. S. (2003). Alumni perceptions used to assess undergraduate research experience. The Journal of Higher Education, 74(2), 210–230.
  • Bennett, P., and Turner, G. (2012). PTES 2012 National findings from the postgraduate taught experience survey. New York, NY: Higher Education Academy.
  • Betz, N. E., and Hackett, G. (1986). Applications of self-efficacy theory to understanding career choice behavior. Journal of Social and Clinical Psychology, 4, 279-289.
  • Betz, N. E., Hammond, M. S., and Multon, K. D. (2005). Reliability and validity of five-level response continua for the career decision self-efficacy scale. Journal of Career Assessment, 13(2), 131-149.
  • Bragt, C. A. C. V., Bakx, A. W. E. A., Teune, P. J., Bergen, T. C.M., and Croon, M. A. (2011). Why students withdraw or continue their educational careers: A closer look at differences in study approaches and personal reasons. Journal of Vocational Education and Training, 63(2), 217-233.
  • Briscoe, C. S. (2002). The development and validation of an adult students' career needs questionnaire (Unpublished doctoral dissertation), University of Tennessee, USA. Erişim http://search.proquest.com/docview/305472853?accountid=12154. 305472853.
  • Browne, M. W., and Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. K. A. Bollen and J. S. Long (Eds), in Testing structural equation models (pp. 136- 162). London: Sage.
  • Buchanan, F. R., Kim, K. H., and Basham, R. (2007). Career orientations of business master's students as compared to social work students: Further inquiry into the value of graduate education. Career Development International, 12(3), 282-303.
  • Büyükgöze, H. ve Gelbal, S. (2016). Lisansüstü eğitime yönelik tutumda proaktif kişilik ve akademik kontrol odağının rolü., K. Beycioğlu, N. Özer, D. Koşar ve İ. Şahin (Ed.), Eğitim yönetimi araştırmaları içinde (ss. 91-103). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyükgöze-Kavas, A. (2011). Testing a model of career indecision among university students based on social cognitive career theory. (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum (20. Basım). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Byrne, M. B. (2010). Structural equation modeling with Amos: Basic concepts, applications, and programming (2nd ed.). New York, NY: Taylor and Francis.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. ve Taylı, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin kariyer gelişimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 321-346.
  • Cevher, E. (2015). Üniversitelerde kariyer planlama faaliyetleri ekseninde kariyer merkezlerine yönelik bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2),164-177.
  • Chaboyer, W., and Retsas, A. (1996). Critical care graduate diploma: Nursing students’ needs identified in evaluation. Australian Critical Care, 9(1), 10-13.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55(4), 584–594.
  • Corominas, C. E., Saurina, C., and Vilar, E. (2010). The match between university education and graduate labour market outcomes (Education-Job Match). An analysis of three graduate cohorts in Catalonia. Studies on higher education and graduate employment. Girona University. http://www.aqu.cat/doc/doc_12987231_1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Cotterill-Walker, S. M. (2012). Where is the evidence that master's level nursing education makes a difference to patient care? A literature review. Nurse Education Today, 32, 57- 64.
  • Cragg, C. E., and Andrusyszyn, M. (2004). Outcomes of master's education in nursing. International Journal of Nursing Education, 1(1), 1-18.
  • Creed, P., Patton, W., and Prideaux, L. A. (2006). Causal relationship between career indecision and career decision-making self-efficacy: A longitudinal cross-lagged analysis. Journal of Career Development, 33(1), 47-65.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çoruk, A., Çağatay, Ş. M. ve Öztürk, H. (2016). Lisansüstü eğitimde kayıt ve devam sorunları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(1), 165-178.
  • Davis, S. D., Amelink, C., Hirt, J. B., and Miyazaki, Y. (2012). Women’s educational opportunities: Factors that influence their graduate school aspirations. NASPA Journal about Women in Higher Education, 5(2), 141–165.
  • DeVellis, R. (2003). Scale development: theory and applications (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim istekliliklerini etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). GAU Journal of Social and Applied Sciences, 3(5), 46-72.
