Yıl: 2020 Cilt: 45 Sayı: 203 Sayfa Aralığı: 91 - 121 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.15390/EB.2020.8559 İndeks Tarihi: 06-11-2020

Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi

Öz:
Vatandaş olma ile ilgili kavramsal anlayış, bireylerin okulda doğrudan öğretim ve ders kitapları aracılığıyla edindiği açık bilgiler kadar, sosyo-kültürel ve siyasal ortamlarda edindiği örtük deneyimsel bilgiyi de içermektedir. Vatandaş olma ile ilgili edindiğimiz açık ve örtük kavramsal bilgi, vatandaş olarak sahip olduğumuz değerlerimizi, tutumlarımızı ve ortaya koyduğumuz davranışlarımızı da etkiler. Bu araştırmanın amacı, ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin vatandaş kavramına ilişkin örtük ve açık bilgilerini belirlemektir. Araştırma yakınsayan paralel karma yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Vatandaş kavramı ile ilgili örtük bilgiyi belirlemek için seçilen 27 öğrenci, tipikdurum örneklemesi ile açık bilgiyi belirlemek amacıyla seçilen 124 öğrenci ise basit seçkisiz örnekleme ile belirlenmiştir. Veriler, üç devlet okulunda öğrenim gören yedinci sınıf öğrencileri arasından gönüllü ve veli izni olan öğrencilerden toplanmıştır. Çalışmada örtük bilgi, repertuar ağı tekniği (RGT) ile elde edilmiştir. Açık bilgi, yedi açık uçlu sorudan oluşan bir test kullanılarak toplanmıştır. Örtük bilgi için elde edilen nitel veriler, içerik analizi ve İdiogrid 2.4 programı ile çözümlenmiştir. Öğrencilerin açık bilgi için testte verdikleri yanıtlar bütüncül rubrik ile puanlanmıştır. Verilerin analizinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t–testi ve tek yönlü ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin vatandaş kavramıyla ilgili örtük bilgilerine bakıldığında vatandaşı en fazla “İyi insan”olarak anlamlandırdıkları, buna karşılık en az “Hakları olan birey”olarak anlamlandırdıkları belirlenmiştir. "Bir vatandaş olarak ben" merkezi elementi ile "Nasıl bir vatandaş olmayı arzuluyorum?, “Çevremdeki diğer insanlara göre bir vatandaş olarak ben" ve "Nasıl bir vatandaş olmak zorundayım?" merkezi elementleri arasındaki farkı yansıtan öz değerlerine (Öklid katsayısı) göre öğrencilerin büyük çoğunluğunun vatandaş olma ile ilgili kendilerine ait öz değerlerinin yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmada öğrencilerin çoğunluğunun vatandaş kavramına ilişkin açık bilgilerinin "birinci düzeyde-yetersiz"olduğu, az sayıda öğrencinin "ikinci düzeyde-kısmen yeterli"olduğu; “üçüncü düzeyde-çoğunlukla yeterli”ve “dördüncü düzeyde-yeterli”puanalan öğrencinin olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin açık bilgi testinden elde ettikleri puanların ortalamaları arasında anne eğitim düzeyine, farklı kültürel özelliklere sahip arkadaşları olmasına ve evde konuşulan dillere göre anlamlı farklılık saptanırken, okulun bulunduğu yere, cinsiyete, baba eğitim düzeyine ve ana diline göre anlamlı farklılık tespit edilememiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, H. ve Keser Aschenberger, F. (2016). Özel bir okuldaki öğrencilerin vatandaşlık bilgileri ve vatandaşlık kavramlarına ait algıları: Karşılaştırmalı uluslararası bir bakış.International Journal of Curriculum and Instructional Studies(IJOCIS), 6(12), 115-132.
  • Akbulut Taş, M. (2010). Kavram ve genelleme yapısının doğrudan öğretiminin ve örtük olarak öğrenilmesinin sınıflama ve açıklama davranışına, sınıflama ve açıklama davranışının kalıcılığına ve transfere etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Akbulut Taş, M. (2016). The place of implicit knowledge and implicit learning in construction of expertise in pre-service teacher education. Ö. Demirel ve A. Doğanay (Ed.), Proceedings ofthe Third International Congress on Curriculum and Instruction: Curriculum Studies in Higher Educationiçinde (s. 240-256), Ankara.
  • Alabaş, R. (2010). Primary school students' conceptions of citizenship. Procedia Social and Behavioral Sciences,2,2528-2532.
