Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*

Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 203 Sayfa Aralığı: 327 - 345 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2019.8774 İndeks Tarihi: 06-11-2020

Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*

Öz:
Erken çocukluk döneminde Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim (SGE) bütün dünyada, kuram ve uygulama boyutunda tartışılan güncel bir konudur. SGE eğitim uygulamalarının mevcut okul öncesi eğitim programlarına entegre edilmesi gerektiği alan yazında tartışılmaktadır. Eko okullar programı, Türkiye’de ve dünyada okul öncesi dönemde SGE’nin uygulandığı iyi örneklerden biridir. Bu süreçte, gerek eko gerek eko olmayan okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin rolü çok büyüktür. Bu çalışmada, eko olan ve olmayan okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim Bilgisi, Sürdürülebilir Gelişime Yönelik Tutumları, Sivil Toplum Kuruluşu (STK) üyeliği, SGE uygulamalarına yönelik geçmiş deneyimleri ve çocukken yaşadıkları yer ilekonuttipi,SGE uygulamalarının yordayıcısı olarak karşılaştırılmıştır. Hiyerarşik Doğrusal Modelleme (HLM) analizlerinin sonuçları, eko okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler için STK üyeliğinin ve sürdürülebilir gelişime yönelik tutumlarının; eko olmayan okul öncesi eğitim kurumlarındaki öğretmenler için ise yine sürdürülebilir gelişime yönelik tutumlarının ve geçmiş SGE deneyimlerinin SGE uygulamalarının yordayıcısı olduğunu ortaya koymuştur. Sonuç olarak bu çalışma, SGE uygulamalarının okul öncesi eğitim programına bütünleştirilmesi sürecinde farklı değişkenler açısından okul öncesi öğretmenlerin rolünü ortaya koymaktadır.Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerinin SGE uygulamalarının yaygınlaşmasında en önemli paydaşlardan biri olduğu unutulmamalıdır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
  • Aktepe, S. ve Girgin, S. (2009). İlköğretimde eko-okullar ve klasik okulların çevre eğitimi açısından karşılaştırılması.İlköğretim Online,8(2) 401-414.
  • Alelaimat, A. R. ve Taha, K. (2013). Sustainable development and values education in the Jordanian. Social Studied Curriculum, 134(2), 135-153.
  • Alıcı, S. (2013). The effects of creative drama on preschool’s children environmental awareness(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Bajd, B. ve Leščanec, T. (2011). The influence of the eco-school and healthy school projects on environmentally responsible behavior of primary school pupils. Education and Health Care, 21, 79-85.
  • Barr, S. (2003). Strategies for sustainability: Citizens and responsible environmental behaviour. Area, 35(3), 227-240.
  • Bentler, P. M. ve Speckart, G. (1979). Models of attitude–behavior relations.Psychological Review,86(5), 452.
  • Biasutti,M. ve Frate, S. (2017). A validity and reliability study of the attitudes toward sustainable development scale.Environmental Education Research,23(2), 214-230.
  • Boubonari, T., Markos, A. ve Kevrekidis, T. (2013). Greek pre-service teachers' knowledge, attitudes, and environmental behavior toward marine pollution.The Journal of Environmental Education,44(4), 232-251.
  • Boutte, G. S. (2008). Beyond the illusion of diversity: How early childhood teachers can promote social justice.The Social Studies,99(4),165-173.
  • Bursjöö, I. (2011). How student teachers form their educational practice in relation to sustainable development.Utbildning & Demokrati,20(1), 59-78.
  • Cengizoğlu, S. (2013). Education for sustainability: Exploring changes on young children’s perception toward environmental problems(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Chawla, L. (1999). Life paths into effective environmental action. The Journal of Environmental Education, 31(1), 15-26.
  • Davis, J. M. (2010). Early childhood education for sustainability: Why it matters, what it is, and how whole centre action research and systems thinking can help. Journal of Action Research Today in Early Childhood, Special Issue, 35-44.
  • Didonet, V. (2008). Early childhood education for a sustainable society. I. Samuelsson ve Y. Kaga (Ed.), The contribution of early childhood education to a sustainable societyiçinde (s. 25-30). Paris: UNESCO.
  • Duerden, M. D. ve Witt, P. A. (2010). The impact of direct and indirect experiences on the development of environmental knowledge, attitudes, and behavior.Journal of Environmental Psychology,30(4), 379-392.
