Yıl: 2018 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 215 - 227 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5505/jems.2018.58661 İndeks Tarihi: 04-11-2020

Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi

Öz:
Pek çok sektörde olduğu gibi denizcilik sektöründe de ölümlere, yaralanmalara, çevre kirliliklerine veya maddihasarlara sebep olan kazalar yaşanmaktadır. Denizcilik sektörünün omurgasını oluşturan gemi taşımacılığıoperasyonları, yapılan işin doğası gereği ciddi riskler barındırmaktadır. Bu riskleri yok etmek ya da kabuledilebilir risk seviyelerine indirgeyebilmek için pek çok emniyet tedbiri uygulanıyor olmasına rağmen gemioperasyonlarında yaşanan kazaların sayısı oldukça fazladır. Gemi operasyonları ile ilgili yaşanmış kazalarve kaza istatistik raporları incelendiğinde gemi bağlama operasyonlarında yaşanmış olan kaza oranınınoldukça yüksek olduğu görülmektedir. Çalışma kapsamında, Hata Ağacı Analizi yöntemi ile tanker terminaloperasyonları için kopan halat yaralanması riski ve buna sebep olan kök sebepler tespit edilmiş olup BulanıkMantık yöntemi ile de sayısal analizi gerçekleştirilmiştir. Tanker terminal bağlama operasyonlarında görevligemi ve sahil çalışanlarından oluşan uzman grubu görüşlerine dayandırılarak oluşturulan model ile kopan halatyaralanma kazası risk değerinin hesaplanması ve alınabilecek önlemlerle bu risk değerinin azaltılabileceğininbilimsel bir yaklaşımla ortaya konması hedeflenmiştir.
Anahtar Kelime:

Fuzzy Fault Tree Analysis of Parted Rope Injuries During Mooring Operations

Öz:
As in many sectors, there are accidents in the maritime industry that cause deaths, injuries, environmental pollution or material damage. Shipping operations, which constitute the backbone of the maritime industry, have serious risks due to the nature of the work being done. Despite there exist many safety measures have been implemented to eliminate these risks or to reduce them to acceptable risk levels, the number of accidents in ship operations is quite high. When the accidents and accident statistical reports on ship operations are examined, it is seen that the rate of accidents in mooring operations is very high. Within the scope of the study, the Fault Tree Analysis (FTA) method is used to determine the risk of parted mooring line injury for tanker terminal operations and the root causes leading to this, and numerical analysis was performed by Fuzzy Logic method. It is aimed to establish a scientific model based on tanker and terminal employees’ opinion that can reduce the risk by calculating the risk value of the parted mooring line injury accident and employing related preventive actions.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] IMO (International Maritime Organisation) (1997). Interim guidelines for the application of formal safety assessment to the IMO Rulemaking process. MSC circular 829.
  • [2] IMO (2000). Decision parameters including risk acceptance criteria. Submitted by Norway. MSC circular 72/16. Retrieved from: http:// research.dnv.com/skj/FsaLsaBc/ MSC72-16.pdf
  • [3] IMO (2002, 2004, 2006, 2013). Guidelines for Formal Safety Assessment (FSA) for use in the IMO Rule-Making Process. MSC circular 1023/MEPC/Circ.392.
  • [4] Senol, Y. E., Aydogdu, Y. V., Sahin, B., & Kilic, I. (2015). Fault tree analysis of chemical cargo contamination by using fuzzy approach. Expert Systems with Applications, 42(12), 5232-5244.
  • [5] Uğurlu, Ö., Köse, E., Yıldırım, U., & Yüksekyıldız, E. (2015). Marine accident analysis for collision and grounding in oil tanker using FTA method. Maritime Policy & Management, 42(2), 163-185.
  • [6] Kum, S., & Sahin, B. (2015). A root cause analysis for Arctic Marine accidents from 1993 to 2011. Safety science, 74, 206-220.