  • Arslan, S. (2014). Çokkültürlü toplumlarda vatandaşlık eğitimine yönelik öğretmen ve öğrenci düşüncelerinin incelenmesi(Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Avrupa Konseyi. (2010). Charter on education for democratic citizenship and human rights education recommendation cm/rec(2010)7 and explanatory memorandum. Strasbourg: Council of Europe Publishing. https://www.coe.int/en/web/edc/charter-on-education-for-democratic-citizenship-and-human-rights-education adresinden erişildi.
  • Aybay, R. ve Özbek, N. (2015). Vatandaşlık hukuku(4. bs.). İstanbul: İstanbulBilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Aztekin, S. (2012). Determining the understandings about the limit subject in mathematics by using repertory grid technique. International Online Journal of Educational Sciences, 4(3), 659-671.
  • Bal, M. S. ve Akış, A. (2010). Sosyal bilgiler dersi "insanlar ve yönetim" ünitesinde karşılaşılan kavram yanılgıları. E-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 5(4), 2061-2070.
  • Balcı, A. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma(8. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Barba, R. H. (1995). Children's tacit and explicit understandings of dinosaurs.ERIC veritabanından erişildi (ED388510).
  • Baştürk, N. (2011). İlköğretim 8. sınıf vatandaşlık ve demokrasi eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının öğrenci görüşlerine göredeğerlendirilmesi (Konya ili örneği)(Yayımlanmamışyüksek lisans tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Berzonsky, M. D. (2004). Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: A social-cognitive perspective. European Journal of Developmental Psychology,1(4), 303-315. doi:10.1080/17405620444000120
  • Biesta, G. ve Lawy, R. (2006). From teaching citizenship to learning democracy: Overcoming individualism in research, policy and practice. Cambridge Journal of Education, 36(1),63-79.
  • Björklund, L. (2008). The repertory grid technique: making tacit knowledge explicit: Assessing creative work and problem solving skills. H. Middleton(Ed.),Researching technology education: Methods and techniques içinde (s. 46-69). Rotterdam:Sense Publishers. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-69231 adresinden erişildi.
  • Brown, J. S., Collins, A. ve Duguid, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18(1), 32-42.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı(8. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Campbell, G. ve Chin, S. (2006). The fit of the implicit cognition paradigm to science education research: An exploratory analysis. http://csjarchive.cogsci.rpi.edu/proceedings/2006/docs/p136.pdf adresinden erişildi.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi(1. bs). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caymaz, B. (2007). Türkiye’de vatandaşlık resmi ideoloji ve yansımaları. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, No:156.
  • Chareka, O. ve Sears, A.(2006). Civic duty: Young people’s conceptions of voting as a means of political participation. Canadian Journal of Education, 29(2), 521‐540.
  • Coşkun, M. (2011). Kavram öğretimi.Adana: KarahanKitabevi.Creswell, J. W. (2016). Araştırma yaklaşımının seçimi. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.), Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları içinde (4. bs., s. 3-23). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Çağlayan, E. (2015). Ergenlerin öz kimlik grafiklerinin aile işlevselliği açısından değerlendirilmesi: Bir idiyografik çalışma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Davies, I., Gorard, S. ve McGuinn, N. (2005). Citizenship education and character education: Similarities and contrasts. British Journal of Educational Studies, 53(3), 341-358.
  • De Jong, T. ve Ferguson Hessler, M. G. M. (1996). Types and qualities of knowledge. Educational Psychologist, 3(12), 105-113.
  • Doğan, O. (2007). İlköğretim 5.sınıf sosyal bilgiler dersi "bir ülke bir bayrak" ünitesindeki kavramların öğrenilmesinin bazı değişkenler açısından incelenmesi(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2009). Lise öğrencilerinin vatandaşlık algılarına etki eden faktörlerin analizi. A. Şişman, İ. Acun, C. Balkır, C. Yücel, H. Busher, T. Lawson, C. Wilkins, ..., H. Ermiş (Ed.), I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumuiçinde (s. 36-51). Uşak Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi, Uşak.
  • Easterby Smith, M. (1980). The design analysis and interpretation of repertory grids. International Journal of Man-Machine Studies, 13,3-24.
  • Ellis, R. (2005). Measuring implicit and explicit knowledge of a second language: A psychometric study. Studies in Second Language Acquisition, 27,141-172.
  • European Commission/EACEA/Eurydice. (2017). Citizenship education at school in Europe-2017. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.http://ec.europa.eu/eurydice adresinden erişildi.
  • Faiz, M. ve Ergin, E. (2014). 8th grade students’ understanding level and misconceptions about key concepts of citizenship (Sample of Kastamonu). Procedia Social and Behavioral Sciences, 143, 669-673.