  • Duncan, E. (2011). Report part 2 –ESD in practice.Norway: OMEP (Organisation Mondiale Pour L’Éducation Préscolaire).
  • Dyment, J. E., Davis, J. M., Nailon, D., Emery, S., Getenet, S., McCrea, N. ... ve Hill, A. (2014). The impact of professional development on early childhood educators’ confidence, understanding and knowledge of education for sustainability.Environmental Education Research,20(5), 660-679.
  • Esa, N. (2010). Environmental knowledge, attitude and practices of student teachers.International Research in Geographical and Environmental Education,19(1), 39-50.
  • FEE Eco-Schools. (2013). What is eco-schools? Eco-school programme.http://www.eco-schools.org/menu/about/eco-schools-2adresinden erişildi.
  • FEE Eco-Schools. (2015). Green Key. https://www.fee.global/green-key-1adresinden erişildi.
  • Fishbein, M. ve Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research reading. MA: Addison-Wesley.
  • Flogaitis, E. ve Agelidou, E. (2003). Kindergarten teachers' conceptions about nature and the environment.Environmental Education Research,9(4), 461-478.
  • Fredricks, A. J. ve Dossett, D. L. (1983). Attitude-behavior relations: A comparison of the Fishbein-Ajzen and the Bentler-Speckart models. Journal of Personality and Social Psychology,45, 501-512.
  • Goldman, D., Yavetz, B. ve Pe'er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behavior of new students. The Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Green, S. S. (2013). Preschool teachers' early perceptions of education for sustainable development in early childhood education(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Southern Illinois University, Carbondale.
  • Hallfreðsdóttir, S. (2011).Eco schools-are they really better?(Yayımlanmamış doktora tezi). Lund University, İsveç.Henderson, K. ve Tilbury, D. (2004). Whole-school approaches to sustainability: An international review of sustainable school programs.Australian Research Institute in Education for Sustainability (ARIES) for The Department of the Environment and Heritage, Australian Government. https://promiseofplace.org/sites/default/files/2018-06/international%20review%20of%20whole%20school%20sust.%20progs.pdfadresinden erişildi.
  • Hines, J. M., Hungerford, H. R. ve Tomera, A. N. (1987). Analysis and synthesis of research on responsible pro-environmental behavior: A meta-analysis. The Journal of Environmental Education, 18(2), 1-8.
  • Hsu, S. J. (2009). Significant life experiences affect environmental action: A confirmation study in eastern Taiwan.Environmental Education Research, 15(4), 497-517.
  • Hsu, S. J. ve Roth, R. E. (1999). Predicting Taiwanese secondary teachers' responsible environmental behavior through environmental literacy variables. The Journal of Environmental Education, 30(4), 11-18.
  • Hungerford, H. R. ve Volk, T. L. (1990). Changing learner behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21(3), 8-21.
  • Huz, Ç. ve Kalburan, N. (2017). Eko-okul olan ve olmayan anaokullarının bahçe özellikleri ile öğretmenlerin bahçe özellikleri ve kullanımına ilişkin görüşleri.İlköğretim Online,16(4), 1600-1620.
  • Hwang, Y. H., Kim, S. I. ve Jeng, J. M. (2000). Examining the causal relationships among selected antecedents of responsible environmental behavior.The Journal of Environmental Education,31(4), 19-25.
  • Kahriman,D. ve Güler-Yıldız, T. (2017). Erken çocukluk döneminde sürdürülebilir gelişim için eğitim. B. Akman, G. Uyanık Balat ve T. Güler Yıldız (Ed.),Erken çocukluk döneminde fen eğitimiiçinde (s. 247-266). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kahriman Öztürk, D., Olgan, R. ve Güler, T. (2012). Preschool children's ideas on sustainable development: How preschool children perceive three pillars of sustainability with the regard to 7R. Educational Sciences: Theory & Practice, 12(4), 2987-2995.
  • Kahriman Pamuk, D. ve Olgan, R. (2018). Teacher practices and preschool physical environment for education for sustainable development: Eco vs. ordinary preschools.Mersin University Journal of the Faculty of Education,14(2), 669-683.