  • [7] Turan, O., Öiçer, A. İ., & Martin, P. L. (2003, March). Risk assessment of loss of life for fishing vessels in fuzzy environment. In Safety and reliability (Vol. 23, No. 2, pp. 19-38). Taylor & Francis.
  • [8] Senol, Y. E., & Sahin, B. (2016). A novel real-time continuous fuzzy fault tree analysis (RC-FFTA) model for dynamic environment. Ocean Engineering, 127, 70-81.
  • [9] Mentes, A., & Helvacioglu, I. H. (2011). An application of fuzzy fault tree analysis for spread mooring systems. Ocean Engineering, 38(2-3), 285- 294.
  • [10] Pan, N. F. (2006). Evaluation of building performance using fuzzy FTA. Construction Management and Economics, 24(12), 1241-1252.
  • [11] Yuhua, D., & Datao, Y. (2005). Estimation of failure probability of oil and gas transmission pipelines by fuzzy fault tree analysis. Journal of loss prevention in the process industries, 18(2), 83-88.
  • [12] Mao, G. Z., Tu, J. W., & Du, H. B. (2010, October). Reliability evaluation based on fuzzy fault tree. In Industrial Engineering and Engineering Management (IE&EM), 2010 IEEE 17Th International Conference on (pp. 963-966). IEEE.
  • [13] Flory, J.F. & Ractliffe, A. (1994). Mooring arrangement management by computer, Ship Operations, Management and Econommics Symposium, New York, USA: Merchant Marine Academy.
  • [14] Das, S.N., Kulkarn, S., & Kudale, M. D. (2015). Design of safe mooring arrangement for large oil tankers, Procedia Engineering 116 ( 2015 ) 528 – 534.
  • [15] Kudale, A., Vidula, Sohoni V., & Sadhana, Kulkarni S. (2016). Mooring System for Very Large Ships at Berth, International Journal of Current Engineering and Technology, Vol.6(4), 163-171.
  • [16] Shi, X.Y., Zhang N.C., Chen, C.B., Jiang, H.Z., Cui, L. (2014). Experimental Study of characteristics of motions of a large mooring ship in long-period waves. Journal of Marine Science and Technology, Vol. 22, No. 2, pp. 240- 246.
  • [17] Prpic-Orsic, J., Slapnicar, V., Turk, A. (2014). Berth operability estimation related to ship motion. Transactions of FAMENA, Vol.38 No.1, pp 13-24.
  • [18] Yetkin, M. (2014). Tanker Şamandıra Baülama Sistemlerinin Yapay Sinir Ağları Tekniğiyle Optimizasyonu. (Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • [19] Molen, van der W., Scott,D., Taylor, D. & Elliot, T. (2015). Improvement of mooring configurations in Geraldton Harbour. Journal of Marine Science and Engineering. 2016; 4(1):3.
  • [20] Sluiskes, B. (2016). Safety in Mooring. Terra et Aqua Number 143, pp.14-19. Retrieved from:https://www.iadcdredging. c o m / u l / c m s / t e r r a e t a q u a / document/4/8/5/485/485/1/ article-safety-in-mooring-143-2.pdf.
  • [21] UK P&I Club (2009). Understanding Mooring Incidents. Retrieved March 14, 2017 from:https://www.ukpandi. c o m / f i l e a dmi n / u p l o a d s / u k p i / LP%20Documents/LP_Reports/ UnderstandingMooringIncidents.pdf.
  • [22] NNPC (2015). Preventing accident during (un)mooring opertions. Noord Nederlandsche P&I Club. Retrieved from: http://www. nnpczeevaart .nl/hst/n07n06p/ nnpc.nsf/0/B3012021C8574 AB3C1257E6600360E70 / $FILE/ NNPC_MOORING_ENG_LR.pdf.
  • [23] OCIMF (2008). Mooring Equipment Guidelines, 3rd Edition. Oil Companies International Marine Forum.
