Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 149 - 176 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-11-2020

2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ

Öz:
İlköğretim kurumlarında Türkçe derslerinin öğretimi çok büyük birönem arz etmektedir. Konuların öğrencilere daha iyi ve daha kolay öğretilebilmesinde verilen örnekler de bu denli önemlidir. Cumhuriyet’in kuruluşundangünümüze ilkokul ve ortaokullarda okutulmakta olan Türkçe dersi konularınınöğretiminde, ders kitabı yazarlarının Türk ve dünya edebiyatına mal olmuş romanlardan seçmiş oldukları metinler, söz konusu derslerin eğitim ve öğretiminene ölçüde katkı sağladığı bu araştırma kapsamında çeşitli yönleriyle ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, 2018 yılında güncellenen Türkçe Dersi Öğretim Programıve bu Öğretim Programı doğrultusunda hazırlanarak 2019-2020 eğitim öğretimyılında uygulamaya konulan Türkçe ders kitaplarında Türk ve dünya edebiyatından seçilen romanlardan hangilerine yer verildiği, roman türü metinlerinöğretiminde nasıl bir yol izlendiği, roman türüne ne kadar değinildiğini tespitetmek ve bu doğrultuda değerlendirmelerde bulunmaktır. Araştırmada taramamodeli kullanılmış olup araştırma verileri, doküman inceleme yöntemiyle toplanmıştır. Elde edilen sonuçlara göre; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda romantürünün öğretimine önem verildiği, bu Öğretim Programı doğrultusunda hazırlanan Türkçe ders kitaplarında roman türünden metinlere yer verildiği fakatroman türü konusunda yeterince bilgi verilmediği görülmüştür. Bunun yanı sıraroman türünde metinlerin öğretiminde yazarların esnek hareket ettiği ve romantürünün öğretiminde sistemli bir yol izlenmediği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

2018 TURKISH COURSE CURRICULUM (1-8TH GRADE) AND THE PLACE OF NOVEL GENRE IN TURKISH COURSE BOOKS RESEARCH ARTICLE

Öz:
The education of Turkish in primary school institutions carries great importance. The examples that are given to teach the subjects better and easier is as important as education. In this study, on what level the texts that coursebook authors chose from the novels of Turkish and world’s literature contribute to the education of Turkish course subjects which are taught in primary and secondary was discussed with various aspects. The aim of this study is to determine which novels that were chosen from the Turkish and world’s literature were included how they are taught in the Turkish course books that were put into practice in the academic year of 2019-2020 by being prepared in accordance with the Turkish curricula of primary education (primary and secondary schools) which were updated in 2018 and to make assessments accordingly. Survey model was used in the study and the data of the study was collected with document review method. According to the obtained results, it was observed that the education of novel genre has an importance in Turkish Curriculum and texts from the novels are included in Turkish course books that are prepared in accordance with this Curriculum, however, sufficient knowledge is not given to students about novels. Additionally, it was determined that authors are flexible in terms of including texts from novels and do not follow a systematic path in teaching novel genre.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKGÜL, Ahmet vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • AKYÜZ, Kenan (1979). Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • ATAŞÇİ, Abdullah (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Koza Yayınları, Ankara.
  • CEYLAN, Sabri vd. (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • ÇAPRAZ BARAN, Şule vd. (2019). Ortaokul 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Anıttepe Yayınları, Ankara.
  • ÇETİNKAYA EDİZER, Zeynep ve ÇELİK, Gamze (2012). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Çocukluk Dönemlerinde Okudukları Kitaplar Hakkındaki Görüşleri”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • DEMİREL, Tuncay (2019). Ortaokul 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Ekoyay Yayınları, Ankara.
  • ERKAL, Hilal vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, Özgün Yayınları, Ankara.
  • ESELİOĞLU, Hilal vd. (2019). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • GÖKÇE, Erten (2012). “İlköğretim Öğrencilerinin Kitap Okuma Alışkanlıkları”, 3. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇOGEM), Ankara.
  • GÜLERYÜZ, Hasan (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • GÜREL, Zeki vd. (2007). Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap, Ankara.
  • http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201812312239736Türkçe%20Öğretim%20Programı%20 2018.pdf, “Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)”, MEB, 1 Ocak 2018.
  • http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/86, “Tebliğler Dergisi”, MEB, 15 Haziran 2019.
  • KAFTAN AYAN, Hayriye vd. (2019). İlkokul 4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • KARASAR, Niyazi (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
  • KIR, Tolga vd. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • NAS, Recep (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı, Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • ORAKÇI, Adem (1997). Atatürk Devri Türk Romanında Öğretmen ve Eğitim, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Ankara
  • YALÇIN, Alemdar (1992). Sosyal ve Siyasi Değişmeler Açısından Cumhuriyet Devri Türk Romanı I, Kilim Ofset, Ankara.
  • YILAR, Ömer ve Turan, Lokman (2007). Eğitim Fakülteleri İçin Çocuk Edebiyatı, Pegema Yayıncılık, Ankara.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
APA Orakçı A, ARHAN S (2019). 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. , 149 - 176.
Chicago Orakçı Adem,ARHAN Serdar 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. (2019): 149 - 176.
MLA Orakçı Adem,ARHAN Serdar 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. , 2019, ss.149 - 176.
AMA Orakçı A,ARHAN S 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. . 2019; 149 - 176.
Vancouver Orakçı A,ARHAN S 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. . 2019; 149 - 176.
IEEE Orakçı A,ARHAN S "2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ." , ss.149 - 176, 2019.
ISNAD Orakçı, Adem - ARHAN, Serdar. "2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ". (2019), 149-176.
APA Orakçı A, ARHAN S (2019). 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim, 48(1), 149 - 176.
Chicago Orakçı Adem,ARHAN Serdar 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim 48, no.1 (2019): 149 - 176.
MLA Orakçı Adem,ARHAN Serdar 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim, vol.48, no.1, 2019, ss.149 - 176.
AMA Orakçı A,ARHAN S 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 149 - 176.
Vancouver Orakçı A,ARHAN S 2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 149 - 176.
IEEE Orakçı A,ARHAN S "2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ." Milli Eğitim, 48, ss.149 - 176, 2019.
ISNAD Orakçı, Adem - ARHAN, Serdar. "2018 YILI TÜRKÇE DERSİ (1-8. SINIFLAR) ÖĞRETİM PROGRAMI İLE TÜRKÇE DERS KİTAPLARINDA ROMAN TÜRÜNÜN YERİ". Milli Eğitim 48/1 (2019), 149-176.