  • Kopnina, H. (2012). Education for sustainable development (ESD): The turn away from ‘environment’ in environmental education?.Environmental Education Research,18(5), 699-717.
  • Korkmaz, A. ve Güler-Yıldız, T. (2017). Assessing preschools using the eco-schools program in terms of educating for sustainable development in early childhood education. European Early Childhood Education Research Journal,4, 1-17.
  • Krajhanzl, J. (2010). Environmental and proenvironmental behavior.School and Health,21(1), 251-274.
  • Krnel, D. ve Naglic, S. (2009). Environmental literacy comparison between eco-schools and ordinary schools in Slovenia.Science Education International,20,5-24.
  • Lahiri, S. (2011). Assessing the environmental attitude among pupil teachers in relation to responsible environmental behavior: A leap towards sustainable development. Journal of Social Sciences,7(1), 33-41.
  • Laroche, M., Bergeron, J. ve Barbaro-Forleo, G. (2001). Targeting consumers who are willing to pay more for environmentally friendly products. Journal of Consumer Marketing, 18, 503-520.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı.Ankara: MEB.OECD. (2005). The definition and selection of key competencies (DeSeCo). http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdfadresinden erişildi.
  • Oerke, B. ve Bogner, F. X. (2010). Gender, age and subject matter: Impact on teachers’ ecological values. Environmentalist, 30, 111-122.
  • Pajares, M. (1992). Teachers’ beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
  • Palmer, J. A. (1995). Environmental thinking in the early years: Understanding and misunderstanding of concepts related to waste management. Environmental Education Research, 1(1), 35-45.
  • Palmer, J. A. ve Suggate J. (1996). Influences and experiences affecting the proenvironmental behavior of educators. Environmental Education Research, 2(1), 109-121.
  • Palmer, M. (1998). Environmental regulation in the people's Republic of China: The face of domestic law. The China Quarterly, 156, 788-808.
  • Park, E., Kim, H. ve Yu, S. (2015). The perception and attitude of in-service teachers in early childhood education toward Education for Sustainable Development (ESD) in Korea:Early childhood pathways to sustainability.67thOMEP World Assembly and International Conferenceetkinliğinde sunulmuş bildiri,Washington DC, U.S.A.
  • Peck, R. F. ve Tucker, J. A. (1973). Research on teacher education. R. M. Travers (Ed.), Second handbook of research on teaching. Chicago: Rand McNally.
  • Pe'er, S., Goldman, D. ve Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: Attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. The Journal of Environmental Education, 39(1), 45-59.
  • Pröpsting, S., Štroffeková, E., Hollmann,H. ve Crost, H.(2010).Guideline to support for pupils’ participation in eco-schools.http://www.umwelterziehung.de/projekte/Slowakei_Projekt/LEITFADEN_TEXTVERSION_End_Engl.Neu.pdf. adresinden erişildi.
  • Rajecki, D. W. (1982). Attitudes: Themes and advances. Massachusetts: Sinauer Associates Inc.Samuelsson, I. P. (2011). Why we should begin early with ESD: The role of early childhood education.International Journal of Early Childhood,43(2), 103.
  • Scott, W. (2011). Sustainable schools and the exercising of responsible citizenship-a review essay. Environmental Education Research, 17(3), 409-423.
  • Schultz, P. (2002). Environmental attitudes and behaviors across cultures. Online Readings in Psychology and Culture, 8(1), 4.
  • Siraj-Blatchford, J. ve Pramling-Samuelsson, I. (2016). Education for sustainable development in early childhood care and education: An introduction. International Research on Education for Sustainable Development in Early Childhood, 1-15.
  • Supovitz, J. A., Mayer, D. P. ve Kahle, J. B. (2000). Promoting inquiry-based instructional practice: The longitudinal impact of professional development in the context of systemic reform.Educational Policy,14(3), 331-356.
  • Sward, L. L. (1999). Significant life experiences affecting the environmental sensitivity of El Salvadoran environmental professionals. Environmental Education Research, 5(2), 201-206.
  • Tanner, T. (1980). Significant life experiences: A new research area in environmental education. The Journal of Environmental Education, 11(4), 20-24.
  • Tanner, T. (1998). Choosing the right subjects in significant life experiences research. Environmental Education Research, 4(4), 399-417.
