Yıl: 2020 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 35 - 52 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18092/ulikidince.568792 İndeks Tarihi: 04-11-2020

LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ

Öz:
Artan Dünya ticaret hacmi ile birlikte rekabet düzeyinin arttığı lojistik sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin sürdürülebilir rekabet avantajı elde edebilmek için yeteneklerini gözden geçirmeleri zorunlu hale gelmiştir. Bu yeteneklerden en temel olanlardan birisi de kuşkusuz pazarlama yetenekleridir. Bu çalışma, örgütsel kaynaklar ve örgütsel yeteneklerin pazarlama yetenekleri üzerindeki etkisini ve bu yeteneklerin sonucunda oluşması beklenen rekabet avantajının işletme performansına etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede oluşturulan kavramsal modelde ilk aşamada pazarlama yeteneklerinin örgütsel kaynaklar ve örgütsel yetenekler arasındaki ilişkisi değerlendirilmiş, ikinci aşamada ise pazarlama yetenekleri ve rekabet avantajı arasındaki etkileşim ve her ikisinin de işletme performansı üzerinde yarattığı etki test edilmiştir. Lojistik hizmet sağlayıcı 42 işletmeden elde edilen veriler ile Kısmi En Küçük Kareler Yöntemi - Yapısal Eşitlik Modellemesi ile test edilen hipotezler, işletme performansı üzerinde sadece rekabet avantajının doğrudan etki yarattığını göstermektedir. Örgütsel kaynaklar ve yetenekler ile pazarlama yetenekleri, rekabet avantajının aracı değişken vazifesi görmesi ile işletme performansını dolaylı olarak etkilemektedir.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF MARKETING CAPABILITIES OF LOGISTICS COMPANIES ON COMPETITIVE ADVANTAGE AND BUSINESS PERFORMANCE

