Yıl: 2020 Cilt: 53 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 185 - 208 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30964/auebfd.483511 İndeks Tarihi: 03-11-2020

Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Bu araştırmada Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul ÖncesiVersiyonu Aile Formunun geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılması amaçlanmaktadır.Araştırmanın çalışma grubunu, okul öncesinde farklı eğitim kurumlarına devam eden 3-5 yaşgrubundaki 325 çocuğun anne (n = 226) ve babası (n = 99) oluşturmaktadır. Verilerin analizindekapsam geçerliği, doğrulayıcı faktör analizi, test tekrar test güvenirliği ve iç tutarlık katsayısı(Cronbach Alfa) hesaplanmıştır. Kapsam geçerliğinin belirlenmesinde beş uzmandan görüşalınmış ve ölçekte yer alan 79 maddenin de ölçekte kalması yönünde karar verilmiştir.Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları, ölçeğin 79 madde ve 12 faktörlü yapısının toplananverilerle genel olarak uyum sağladığını oraya koymuştur. Ölçeğin Cronbach Alfa katsayılarının.70 ile .83 arasında değiştiği görülmüştür. Bu sonuçlar Türkiye’deki çocukların sosyalbecerilerini değerlendirmede Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği OkulÖncesi Versiyonu Aile Formunun geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime:

The Social Skills Improvement System- Rating Scale Preschool Version Parent Form: Validity and Reliability Study

Öz:
In this study, it was aimed to conduct the validity and reliability study of the Social Skills Improvement System- Rating Scale Preschool Version Parent Form. The sample of the study consisted of mothers (n= 226) and fathers (n= 99) of 325 children aged 3-5 who attended different pre-school education institutions. Content validity, confirmatory factor analysis, testretest reliability and internal consistency coefficient (Cronbach Alpha) were calculated in the analysis of the data. Five experts were consulted for the content validity and 79 items on the scale were decided by the experts to be used on the scale. As a result of confirmatory factor analysis, it was determined that 79 items and 12 factorial structure of the scale generally complied with the collected data. Internal consistency coefficients of the scale changed between .70 and .83. These results showed that The Social Skills Improvement System- Rating Scale Preschool Version Parent Form was a reliable and valid tool for measuring the social skills of children in Turkey.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Boisjoli, J. A., and Matson, J. L. (2009). General methods of assessment. In J. L. Matson (Ed.) Social behavior and skills in children (pp. 61-75). New York, NY: Springer.
  • Broadhead, P., Johnston, J., Tobbell, C., and Woolley, R. (2010). Personal, social and emotional development. New York, NY: Continuum International Publishing.
  • Brophy-Herb, H. E., Lee, R. E., Nievar, M. A., and Stollak, G. (2007). Preschoolers’ social competence: Relations to family characteristics, teacher behaviors and classroom climate. Journal of Applied Developmental Psychology, 28(2), 134- 148. doi: 10.1016/j.appdev.2006.12.004
  • Cheung, P. P. P., Siu, A. M. H., and Brown, T. (2017). Measuring social skills of children and adolescents in a Chinese population: Preliminary evidence on the reliability and validity of the translated Chinese version of the Social Skills Improvement System-Rating Scales (SSIS-RS-C). Research in Developmental Disabilities, 60, 187-197. doi: 10.1016/j.ridd.2016.11.019
  • Cordier, R., Speyer, R., Chen, Y. W., Wilkes-Gillan, S., Brown, T., Bourke-Taylor, H., …, Leicht, A. (2015). Evaluating the psychometric quality of social skills measures: A systematic review. PLOS ONE, 10(7), 1-32. doi: 10.1371/journal.pone.0132299
  • Crowe, L. M., Beauchamp, M. H., Catroppa, C., and Anderson, V. (2011). Social function assessment tools for children and adolescents: A systematic review from 1988 to 2010. Clinical Psychology Review, 31(5), 767-785. doi: 10.1016/j.cpr.2011.03.008
  • Csóti, M. (2009). Developing children’s social, emotional and behavioural skills. New York, NY: Continuum International Publishing.
  • Dempsey, T., and Matson, J. L. (2009). General methods of treatment. In J. L. Matson (Ed.) Social behavior and skills in children (pp. 76-95). New York, NY: Springer.
