Yıl: 2020 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 809 - 816 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.24012/dumf.568361 İndeks Tarihi: 05-11-2020

Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması

Öz:
Günümüzün en önemli çalışma alanlarından biri küresel ısınma ve küresel ısınmanın etkileridir. Küreselısınmayı tetikleyen faktörlerin başında çevresel katı, sıvı, gaz atıklar ve yeşil alanların tahribi gelmektedir.Bu çalışma da ulaştırma sektöründeki CO2 salınımı, ulaşım rotalarına göre karşılaştırılmaktadır. Yaygınolarak yapılan tek türlü taşımacılık ile çok türlü taşımacılık karşılaştırılmaktadır. Çalışma Türkiye’ninİskenderun ilçesinden diğer tüm illere 5, 10 ve 14 ton yükün taşınmasını esas almaktadır. Bu yük tonajlarıHatay’da üretimi yaygın ve ihracat potansiyeli yüksek olan filtre malzemesinin türüne bağlı olarakminimum, maksimum ve orta seviyede yük tonajlarını belirtmekte ve veriler filtre fabrikasındanalınmaktadır. Burada farklı yük tonajlarının minimum CO2 salınımı açısından taşımacılık türü seçimini nederece etkilediği araştırılmaktadır. Çıkan sonuçlar ışığında çok türlü taşımacılık rotasının kullanılması ileülkemizde yaygın olarak yapılan tek türlü taşımacılıktaki özellikle karayolu taşımacılığındaki, fazla CO2salınımı azaltılabilmektedir. Çok türlü taşımacılık ile tek türlü denizyolu ve demiryolu taşımacılığınınyapılamadığı bölgelere, daha çevreci taşımacılık yapılabilmektedir. Yapılan analizlere göre çok türlütaşımacılık rotalarının 5 ton yük için verimli olduğu il yüzdesi %60, 10 ton yük için %63, 14 ton yük için ise%66 çıkmaktadır. Böylece Türkiye coğrafyası düşünüldüğünde, çok türlü taşımacılığın tek türlü taşımacılığagöre CO2 emisyonu yönünden daha avantajlı olduğu, çevreye daha az sera gazı salınımının gerçekleştiğigörülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Atar F (2013). Kısa Mesafe Deniz Taşımacılığının Avantajları ve Kombine Taşımacılıktaki Önemi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Batur İ, Bayram İ S, Koç M (2019). Impact Assessment of Supply-Side and DemandSide Policies on Energy Consumption and CO2 Emissions from Urban Passenger Transportation: The Case of Istanbul, Journal of Cleaner Production, 219, 391- 410.
  • Dayı R, Çelikten İ (2018). 2030 Yılına Kadar Türkiye’de ki Motorlu Taşıt Sayılarının ve Emisyon Yükünün Tahmini, 14th International Combustion Symposium (INCOS2018), 530-539.
  • Diakoulaki D, Mandaraka M (2007). Decomposition Analysis for Assessing The Process in Decoupling Industrial Growth from CO2 Emissions in The EU Manufacturing Sector, Energy Economics, 29(4), 636-664.
  • Kılıç A (2009). Marmara Denizi’nde Gemilerden Kaynaklanan Egzoz Emisyonları, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(2),124-134.
  • Kishimoto P N, Karplus V J, Zhong M, Saikawa E, Zhang X (2017). The Impact of Coordinated Policies on Air Pollution Emissions from Road Transportation in China, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 54, 30-49.
  • Pabuçcu H, Bayramoğlu T (2016). Yapay Sinir Ağları ile CO2 Emisyonu Tahmini: Türkiye Örneği, Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18/3, 762-778.
  • Palander T (2017). The Environmental Emission Efficiency of Larger and Heavier Vehicles-A Case Study of Road Transportation in Finnish Forest, Journal of Cleaner Production, 155,57-62.
  • Program: ArcGIS 10.1.
  • Tang S, Wang W, Cho S, Yan H (2017). Reducing Emissions in Transportation and Inventory Management: (R,Q) Policy with Considerations of Carbon Reduction, European Journal of Operational Research, 269, 327-340.
  • TÜİK (2019). Sera Gazı Emisyon İstatistikleri.
  • Van Fan Y, Perry S, Klemes J J, Lee, C T (2018). A Review on Air Emissions Assesment: Transportation, Journal of Cleaner Production, 194, 673-684.
  • Wang Y, Zhou Y, Zhu L, Zhang F, Zhang Y (2018). Influencing Factors and Decoupling Elasticity of China’s Tranportation Carbon Emissions, Energies, 11, 1-29.
  • Xiao L Y, Dridi M, El Hassani A H, Fei HY, Lin W L (2018). An Improved Cuckoo Search for A Patient Tranportation Problem with Consideration of Reducing Tranport Emissions, Sustainability, 10(3), 1-19.
  • Xie, R, Fang, J, Liu C (2017). The effects of Transportation Infrastructure on Urban Carbon Emissions, Applied Energy, 196, 199-207.
  • Yang H, Chen W (2017). Retailer-driven Carbon Emission Abatement with Consumer Environmental Awareness and Carbon Tax: Revenue-sharing Versus, Omega, 78, 179- 191.
  • İnternet- Guidelines for Measuring and Managing CO2 Emission from Freight Transport Operations URL: www.cefic.org, Son Erişim Tarihi: 20.04.2018
  • Zhang S J, Niu T L, Wu Y, Zhang K M, Wallington T J, Xie Q Y, Wu X M, Xu H L ( 2018). Fine-Grained Vehicle Emission Management Using Intelligent Transportation System Data, Environmental Pollution, 241, 1027-1037.
APA cansız ö, ünsalan k (2020). Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. , 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
Chicago cansız ömer faruk,ünsalan kevser Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. (2020): 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
MLA cansız ömer faruk,ünsalan kevser Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. , 2020, ss.809 - 816. 10.24012/dumf.568361
AMA cansız ö,ünsalan k Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. . 2020; 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
Vancouver cansız ö,ünsalan k Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. . 2020; 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
IEEE cansız ö,ünsalan k "Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması." , ss.809 - 816, 2020. 10.24012/dumf.568361
ISNAD cansız, ömer faruk - ünsalan, kevser. "Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması". (2020), 809-816. https://doi.org/10.24012/dumf.568361
APA cansız ö, ünsalan k (2020). Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11(2), 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
Chicago cansız ömer faruk,ünsalan kevser Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi 11, no.2 (2020): 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
MLA cansız ömer faruk,ünsalan kevser Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, vol.11, no.2, 2020, ss.809 - 816. 10.24012/dumf.568361
AMA cansız ö,ünsalan k Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi. 2020; 11(2): 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
Vancouver cansız ö,ünsalan k Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi. 2020; 11(2): 809 - 816. 10.24012/dumf.568361
IEEE cansız ö,ünsalan k "Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması." Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi, 11, ss.809 - 816, 2020. 10.24012/dumf.568361
ISNAD cansız, ömer faruk - ünsalan, kevser. "Yük Taşımacılığında Tek Türlü ve Çok Türlü Taşımacılık Rotalarının Karbon Ayak İzinin Karşılaştırılması". Dicle Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Mühendislik Dergisi 11/2 (2020), 809-816. https://doi.org/10.24012/dumf.568361