Öz:
Together with the increasing World trade, the level of competition has also increased for the companies operating in the logistics sector and it has become obligatory for them to revise their capabilities. One of the most fundamental of these capabilities is undoubtedly marketing capabilities. This study aims to investigate the effect of organizational resources and organizational skills on marketing capabilities and the effect of competitive advantage, which is expected to be derived by these capabailities, on business performance. In the research model created within this framework, first, the relationship between marketing capabilities, organizational resources and organizational capabilities was evaluated. In the second part, the effect of marketing capabilities and competitive advantage on the business performance was tested, as well as the interplay between these two. The data was obtained from 42 logistics companies and the hypotheses were tested by Partial Least Squares-Structural Equation Modeling. Findings show that only the competitive advantage has a direct effect on business performance. Organizational resources and capabilities, as well as the marketing capabilities, indirectly influence business performance through the mediating role of competitive advantage.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Agha, S., Alrubaiee, L. ve Jamhour, M. (2012). Effect of Core Competence on Competitive Advantage and Organizational Performance. International Journal of Business and Management, 7(1), 192-204.
  • Almeida, J.G. (1999). Firm Resources, Environmental Perceptions, Business-Level Strategies and Firm Performance: An Empirical Investigation. University of South Carolina, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Barney, J. B. (1991). Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
  • Capron, L. ve Mitchell, W. (2009). Selection Capability: How Capability Gaps and Internal Social Frictions Affect Internal and External Strategic Renewal. Organization Science, 20(2), 294-312.
  • Collis, D. (1994). How Valuable are Organizational Capabilities? Strategic Management Journal, 15 (1), 143-152.
  • Correa, J. A. A., Torres, N. H., Sharma, S. ve Morales, V. J. G. (2008). Environmental Strategy and Performance in Small Firms: A Resource-Based Perspective. Journal of Environmental Management, 86(1), 88-103.
  • Çoroğlu, C. (2002). Modern İşletmelerde Pazarlama ve Satış Yönetimi. İstanbul: Alfa.
  • Dolan, R. J. (2011). Fiyatlandırma. Harvard Business Review, 621, 11-13.
  • Eisenhardt, K. ve Martin, J. (2000). Dynamic Capabilities: What are They? Strategic Management Journal, 21, 1105-1121.
  • Fornell, C. ve Larcker, D.F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Garay, L. ve Font, X. (2012). Doing Good to Do Well? Corporate Social Responsibility Reasons, Practices, and Impacts in Small and Medium Accommodation Enterprises. International Journal of Hospitality Management, 31(2), 329–337.
  • Grant, R. M. (1996). Toward a Knowledge-Based Theory of the Firm. Strategic Management Journal, 17, 109–122.
  • Hair, J. F., Ringle, C. M. ve Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a Silver Bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139-152.
  • Hair, J. F., Sarstedt, M., Ringle, C. M. ve Mena, J. (2012). An Assessment of the Use of Partial Least Squares Structural Equation Modeling in Marketing Research. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(3), 414-433.
  • Hall, R. (1993). A Framework Linking Intangible Resources and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage. Strategic Management Journal, 14(8), 607-618.
  • Hart, S. L. (1995). A Natural-Resource-Based View of the Firm. Academy of Management Review, 20(4), 986-1014.
  • Henseler, J., Ringle, C. M. ve Sarstedt, M. (2014). A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(1), 115-135.
  • Koban, E. (2017). Lojistik Hizmet Pazarlaması ve Rekabet. Bursa: Ekin Yayınevi.
  • Kotler, P. ve Keller, K. L. (2012). Marketing Management. Pearson Education,Inc.
  • Leonidou, L. C., Leonidou, C. N., Fotiadis, T.A. ve Zeriti, A. (2013). Resources and Capabilities as Drivers of Hotel Environmental Marketing Strategy: Implications for Competitive Advantage and Performance. Tourism Management, 35, 94-110.
  • Li, S., Ragu-Nathan, B., Ragu-Nathan, T.S. ve Rao S. S. (2004). The Impact of Supply Chain Management Practices on Competitive Advantage and Organizational Performance. Omega, 34 (2), 107-124.
  • Lovelock, C.H., Vandermerwe, S., Lewis B. ve Fernie S. (2011). Services Marketing. Edinburgh Business School.
  • Moorman,C. ve Rust, R.T. (1999). The Role of Marketing. Journal of Marketing, 63,180–197.
  • Morgan, N. A., Vorhies, D. W. ve Mason, C. H. (2009). Market Orientation, Marketing Capabilities, and Firm Performance. Strategic Management Journal, 30, 909-920.
  • Newbert, S. L. (2008). Value, Rareness, Competitive Advantage, and Performance: A Conceptual-Level Empirical Investigation of the Resource-Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 29(7), 745–768.
  • Raduan, C.R. Uli, J., Abdullah, H. ve Ismail, A.I. (2009). A Conceptual Framework of the Relationship between Organizational Resources, Capabilities, Systems, Competitive Advantage and Performance. Research Journal of International Studies, 12, 45-58.
  • Russo, M.V. ve Fouts, P.A. (1997). A Resource-Based Perspective on Corporate Environmental Performance and Profitability. Academy of Management Journal, 40(3), 534–559.
  • Seviçin, A. (2006). Kaynaklara Dayalı Rekabet Stratejisi Geliştirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 15, 109-124.
  • Şahin, K. ve Kaplan, T. (2017). Kaynak Tabanlı Görüşten Dinamik Yeteneklere Tarihsel Bir İnceleme. Uluslararası Ekonomi ve Yenilik Dergisi, 3(2), 105-131
  • TC. Kalkınma Bakanlığı (2014). Lojistik Hizmetlerin Geliştirilmesi, Özel İhtisas Komisyonu Raporu (Rapor No:1). http://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/10/10_LojistikHizmetlerininGelistirilmesi.pdf (Erişim: 08.08.2018) UND (Uluslararası Nakliyeciler Derneği). (2017). https://www.und.org.tr/ (Erişim: 08.08.2018)
  • Varadarajan, R. (2010). Strategic Marketing and Marketing Strategy: Domain, Definition, Fundamental Issues and Foundational Premises. Journal of the Academy of Marketing Science, 38 (2), 119-140.
  • Vitasek, K. (2013). Supply Chain Management-Terms and Glossary. www.scvisions.com (Erişim: 29.07.2019)
  • Vorhies, D.W. (1998). An Investigation of the Factors Leading to the Development of Marketing Capabilities and Organizational Effectiveness. Journal of Strategic Marketing, 6(1), 3-23.
  • Vorhies DW. ve Morgan NA. (2005). Benchmarking Marketing Capabilities for Sustained Competitive Advantage. Journal of Marketing, 69(1), 80–94.
  • Yamin S, Gunasekruan A. ve Mavondo FT. (1999). Relationship between Generic Strategy, Competitive Advantage and Firm Performance: An Empirical Analysis. Technovation, 19(8), 507-518.
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal Bilimlerde Faktör Analizi ve Geçerlilik: Keşfedici ve Doğrulayıcı Faktör Analizlerinin Kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Zhou, X. (2013). Research on Logistics Value Chain Analysis and Competitiveness Construction for Express Enterprises. American Journal of Industrial and Business Management, 131-135.
  • Zhou, K. Z., Brown, J. R. ve Dev, C. S. (2008). Market Orientation, Competitive Advantage, and Performance: A Demand-Based Perspective. Journal of Business Research, 62(11), 1063-1070.
APA Koban E, EKER ISCIOGLU T (2020). LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. , 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
Chicago Koban Engin,EKER ISCIOGLU Tutku LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. (2020): 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
MLA Koban Engin,EKER ISCIOGLU Tutku LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. , 2020, ss.35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
AMA Koban E,EKER ISCIOGLU T LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. . 2020; 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
Vancouver Koban E,EKER ISCIOGLU T LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. . 2020; 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
IEEE Koban E,EKER ISCIOGLU T "LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ." , ss.35 - 52, 2020. 10.18092/ulikidince.568792
ISNAD Koban, Engin - EKER ISCIOGLU, Tutku. "LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ". (2020), 35-52. https://doi.org/10.18092/ulikidince.568792
APA Koban E, EKER ISCIOGLU T (2020). LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 0(26), 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
Chicago Koban Engin,EKER ISCIOGLU Tutku LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 0, no.26 (2020): 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
MLA Koban Engin,EKER ISCIOGLU Tutku LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, vol.0, no.26, 2020, ss.35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
AMA Koban E,EKER ISCIOGLU T LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. 2020; 0(26): 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
Vancouver Koban E,EKER ISCIOGLU T LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. 2020; 0(26): 35 - 52. 10.18092/ulikidince.568792
IEEE Koban E,EKER ISCIOGLU T "LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ." Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 0, ss.35 - 52, 2020. 10.18092/ulikidince.568792
ISNAD Koban, Engin - EKER ISCIOGLU, Tutku. "LOJİSTİK İŞLETMELERİNİN PAZARLAMA YETENEKLERİNİN REKABET AVANTAJI VE İŞLETME PERFORMANSINA ETKİSİ". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi 26 (2020), 35-52. https://doi.org/10.18092/ulikidince.568792