Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences
Yıl: 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 131 - 175 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.14812/cufej.395128 İndeks Tarihi: 04-11-2020
Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences
Öz: The purpose of this research is to examine the designing of the characteristics such as "prior knowledge and skills, the speed of learning and the level of reasoning, learning style and multiple intelligence"which are accepted as individual differences and the perception of application efficiency of primary school teachers and teacher candidates. The study was designed according to phenomenology which is one of the qualitative research methods. Participants in the study were selected according to the criterion samplingamongprimaryschoolteachersworkinginschoolsindifferentsocio-economic levels in Adana and Gaziantep in the fall semester of the 2017-2018 academicyear and primary school teacher candidates continuing their education in the same period. In this case, 13 female, 10 male out of 23 primary school teachers and 17 female 3 male out of 20 primary school teacher candidates attended. In the research, the data were collected through "Daily Lesson Plans" and "Demographic SpecificationsForm","Semi-structuredInterviewFormBasedonIndividual Differences" developed by the researchers. The obtained data were converted into findings by content and descriptive analysis. The analyzes show that primary school teachers have included the implementations for determining the prior knowledge and skills, learning styles and dominant intelligence areas, and teacher candidates have an awareness of how to do this too. However, primary school teachers and teacher candidates do not find themselves efficiency in designing and implementing the teaching process based on different prior knowledge and skills, the speed of learning and the level of reasoning, learning styles, and multiple intelligence activities.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbaş, A.,&Çelikkaleli, Ö. (2006).Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimiözyeterlikinançlarınıncinsiyet, öğrenimtürü ve üniversitelerine göre incelenmesi.Mersin Üniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 2(1), 98-110.
- Bandura, A. (1993).Perceived self-efficiency in cognitive development and fuctioning.Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
- Bandura, A. (1997). Self efficiency: The exercise of control.New York: W.H. Freeman and Company.
- Bloom, B. S. (1998).İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme.(Trans. D.A. Özçelik).(1.bs.). İstanbul: MEB.
- Çapri, B.,&Çelikkaleli, Ö. (2008).Öğretmen adaylarınınöğretmenliğe ilişkin tutum ve mesleki yeterlikinançlarınıncinsiyet, program ve fakültelerine göre incelenmesi.İnönüÜniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 9(15), 33–53.
- Çevik, D. B. (2011).Sınıf öğretmeni adaylarınınmüziköğretimiözyeterlikdüzeylerininincelenmesi.AhiEvranÜniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 12(1), 145-168.
- Creswell, J. W. (2016).Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. In M. Bütün & S. B. Demir(Eds.)Beş nitel araştırma yaklaşımı. (pp. 69-110) (Trans. M. Aydın). Ankara: Siyasal Kitapevi.
- Creswell, J.W., & Miller, D.L. (2000).Determining validity in qualitative inquiry.Theory Into Practice, 39 (3),124-130. https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2
- Çubukçu, Z.,&Girmen, P. (2007).Öğretmen adaylarının fen öğretimiöz-yeterlikinançları ile sosyal öz-yeterlikleri arasındakiilişki.Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsüDergisi, 8 (1), 57-74.
- Demirtaş, H., Cömert, M.,&Özer, N. (2011).Öğretmen adaylarınınözyeterlikinançları ve öğretmenlikmesleğine ilişkin tutumları.Eğitim ve Bilim, 36(159), 96-111.
- Doğanay, A. (2008). Çağdaş sosyal bilgileranlayışıışığında yeni sosyal bilgilerprogramınındeğerlendirilmesi.Ç.Ü. Sosyal BilimlerEnstitüsüDergisi, 17(2), 77-96.
- Doyle, M. (1997). Beyond life history as a student:Preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. College Student Learning, 31(4), 519-532.
- Durdukoca, Ş. F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarınınakademiközyeterlikalgılarınınçeşitlideğişkenleraçısındanincelenmesi.AbantİzzetBaysalÜniversitesiDergisi, 10(1), 69-77.
- Ersoy, F. (2016).Fenemoloji. In A. Saban & A. Ersoy (Eds.). Eğitimdenitel araştırma desenleri, (pp.51-105). Ankara: AnıYayıncılık.
- Gibson, S., &Dembo, M.H. (1984). Teacher efficiency: A construct validation. Journal of Educational Psychology,76(4), 569-582.http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
- Hailikari,T.,Katajavuori,N.,&Lindblom-Ylanne,S. (2007). Therelevance of priorknowledge in learningandinstructionaldesign. AmericanJournal of PharmaceuticalEducation, 72(5),1-9.