  • Thompson, S. C. G. ve Barton, M. A. (1994). Ecocentric and anthropocentric attitudes towards the environment.Journal of Environmental Psychology,14(2), 149-157.
  • UNESCO. (1976). Belgrade charter.Paris.
  • UNESCO. (1992). Agenda 21. “Promoting Education, Public Awareness and Training(Chapter 36).” Report of the United Nations Conference on Environment and Development.Rio de Janeiro.
  • UNESCO. (1997). Educating for a sustainable future: A trans-disciplinary vision for concerted action.http://www.unesco.org/education/tlsf/mods/theme_a/popups/mod01t05s01.html adresinden erişildi.UNESCO. (2003). Framework for a draft international implementation scheme for the united nations decade of education for sustainable development(Jan 2004 -Dec 2014).Paris.
  • UNESCO. (2005). United nations decade of education for sustainable development 2005-2014: International implementation scheme draft.http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001399/139937e.pdfadresinden erişildi.
  • UNESCO. (2007). The UN decade of education for sustainable development:The first two years.Paris: UNESCO.
  • UNESCO. (2008). The Gothenburg recommendations.http://www.desd.org/Gothenburg/Recommendations.pdfadresinden erişildi.
  • UNESCO. (2009). World conference on education for sustainable development and the bonn declaration.Paris: UNESCO.
  • UNESCO. (2011). Nationaljourneys towards education for sustainable development. Paris: UNESCO.
  • UNESCO. (2012). United nations decade of education for sustainable development:Rio+20 (2005-2014).http://www.uncsd2012.org/content/documents/492UNESCO%20Input%20to%20Rio0%20Compilation%20Document.pdfadresinden erişildi.
  • United Nations. (2014). The millennium development goals report 2014.New York: United Nations. http://www.un.org/millenniumgoals/2014%20MDG%20report/MDG%202014%20English%20web.pdfadresinden erişildi.
  • United Nations (2015). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. A/RES/70/1.
  • United Nations Conference on Environment and Development. (1992). Agenda 21: Action plan for the next century.Rio de Janerio.
  • Volk, T. L. ve Cheak, M. J. (2003). The effects on an environmental education program on students, parents and community. The Journal of Environmental Education, 34(4), 12-25.
  • World Commission on Environment and Development. (1987). Our common future.Oxford: Oxford University Press.
  • Wray-Lake, L., Flanagan, C. A. ve Osgood, D. W. (2010). Examining trends in adolescent environmental attitudes, beliefs, and behaviors across three decades.Environment and Behavior,42(1), 61-85.
  • Zimbardo, P., Ebbesen, E. ve Maslach, C. (1977). Influencing attitudes and changing behavior.Reading, MA: Addison Wesley Publishing Company.
APA PAMUK D, OLGAN R (2020). Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. , 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
Chicago PAMUK Deniz Kahriman,OLGAN Refika Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. (2020): 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
MLA PAMUK Deniz Kahriman,OLGAN Refika Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. , 2020, ss.327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
AMA PAMUK D,OLGAN R Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. . 2020; 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
Vancouver PAMUK D,OLGAN R Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. . 2020; 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
IEEE PAMUK D,OLGAN R "Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*." , ss.327 - 345, 2020. 10.15390/EB.2019.8774
ISNAD PAMUK, Deniz Kahriman - OLGAN, Refika. "Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*". (2020), 327-345. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8774
APA PAMUK D, OLGAN R (2020). Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. Eğitim ve Bilim, 45(203), 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
Chicago PAMUK Deniz Kahriman,OLGAN Refika Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. Eğitim ve Bilim 45, no.203 (2020): 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
MLA PAMUK Deniz Kahriman,OLGAN Refika Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.203, 2020, ss.327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
AMA PAMUK D,OLGAN R Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
Vancouver PAMUK D,OLGAN R Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 327 - 345. 10.15390/EB.2019.8774
IEEE PAMUK D,OLGAN R "Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*." Eğitim ve Bilim, 45, ss.327 - 345, 2020. 10.15390/EB.2019.8774
ISNAD PAMUK, Deniz Kahriman - OLGAN, Refika. "Eko ve Eko Olmayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Sürdürülebilir Gelişim için Eğitim Uygulamalarını Yordayan Değişkenlerin Karşılaştırılması*". Eğitim ve Bilim 45/203 (2020), 327-345. https://doi.org/10.15390/EB.2019.8774