AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ
Yıl: 2020 Cilt: 21 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 76 - 81 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 05-11-2020
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ
Öz: AMAÇ: Beden eğitimi öğretmenleri okullarda sıklıkla ilk yardım müdahaleleri ile karşılaşmaktadır. Bilinçli ve eği-tim almış kişilerce yapılan ilk yardım uygulamalarının ha-yat kurtardığı ve iyileşmeyi hızlandırdığı bilinen bir ger-çektir. Bunun için beden eğitimi öğretmenlerinin iyi bir ilk yardım bilgisine sahip olmaları gerekmektedir. Literatür-de gerek aday gerekse de aktif görevdeki beden eğitimi öğretmenlerinin ilk yardım bilgi düzeyleri ile ilgili sınırlı sayıda bilgi bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı Afyon-karahisar özelinde beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde okuyan öğrencilerin ilk yardım bilgi düzeyle-rinin belirlenmesidir. GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışmaya Afyon Kocatepe Üniversi-tesi, Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümünde okuyan 120 öğrenci (yaş: 20.64±1.75 yıl) gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların %36.7’sini kadın öğrenciler oluştururken, %63.3’ünü ise erkek öğrencilerden oluşturmaktadır. Çalışmada katılım-cılara iki bölümden oluşan anket çalışması yaptırılmıştır. Birinci bölüm 13 sorudan oluşan katılımcıların demog-rafik özellikleri ve tanımlayıcı özelliklerini belirlemeye yardımcıolansorulardanoluşurken,ikincibölüm16adet çoktan seçmeli sorudan oluşan ve katılımcıların ilk yardım bilgi düzeylerini belirlemeye yardımcı olan bilgi sorularından oluşmaktadır. Çalışmada verilerin normal dağılımgöstermesinden(Kolmogorov-Smirnov)sonragruplar arası karşılaştırmalar için bağımsız değişken t tes-ti ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Verilerin ortalama ve standart sapma değerlerinin yanında frekans ve yüzde değerleri tespit edilmiştir. Bunun yanında karşılaştırma-larda etki büyüklüğü Cohen d standartlarına göre hesap-lanmıştır.BULGULAR:Çalışma sonunda, Afyon Kocatepe Üniversi-tesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrenci-lerine uygulanan anket sonuçlarına göre ailesinde sağlık personeli olanlar (11.07±9.63), daha önce ilk yardım kur-su alanlar (10.86±2.41) ve ilk yardım sertifikası olanların (okulda 11.53±2.48) sorulara daha çok doğru yanıt ver-dikleri görülmüştür. Bununla beraber, tüm katılımcıların 16 bilgi sorusundan 10.16±1.93’una doğru cevap verdiği ve başarı oranının %63.5 olduğu tespit edilmiştir.SONUÇ: Afyon Kocatepe Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin ilk yardım bil-gilerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgu-lar ışığında yükseköğrenim kapsamında verilen ilk yardım derslerinin ders saatlerinin arttırılmasının yanında, beden eğitimi öğretmeni olarak atanan adayların adaylık süre-since konusunda uzman kişiler tarafından ilk yardım der-sinin uygulamalı olarak verilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Başer M, et al. Evaluating first-aid knowledge and at-titudes of a sample of Turkish primary school teachers. Journal of Emergency Nursing 2007: 33 (5): 428-432.
- 2. Güngör A, Köksal AK, Subaşı G ve ark. Gelişme ve Öğ-renme. İstanbul, Anı Yayınevi, 2004.
- 3. Güvercin CH. Kazalar, 2004. http://saglik.tr.net/ak (Eri-şim Tarihi: 03.01.2018).
- 4. Peden M, Oyegbite K, Ozanne-Smith J, et al. World re-port on child injury prevention 2009. (Vol. 2008, pp. 1-28). Geneva: World Health Organization.http://www.em-onli-ne.com/download/medical_article/37295_world%20re-port%20on%20child%20injury.pdf.
- 5. Altundağ S, Öztürk MC. Ev kazalarına yönelik eğitimin, güvenlik önlemleri alınması ve kaza görülme sıklığına et-kisi. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 2007; 13: 180-5.