- Heacox, D. (2012). Differentiating instruction in the regular classroom: How to reach and teach all learners.(Update anniversary ed.). Minneapolis, MN: Free Spirit Publising Inc.
- Hervie,D.M.,&Winful, E.C. (2018). Enhancingteachers’ performancethroughtraininganddevelopment in Ghanaeducation service (a casestudy of ebenezerseniorhighschool). Journal of Human Resource Management, 6(1),1-8. doi:10.11648/j.jhrm.20180601.11
- Izgar, H.,&Dilmaç, B. (2008).Yöneticiadayıöğretmenlerinözyeterlilikalgıları ve epistemolojikinançlarınınincelenmesi.SelçukÜniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsüDergisi, 20, 437-446.
- Jonassen, D.H., & Grabowski, B.L. (1993).Handbook of individual differences, learning, and instruction.(1thed.). New Jersey:Lawrence Erlbaum Associates.
- KafHasırcı Ö. (2005). Görsel öğrenme stillerine göre düzenlenenöğretiminakademikbaşarı ve kalıcılığaetkisi.ÇukurovaÜniversitesi Sosyal BilimlerDergisi, 14(2), 299-314.
- Karaduman, B.,&Emrahoğlu, N. (2011).Sınıf öğretmeni adaylarınınbazıdeğişkenleraçısından fen öğretimiöz-yeterlikinançdüzeylerinin ve sonuçbeklentilerininincelenmesiüzerine bir araştırma.Türk Fen EğitimiDergisi,8(3),69-79.
- Kılıç, E.,&Karadeniz, Ş. (2004). Cinsiyet ve öğrenme stiliningezinmestratejisi ve başarıyaetkisi.Gazi Eğitim FakültesiDergisi, 24(3),129-146.
- Koç, G. (2006). Öğretiminplanlanmasıve uygulanması. In A. Doğanay&E. Karip, (Eds.).Öğretimdeplanlama ve değerlendirme, (pp.207-244). Ankara: PegemYayıncılık.
- Korkut, K.,&Babaoğlan, E. (2012).Sınıf öğretmenlerininözyeterlikinançları.Uluslararası Yönetimİktisat ve İşletmeDergisi, 8 (16),269-281.
- Kuzgun, Y., &Deryakulu, D. (2006).Bireysel farklılıklar ve eğitimeyansımalar. In Y. Kuzgun & D. Deryakulu(Eds.). Eğitimde bireysel farklılıklar, (pp.1-12). Ankara: Nobel YayınDağıtım
- Merriam, B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. In S. Turan (Eds.) Nitel vaka (durum) çalışması. (pp.39-54) (Trans. E. Karadağ) Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Miles, B. M., &Huberman, A.M. (1994).Qualitative data analysis(2nd.ed.).SAGE Publication, Thousand Oaks, California.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Öğretmenlikmesleğigenel yeterlikleri.http://oygm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel-yeterlikleri/icerik/39Erişim tarihi:01.07.2017.
- Morrison, G.R., Ross, S.M., & Kemp, J.E. (2004).Designing effective instruction. (4thed.). USA: John Wiley&Sons, Inc.
- Oğuz, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarınınakademiközyeterlikinançları.AnadoluJournal of Educational Sciences International, 2(2), 15-28.
- Osamwonyi,E.F. (2016). In-service education of teachers:Overview, problemsandthewayforward. Journal of Educationand Practice,7(26),83-87.
- Özdemir, S. M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim sürecine ilişkin öz-yeterlikinançlarınınçeşitlideğişkenleraçısındanincelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,(54), 277-306.
- Özerkan, E. (2007) Öğretmenlerinöz-yeterlikalgıları ile öğrencilerin sosyal bilgilerbenlik kavramları arasındaki ilişki.(Yayımlanmamışyükseklisanstezi),TrakyaÜniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Edirne.
- Patton, M. Q. (2014). Nitelaraştırmadaçeşitlilik,kuramsalyönelimler. In M. Bütün &B. Demir, (Eds.)Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri, (pp.75-118) (Trans. E. BukovaGüzel&H.Demircioğlu) Ankara: PegemYayıncılık.