  • Ertem, H. Y., Engin-Demir, C. ve Gökalp, G. (2017, Mayıs). Öğretmen adaylarının kariyer planlaması: Bir ihtiyaç analizi çalışması. 12. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi. Başkent Üniversitesi, Ankara.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS. (3rd ed.). London: Sage.
  • Fornell, C., and Larcker, D.F. (1981). Evaluating structural equation models with un observable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Gardner, S.K., and Barnes, B.J. (2007). Graduate student involvement: socialization for the professional role. Journal of College Student Development, 48(4), 369- 387.
  • Gati, I., Kraus, M., and Osipow, S. (1996). A taxonomy of difficulties in career decision making. Journal of Counseling Psychology, 43(4), 510-526.
  • Gianakos, I. (1999). Patterns of career choice and career decision-making selfefficacy. Journal of Vocational Behavior, 54(2), 244-258.
  • GradSchools.com. (2019). What is a doctorate degree vs a PhD degree? https://www.gradschools.com/doctorate adresinden erişilmiştir.
  • Hair, J. J., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., and Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis. New York, NY: Upper Saddle River.
  • Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., Tauer, J. M., and Elliot, A. J. (2002). Predicting success in college: A longitudinal study of achievement goals and ability measures as predictors of interest and performance from freshman year through graduation. Journal of Educational Psychology, 94, 562–575.
  • Hartung, P. J., Porfeli, E. J., and Vondracek, F. W. (2005). Child vocational development: A review and reconsideration. Journal of Vocational Behavior, 66(3), 385-419.
  • Hathaway, R. S., Nagda, B. R. A., and Gregerman, S. R. (2002). The relationship of undergraduate research participation to graduate and professional education pursuit: an empirical study. Journal of College Student Development, 43(5), 614– 631.
  • Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. New York, NY: Guilford.
  • Hu, L. T., and Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural equation modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.
  • İlter, İ. (2019). Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 18(1), 125- 156.
  • Jadidian, A., and Duffy, R. D. (2012). Work volition, career decision self-efficacy, and academic satisfaction: An examination of mediators and moderators. Journal of Career Assessment, 20(2), 154-165.
  • Jepsen, D. M., and Neumann, R. (2010). Undergraduate student intentions for postgraduate study. Journal of Higher Education Policy and Management, 32(5), 455-466.
  • Jepsen, D. M., and Varhegyi, M. M. (2011). Awareness, knowledge and intentions for postgraduate study. Journal of Higher Education Policy and Management, 33(6), 605-617.
  • Jepsen, D.M., and Neumann, R. (2008, April). The influence of a single semester of 3rd year study on students’ intentions for a postgraduate research degree – what difference does a semester make? Paper presented at the Quality in Postgraduate Research Conference, Adelaide.
  • Johnson, A., and Copnell, B. (2002). Benefits and barriers for registered nurses undertaking post-graduate diplomas in pediatric nursing. Nurse Education Today, 22(2), 118-127.
  • Karadaş, A., Duran, S., ve Kaynak, S. (2017). Hemşirelik öğrencilerinin kariyer planlamaya yönelik görüşlerinin belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-8.
  • Karakul, A. K. ve Karakütük, K. (2014). Lisansüstü öğretime öğrenci seçiminde kullanılan ölçütlere ilişkin öğretim elemanlarının görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 47(2), 179-200.
  • Karakütük, K. (2000). Öğretmenlerin lisansüstü öğretimi konusunda yönetici ve öğretmen görüşleri. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 193-209.
  • Karakütük, K. (2002). Öğretim üyesi ve bilim insanı yetiştirme-lisansüstü öğretimin planlanması (2. Basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K. (2009). Türkiye lisansüstü öğretim sistemi. K. Karakütük (Ed.), Lisansüstü öğretim sistemleri içinde (ss. 521-545). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Kelly, K. R., and Pulver, C. A. (2003). Refining measurement of career indecision types: A validity study. Journal of Counseling and Development, 81(4), 445-454.
  • Kerry, T. (2012). Meeting the challenges of change in postgraduate education. New York, NY: Continuum International Publishing Group.
