Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 267 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 03-11-2020

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ

Öz:
Sosyal Bilgilerde tarihi konularının öğretiminde sözlü ve yerel tarih uygulamalarının önemi büyüktür. Bu uygulamalar sayesinde öğrenci geçmiş ve gelecek arasında bağ kurup, kendini tarih içerisinde hissedip, yaparak yaşayaraköğrenebilecektir. Öğretim programı sosyal bilgiler dersi amaçları arasında direktbu kavramlar yer almasa da bu kavramları çağrıştıran ifadelere yer verilmiştir.Kültürel mirasın korunması, milli bilinç, mekânı algılama, insan çevre etkileşimi,tarihsel kalıntı ve değişim ile sürekliliği algılama gibi ifadeler sözlü ve yerel tarihiçağrıştıran ifadelerdir. Bu bağlamda sosyal bilgiler öğretiminde kültür ve mirasöğrenme alanında yer alan sözlü ve yerel tarih uygulamalarına ilişkin öğrenci görüşleri doğrultusunda bir değerlendirme yapmak amaçlanmıştır. Araştırma nitelaraştırma çerçevesinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 4. sınıftaöğrenim gören 13 öğrenci oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan açık uçlu dokuz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu iletoplanmıştır. Görüşmeler ses kayıt cihazı kullanılarak kaydedilmiştir. Elde edilenveriler betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarınagöre öğrencilerin genel olarak sözlü ve yerel tarih etkinliklerinin uygulamalarınailişkin olumlu görüş belirttikleri görülmüştür.
Anahtar Kelime:

THE EFFECT OF ORAL AND LOCAL HISTORY PRACTICES ON STUDENTS’ AWARENESS RAISING IN SOCIAL STUDIES TEACHING

Öz:
Oral and local history practices are of great importance in teaching historical subjects in Social Studies. Through these practices, the student will be able to establish a connection between the past and the future, feel himself in history and learn by living. Even though these concepts are not directly included among the objectives of the curriculum of social studies course, expressions that evoke these concepts are included. Preservation of cultural heritage, national consciousness, perception of space, human environment interaction, historical remnants and perceptions of change and continuity are expressions that evoke oral and local history. In this context, it is aimed to make an assessment in line with the students views on oral and local history practices in the field of cultural and heritage learning in social studies teaching.The research was conducted within the framework of qualitative research. The study group of the study consists of 13 students in 4th grade. The data were collected by a semi-structured interview form consisting of nine open-ended questions prepared by the researcher. Interviews were recorded using a voice recorder. The obtained data were analyzed with descriptive analysis techniques. According to the qualitative results of the study, it was observed that students expressed positive opinions about the applications of oral and local history activities in general.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avcı Akçalı, A. (2007). Yerel tarih ve tarih eğitimine katkısı. (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Avcı Akçalı, A. (2013). Tarih öğretiminde merkeze bağımlılığın azaltılması yolunda bir çözüm önerisi: yerel tarih (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Avcı Akçalı, A. & Aslan, E. (2012). Tarih öğretiminin iyileştirilmesi yolunda alternatif bir yöntem: Sözlü tarih. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20 (2), 669-688.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., E. Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demircioğlu, İ. H. (2005). Sözlü tarihin bir öğretim yaklaşımı olarak tarih derslerinde kullanımı II. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi’nde sunulan bildiri, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Van.
  • Dere, İ. (2017). Sosyal bilgiler derslerinde bir öğrenme ve öğretme yöntemi olarak sözlü tarih (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Gökkaya, A. K &. Yeşilbursa, C. C. & (2009). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihi yerlerin kullanımının akademik başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 483-506.
  • Işık, H. (2002). Yerel tarih konularının sosyal bilgiler (6. sınıf) programı tarih üniteleri ile ilişkilendirilmesine yönelik bir uygulama: Pasinler örneği (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Işık, H. (2008). İlköğretimde tarih konularının yerel tarih ile ilişkilendirilmesinin öğrenci başarısına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4).
  • İncegül, S. (2010). Sosyal bilgiler dersinde örnek bir sözlü tarih uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Kandemir, K. (2017). Tarih öğretiminde sözlü tarihin yeri ve kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Kaya, M. (2013). Sosyal bilgiler dersinde kullanılabilecek bir öğretim yöntemi olarak sözlü tarih: amaç, içerik, uygulama (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Kılıç, A. (2018). Hayat bilgisi dersi, “dün, bugün, yarın” temasında sözlü ve yerel tarih etkinliklerinin değerlendirilmesi (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Miles, M.B. & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özer. E. (2012). Sosyal bilgiler dersinde yerel ve sözlü tarih etkinliklerinin programlanması (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Öztaşçı, C. A. (2017). Yerel tarih öğretim yöntemini sosyal bilgiler dersinde uygulamaya koymak: bir eylem araştırması (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Sarı, İ. (2007). Sosyal bilgiler öğretiminde sözlü tarih etkinliklerinin öğrenci, başarı, beceri ve tutumlarına etkisi (Doktora Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Selanik Ay, T. & Deveci, H. (2011). Sosyal bilgiler dersinde yerel toplum çalışmalarından yararlanma: bir eylem araştırması. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 83-115.
  • Ulutaş, S. (2018). Sosyal bilgiler öğretiminde bağımsız değişken olarak yerel tarih tekniği (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
  • Uygun, S. (2011). Türkiye’de sözlü tarih araştırmaları ve öğretmen eğitiminde sözlü tarih yönteminin kullanımı Akademik Araştırmalar Dergisi, Sayı 50, 95-112.
  • Yeşilbursa, C. C. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde tarihî yerlerin kullanımı. Tübar-XXIII .
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı). Ankara: Tıpkı Basım.
  • Yuvacı, İ. (2018). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin yerel tarih ile ilgili uygulamaları ve karşılaşılan sorunlar- Sivas ili örneği (Yüksek Lisans Tezi). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden temin edilmiştir.
APA Mert B, BELDAG A (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. , 267 - 292.
Chicago Mert Büşra,BELDAG ADEM SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. (2019): 267 - 292.
MLA Mert Büşra,BELDAG ADEM SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. , 2019, ss.267 - 292.
AMA Mert B,BELDAG A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. . 2019; 267 - 292.
Vancouver Mert B,BELDAG A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. . 2019; 267 - 292.
IEEE Mert B,BELDAG A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ." , ss.267 - 292, 2019.
ISNAD Mert, Büşra - BELDAG, ADEM. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ". (2019), 267-292.
APA Mert B, BELDAG A (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. Milli Eğitim, 48(1), 267 - 292.
Chicago Mert Büşra,BELDAG ADEM SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. Milli Eğitim 48, no.1 (2019): 267 - 292.
MLA Mert Büşra,BELDAG ADEM SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. Milli Eğitim, vol.48, no.1, 2019, ss.267 - 292.
AMA Mert B,BELDAG A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 267 - 292.
Vancouver Mert B,BELDAG A SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ. Milli Eğitim. 2019; 48(1): 267 - 292.
IEEE Mert B,BELDAG A "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ." Milli Eğitim, 48, ss.267 - 292, 2019.
ISNAD Mert, Büşra - BELDAG, ADEM. "SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE SÖZLÜ VE YEREL TARİH UYGULAMALARININ ÖĞRENCİLERDE FARKINDALIK OLUŞMASINA ETKİSİ". Milli Eğitim 48/1 (2019), 267-292.