Yıl: 2020 Cilt: 49 Sayı: 225 Sayfa Aralığı: 23 - 54 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 06-11-2020

OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ

Öz:
Bu araştırmada; ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre, öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranışlarını ve okulda bilgi yönetiminin gerçekleşme düzeylerini; teknolojik liderlik davranışları ve bilgi yönetiminin gerçekleşme düzeyleri arasındaki ilişki vedüzeyi; teknolojik liderlik davranışlarının bilgi yönetimi gerçekleşme düzeyiniyordamasını tespit etmek amaçlanmıştır. Bu araştırmada, nicel yöntem betimselilişkisel tarama modeline uygun nicel veri toplama ve analizi süreçleri uygulanmıştır. 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Ankara Mamak ilçesindeki ortaokullarda görevli 442 öğretmen araştırma grubunu oluşturmuştur.Durnalı (2018) tarafınca geliştirilen “Okul Müdürü Teknolojik Liderlik DavranışÖlçeği (OMTLD-Ö)” ve Özgözgü (2015) tarafından geliştirilen “Bilgi YönetimiÖlçeği (BY-Ö)” aracılığıyla öğretmen görüşleri verilere dönüştürülmüştür. Verilerin analizinde; aritmetik ortalama gibi betimsel ve t-testi gibi sonuç, anlam veçıkarım sağlayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Temel sonuçlara göre; öğretmenler, öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranışları toplamı ve boyutlarında “katılıyorum” düzeyindegörüşe sahiptirler. Öğretmenler, ortaokullarda bilgi yönetiminin gerçekleşmesidüzeyleri toplamı ve boyutlarında “katılıyorum” düzeyinde görüşe sahiptirler.Öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojikliderlik davranışları toplamı ve bazı boyutları ile ortaokullarda bilgi yönetiminingerçekleşme düzeyleri toplamı ve bazı boyutları arasında istatistiki açıdan anlamlı, pozitif yönlü ve ‘çok zayıf’ bir ilişki ve bu ilişkilerin bazılarında yordanmatespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

THE IMPACT OF TECHNOLOGICAL LEADERSHIP BEHAVIORS OF SCHOOL PRINCIPAL ON SCHOOL KNOWLEDGE MANAGEMENT

Öz:
This research aims to examine the level of technological leadership behaviors exhibited by in teachers’ use of technology and school’s knowledge management according to secondary school teachers’ views. It also aims to find out the existence and level of relationship between technological leadership and knowledge management and to determine whether these behaviors predict the knowledge management. The correlational survey model has been used. The study group consisted of teachers from secondary schools in Mamak district of Ankara in the 2017-2018 academic year. The data was collected through “School Principal Technological Leadership Behavior Scale (SPTLB-S)” developed by Durnalı (2018) and “Knowledge Management Scale (KM-S)” developed by Özgözgü (2015). According to the main result; both teachers’ views on principal’s technological leadership behaviors and school’s knowledge management is at a “high (4/5)” level for the overall and all sub-dimensions of both scales. There is a statistically significant, positive and ‘very weak’ correlation/relationship between the overall of technological leadership behaviors, and some dimensions of it and school’s knowledge management overall, and some dimensions of it in terms of one-to-one comparisons. When the level of the technological leadership behaviors increases, school’s knowledge management increases too. The predictive fact was found to be significant in the sixteen of twenty-six correlation cases
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA DURNALI M, Akbaşlı S (2020). OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. , 23 - 54.
Chicago DURNALI MEHMET,Akbaşlı Sait OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. (2020): 23 - 54.
MLA DURNALI MEHMET,Akbaşlı Sait OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. , 2020, ss.23 - 54.
AMA DURNALI M,Akbaşlı S OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. . 2020; 23 - 54.
Vancouver DURNALI M,Akbaşlı S OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. . 2020; 23 - 54.
IEEE DURNALI M,Akbaşlı S "OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ." , ss.23 - 54, 2020.
ISNAD DURNALI, MEHMET - Akbaşlı, Sait. "OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ". (2020), 23-54.
APA DURNALI M, Akbaşlı S (2020). OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. Milli Eğitim, 49(225), 23 - 54.
Chicago DURNALI MEHMET,Akbaşlı Sait OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. Milli Eğitim 49, no.225 (2020): 23 - 54.
MLA DURNALI MEHMET,Akbaşlı Sait OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. Milli Eğitim, vol.49, no.225, 2020, ss.23 - 54.
AMA DURNALI M,Akbaşlı S OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. Milli Eğitim. 2020; 49(225): 23 - 54.
Vancouver DURNALI M,Akbaşlı S OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ. Milli Eğitim. 2020; 49(225): 23 - 54.
IEEE DURNALI M,Akbaşlı S "OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ." Milli Eğitim, 49, ss.23 - 54, 2020.
ISNAD DURNALI, MEHMET - Akbaşlı, Sait. "OKUL MÜDÜRLERİ TEKNOLOJİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ OKULDA BİLGİ YÖNETİMİNİN GERÇEKLEŞME DÜZEYİNE ETKİSİ". Milli Eğitim 49/225 (2020), 23-54.