Yıl: 2019 Cilt: 15 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 845 - 866 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.17860/mersinefd.528764 İndeks Tarihi: 06-11-2020

Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi

Öz:
Bu araştırma, ters-yüz sınıf uygulamasınınortaokul 6.sınıf öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerisi,etkinlik tecrübesi ve uzamsal düşünme becerisine etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanınçalışma grubu bir devlet ortaokulunun 6. sınıfında öğrenim görmekte olan 64 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırmanın nicel verileri, Etkinlik Tecrübe Ölçeği, Bilgisayarca Düşünme Becerisi Ölçeği ve UzamsalGörselleştirme Testi kullanılarak toplanırken nitel verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır.Toplanan nicel veriler betimsel analizler, bağımsız örneklem t, eşli örneklem t ve Anova analizleri kullanılarakincelenmiştir. Çalışmanın nitel boyutunda ise toplanan veriler Nvivo programı üzerinden analiz edilmiştir.Çalışmanın sonuçlarına göre, deney1 grubu (ters yüz sınıf uygulaması) için deneysel sürecin bilgisayarca düşünmebecerisi açısından istatiksel olarak anlamlı olmasa da olumlu yönde bir etkiye sahip olduğu saptanmıştır. Deney2grubunda (web 2.0 yazılımı ile materyaller) ise deneysel sürecin öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerisi veuzamsal düşünme becerisi yönünden istatiksel olarak anlamlı olmasa da olumlu yönde bir etkiye sahip olduğusaptanmıştır. Görüşmeler sonucunda ise, ders sürecinde ve konu anlatımında materyal desteği almanın öğrencilerinkonuya karşı olan ilgilerini arttırdığı, ders sürecinin daha keyifli geçmesini sağladığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of Flipped Classroom Model and Web 2.0 Softwareon Computational Thinking Skills, Activity Experience and Spatial Thinking Skills