  • Dereli-İman, E. (2013). Çocuklar için sosyal problem çözme ölçeğinin 6 yaş grubu için Türkiye uyarlaması ve okul öncesi davranış problemleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkiler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(1), 479-498.
  • Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., and Schellinger, K. B. (2011). The impact of enhancing students’ social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions. Child Development, 82(1), 405-432. doi: 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
  • Elliott, S. N., Davies, M. D., Frey, J. R., Gresham, F., and Cooper, G. (2018). Development and initial validation of a social emotional learning assessment for universal screening. Journal of Applied Developmental Psychology, 55, 39-51. doi: 10.1016/j.appdev.2017.06.002
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., and Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Gresham, F. M., and Elliott, S. N. (1990). Social skills rating system. Minneapolis, MN: Pearson Assessments.
  • Gresham, F. M., and Elliott, S. N. (2008). Social skills improvement system rating scales. Minneapolis, MN: Pearson Assessments.
  • Gresham, F. M., Elliott, S. N., Metallo, S., Byrd, S., Wilson, E., and Cassidy, K. (2017). Cross-informant agreement of children’s social-emotional skills: An investigation of ratings by teachers, parents, and students from a nationally representative sample. Psychology in the Schools, 55(2), 208-223. doi: 10.1002/pits.22101
  • Gresham, F. M., Elliott, S. N., Vance, M. J., and Cook, C. R. (2011). Comparability of the Social Skills Rating System to the Social Skills Improvement System: Content and psychometric comparisons across elementary and secondary age levels. School Psychology Quarterly, 26(1), 27-44. doi: 10.1037/a0022662
  • Hall, J. D., and Bramlett, R. K. (2002). Screening young children’s social behaviors: An examination of decision reliability with alternative measures. Special Services in the Schools, 18(1-2), 83-93. doi: 10.1300/j008v18n01_06
  • Healy, K. L., Sanders, M. R., and Iyer, A. (2014). Facilitative parenting and children’s social, emotional and behavioral adjustment. Journal of Child and Family Studies, 24(6), 1762-1779. doi: 10.1007/s10826-014-9980-x
  • Hupp, S. D.A., LeBlanc, M., Jewell, J. D., and Warnes, E. (2009). History and overview. In J. L. Matson (Ed.) Social behavior and skills in children (pp. 1-21). New York, NY: Springer.
  • Jewell, J. D., Jordan, S. S., Hupp, S. D. A., and Everett, G. E. (2009). Etiology and relationships to developmental disabilities and psychopathology. In J. L. Matson (Ed.) Social behavior and skills in children (pp. 39-59). New York, NY: Springer.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2017). Benlik, aile ve insan gelişimi: Kültürel psikolojide kuram ve uygulamalar. İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Kıvanç-Öztuğ, E. ve Çiner, M. (2018). Okulöncesi dönemi çocukları için yaratıcı drama yöntemi ile kurgulanan sosyal beceri eğitiminin değerlendirilmesi. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 7(1), 414-428. doi: 10.7596/taksad.v7i1.1296
  • Köyceğiz, M. ve Özbey, S. (2018). Okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin çatışma eğilimleri ile çocuklarının sosyal becerileri ve problem davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(55), 654-669.
  • Kwon, K., Kim, E. M., and Sheridan, S. M. (2012). A contextual approach to social skills assessment in the peer group: Who is the best judge? School Psychology Quarterly, 27(3), 121-133. doi: 10.1037/a0028696
  • Lim, S. M., and Rodger, S. (2008). An occupational perspective on the assessment of social competence in children. British Journal of Occupational Therapy, 71(11), 469-481. doi: 10.1177/030802260807101104
  • Luiselli, J. K., McCarty, J. C., Coniglio, J., Zorilla-Ramirez, C., and Putnam, R. F. (2005). Social skills assessment and intervention. Journal of Applied School Psychology, 21(1), 21-38. doi: 10.1300/j370v21n01_02
  • Mandal-Blasio, R., Sheridan, K., Schreiner, G., and Ladner, T. (2009). Challenging behaviors. In J. L. Matson (Ed.) Social behavior and skills in children (pp. 96- 116). New York, NY: Springer.
  • Mathieson, K. (2005). Social skills in the early years: Supporting social and behavioural learning. London: Paul Chapman.