- Saracaloğlu, A.S., Yenice, N., &Özden, B. (2013).Fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen öz-yeterlikalgılarının ve akademikkontrol odaklarınınincelenmesi.PamukkaleÜniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 34(2), 227-250.https://dx.doi.org/10.9779/PUJE555
- Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretmenlerin hizmet içi eğitiminde yeni yaklaşımlar.AkdenizÜniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 1, 83-95.
- Shunk, D.H. (2009). Sosyal bilişselteori. In M. Şahin(Ed.) Eğitimsel bir bakışlaöğrenmeteorileri.(pp.77-129).(Trans. M.Y. Demir&K.Celasun&Z.H.Kaçkar&E.Üzümcü&B.E.Şahin) Ankara: Nobel YayınDağıtım.
- Şimşek, A. (2006).Önbilgi. In Y. Kuzgun &D. Deryakulu (Eds.). Eğitimde bireysel farklılıklar, (pp.139-168). Ankara: Nobel Yayıncılık
- Slavin, R.E. (1996). Educational psychology: Theory and practice. (5th. ed.). Boston: Allyn& Bacon.
- TED, (2009).Öğretmen yeterlikleri.(1.bs). Ankara: AdımOkanMatbaacılıkBasımYayım.
- Tschannen-Moran, M., Woolfolk-Hoy, A., & Hoy, W.K.(1998). Teacher efficiency: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.https://doi.org/10.3102/00346543068002202
- Turgut, Ü.,Salar, R., Aksakallı, A., &Gürbüz, F. (2016). Bireysel farklıkların öğretim sürecineyansımasınadair öğretmen görüşlerininincelenmesi: Nitel bir araştırma. Bayburt Eğitim FakültesiDergisi,11(2),431-444.
- TürkDilKurumu (2017). Türkçesözlük.http://www.tdk.gov.tr/Erişimtarihi: 01.07.2017.
- Uysal, K., &Kösemen, S. (2013). Öğretmen adaylarınıngenelöz-yeterlikinançlarınınincelenmesi.Eğitim ve Öğretim AraştırmalarıDergisi,2(2), 217-226.
- Yeşilpınar, M.,&Doğanay, A. (2014).Sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının eleştirel düşünmeninöğretimine yönelik öz-yeterlikalgıları.ÇukurovaÜniversitesi Eğitim FakültesiDergisi, 43(2),57-82.doi: 10.14812/cufej.2014.013
- Yıldırım, A.,&Şimşek. H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma(10.bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yılmaz, K. B., &Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008).İlköğretimokuluöğretmenlerininyeterlikinançları.Ankara Üniversitesi Eğitim BilimleriFakültesiDergisi, 41(2), 143-167.doi:10.1501/Egifak_0000001128
APA | GÜRKAN B, DOĞANAY A (2019). Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. , 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
Chicago | GÜRKAN Burcu,DOĞANAY Ahmet Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. (2019): 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
MLA | GÜRKAN Burcu,DOĞANAY Ahmet Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. , 2019, ss.131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
AMA | GÜRKAN B,DOĞANAY A Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. . 2019; 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
Vancouver | GÜRKAN B,DOĞANAY A Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. . 2019; 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
IEEE | GÜRKAN B,DOĞANAY A "Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences." , ss.131 - 175, 2019. 10.14812/cufej.395128 |
ISNAD | GÜRKAN, Burcu - DOĞANAY, Ahmet. "Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences". (2019), 131-175. https://doi.org/10.14812/cufej.395128 |
APA | GÜRKAN B, DOĞANAY A (2019). Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
Chicago | GÜRKAN Burcu,DOĞANAY Ahmet Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48, no.1 (2019): 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
MLA | GÜRKAN Burcu,DOĞANAY Ahmet Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.48, no.1, 2019, ss.131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
AMA | GÜRKAN B,DOĞANAY A Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 48(1): 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
Vancouver | GÜRKAN B,DOĞANAY A Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 48(1): 131 - 175. 10.14812/cufej.395128 |
IEEE | GÜRKAN B,DOĞANAY A "Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48, ss.131 - 175, 2019. 10.14812/cufej.395128 |
ISNAD | GÜRKAN, Burcu - DOĞANAY, Ahmet. "Primary School Teachers and Teacher Candidates' Perceptions of Efficiency in Designing and Implementing Teaching Based on Individual Differences". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 48/1 (2019), 131-175. https://doi.org/10.14812/cufej.395128 |