  • Kim, T., Chang, J. Y., Myung, S. J., Chang, Y., Park, K. D., Park, W. B., and Shin, C. S. (2016). Predictors of undergraduate and postgraduate clinical performance: A longitudinal cohort study. Journal of Surgical Education, 73(4), 715-720.
  • Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY: Guilford.
  • Kuzgun, Y. (2004). Meslek rehberligi ve danışmanlıgına giriş. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Leman, J. (2015). What do taught postgraduates want? The Postgraduate taught experience survey 2015? New York, NY: Higher Education Academy.
  • Lent, R. W. (2005). A social cognitive view of career development and counseling. S.D. Brown, and R.W. Lent (Eds.), in Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 101-127). Hoboken, New Jersey, NJ: John Wiley.
  • Lent, R. W. (2013). Social cognitive career theory. S. D. Brown, and R. W. Lent (Eds.), in Career development and counseling: Putting theory and research to work (2nd ed.). (pp. 115-146). Hoboken, New Jersey, NJ: John Wiley.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., and Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45(1), 79-122.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., and Hackett, G. (2002). Social cognitive career theory. D. Brown (Ed.), in Career choice and development (pp. 255–311). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Leung, S. A., Hou, Z. J., Gati, I., and Li, X. (2011). Effects of parental expectations and cultural-values orientation on career decision-making difficulties of Chinese university students. Journal of Vocational Behavior, 78(1), 11-20.
  • Lindley, J., and Machin, S. (2013). The postgraduate premium: revisiting trends in social mobility and educational inequalities in Britain and America. London: The Sutton Trust.
  • Ling-Yi, Z. (2006). American and Chinese college students’ anticipations of their postgraduate education, career, and future family roles. Sex Roles, 55, 95–110.
  • Lopatto, D. (2004). Survey of undergraduate research experiences (SURE): First Findings. Cell Biology Education, 3(4), 270–277.
  • MacKinnon, D. P. (2008). Multivariate applications series. Introduction to statistical mediation analysis. New York, NY: Taylor and Francis.
  • Malkin, J., Allen, A., Hambly, L., and Scott, F. (1997). Rational career planning, perspectives on career planning, occasional papers in careers guidance. No. 1, Trent University Nottingham.
  • Mann, L., Harmoni, R., and Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence. Journal of Adolescence, 12(3), 265-278.
  • Martens, M.P., and Felissa K.L. (1998). Promoting life career development in the student athlete: How can career centers help? Journal of Career Development, 25(2), 123-134.
  • Mellors-Bourne, R., Hooley, T., and Marriott, J. (2014). Understanding how people choose to pursue taught postgraduate study: Report to HEFCE by CRAC and iCeGS.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal eşitlik modellemesi AMOS uygulaması. (2. Basım). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Nas, S., Peyman, D. ve Arat, Ö. G. (2016). Bireylerin yüksek lisans yapma nedenleri üzerine bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(4), 571-599.
  • Nauta, M. M. (2007). Assessing college students' satisfaction with their academic majors. Journal of Career Assessment, 15(4), 446-462.
  • Negru-Subtirica, O., and Pop, E. I. (2016). Longitudinal links between career adaptability and academic achievement in adolescence. Journal of Vocational Behavior, 93, 163-170.
  • Neumann, R. (2003). The doctoral education experience. Canberra: Department of Education, Science and Training. Canberra. Australian Government Publishing Service.
  • Ng, L.C. H. (2016). Exploring registered nurses’ attitudes to postgraduate education for specialty practice in Australia. (Unpublished dissertation thesis). University of Queensland: Australia.
  • Niles, S. G., Erford, B. T., Hunt, B., and Watts, R. H. (1997). Decision-making styles and career development in college students. Journal of College Student Development, 38(5), 479-88.
  • O'Grady, A., and Cottle, V. (Eds.). (2015). Exploring education at postgraduate level: Policy, theory and practice. Nottingham, Routledge.
