Yıl: 2020 Cilt: 40 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 183 - 224 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 02-11-2020

Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***

Öz:
Türkiye’de her ne kadar merkezi olarak hazırlanmış öğretim programlarının ulusal çapta uygulanması beklense de, yapılan araştırmalar öğretmenlerin programları birebir uygulamadığını ve uyarladığını göstermektedir. Bu araştırmanın amacı, özel ve devlet liselerinde çalışan öğretmenlerin öğretim programını uyarlama sürecini karşılaştırmak, bu süreci etkileyen temel faktörleri keşfetmektir. Bütüncül çoklu durum deseninin kullanıldığı çalışmada, aykırıdurum örneklemesi (özel lise/devlet lisesi) yapılarak, çalışmaya gönüllü olarak katılan dört lise öğretmeniüzerindenveritoplanmıştır.Verilerdokümanincelemesi,gözlemvegörüşme teknikleriyle toplanmış, içerik analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Bulgular, öğretim programınısınıfa uyarlama örüntülerinin atlama, genişletme ve yeniden düzenleme olduğunu göstermektedir. Devlet lisesindeki öğretmenler öğrenme eksiklerini tamamlamak üzere uyarlama yaparken, özel lisedeki öğretmenler başarıyı artırmak ve üniversiteye giriş sınavlarına hazırlık yapmak amacına odaklanmıştır.Ayrıcadevletlisesindekiöğretmenleröğrenciprofilindekifarklılıklarlabaşedebilmek üzere, özel lisedeki öğretmenler ise üniversiteye giriş sınavlarına destek arayışıyla uyarlamaönerileritalepetmektedir. Katılımcı öğretmenlerinprogramuyarlamalarında merkeziyetçi eğitim sistemi, öğretmenlere tanınan esneklik derecesi, öğretim programının yapısıve öğrenci profilinin etkili olabileceği saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arons, A. Decker, M. Yarger, J. Malvin, J. & Brindis, C. (2016). Implementation in practice: Adaptations to sexuality education curricula in California. Journal of School Health. 86(9), 669-676.
  • Bernard, A. M. (2017). Curriculum decisions and reasoning of middle school teachers. All Theses and Dissertations. 6488. Retrieved from http://scholarsarchive.byu.edu/etd/6488
  • Brown, M. W. (2009). The teacher-tool relationship: Theorizing the design and use of curriculum materials. In J. T. Remillard, B. A. Herbel-Eisenmann and G. M. Lloyd (Eds.), Mathematics teachers at work: Connecting curriculum materials and classroom instruction. (pp.17–36) New York: Routledge.
  • Bümen, N. T. (2019). Türkiye’de merkeziyetçiliğe karşı özerklik kıskacında eğitim programları: Sorunlar ve öneriler. Kastamonu Education Journal, 27(1), 175-185. doi:10.24106/kefdergi.2450
  • Bümen, N.T., Çakar, E. ve Yıldız, D.G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(1), 203-228.
  • Burkhauser, M. A. & Lesaux, N. K. (2015). Exercising a bounded autonomy: Novice and experienced teachers’ adaptations to curriculum materials in an age of accountability, Journal of Curriculum Studies, Doi: 10.1080/00220272.2015.1088065.
  • Canbolat, Y. (2020). Türkiye’de ortaöğretim öğretmenlerinin mesleki özerkliği: Var olan ve olası politikaların bir analizi. Eğitim ve Bilim. Doi: http://dx.doi.org/10.15390/EB.2020.7833.
  • Çelik, Z. Gümüş, S. & Gür, B. S. (2017). Moving beyond a monotype education in Turkey: Major reforms in the last decade and challenges ahead. In Cha, Y.K. Gundara, J., Ham, S.H. and Lee, M. (Eds.), Multicultural education in glocal perspectives, (pp. 103-119). Springer Nature Singapore Pte Ltd.
