Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 203 Sayfa Aralığı: 395 - 409 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2020.8530 İndeks Tarihi: 06-11-2020

Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*

Öz:
Bu araştırmada, zihinsel yetersizliği olan öğrencilere İngilizce yer isimlerinin öğretilmesinde davranış öncesi ipucu ve sınamayla öğretimin etkililiği araştırılmıştır. Araştırmaya hafif derecede zihinsel yetersizliği olan üç denek katılmıştır. Araştırmada, İngilizce yer isimlerinin öğretilmesinde davranış öncesi ipucu ve sınamayla öğretimin etkililiğini belirlemek için tek denekli araştırma modellerinden yoklama evreli çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma bulguları davranış öncesi ipucu ve sınamayla öğretimin üç deneğe de hedef davranışları öğretmede etkili olduğunu göstermiştir. Öğrenciler hedef davranışları öğretim bittikten 19 ve 29 gün sonra yüksek oranda sürdürmüşler ve kişiler, ortam ve araçlar arası iki denek %96, bir denek ise %87 düzeyinde genellemiştir. Araştırmanın sonunda çalışmanın sınırlılıkları tartışılarak ileri araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Konferans Bildirisi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abbeduto, L., Warren, S. F. ve Conners, F. A. (2007). Language development in Down syndrome: From the prelinguistic period to the acquisition of literacy. Mental Retardation andDevelopmental Disabilities Research Reviews, 13(3), 247-261.
  • Abrams, Z. (2008). Alternative second language curricula for learners with disabilities: Two case studies. Modern Language Journal, 92(3),414-430. doi:10.1111/j.1540-4781.2008.00755.x
  • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
  • Arries, J. (1999). Learning disabilities and foreign languages: A curriculum approach to the design of inclusive courses. Modern Language Journal, 83(1), 98-110. doi:10.1111/0026-7902.00008
  • Browder, D. ve Xin, P. Y. (1998). A meta analysis and review of sight word research and its implication for teaching functional reading to individuals with moderate and severe disabilities. Journal of Special Education, 32(3),130-153.
  • Browder, D., Wakeman, S., Spooner, F., Ahlgrim-Delzell, L. ve Algozzine, R. F. (2006). Research on reading instruction for individuals with significant cognitive disabilities. Exceptional Children, 72(4), 392-408.
  • Çulha, S. (2010). Zihinsel yetersizliği olan ilköğretim kaynaştırma öğrencilerine yabancı dil öğretiminde eşzamanlı ipucuyla sunulan bireysel destek eğitimin etkililiği(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Domagała-Zyśk, E. (2013). Teaching the deaf English as a foreign language for deaf and hard of hearing persons in Europe.Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Duvall, E. (2006). Including students with disabilities in a foreign language classroom. Teaching Exceptional Children, 38(6), 42-48.
  • Ehri, L. C. (2005). Development of sight word reading: Phases and findings. M. J. Snowling ve C. Hulme (Ed.), The science of reading [Electronic resource]: A handbookiçinde (s. 135-154). Oxford: Blackwell Publishing.
  • Erbaş, D. (2012). Güvenirlik. E. Tekin-İftar (Ed.), Eğitim ve davranış bilimlerinde tek denekli araştırmalariçinde (s. 109-128). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2012, 11 Nisan). Resmi Gazete (Sayı: 28261). http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2012/04/20120411-8.htmadresinden erişildi.
  • Joseph, L. M. ve Seery, M. E. (2004). Where is the phonics? A review of the literature on the use of phonetic analysis with students with mental retardation. Remedial and Special Education, 25(2), 88-94.
  • Joshi, R. M. (2006).Vocabulary: A critical component of comprehension. Reading & Writing Quarterly, 21(3), 209-219.
  • Koçbeker, B. N. ve Saban, A. (2005). Otistik bir çocuğun yabancı dil öğrenimine ilişkin örnek olay incelemesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 401-427.
  • Krapez, S. (2010). Second language comprehension and acquisition in mentally disabled children-illusion or reality. IBS Newsletter Porocevalec, 1(3). http://porocevalec.ibs.si/sl/component/content/article/42-letnik-1-t-3/136-staa-krape-ma-ed-applied-linguistics-second-language-comprehension-and-acquisition-in-mentally-disabled-children-illusion-or-realityadresinden erişildi.
  • Matson, J. L., Hattier, M. A. ve Belva, B. (2012). Treating adaptive living skills of persons with autism using applied behavior analysis: A review. Research in Autism Spectrum Disorders, 6(1), 271-276.
  • Maulik, P. K., Mascarenhas, M. N., Mathers, C. D., Dua, T. ve Saxena, S. (2013). Prevalence of intellectual disability: A meta-analysis of population-based studies. Research in Developmental Disabilities, 34(2), 729.
  • McColl, H. (2005) Foreign language learning and inclusion: Who? Why? What? -and how?. Support for Learning, 20(3), 1-10.