  • Ohnishi, S., and Ford, J. H. (2015). Student seminar program for improving academic presentation skills for PhD students in science: The effect of language background on outcome. International Journal for Researcher Development, 6(1), 57-76.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manual. A Step-by-step guide to data analysis using SPSS for Windows. Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Pascarella, E. T., Cruce, T. M., Wolniak, G. C., and Blaich, C. F. (2004). Do liberal arts colleges really foster good practices in undergraduate education? Journal of College Student Development, 45(1), 57–74.
  • Patton, W., and Creed, P. (2001). Developmental issues in career maturity and career decision status. The Career Development Quarterly, 49(4), 336-351.
  • Pelletier, D., Donoghue, J., and Duffield, C. (2003). Australian nurses' perception of the impact of their postgraduate studies on their patient care activities. Nurse Education Today, 23(6), 434–442.
  • Pires, A. L. D. O. (2009). Higher education and adult motivations towards lifelong learning. European Journal of Vocational Training, 46(1), 129-150.
  • Plant, E. A., Ericsson, K. A., Hill, L., and Asberg, K. (2005). Why study time does not predict grade point average across college students: Implications of deliberate practice for academic performance. Contemporary Educational Psychology, 30(1), 96–116.
  • Poropat, A.E. (2009). A meta-analysis of the five-factor model of personality and academic performance. Psychological Bulletin, 135(2), 322–338.
  • Porter, R. T., and Porter, M. J. (1991) Career development: Our professional responsibility. Journal of Professional Nursing, 7(4), 208-212.
  • Preacher, K. J., and Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
  • Purcell, K., Elias, P., Atfield, G., Behle, H., Ellison, R., Luchinsaya, D., Snape, J., Conaghan, L., and Tzanakou, C. (2012). Future track stage 4: Transitions into employment, further study and other outcomes. Manchester: Higher Education Careers Services Unit.
  • Richardson, M., Abraham, C., and Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: A systematic review and metaanalysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353–387.
  • Robbins, S. B. (1985). Validity estimates for the career decision-making self-efficacy scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 18(2), 64- 71.
  • Sangganjanavanich, V.F., and Magnuson, S. (2011). Using sand trays and miniature figures to facilitate career decision making. The Career Development Quarterly, 59(3), 264-273.
  • Satıcı, S. A. ve Deniz, M. E. (2019). Ergenlerin kendilik algıları ve okul doyumu: öznel zindeliğin aracılık rolünün değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 44(197), 367-381.
  • Savickas, M.L. (2013). Career construction theory and practice. R.W. Lent, and S.D. Brown (Eds.), in Career development and counseling: Putting theory and research to work (pp. 147–183) (2nd ed.). Hoboken, New Jersey, NJ: John Wiley.
  • Scarbecz, M., and Ross, J. A. (2007). The relationship between gender and postgraduate aspirations among first-and fourth-year students at public dental schools: a longitudinal analysis. Journal of Dental Education, 71(6), 797-809.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schnabel, K. U., Alfeld, C., Eccles, J. S., Köller, O., and Baumert, J. (2002). Parental influence on students' educational choices in the United States and Germany: Different ramifications-same effect? Journal of Vocational Behavior, 60(2), 178- 198.
  • Schumacker, R.E., and Lomax, R.G. (2010). A beginner’s guide to structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY: Taylor ve Francis.
  • Sekmenli, T. (2000). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mesleki olgunluk düzeyleri ile sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de lisansüstü eğitim uygulamaları, sorunlar ve uygulamalar. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 25-40.
  • Sikora, J., and Pokropek A. (2011). Gendered career expectations of students perspectives from PISA 2006. OECD Education Working Papers, No. 57 Paris: OECD Publishers.
  • Stewart, J., and Knowles, V. (1999). The changing nature of graduate careers. Career Development International, 4(7), 370-383.
  • Strayhorn, T. L. (2006). Factors influencing the academic achievement of firstgeneration college students. NASPA Journal, 43(4), 1278–1307.
  • Strenze, T. (2007). Intelligence and socioeconomic success: A meta-analytic review of longitudinal research. Intelligence, 35(5), 401-426.
  • Stuart, M., Lido, C., Morgan, M., Solomon, L., and Akroyd, K. (2008). Widening participation to postgraduate study: Decisions, deterrents and creating success. New York, NY: Higher Education Academy.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş; Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson, Allyn and Bacon.