  • Davis, J. D., Roth McDuffie, A., Drake, C. & Seiwell A. L. (2019). Teachers’ perceptions of the official curriculum: Problem solving and rigor, International Journal of Educational Research, 93, 91-100
  • Debarger, A.H., Penuel, W., Moorthy, S., Beauvineau, Y., Kennedy, C. & Boscardin, C. (2017). Investigating purposeful science curriculum adaptation as a strategy to improve teaching and learning. Science Education, 101(1), 66–98.
  • Drake, C. & Sherin, M. G. (2006). Practicing change: Curriculum adaptation and teacher narrative in the context of mathematics reform education. Curriculum Inquiry, 36(2), 153-187.
  • Eryılmaz, A. ve Burgaz, B. (2011). Özel ve resmi lise öğretmenlerinin örgütsel yabancılaşma düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 36(161), 271-286.
  • Fogo, B., Reisman, A. & Breakstone, J. (2019) Teacher adaptation of document-based history curricula: Results of the reading like a historian curriculum-use survey. Journal of Curriculum Studies. 51(1), 62-83.
  • Gökçe, O. (2019). Klasik ve nitel içerik analizi: Felsefe, yöntem, uygulama. (1. Baskı). Çizgi Kitabevi: Ankara
  • Leite, C. Fernandes, P. & Figueiredo, C. (2013). National curriculum vs curricular adaptation- teachers’ perspectives. Paper presented at European Conference on Curriculum Studies, Braga, Portugal.
  • Li, Z. & Harfitt, G. J. (2017) An examination of language teachers’ enactment of curriculum materials in the context of a centralised curriculum, Pedagogy, Culture & Society, 25(3), 403-416.
  • McCarthey, S. J. & Woodard, R. (2017). Faithfully following, adapting, or rejecting mandated curriculum: Teachers’ curricular enactments in elementary writing instruction, Pedagogies: An International Journal, Doi: 10.1080/1554480X.2017.1376672
  • MEB, (2013). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programları, 9-12. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı: Ankara.
  • Meidl, T. & Meidl, C. (2011). Curriculum integration and adaptation: Individualizing pedagogy for linguistically and culturally diverse students. Current Issues in Education, 14(1). Retrieved from http://cie.asu.edu/
  • Merriam, S.B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Turan, S.). Nobel Akademi Yayıncılık. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 2013).
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Penuel, W.R., Gallagher, L.P., & Moorthy, S. (2011). Preparing teachers to design sequences of instruction in earth science: A comparison of three professional development programs. American Educational Research Journal, 48(4), 996 – 1025.
  • Remillard, J.T. & Bryans, M.B., (2004). Teachers’ orientations toward mathematics curriculum materials: Implications for teacher learning. Journal for Research in Mathematics Education, 35(5), 352–388.
  • Remillard, J. T. (2005). Examining key concepts of research on teachers’ use of mathematics curricula. Review of Educational Research, 75(2), 211–246.
  • Remillard, J. T. (2018). Mapping the Relationship Between Written and Enacted Curriculum: Examining Teachers’ Decision Making, In G.K., H.F., M.G., A.K.,E.S. & B.X. (Eds), Invited Lectures from the 13th International Congress on Mathematical Education (pp. 483-500). Hamburg, Germany: Springer.
  • Roth McDuffie, A. & Mather, M. (2006). Reification of instructional materials as part of the process of developing problem-based practices in mathematics education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 12(4), 45-66.
  • Roth McDuffie, A., Choppin, J., Drake, C. & Davis, J. (2018). Middle school mathematics teachers’ orientations and noticing of features of mathematics curriculum materials. International Journal of Educational Research, 92, 173-187.
  • Rudduck, D. (1987). Can school-based curriculum development be other than conservative? In N. Sabar, J. Rudduck and W. Reids (Eds), Partnership and autonomy in school-based curriculum development. (pp. 80–83) Sheffield: University of Sheffield.
  • Sherin, M.G., & Drake, C. (2009). Curriculum strategy framework: Investigating patterns in teachers’ use of a reform based elementary mathematics curriculum. Journal of Curriculum Studies, 41(4), 467-500.