  • [24] IMO (2005a). Guidance on shipboard towing and mooring equipment. MSC circular 1175.
  • [25] DMA (2006). Safety Study from the division for investigation of maritime accidents, Danish Maritime Authority. Mooring accidents on board merchant ships between 1997-2006.
  • [26] Antao, P. & Soares, C., G. (2006). Faulttree models of accident scenarios of RoPax vessels. International Journal of Automation and Computing, 3(2):107-116.
  • [27] Chen, P., Mou, J. & Li, Y. (2015). Risk analysis of maritime accidents in an estuary: a case study of Shenzhen Waters, Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin 42 (114), 54–62.
  • [28] Larsen F., W. (1974). Fault Tree Analysis Technical Report 4556. Retrieved from: http://www.dtic.mil/ dtic/tr/fulltext/u2/774843.pdf
  • [29] Dhillon, B.S. (2008). Mining equipment reliability, maintainability, and safety, Doi.org/10.1007/978-1-84800-288- 3.
  • [30] Zadeh, L. A. (1965). Information and control. Fuzzy sets, 8(3), 338-353.
  • [31] Ford, D. Sterman, J. D. (1998). Expert knowledge elicitation to improve mental and formal models. System Dynamics Review, 14(4), 309-340, doi:10.1002/(SICI)1099- 1727(199824)14:4<309.
  • [32] Onisawa, T. Nishiwaki, Y. (1988). Fuzzy human reliability analysis on the Chernobyl accident. Fuzzy Sets and Systems, 28(2), 115-127, doi: 10.1016/0165-0114(88)90194-7 .
  • [33] Onisawa, T. (1990). An application of fuzzy concept to modelling or reliability analysis. Fuzzy Sets and Systems, 37(3), 267-286, doi:10.1016/0165-0114(90)90026-3.
  • [34] Onisawa, T. (1996). Subjective analysis of system reliability and its analyzer. Fuzzy Sets and Systems, 83(2), 249-269, doi:10.1016/0165- 0114(95)00381-9.
APA KUZU A, SENOL y, arslan o (2018). Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. , 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
Chicago KUZU Ali Cem,SENOL yunus emre,arslan ozcan Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. (2018): 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
MLA KUZU Ali Cem,SENOL yunus emre,arslan ozcan Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. , 2018, ss.215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
AMA KUZU A,SENOL y,arslan o Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. . 2018; 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
Vancouver KUZU A,SENOL y,arslan o Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. . 2018; 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
IEEE KUZU A,SENOL y,arslan o "Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi." , ss.215 - 227, 2018. 10.5505/jems.2018.58661
ISNAD KUZU, Ali Cem vd. "Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi". (2018), 215-227. https://doi.org/10.5505/jems.2018.58661
APA KUZU A, SENOL y, arslan o (2018). Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. Journal of Eta Maritime Science, 6(3), 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
Chicago KUZU Ali Cem,SENOL yunus emre,arslan ozcan Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. Journal of Eta Maritime Science 6, no.3 (2018): 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
MLA KUZU Ali Cem,SENOL yunus emre,arslan ozcan Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. Journal of Eta Maritime Science, vol.6, no.3, 2018, ss.215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
AMA KUZU A,SENOL y,arslan o Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. Journal of Eta Maritime Science. 2018; 6(3): 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
Vancouver KUZU A,SENOL y,arslan o Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi. Journal of Eta Maritime Science. 2018; 6(3): 215 - 227. 10.5505/jems.2018.58661
IEEE KUZU A,SENOL y,arslan o "Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi." Journal of Eta Maritime Science, 6, ss.215 - 227, 2018. 10.5505/jems.2018.58661
ISNAD KUZU, Ali Cem vd. "Bağlama Operasyonları Esnasında Kopan Halat Yaralanmalarının Bulanık Hata Ağacı Yöntemi ile Analizi". Journal of Eta Maritime Science 6/3 (2018), 215-227. https://doi.org/10.5505/jems.2018.58661