  • Fischman, G. E. ve Haas, E. (2012). Beyond idealized citizenship education: Embodied cognition, metaphors, and democracy. Review of Research in Education, 36,169-196.
  • Fransella, F., Bell, R. ve Bannister, D. (2004). A manual for repertory grid technique (2. bs.).Chichester, UK: John Wiley & Sons.
  • Grice, J. W. (2002). Idiogrid: Software of the management and analysis of repertory grids. Behavior Research Methods Instruments & Computers, 34(3), 338-341.
  • Grice, J. W. (2008). Idiogrid software: Idiographic analysis with repertory grids.http://www.idiogrid.com adresinden erişildi.
  • Güven, S. (2010). İlköğretim birinci kademede vatandaşlık eğitimi üzerine bir durum çalışması(Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Hampton, J. A. (1999). Implicit and explicit knowledge: One representational medium or many?Behavioral and Brain Sciences, 22(5).
  • Heater, D. (2007). Yurttaşlığın kısa tarihi (1. bs.). (M. Delikara Üst, Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Hemmecke, J. ve Stary, C. (2004). A framework for the externalization of tacit knowledge embedding repertory grids.http://www.bibsonomy.org/bibtex/.../jeahex adresinden erişildi.
  • Herbig, B. ve Büssing, B. (2004). The role of explicit and implicit knowledge in work performance. Psychology Science, 46(4), 408-432.
  • Hogan, T.veHornecker, E. (2013). Blending the repertory grid technique with focus groups to reveal rich design relevant insight. Proceedings of the 6th International Conference on Designing Pleasurable Products and Interfacesiçinde (s. 116-125).
  • Hoge, J. D. (2002). Character education, citizenship education, and the social studies. The Social Studies, 93(3), 103-108. doi:10.1080/00377990209599891
  • Jankowicz, D. (2004). The easy guide to repertory grids.Chichester, UK: John & Wiley Inc.
  • Jonassen, D. H. (2006). On the role of conceptsin learningand instructional design. Educational Technology Research and Development, 54(2), 177-196.
  • Kadıoğlu, A. (2012). Vatandaşlığın dönüşümü: Üyelikten haklara (2. bs.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kartal, A. ve Turan, İ. (2015). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin zihin haritalarında vatandaşlık bilgileri ile ilgili kavram yanılgıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 34, 373-383.
  • Kaya, M. (2006). 8. sınıf öğrencilerinin vatandaşlık bilinci düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs (2. bs.). New York: Norton. (Tıpkı basım 1991, London: Routledge).
  • Kelly, G. A. (2017) A brief introduction to personal construct theory. Costruttivismi, 4, 3-25. doi:10.23826/2017.01.003.025
  • Keser, F., Akar, H. ve Yıldırım, A. (2011). The role of extracurricular activities in active citizenship education. J. Curriculum Studies, 43(6), 809-837.doi:10.1080/00220272.2011.591433
  • Kılınç, E. ve Dere, İ. (2013). Lise öğrencilerinin "iyi vatandaş" kavramı hakkındaki görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(2), 103-124.
  • Lawy, R. ve Biesta, G. (2006) Citizenship-as-practice: The educational implications of an inclusive and relational understanding of citizenship. British Journal of Educational Studies, 54(1), 34-50.
  • Martin, L. A. ve Chiodo, J. J. (2007). Good citizenship: What students in rural schools have to say about it. Theory and Research in Social Education, 35(1), 112-134.
  • Martorella, P. H. (1986). Teaching concepts. J. M. Cooper (Ed.), Classroom teaching skills (3. bs., s. 182-223).
  • Lexington, Mass: D.C. Health & Co.McCloughlin, T. J. J. ve Matthews, P. S. C. (2017). Personal constructions of biological concepts-the repertory grid approach. Center for Educational Policy StudiesJournal, 7(1), 93-110.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber(3. bs.). (S. Turan, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Merrifield, J. (2001). Learning citizenship: Learning from experience trust.http://www.participatorymethods.org/sites/participatorymethods.org/files/learning%20citizenship_merrifield.pdfadresinden erişildi.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2. bs.). Thousand Oaks,CA: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2015). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. sınıflar öğretim programı. Ankara: MEB Devlet Kitapları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 4, 5, 6 ve 7. sınıflar). Ankara: MEB Devlet Kitapları. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişildi.
  • Murphy, G. L. ve Medin, D. L. (1985). The role of theories in conceptual coherence. Psychological Review, 92(3).
  • Nonaka, I. (1994). A dynamic theory of organizational knowledge creation. Organization Science,5(1), 14-37.