  • Şirin, S. (2017). Bir Türkiye hayali. İstanbul: Doğan ve Egmont Yayıncılık.
  • Taşdan, M. ve Tiryaki, E. (2008). Özel ve devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim. 33(147), 54-70.
  • Tokgöz, Ö. (2013). Transformation of centralized curriculum into teaching and learning processes: Teachers’ journey of thought curriculum into enacted one. Unpublished doctoral dissertation, Ankara, METU.
  • Troyer, M. (2017). Teachers’ adaptations to and orientations towards an adolescent literacy curriculum, Journal of Curriculum Studies. 51(2), 1-27.
  • Troyer, M. (2019). Productivity of teacher adaptations to an adolescent literacy curriculum. The Elementary School Journal. 119(3), 1-35.
  • UNESCO-GEM, (2017). Global education monitoring report 2017-2018: Accountability in education. France, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization Publishing. Retrieved from http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259593e.pdf
  • Uygun, S. (2003). Türkiye’de dünden bugüne özel okullara bir bakış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 107-120.
  • Ünsal S. ve Çetin, A. (2019). Özel okul ve devlet okulunda görev yapmış sınıf öğretmenlerinin öğretim programlarını uygulamada karşılaştıkları farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4), 1541-1551. doi: 10.24106/kefdergi.3131
  • Viirpalu, P., Krull, E. & Mikser, R. (2014). Investigating Estonian teachers’ expectations for the general education curriculum. Journal of Teacher Education for Sustainability, 16(2), 54-70. doi: 10.2478/jtes-2014-0011
  • Westwood Taylor, M. (2010). Replacing the ‘teacher-proof’ curriculum with the ‘curriculum-proof’ teacher: Toward a more systematic way for mathematics teachers to interact with their textbooks. Unpublished doctoral dissertation. Stanford University, CA.
  • Westwood Taylor, M. (2013). Replacing the ‘teacher-proof’ curriculum with the ‘curriculum-proof’ teacher: Toward more effective interactions with mathematics textbooks. Journal of Curriculum Studies, 45(3), 295–321.
  • Westwood Taylor, M. (2016). From effective curricula toward effective curriculum use. Journal for Research in Mathematics Education. 47(5), 440-453.
  • Yazıcılar, Ü. & Bümen, N.T. (2019). Crossing over the brick wall: Adapting the curriculum as a way out. Issues in Educational Research, 29(2), 583-609.
  • Yazıcılar, Ü. (2016). Öğretmenlerin matematik dersi öğretim programını uyarlama sürecinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
APA Bumen N, yazıcılar nalbantoğlu ü (2020). Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. , 183 - 224.
Chicago Bumen Nilay,yazıcılar nalbantoğlu ümran Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. (2020): 183 - 224.
MLA Bumen Nilay,yazıcılar nalbantoğlu ümran Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. , 2020, ss.183 - 224.
AMA Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. . 2020; 183 - 224.
Vancouver Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. . 2020; 183 - 224.
IEEE Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü "Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***." , ss.183 - 224, 2020.
ISNAD Bumen, Nilay - yazıcılar nalbantoğlu, ümran. "Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***". (2020), 183-224.
APA Bumen N, yazıcılar nalbantoğlu ü (2020). Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 183 - 224.
Chicago Bumen Nilay,yazıcılar nalbantoğlu ümran Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.1 (2020): 183 - 224.
MLA Bumen Nilay,yazıcılar nalbantoğlu ümran Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.1, 2020, ss.183 - 224.
AMA Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(1): 183 - 224.
Vancouver Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 40(1): 183 - 224.
IEEE Bumen N,yazıcılar nalbantoğlu ü "Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***." Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.183 - 224, 2020.
ISNAD Bumen, Nilay - yazıcılar nalbantoğlu, ümran. "Öğretmenlerin Öğretim Programı Uyarlamaları Üzerine Bir Durum Çalışması: Devlet ve Özel Lise Farklılıkları***". Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/1 (2020), 183-224.