- 6. İnanç ÇD, Baysal US, Coşgun L, Taviloğlu K, Ünüvar E. Çocukluk çağı yaralanmalarında hazırlayıcı nedenler. Türk Ped Arş 2008; 43: 84-8.
- 7. World Health Organization. Child and adolescent injur-yp revention: A WHO plan of action 2006-2015. https://apps.who.int/iris/bitstream/hand-le/10665/43267/9241593385_eng.pdf?sequence=1&i-sAllowed=y [Erişim Tarihi: 10.06.2019]
- 8. Dramalı A. Basic first aid practices (Temel ilk yardım uy-gulamalar). 2nd printing. İzmir, Saray MedicalPress, 2001.
- 9. Rogmans W. Education and leg islation are key to pre-venting child injuries. Bull World Health Organ 2009; 87: 334-5.
- 10. İlk YardımYönetmeliği.http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2015/07/20150729-2.htm.
- 11. Spinks AB, McClure RJ, Bain C, Macpherson AK. Qu-antifying the association between physical activity and injury in primary school-aged children. PedVatrVcs 2006;118:43-50.
- 12.YeniÖğretmenYetiştirmeLisansProgramları.https://www.yok.gov.tr/kurumsal/idari-birimler/egitim-ogre-tim-dairesi/yeni-ogretmen-yetistirme-lisans-programlari
- 13. Karasar, N..Bilimsel Araştırma Yöntemi,Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2006.
- 14. Tomruk, Ö.. “Acil Servise Başvuran Hastalara Eşlik Eden Hasta Yakınlarının İlk Yardım Bilgi Düzeyleri ve Etkileyen Faktörlerin Saptanması”, Uzmanlık Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi, İlk ve Acil Yardım Ana Bilim Dalı, 2002.
- 15. Kütevin, E.,Kütevin, Z. İlk Yardım El Kitabı, İstanbul, İn-kılap Kitabevi, 1993.
- 16. Sayre et al. Adult Basic Life Support. Circulation, 2000; 102(1):22-59.
- 17. Sönmez Y, Uskun E, & Pehlivan A. Okul öncesi öğret-menlerinin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri, Isparta örneği. Türk Pediatri Arşivi, 2014; 49.3: 238-246.
- 18. Yürümez Y, Yavuz Y, Sağlam H, Köken R, Tunay K. Eva-luation of thelevel of knowledge of first aid and basic life support of the educators working in preschools. Acad Emerg Med 2007; 5: 17-20.
- 19. Nayir, T.,Uskun, E., Türkoğlu, H., Uzun, E., Öztürk, M., & Kişioğlu, N.. Isparta il merkezinde görevli öğretmenlerin ilkyardım bilgi düzeyleri ve tutumları. SDÜ Tıp Fakültesi Dergisi 2011; 18(4): 123-127.
APA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö, Yıldız M, DÜNDAR Ü (2020). AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. , 76 - 81. |
Chicago | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Özge,Yıldız Mehmet,DÜNDAR Ümit AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. (2020): 76 - 81. |
MLA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Özge,Yıldız Mehmet,DÜNDAR Ümit AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. , 2020, ss.76 - 81. |
AMA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 76 - 81. |
Vancouver | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 76 - 81. |
IEEE | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü "AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ." , ss.76 - 81, 2020. |
ISNAD | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN, Özge vd. "AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ". (2020), 76-81. |
APA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö, Yıldız M, DÜNDAR Ü (2020). AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, 21(1), 76 - 81. |
Chicago | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Özge,Yıldız Mehmet,DÜNDAR Ümit AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi 21, no.1 (2020): 76 - 81. |
MLA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Özge,Yıldız Mehmet,DÜNDAR Ümit AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, vol.21, no.1, 2020, ss.76 - 81. |
AMA | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi. 2020; 21(1): 76 - 81. |
Vancouver | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi. 2020; 21(1): 76 - 81. |
IEEE | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN Ö,Yıldız M,DÜNDAR Ü "AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ." Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi, 21, ss.76 - 81, 2020. |
ISNAD | ŞÜKRÜOĞLU ERDOĞAN, Özge vd. "AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN İLK YARDIM BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ". Afyon Kocatepe Üniversitesi Kocatepe Tıp Dergisi 21/1 (2020), 76-81. |