Yıl: 2020 Cilt: 53 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 116 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.531243 İndeks Tarihi: 03-11-2020

Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar

Öz:
Beşerî sermaye kavramının ortaya çıkması ile birlikte eğitimin ekonomik katkıları üzerinearaştırmalarda artış gözlenmektedir. Bireylerin beşerî sermaye yatırımı olarak eğitimyatırımlarını tercih etmelerinde onların gelir düzeylerinin artacağı beklentisi önemli roloynamaktadır. Bunun yanı sıra eğitimin bireylere doğrudan ve dolaylı birçok bireysel ve sosyalkatkı sağlaması, eğitime olan talebin artmasına yol açmaktadır. Eğitimin, ilköğretimdenyükseköğretim kademesine kadar farklı düzeyleri bulunmakta ve her düzeyin bireye ekonomikkatkıları ya da getirileri farklılaşmaktadır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı bireylerin eğitimdüzeyinin onların ücret düzeyine olan katkısının çözümlenmesi olarak belirlenmiştir. Buaraştırmada ayrıca eğitim düzeyindeki artışın da ücret geliri üzerindeki etkileri ele alınmıştır.Bu araştırmada Türkiye İstatistik Kurumu’nun Türkiye’nin 2008-2011 ve 2012-2015 yıllarınıiçeren Gelir ve Yaşam Koşulları Araştırması hane halkı panel mikro veri seti kullanılmıştır.İçsellik sorunu göz önünde bulundurularak panel ekonometrisi yöntemleri kullanılarak geneleğitimin ve her eğitim kademesinin bireysel getirileri tahmin edilmiştir. Çalışmada eğitimdüzeyinde artışların gelir düzeyini de aynı yönde ancak farklı oranlarda etkilediği sonucunavarılmıştır.
Anahtar Kelime:

Private Returns to Levels of Education in Turkey: Evidence from Panel Data

Öz:
Along with the emergence of the concept of human capital, there has been an increase in research on the economic contribution of education. One of the most important reasons to invest in education is wage differentials. But there are many direct and indirect, private and social contributions of education. Because of these reasons demand for education has been increasing. There are different stages of education from primary education to higher education and each education level has a different economic return. Therefore, the main purpose of this study is to investigate whether there is a positive relationship between education and wage income and whether the rate of return to education vary for different levels of education. This study uses Income and Living Conditions Survey Panel Dataset provided by the Turkish Statistical Institute covering from years 2008-2011 and 2012-2015 and employs panel econometric methods, considering the endogeneity problem, to estimate both private returns to education and each level of education. The study concludes that increases in educational level affect the income levels in the same direction but at different rates.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bakış, O. (2012). Türkiye'de eğitimin bireysel getirisi: 1988-2008. Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 52(601), 67-73.
  • Baltagi, B. (2005). Econometric analysis of panel data (3rd ed.). New Delhi: John Wiley and Sons Ltd.
  • Becker, G. S. (1964). Human capital: A theoretical and emprical analysis with special reference to education. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Bhatti, S. H., Bourdon, J., and Aslam, M. (2013). Economic returns to education in France: OLS and instrumental variable estimations. The Lahore Journal of Economics, 18(2), 51-63.
  • Boutayeba, F. (2017). Estimating the returns to education in Algeria. Asian Journal of Economic Modelling, 5(2), 147-153.
  • Çalışkan, Ş. (2007). Eğitimin Getirisi (Uşak İli Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(2), 235-252.
  • Demeulemeester, J. L., and Rochat, D. (2017). Private returns to education in Belgium: An Empirical Note, Working Papers CEB, 17-023.
  • Dolton, P., and Sandi, M. (2017). Returning to returns: Revisiting the British education evidence. Labour Economics, 48, 87-104.
  • Gölpek, F. (2012). Eğitim getirilerinin özel ve sosyal açıdan incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(1), 43- 53.
  • Gölpek, F. (2015). Türkiye’de dört yıllık eğitimin sonunda kim kazanır: Toplum mu birey mi? Eğitim ve Bilim, 40(177), 19-30.
  • Gujarati, D. N. (2016). Örneklerle ekonometri [Econometrics by Example]. (N. Bolatoğlu, Çev.) Ankara: BB101 Yayınları (2011).
  • Gümüş, E. ve Şişman, M. (2014). Eğitim Ekonomisi ve Planlaması. Ankara: PEGEM.
  • Gür, B. S., Çelik, Z., Kurt, T., ve Yurdakul, S. (2017). Yükseköğretime Bakış 2017: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi.
  • Hausman, A. J., and Taylor, E. W. (1981). Panel data and unobservable individual effects. Econometrica, 49(6), 1377-1398.
  • Himaz, R., and Aturupane, H. (2016). Returns to education in Sri Lanka: A pseudopanel approach. Education Economics, 24(3), 300-311.
  • Jensen, R. (2010). The (Perceived) Returns to Education and the Demand for Schooling. The Quarterly Journal of Economics, 125(2), 515-548.
  • Karakütük, K., and Özdoğan-Özbal, E. (2019). The relationship between women’s education with women’s labor participation and national income: A research on G20 Countries. European Journal of Education Studies, 6(2), 20-40.
  • Kırdar, M. G., and Aydemir, A. (2017). Low wage returns to schooling in a developing country: Evidence from a major policy reform in Turkey. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 79(6), 1046-1086.
  • Kurt, M. (2018). Türkiye’de yükseköğretimin getirileri ve eğitim politikalarına yansımaları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Lee, J.-W., and Wie, D. (2017). Returns to education and skills in the labor market: Evidence from Japan and Korea. Asian Economic Policy Review, 12, 139- 160.
  • Mincer, J. A. (1974). The human capital earnings function. In (Mincer, J. A) Schooling, experience, and earnings (pp. 83-96). New York (NY): INBER.
  • Moretti, E. (2006). Private and social returns to education. Rivista di Politica Economica, 96(3), 3-46.
  • Oancea, B., Pospisil, R., and Dragoescu, R. (2017). The Return to Higher Education: Evidence from Romania. In S. Pavla (Ed.), Proceedings of the knowledge for market use 2017 conference (pp. 777-791). Olomouc: Palacký University.
  • OECD, (2016). Education at a Glance 2016, Paris: OECD Publications.
  • Peet, E., Fink, G., and Fawzi, W. (2015). Returns to education in developing countries: Evidence from the living standards and measurement study surveys. Economics of Education Review, 49, 69-90.
  • Psacharopoulos, G. (1973). Returns to education: An international comparison. Amsterdam: Elsevier.
  • Psacharopoulos, G. (1985). Returns to education: A further international update and ımplications. Journal of Human Resources, 20(4), 583-604.
  • Psacharopoulos, G. (1994). Returns to investment in education: A global update. World Development, 9(22), 1325–1343.
  • Psacharopoulos, G., and Patrinos, H. A. (2004). Returns to investment in education: A further update. Education Economics, 12(2), 111-134. doi:10.1080/0964529042000239140
  • Staneva, A. V., and Abdel Latif, H., (2016). “From Soviet to Europe: Returns to Education Puzzle in Bulgaria”, Labour, C: 30, No:3, 347-367
  • Schultz, T. W. (1961). Investment in Human Capital. The American Economic Review, 50(1), 1-17.
  • Tansel, A. (1994). Wage employment and earnings and returns to schooling for men and women in Turkey. Economics of Education Review, (13), 305-320.
  • Tansel, A. (1999). Türkiye ve Seçilmiş Ülkelerde Eğitimin Getirisi. ODTÜ Gelişme Dergisi, 26(3-4), 453-472.
  • Tansel, A. (2002). Determinants of school attainment of boys and girls in Turkey: individual, household and community factors. Economics of Education Review, 5(21), 455-470.
  • Tansel, A., and Bodur, F. B. (2012). Wage inequality and returns to education in Turkey: A quantile regression analysis. Review of Development Economics, 16(1), 107-121.
  • Tansel, A., and Bodur, F. B. (2012). Wage ınequality and returns to education in Turkey: A quantile regression analysis. Review of Development Economics, 16, 107-121.
  • Tarı, R. (2011). Ekonometri (7. Basım). İzmit-Kocaeli: Umuttepe Kitabevi.
  • Tuaner, M. B., and Gülcan, Y. (2006, May). Measuring Returns to Education in Turkey. International Conference on Human and Economic Resources, İzmir.
  • Vural, B. M., and Gülcan, Y. (2008). Impact of education on individual earnings in Turkey. International Journal of Economic Perspectives, 2(3), 124-132.
  • Wooldridge, J. M. (2001). Econometric analysis of cross section and panel data. Cambridge: The MIT Press.
APA KURT M, Gumus E (2020). Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. , 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
Chicago KURT Merve,Gumus Erdal Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. (2020): 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
MLA KURT Merve,Gumus Erdal Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. , 2020, ss.87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
AMA KURT M,Gumus E Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. . 2020; 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
Vancouver KURT M,Gumus E Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. . 2020; 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
IEEE KURT M,Gumus E "Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar." , ss.87 - 116, 2020. 10.30964/auebfd.531243
ISNAD KURT, Merve - Gumus, Erdal. "Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar". (2020), 87-116. https://doi.org/10.30964/auebfd.531243
APA KURT M, Gumus E (2020). Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
Chicago KURT Merve,Gumus Erdal Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53, no.1 (2020): 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
MLA KURT Merve,Gumus Erdal Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.53, no.1, 2020, ss.87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
AMA KURT M,Gumus E Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
Vancouver KURT M,Gumus E Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 87 - 116. 10.30964/auebfd.531243
IEEE KURT M,Gumus E "Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53, ss.87 - 116, 2020. 10.30964/auebfd.531243
ISNAD KURT, Merve - Gumus, Erdal. "Türkiye’de Eğitim Kademelerinin Bireysel Getirileri: Panel Veri Setinden Kanıtlar". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53/1 (2020), 87-116. https://doi.org/10.30964/auebfd.531243