  • McDowell, D. J., and Parke, R. D. (2009). Parental correlates of children’s peer relations: An empirical test of a tripartite model. Developmental Psychology, 45(1), 224-235. doi: 10.1037/a0014305
  • Özdemir, A. D. (2012). Bazı değişkenler açısından okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal becerilerinin ve ailelerinin ebeveynliğe yönelik tutumları (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Özyürek, A. ve Ceylan, Ş. (2014). Okul öncesi çocuklarda sosyal becerilerin desteklenmesi konusunda öğretmen ve veli görüşlerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 99-114. doi: 10.9779/PUJE575
  • Özyürek, A., Begde, Z. ve Yavuz, N. F. (2014). Okul öncesi çocukların sosyal becerileri ile yakın çevresindeki yetişkin etkileşimleri arasındaki ilişki. Sosyal Bilimler Dergisi, 16(2), 115-134. doi: 10.5578/JSS.8243
  • Parsak, B. (2015). Ebeveyn tutumları ile okul öncesi dönem çocuklarının davranış problemleri arasındaki ilişkide çocukların empati ve sosyal beceri düzeylerinin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Rispoli, K. M., McGoey, K. E., Koziol, N. A., and Schreiber, J. B. (2013). The relation of parenting, child temperament, and attachment security in early childhood to social competence at school entry. Journal of School Psychology, 51(5), 643- 658. doi: 10.1016/j.jsp.2013.05.007
  • Rupp, S., Elliott, S. N., and Gresham, F. M. (2018). Assessing elementary students’ bullying and related social behaviors: Cross-informant consistency across school and home environments. Children and Youth Services Review, 93, 458-466. doi: 10.1016/j.childyouth.2018.08.028
  • Sherbow, A., Kettler, R. J., Elliott, S. N., Davies, M., and Dembitzer, L. (2015). Using the SSIS assessments with Australian students: A comparative analysis of test psychometrics to the US normative sample. School Psychology International, 36(3), 313-321. doi: 10.1177/0143034315574767
  • Sparks, L. A., Trentacosta, C. J., Owusu, E., McLear, C., and Smith-Darden, J. (2017). Family cumulative risk and at-risk kindergarteners’ social competence: The mediating role of parent representations of the attachment relationship. Attachment & Human Development, 20(4), 406-422. doi: 10.1080/14616734.2017.1414861
  • Taşdemir-Yiğitoğlu, G., Kıray-Vural, B. ve Körükçü, Ö. (2018). 4-5 yaş grubu çocukların sosyal gelişim düzeyleri ile öz bakım becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 897-905.
  • Tezel-Şahin, F. ve Özyürek, A. (2016). Anne baba eğitimi ve aile katılımı. Ankara: İstatistik Dünyası.
  • Tutkun, C. ve Dinçer, Ç. (2019). Sosyal beceri geliştirme sistemi-derecelendirme ölçeği (3-5 yaş okul öncesi versiyonu) öğretmen formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(28), 301-323. doi: 10.35675/befdergi.467864
APA TUTKUN C, DİNÇER Ç (2020). Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
Chicago TUTKUN CANSU,DİNÇER Çağlayan Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
MLA TUTKUN CANSU,DİNÇER Çağlayan Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
AMA TUTKUN C,DİNÇER Ç Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
Vancouver TUTKUN C,DİNÇER Ç Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
IEEE TUTKUN C,DİNÇER Ç "Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.185 - 208, 2020. 10.30964/auebfd.483511
ISNAD TUTKUN, CANSU - DİNÇER, Çağlayan. "Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 185-208. https://doi.org/10.30964/auebfd.483511
APA TUTKUN C, DİNÇER Ç (2020). Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53(1), 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
Chicago TUTKUN CANSU,DİNÇER Çağlayan Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53, no.1 (2020): 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
MLA TUTKUN CANSU,DİNÇER Çağlayan Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.53, no.1, 2020, ss.185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
AMA TUTKUN C,DİNÇER Ç Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
Vancouver TUTKUN C,DİNÇER Ç Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020; 53(1): 185 - 208. 10.30964/auebfd.483511
IEEE TUTKUN C,DİNÇER Ç "Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 53, ss.185 - 208, 2020. 10.30964/auebfd.483511
ISNAD TUTKUN, CANSU - DİNÇER, Çağlayan. "Sosyal Beceri Geliştirme Sistemi-Derecelendirme Ölçeği Okul Öncesi Versiyonu Aile Formu: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 53/1 (2020), 185-208. https://doi.org/10.30964/auebfd.483511