Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-11-2020

Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*

Öz:
Bu çalışmada Chen (2016) tarafından geliştirilen Öğretmen Duygu Ölçeği’nin Türk kültürüne uyarlanmasıamaçlanmıştır.BuamaçlaTürkiye’ninyedibölgesindeçeşitlibranşlarda öğretmenlik yapan 366’sı kadın ve 232’si erkek olmak üzere 598 öğretmenden elektronik ortamda hazırlanan bir ölçme aracı ile veri toplanmıştır. ÖDÖ’nun dil geçerliği, ölçeğin İngilizce ve Türkçeformlarıaracılığıyla İngilizceöğretmenlerindentoplananverilerarasındaki korelasyonlar ve bu iki formdan elde edilen puanlar arasında fark olup olmadığına yönelik analiz edilmesiyle incelenmiştir. Keyif alma, sevgi, üzüntü, öfke ve korku şeklindeki beş faktörlü yapının Türkiye’deki öğretmenler üzerinde doğrulanıp doğrulanmadığını belirlemek amacıyla yapılan DFA sonuçlarına göre beş faktörlü bu model için uyum indeksleri yeterli düzeydedir. Ancak ölçek maddelerinintekrarincelenmesininardındanölçekteyeralanikimaddeyeaithatalarilişkilendirilerek modifikasyon yapılmış ve nihai olarak ölçeğe ait hata istatistiklerinin 0,060’dan küçük; uyum istatistiklerinin ise 0,90’dan büyük çıktığı belirlenmiştir.ÖDÖ’dan elde edilen puanların güvenirliği, Cronbach Alfa katsayısı ile iç tutarlık bağlamında incelenmiştir. Buna göre ölçeğin genelinden elde edilen puanların güvenirliği yeterli düzeydedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Argon, T. (2015). Öğretmenlerin sahip oldukları duygu durumlarını okul yöneticilerinin dikkate alıp almamalarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-404.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması, Ankara: ÖSYM.
  • Becker, E. S., Goetz, T., Morger, V. ve Ranellucci, J. (2014). The importance of teachers' emotions and instructional behavior for their students' emotions: An experience sampling analysis. Teaching and Teacher Education, 43, 15-26. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2014.05.002.
  • Bernstein, I. ve Nunnally, J.C. (1994). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Brigido, M., Borrachero, A. B., Bermejo, L. M. ve Mellado, V. (2012). Prospective primary teachers’ self-efficacy and emotions in science teaching. European. Journal of Teacher Education, 36(2), 200-217. https://doi.org/10.1080/02619768.2012.686993.
  • Brown, T., A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. NewYork: The Guilford Press.
  • Cross, D. I. ve Hong, J. Y. (2012). An ecological examination of teachers’ emotions in the school context. Teaching and Teacher Education, 28, 957–967. doi:10.1016/j.tate.2012.05.001.
  • Chen, J. (2019). Exploring the impact of teacher emotions on their approaches to teaching: A structural equation modelling approach. British Journal of Educational Psychology, 89, 57-74. 10.1111/bjep.12220.
  • Crocker, L. ve Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. Harcourt Brace Jovanovich College Publishers: Philadelphia.
  • Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297–334. 10.1007/BF02310555.
  • Cronbach, L. J. (1971). Test Validation. In R. Thorndike (Ed.), Educational Measurement (2nd ed., p. 443). Washington DC: American Council on Education.
  • Farouk, S. (2012). What can the self-conscious emotion of guilt tell us about primary school teachers’ moral purpose and the relationships they have with their pupils?, Teachers and Teaching, 18(4), 491-507, DOI: 10.1080/13540602.2012.696049.
  • Frenzel, A. C., Pekrun, R. ve Goetz, T. (2010). Achievement emotions questionnaire for teachers (AEQ-teacher) - user’s manual. University of Munich: Department of Psychology.
  • Fried, L., Mansfield, C. ve Dobozy, E. (2015). Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25(4), 415-441.
  • Frisbie, D. (1988). NCME Instructional module reliability of scores from teacher-made tests. Instructional Topics in Educational Measurement, Module 3, Spring, 55-65.