  • McKenzie, K., Milton, M., Smith, G. ve Ouellette-Kuntz, H. (2016). Systematic review of the prevalence and incidence of intellectual disabilities: Current trends and issues. Current Developmental Disorders Reports, 3(2), 104-115.
  • Mohammadian, A. ve Mohammadian-Dolatabadi, S. (2016). The effect of affection on English language learning of children with intellectual disability based on total physical response method of language teaching. International Journal of English Language and Literature Studies, 5(2), 92-103.
  • Morse, T. E. ve Schuster, J. W. (2000). Teaching elementary students with moderate intellectual disabilities how to shop for groceries. Exceptional Children, 66(2), 273-288.
  • Oda, T. (2010). Tutoring an American autistic college student in Japanese and its challenges. Support for Learning, 25(4), 165-171.
  • Parette, H. P., Blum, C., Boeckmann, N. M. ve Watts, E. (2009). Teaching word recognition to young children who are at risk using Microsoft Powerpoint coupled with direct instruction. Early Childhood Education Journal, 36, 393-401.
  • Petursdottir, A. I. ve Carr, J. E. (2011). A review of recommendations for sequencing receptive and expressive language instruction. Journal of Applied Behavior Analysis, 44(4), 859-876.
  • Riviera, M. O., Koorland, M. A. ve Fueyo, V. (2002). Pupil-made pictorial prompts and fading for teaching sight words to a student with learning disabilities. Education & Treatment of Children, 25(2), 197-207.
  • Rowan, V. C. ve Pear, J. J. (1985). A comparison of the effects of interspersal and concurrent training sequences on acquisition, retention, and generalization of picture names. Applied Research in Mental Retardation, 6(2), 127-145.
  • Skinner, M. E. ve Smith, A. T. (2011). Creating success for students with learning disabilities in postsecondary foreign language courses. International Journal of Special Education, 26(2), 42-57.
  • Sparks, R. ve Ganschow, L. (1993). The impact of native language learning problems of foreign language learning: Case study illustrations of the linguistic coding deficit hypothesis. Modern Language Journal, 77(1), 58-74. doi:10.2307/329559
  • Sucuoğlu, B. (2010). Zihin engellilerin eğitimi. B. Sucuoğlu (Ed.), Zihin engelliler ve eğitimleriiçinde. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Tekin-İftar, E. (2012). Eğitim ve davranış bilimlerinde tek denekli araştırmalar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Tekin-İftar, E. ve Kırcaali-İftar, G. Y. (2004). Özel eğitimde yanlışsız öğretim yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Van der Schuit, M., Segers, E., van Balkom, H. ve Verhoeven, L. (2011). How cognitive factors affect language development in children with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 32(5), 1884-1894.
  • Wight, M. C. S. (2015). Students with learning disabilities in the foreign language learning environment and the practice of exemption. Foreign Language Annals, 48(1), 39-55.
  • Wire, V. (2005). Autistic spectrum disorders and learning foreign languages. Support for Learning, 20(3), 123-128.
  • World Health Organization. (1992). The ICD-10 classification of mental and behavioural disorders: Clinical descriptions and diagnostic guidelines. Geneva: World HealthOrganization.
  • Yahya, S., Yunus, M. M. ve Toran, H. (2013). Instructional practices in enhancing sight vocabulary acquisition of ESL students with autism. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 93, 266-270.
  • Yalçın, I. ve Akmanoğlu, N. (2013). Eşzamanlı ipucuyla öğretim yönteminin otistik bir çocuğa İngilizce kelime öğretimi üzerine etkileri: Hedeflenmeyen bilgi öğretimi. Journal of Academic Studies, 15(58), 117-140.
APA ÜNLÜ Ö, Güner Yıldız N (2020). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. , 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
Chicago ÜNLÜ Özge,Güner Yıldız Nevin Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. (2020): 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
MLA ÜNLÜ Özge,Güner Yıldız Nevin Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. , 2020, ss.395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
AMA ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. . 2020; 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
Vancouver ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. . 2020; 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
IEEE ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N "Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*." , ss.395 - 409, 2020. 10.15390/EB.2020.8530
ISNAD ÜNLÜ, Özge - Güner Yıldız, Nevin. "Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*". (2020), 395-409. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8530
APA ÜNLÜ Ö, Güner Yıldız N (2020). Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. Eğitim ve Bilim, 45(203), 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
Chicago ÜNLÜ Özge,Güner Yıldız Nevin Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. Eğitim ve Bilim 45, no.203 (2020): 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
MLA ÜNLÜ Özge,Güner Yıldız Nevin Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.203, 2020, ss.395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
AMA ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
Vancouver ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 395 - 409. 10.15390/EB.2020.8530
IEEE ÜNLÜ Ö,Güner Yıldız N "Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*." Eğitim ve Bilim, 45, ss.395 - 409, 2020. 10.15390/EB.2020.8530
ISNAD ÜNLÜ, Özge - Güner Yıldız, Nevin. "Zihinsel Yetersizliği Olan Öğrencilere İngilizce Yer İsimlerinin Öğretilmesinde Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretimin Etkililiği*". Eğitim ve Bilim 45/203 (2020), 395-409. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8530