Öz:
This research was applied to the 6th grade students of secondary school and the purpose of this study was to determine the effect of the Flipped Classroom Application on students' computational thinking skills, activity experience and spatial thinking skills. The study group consisted of 64 students studying at the 6th grade of a public school in the center of Amasya. Quantitative data of the study were collected using Activity Experience Scale, Computational Thinking Skills Scale and Spatial Visualization Test by using while Qualitative data were collected semi-structured interview form. The collected quantitative data was investigated using descriptive analysis, independent sample t-tests, paired sample t-tests and Anova analysis. In the qualitative dimension of the study, the collected data has been analyzed by Nvivo program. According to the results; for experiment 1 group (Flipped Classroom Application), it was determined that the experimental process in even if was not statistically significant in terms of Computational thinking skills had a positive effect. In the experiment 2 group (applications with web 2.0 tools), it was determined that the experimental process in even if not statistically significant on students' Computational thinking skills and spatial thinking skills had a positive effect. As a result of the interviews, it was concluded that the materials presented in the subject expression and lecture increased the students' interest in the subject and made the course process more enjoyable.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, P. (2007). What is Web2.0? Ideas, technologies and implications for education. JISC, Technology & Standards Watch.
  • Aşçı, F. H., Çağlar, E., Eklund, R. C., Altıntaş, A. ve Jackson, S. (2007). Durumluk ve Sürekli Optimal Performans Duygu Durum-2 Ölçekleri’nin uyarlama çalışması. Spor Bilimleri Dergisi- Hacettepe Journal of Sport Sciences, 18(4), 182-196.
  • Atıcı, B. ve Yıldırım, S. (2010). Web 2.0 Uygulamalarının E-Öğrenmeye Etkisi. Akademik Bilişim’10 - X̅ II. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10 - 12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Yıldız, B. ve Tüzün, H. (2011). Üç boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 41, 498-508.
  • Bishop, J. L. ve Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A Survey of the Research. 120th ASEE Annual Conference & Exposition, 1-18, Atlanta.
  • Blalock, M. G. ve Montgomery, R. D. (2005). The effect of powerpoint on student performance in principles of economics: An exploratory study. Journal for Economics Educators, 5(3), 1-7.
  • Boyraz, C. ve Serin, G. (2015). İlkokul düzeyinde oyun temelli fiziksel etkinlikler yoluyla kuvvet ve hareket kavramlarının öğretimi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 89-101.
  • Brennan, K. ve Resnick, M. (2012). Using artifact-based interviews to study the development of computational thinking in interactive media design. Paper presented at Annual American Educational Research Association Meeting, Vancouver, BC, Canada.
  • Conole, G. ve Alevizou, P. (2010). A literature review of the use of web 2.0 tools in higher education. Erişim adresi: www.heacademy.ac.uk/assets/EvidenceNet/Conole_Alevizou_2010.pdf
  • Çakır, R. ve Tan, S. S. (2017). Development of educational applications on the social network of facebook and its effects on students' academic achievement. Educational Sciences: Theory & Practice 17, 1525-1546.
  • Doğan, G. T. (2015). Sosyal medyanın öğrenme süreçlerinde kullanımı: ters-yüz edilmiş öğrenme yaklaşımına ilişkin öğrenen görüşleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(2), 24-48.
  • Frydenberg, M. (2012). Flipping Excel. 2012 Proceedings of the Information Systems Educators Conference, New Orleans Louisiana, USA.
  • Fulton, K. (2012). Upside down and inside out: flip your classroom to ımprove student learning.Learning & Leading with Technology, 39(8), 12-17.
  • Genç, Z. (2010). Web 2.0 Yeniliklerinin Eğitimde Kullanımı: Bir Facebook Eğitim Uygulama Örneği.Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, 10 - 12 Şubat 2010, Muğla Üniversitesi.
  • Gürbüz, R. (2008). Olasılık konusunun öğretiminde kullanılabilecek bilgisayar destekli bir materyal. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(15), 41-52
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Kablan, Z., Topan, B. ve Erkan, B. (2013). Sınıf içi öğretimde materyal kullanımının etkililik düzeyi: bir meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1629-1644.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R. ve Özden, M. Y.(2015).Bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri ölçeğinin (BDBD) ortaokul düzeyine uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 143-162.
  • Köklü, N. ve Büyüköztürk, Ş. ve Bökeoğlu, Ö. (2015). Sosyal bilimler için istatistik. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kurt, M. (2002). Görsel-uzaysal yeteneklerin bileşenleri. 38. Ulusal Psikiyatri Kongresi, Bildiriler Kitapçığı, içinde (ss. 120-125).
  • Maureen J. L., Gienn J. P. ve Michael T. (2000). Inverting the classroom: a gateway to creating an inclusive learning environment. Journal of Economic Education, 30-43.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fatih projesi. Erişim adresi: fatihprojesi.meb.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2009). MEB 2010-2014 Stratejik Planı. Erişim adresi: www.sp.gov.tr
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2012). Fatih Projesi Öğretmen Eğitimi Birimi. Erişim adresi: eogrenim.meb.gov.tr
  • Olkun, S. (2003). Making connections: Improving spatial abilities with engineering drawing activities. International Journal of Mathematics Teaching and Learning, 3(1), 1-10.
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 86-91.
  • Sarıtepeci, M. (2017). Ortaöğretim düzeyinde bilgi-işlemsel düşünme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İzmir: ITTES.
  • Seels, B. B. ve Richey, R. C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Washington, DC: Association for EducationalCommunications and Technology.
  • Susan, A. J ve Robert, C. E. (2002). Assessing flow in physical activity: the flow state scale-2 and dispositional flow scale-2. Journal of Sport & Exercise Psychology, 24, 133-150.
  • Susan A. J. ve Herbert W. M. (1996). Development and validation of a scale to measure optimal experience: the flow state scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 17-35.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19,439-458.
  • Thomas,J., Odemwingie, O. C., Saunders, Q. ve Watlerd, M. (2015). Understanding the difficulties african-american middle school girls face while enacting computational algorithmic thinking in the context of game design. Journal of Computer Science and Information Technology, 3(1), 15-33.
  • Turgut, M. (2007). İlköğretim II. kademede öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Turgut, M., Yenilmez, K. ve Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının mantıksal ve uzamsal düşünme becerileri: Bölüm, cinsiyet ve akademik performansın etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 265-283.
  • TÜİK (2018). Hanehalkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. Erişim adresi: www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=27819
  • Wing, J. M. (2006). Computational thinking and thinking about computing. Communications of The Acm, 49(3), 33-35.
  • Winter, J. W., Lappan, G., Fitzgerald, W. ve Shroyer, J. (1989). Middle grades mathematics project: Spatial visualization. New York, NY: Addison-Wesley.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • Yolcu, B. ve Kurtuluş, A. (2010). 6. Sınıföğrencilerinin uzamsal görselleştirme yeteneklerini geliştirme üzerine bir çalışma. İlköğretim Online, 9(1), 256-274.
  • Yurt, E. (2011). Sanal Ortam ve somut nesneler kullanılarak gerçekleştirilen modellemeye dayalı etkinliklerin uzamsal düşünme ve zihinsel çevirme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Yünkül, E., Durak, G., Çankaya, S. ve Mısırlı, Z. A. (2017). Scratch yazılımının öğrencilerin bilgisayarca düşünme becerilerine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(2), 502-517.
  • Zownorega, J. S. (2013). Effectiveness of flipping the classroom in a honors level, mechanics-based physics class (Master’s Thesis). Eastern Illinois University.
APA Çakır R, Arıkaya C, Akgül Uğur Ö (2019). Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. , 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
Chicago Çakır Recep,Arıkaya Cemre,Akgül Uğur Özge Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. (2019): 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
MLA Çakır Recep,Arıkaya Cemre,Akgül Uğur Özge Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. , 2019, ss.845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
AMA Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. . 2019; 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
Vancouver Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. . 2019; 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
IEEE Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö "Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi." , ss.845 - 866, 2019. 10.17860/mersinefd.528764
ISNAD Çakır, Recep vd. "Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi". (2019), 845-866. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528764
APA Çakır R, Arıkaya C, Akgül Uğur Ö (2019). Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(3), 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
Chicago Çakır Recep,Arıkaya Cemre,Akgül Uğur Özge Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.3 (2019): 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
MLA Çakır Recep,Arıkaya Cemre,Akgül Uğur Özge Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.3, 2019, ss.845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
AMA Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 15(3): 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
Vancouver Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 15(3): 845 - 866. 10.17860/mersinefd.528764
IEEE Çakır R,Arıkaya C,Akgül Uğur Ö "Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.845 - 866, 2019. 10.17860/mersinefd.528764
ISNAD Çakır, Recep vd. "Ters-Yüz Sınıf Modelinin ve Web 2.0 Yazılımlarının Bilgisayarca Düşünme Becerisi, Etkinlik Tecrübesi ve Uzamsal Düşünme Becerisine Etkisi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 15/3 (2019), 845-866. https://doi.org/10.17860/mersinefd.528764