  • Hong, J., Nie, Y., Benjamin, H., Monobe, G., Ruan, J., You, S. ve Kambara, H. (2016). Revising and validating achievement emotions questionnaire – teachers (AEQ-T). International Journal of Educational Psychology, 5(1), 80-107. doi: 10.17583/ijep.2016.1395.
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (second edition). New York: The Guilford Press.
  • MEB (2017). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Ankara: Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü.
  • Nunnally J.C. (1978). Pyschometric Theory. New York, NY: McGraw-Hill.
  • Parrott, W. (2001). Emotions in social psychology. Psychology Press: Philadelphia.
  • Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9.
  • Pekrun, R. (2014). Emotions and learning international academy of education/international bureau of education. Belley, France: Gonnet Imprimeur.
  • Roorda, D. L., Koomen, H. M. Y., Spilt, J. L. ve Oort, F. J. (2011). The influence of affective teacher-student relationships on students' school engagement and achievement: a meta-analytic approach. Review of Educational Research, 81, 493-529. https://doi.org/10.3102/0034654311421793.
  • Schutz, P. A., Hong, J., Cross, D. I. ve Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity settings. Educational Psychology Review, 18, 343-360. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9030-3.
  • Sutton, R. ve Wheatley, K. (2003). Teachers' emotions and teaching: A review of the literature and directions for future research. Educational Psychology Review, 15(4), 327-358. http://dx.doi.org/10.1023/A:1026131715856.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2001). Using Multivariate Statistics. USA: Pearson Education Company.
  • Titrek, O., Bayrakçı, M. ve Zafer, D. (2009). Okul Yöneticilerinin Duygularını Yönetme Yeterliklerine İlişkin Okul Yöneticisi ve Öğretmenlerin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 55-73.
  • Yalçın, İ., Şeker, M. ve Bayram, A. (2014). Yöneticilerin kişilik özellikleri ve duygusal zekâları ile yönetim bilişim sistemleri kullanımları arasındaki etkileşimin tespitine yönelik bir araştırma. Uluslararasıİktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 13, 75-92.
  • Ye, M. L. ve Chen, Y. (2015). A literature review on teachers’ emotional labor. Creative Education, 6, 2232-2240. http://dx.doi.org/10.4236/ce.2015.620230.
  • Yin, H., Huang, S. ve Wang, W. (2016). Work environment characteristics and teacher well-being: The mediation of emotion regulation strategies. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(9), p. 907, 10.3390/ijerph13090907.
  • Zembylas, M. (2003). Caring for teacher emotion: Reflections on teacher selfdevelopment. Studies in Philosophy and Education, 22(2), 103-125. http://dx.doi.org/10.1023/A:1022293304065.
APA GOCER SAHIN S, İlhan beyaztas D, bostancı y (2020). Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. , 1 - 22.
Chicago GOCER SAHIN Sakine,İlhan beyaztas Dilek,bostancı yakup Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. (2020): 1 - 22.
MLA GOCER SAHIN Sakine,İlhan beyaztas Dilek,bostancı yakup Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. , 2020, ss.1 - 22.
AMA GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. . 2020; 1 - 22.
Vancouver GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. . 2020; 1 - 22.
IEEE GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y "Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*." , ss.1 - 22, 2020.
ISNAD GOCER SAHIN, Sakine vd. "Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*". (2020), 1-22.
APA GOCER SAHIN S, İlhan beyaztas D, bostancı y (2020). Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 1 - 22.
Chicago GOCER SAHIN Sakine,İlhan beyaztas Dilek,bostancı yakup Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.1 (2020): 1 - 22.
MLA GOCER SAHIN Sakine,İlhan beyaztas Dilek,bostancı yakup Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.1, 2020, ss.1 - 22.
AMA GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(1): 1 - 22.
Vancouver GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(1): 1 - 22.
IEEE GOCER SAHIN S,İlhan beyaztas D,bostancı y "Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.1 - 22, 2020.
ISNAD GOCER SAHIN, Sakine vd. "Öğretmen Duygu Ölçeğinin Türk Kültürüne Uyarlanması*". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/1 (2020), 1-22.