  • Nonaka, I. ve Toyama, R. (2003). The knowledge-creating theory revisited: Knowledge creation as a synthesizing process. Knowledge Management Research & Practice, 1, 2-10. doi:10.1057/palgrave.kmrp.8500001
  • O'Brien, J. L. ve Smith, J. M. (2011). Elementary education students’ perceptions of “good” citizenship. Journal of Social Studies Education Research, 2(1), 21-36.
  • Oldfield, A. (2012). Vatandaşlık: Doğal olmayan bir pratik mi? (C. Cemgil, Çev.). A. Kadıoğlu (Ed.), Vatandaşlığın dönüşümü: Üyelikten haklaraiçinde (s. 93-106). İstanbul: Metis Yayınları.
  • O’Mahony, C. (2009). Understanding core democratic values and citizenship in the fifth grade. Social Science Research and Practice, 4(3), 1-16.
  • Oruç, Ş. (2016). Türkçede ana dil ve ana dili. Journal of Turkish Language and Literature, 2(1), 311-322. doi:10.20322/lt.15463
  • Osborne, K. (2004). Political and citizenship education: Teaching for civic engagement. Education Canada, 45(1), 13-16.
  • Öcal, A. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin vatandaşlık hakları konusundaki görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 10(35), 134-149.
  • Önal,G., Öztürk, C. ve Kenan, S. (2018). Öğretmenlerin gözüyle İngiltere’de vatandaşlık eğitimi. Eğitim ve Bilim, 43(196), 243-256.doi:10.15390/EB.2018.7060
  • Özbek, R. (2004). Vatandaşlık ve insan hakları eğitimi ders amaçlarının gerçekleşme düzeyi(Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Özden, D. (2011). İlköğretim okullarında çevresel vatandaşlık eğitimi(Yayımlanmamış doktora tezi).Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Parsons, J. M., Graham, N. ve Honess, T. (1983). A teacher's implicit model of how children learn. British Educational Research Journal, 9(1), 91-101.
  • Polat Güzel, E. (2010). Anayasal vatandaşlık (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Polat Güzel, E. (2011). Osmanlıdan günümüze vatandaşlık anlayışı.Ankara Barosu Dergisi,3, 128-157.
  • Reber, A. S. (1993). Implicit learning and tacit knowledge:An essay on the cognitive unconscious. Oxford: Oxford University Press.
  • Rozenszajn, R. ve Yarden, A. (2014). Mathematics and biology teachers’ tacit views of the knowledge required for teaching: Varying relationships between CK and PK. International Journal of STEM Education,1(11).
  • Rozenszajn, R. ve Yarden, A. (2015). Exposing biology teachers’ tacit views about the knowledge that is required for teaching using the repertory grid technique. Studies in Educational Evaluation,47,19-27.
  • Sabancı, O. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde yer alan vatandaşlık konularıyla ilgili kavramsal anlamaları (Yayımlanmamışyüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Schoeneich, F. ve Klapp, B. F. (1998). Standardization of interelement distances in repertory grid technique and its consequences for psychological interpretation of self-identity plots: An empirical study. Journal of Constructivist Psychology,11(1), 49-58. doi:10.1080/10720539808404638
  • Schulz, W. ve Sibberns, H. (Ed.). (2004). IEA civic education study technical report. Amsterdam, Netherlands: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Schulz, W., Ainley, J., Fraillon, J., Kerr, D. ve Losito, B. (2010). Initial findings from the IEA international civic and citizenship education study. Amsterdam, Netherlands: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Schulz, W., Fraillon, J., Ainley, J., Losito, B. ve Kerr, D. (2008). International civic and citizenship education study:Assessment framework. Amsterdam, Netherlands: International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
  • Sears, A. ve Hughes, A. (2006).Citizenship: Education or indoctrination? Citizenship and Teacher Education, 2(1), 3-17.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Sılay, N. (2014). Another type of character education: Citizenship education. International Journal of Education, 6(2).
  • Silby, A. ve Watts, M. (2015). Making the tacit explicit: Children’s strategies for classroom writing. BritishEducational Research Journal,41(5), 801-819. doi:10.1002/berj.3176
  • Sun, R. (2001). Duality of mind: A bottom-up approach toward cognition. Mahwah, NJ: Lawrance Erlbaum.
  • Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.7c1s.1m
  • Taber, K. S. (2013). Modelling learners and learning in science education: Developing representations of concepts, conceptual structure and conceptual change to inform teaching and research. Dordrecht: Springer.doi:10.1007/978-94-007-7648-7
  • Taber, K. S. (2014). The significance of implicit knowledge for learning and teaching chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 15,447-461.
  • Tan, F. B. ve Hunter, M. G. (2002). The repertory grid technique: A method for the study of cognition in information systems. Management Information Systems Quarterly, 26(1), 39-57.