  • Tekke, M., and Ghani, M. F. A. (2013). Examining the level of career maturity among Asian foreign students in public university: Gender and academic achievement. Hope Journal of Pakistan, 1(1), 101-12.
  • Thompson, B. (2004). Exploratory and confirmatory factor analysis: Understanding concepts and applications. Washington, DC, US: American Psychological Association.
  • Tonbul, Y. (2017). Sosyal bilimler enstitülerinin lisansüstü eğitimin niteliğini artırmadaki rolü. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 150-162.
  • Toprak, M. ve Erdoğan, A. (2013). Lisansüstü eğitimde Avrupa yaklaşımı. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, Bildiriler Kitabı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınları, Yayın No 95, 10-36.
  • Tosun, A. (2001). Bilim adamı yetiştirme: Lisansüstü eğitim. Ankara: TÜBA Yayıncılık.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi sınıf öğretmenliği ABD örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 147-164.
  • Ünsal, P. (2014). Kariyer gelişim kuramları ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Varhegyi, M. M. (2009). Career certainty and career decision-making self-efficacy in postgraduate study intentions. (Unpublished doctoral dissertation). Macquarie University. Australia.
  • Varhegyi, M. M., and Jepsen, D. M. (2009a, June-July). Undergraduate student aspirations, awareness and knowledge of postgraduate study options: A preliminary, qualitative investigation. Proceedings of the 17th Annual Conference of the International Employment Relations Association (IERA), Mahidol University, Bangkok, Thailand.
  • Varhegyi, M.M., and Jepsen, D.M. (2009b, December).Undergraduate student aspirations, awareness and knowledge of postgraduate study options: A crossinstitutional examination. Paper presented at the 23rd Annual Australian and New Zealand Academy of Management Conference, Melbourne, Australia.
  • Wakeling, P. (2009). Social class and access to postgraduate education in the UK: A sociological analysis. (Unpublished doctoral thesis). University of Manchester.
  • Watson, M.B., and Stead, G.B. (1997). Are career mature students more committed to the care choice process? Journal of Industrial Psychology, 23(3), 20-21.
  • Wisker, G. (2007). The postgraduate research handbook: Succeed with your MA, MPhil, EdD and PhD. New York, NY: Palgrave and Macmillan.
  • Yang, Y., and Green, S.B. (2011). Coefficient Alpha: A reliability coefficient for the 21st century? Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 377-392.
  • Yayla, A. ve Bacanlı, F. (2011). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kariyer gelişimleri ile karar verme stilleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(3), 1148-1159.
  • Yusupu, R. (2015). Üniversite öğrencilerinde kariyer kararları ile mükemmeliyetçilik, öğrenme motivasyonu ve akademik başarı arasındaki ilişkiler. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2016). Lisansüstü eğitim ve öğretim yönetmeliği. http://www.yok.gov.tr adresinden erişilmiştir.
APA İlter İ (2020). Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. , 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
Chicago İlter İlhan Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. (2020): 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
MLA İlter İlhan Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. , 2020, ss.117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
AMA İlter İ Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. . 2020; 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
Vancouver İlter İ Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. . 2020; 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
IEEE İlter İ "Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler." , ss.117 - 156, 2020. 10.30964/auebfd.582502
ISNAD İlter, İlhan. "Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler". (2020), 117-156. https://doi.org/10.30964/auebfd.582502
APA İlter İ (2020). Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
Chicago İlter İlhan Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53, no.1 (2020): 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
MLA İlter İlhan Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.53, no.1, 2020, ss.117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
AMA İlter İ Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
Vancouver İlter İ Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 117 - 156. 10.30964/auebfd.582502
IEEE İlter İ "Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53, ss.117 - 156, 2020. 10.30964/auebfd.582502
ISNAD İlter, İlhan. "Akademik Başarı, Lisansüstü Eğitim Farkındalığı ve Lisansüstü Eğitim Niyeti Arasındaki İlişkiler". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53/1 (2020), 117-156. https://doi.org/10.30964/auebfd.582502