  • Taylor, H. (2007). Tacit knowledge: Conceptualizations and operationalizations. International Journal of Knowledge Management,3(3), 60-73.
  • Tofan, D., Galster, M. ve Avgeriou, P. (2011). Capturing tacit architectural knowledge using the repertory grid technique (NIER track): (Nier track). Proceeding of the 33rd International Conference on Software Engineering -ICSE ’11içinde (s. 916-919). doi:10.1145/1985793.1985944
  • Tonga, D. (2013). 8. sınıf öğrencilerinin vatandaşlık bilinci düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi(Yayımlanmamışdoktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Topuzkanamış, Ş. E. (2013). Türk hukukunda anayasal gelişmeler ışığında vatandaşlık(Yayımlanmamışdoktora tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Touraine, A. (2002). Demokrasi nedir?(O. Kunal, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Ugazio, V. ve Castiglioni, M. (1998). Socialization models and the construction of self. Journal of Constructivist Psychology, 11(1), 3-29.doi:10.1080/10720539808404636
  • Utku, M. (2015). Üniversite öğrencilerinin vatandaşlık ve sosyal medya (sosyal ağ) vatandaşlık algısının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamışyüksek lisans tezi). Erzincan Üniversitesi, Erzincan.
  • Üstel, F. (2016). Makbul vatandaşın peşinde II. Meşrutiyet'ten bugüne vatandaşlık eğitimi(7. bs.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Westheimer, J. ve Kahne, J. (2009). What kind of citizen? The politics of educating for democracy. American Educational Research Journal, 41(2), 237-269.
  • Wood, D. (2003). Çocuklarda düşünme ve öğrenme(M. Özünlü, Çev.). İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Yılmaz, K. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin temel vatandaşlık kavramlarına ilişkin algıları. A.Şişman, İ. Acun, C. Balkır, C. Yücel, H. Busher, T. Lawson, C. Wilkins, ..., H. Ermiş (Ed.), I. Uluslararası Avrupa Birliği, Demokrasi, Vatandaşlık ve Vatandaşlık Eğitimi Sempozyumuiçinde (s. 291-297). Uşak Üniversitesi Avrupa Birliği Eğitim, Araştırma ve Uygulama Merkezi, Uşak.
  • Yılmaz, K. (2013). İlköğretim öğrencilerinin vatandaşlık eğitimi ile ilgili temel kavramlara ilişkin algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 453-463.
  • Zhang, T., Torney Purta, J. ve Barber, C. (2012). Students’ conceptual knowledge and process skills in civic education: Identifying cognitive profiles and classroom correlates. Theory & Research in Social Education, 40, 1-34. doi:10.1080/00933104.2012.649467
  • Ziori, E. ve Dienes, Z. (2008). How does prior knowledge affect implicit and explicit concept learning? The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 61(4), 601-624.
APA KESİK S, AKBULUT TAŞ M (2020). Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. , 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
Chicago KESİK Sultan,AKBULUT TAŞ Mükerrem Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. (2020): 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
MLA KESİK Sultan,AKBULUT TAŞ Mükerrem Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. , 2020, ss.91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
AMA KESİK S,AKBULUT TAŞ M Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. . 2020; 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
Vancouver KESİK S,AKBULUT TAŞ M Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. . 2020; 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
IEEE KESİK S,AKBULUT TAŞ M "Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi." , ss.91 - 121, 2020. 10.15390/EB.2020.8559
ISNAD KESİK, Sultan - AKBULUT TAŞ, Mükerrem. "Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi". (2020), 91-121. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8559
APA KESİK S, AKBULUT TAŞ M (2020). Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 45(203), 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
Chicago KESİK Sultan,AKBULUT TAŞ Mükerrem Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim 45, no.203 (2020): 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
MLA KESİK Sultan,AKBULUT TAŞ Mükerrem Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.45, no.203, 2020, ss.91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
AMA KESİK S,AKBULUT TAŞ M Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
Vancouver KESİK S,AKBULUT TAŞ M Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2020; 45(203): 91 - 121. 10.15390/EB.2020.8559
IEEE KESİK S,AKBULUT TAŞ M "Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi." Eğitim ve Bilim, 45, ss.91 - 121, 2020. 10.15390/EB.2020.8559
ISNAD KESİK, Sultan - AKBULUT TAŞ, Mükerrem. "Ortaokul Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Vatandaş Kavramına İlişkin Örtük ve Açık Bilgilerinin İncelenmesi". Eğitim ve Bilim 45/203 (2020), 91-121. https://doi.org/10.15390/EB.2020.8559