A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç

Yıl: 2020 Cilt: 12 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1703 - 1731 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.9737/hist.2020.896 İndeks Tarihi: 22-12-2020

A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç

Öz:
The purpose of this article was to make a historical-biographical analysis ofİsmail Hakkı Tonguç, who was the General Director of Elementary and Early ChildhoodEducation (İlk Tedrisat Umum Müdürü) in the Ministry of Education (Maarif Vekilliği) inTurkey between 1935-1946. Being a qualitative one, this research was designed as adocument analysis research, which draws data on the archieve content memories, books,and current literature. İsmail Hakkı Tonguç was a historical successful educational leaderwho focused his efforts on providing equal educational opportunities and contributing themodernization process of Republic of Turkey. The basic premise of this research was toaddress the successful educational leadership of him from a historical perspective ratherthan centering him at the center of the debates on the Village Institutes. Following thecontent analysis, it was concluded that İsmail Hakkı Tonguç can be considered as both anintellectual educational leader of his age, and a man of the public who cared about hisnation’s children. Through his educational leadership philosopy, İsmail Hakkı Tonguçadded much to Turkish Education System through collaboration of other important figures,such as Hasan Ali Yücel. İsmail Hakkı Tonguç can be considered as paternalist, socialjustice, transformative, instructional, charismatic, visionary, moral/ethical, democratic,transactional and servant leader.
Anahtar Kelime:

İsmail Hakkı Tonguç: Başarılı Bir Eğitim Liderinin Tarihsel-Biyografi Analizi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 1935-1946 yılları arasında Maarif Vekilliği İlk Tedrisat Umum Müdürü olan İsmail Hakkı Tonguç’un tarihsel biyografi analizini yaparak, başarılı bir eğitim liderinin tutum ve davranışlarına yönelik tarihsel çerçeveden günümüz ve gelecek için bazı çıkarımlar elde etmektir. Nitel araştırma modellerinden döküman analiz yöntemi ile desenlenen bu araştırmanın verileri Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri Başkanlığı Cumhuriyet Arşivi, Tonguç’un kendi kitapları, literatürdeki araştırma ve hakkında yazılan diğer kitaplara dayalıdır. İsmail Hakkı Tonguç Türkiye Cumhuriyeti’nin mdoernleşme sürecine ve özellikle köylerdeki öğrencilerin eşit eğitim fırsatlarına erişebilmesi için çaba harcamış tarihi başarılı bir eğitim lideridir. Bu araştırmada İsmail Hakkı Tonguç Köy Enstitüleri bağlamında incelenmekten ziyade, yakın tarihimizde yer almış başarılı bir eğitim lideri yönü ile değerlendirilmiştir. İçerik analizi sonucu elde edilen bulgularda, Tonguç’un kendi döneminde başarılı bir entelektüel olduğu ve vatan evlatları için paternalist, dönüşümcü, sosyal adalet, karizmatik başta olmak üzere pek çok liderlik davranışı sergilediği sonucu elde edilmiştir. Tonguç, Hasan Âli Yücel başta olmak üzere birçok önemli meslektaşı ile birlikte Türk Eğitim Sistemi’ne katkı yapmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, İsmail Hakkı Tonguç, paternalist, sosyal adalet, dönüşümcü, öğretimsel, karizmatik, vizyoner, ahlaki/etik, demokratik, işlemci ve hizmetkâr lider olarak değerlendirilebilir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALTIN, Fevzi Özgür. Köy Enstitülerinin Kapatılmasında Yazılı Basının Rolü: Gündem Berlileme Kuramı Kapsamında Ulus ve Vatan Gazetelerinin İncelenmesi. Master's thesis, Atılım Üniversitesi, 2020. Yöktez (616420).
  • BALKIR, Süleyman Edip. Eğitimimizde ve Köycülüğümüzde İki Anıt Hasan Ali Yücel [ve] Hakkı Tonguç. İstanbul: Arı, 1969.
  • BCA:The decree of the selecting Tonguç for the 7th celebration of the Napoli University, Directorate General of State Archives (236/594/10), Ankara, Turkey.
  • BCA:The official appointment of Tonguç as the Director of School Museum, Directorate General of State Archives (22/10/6), Ankara, Turkey.
  • BCA:The official appointment of Tonguç to the Board of Education, Directorate General of State Archives (186/35/2), Ankara, Turkey.
  • BCA:The official appointment of Tonguç, Directorate General of State Archives (136/3/20), Ankara, Turkey.
  • BCA:The official decree of his family’s migration through Romania and settling in Eskişehir, Directorate General of State Archives (51/113/14), Ankara, Turkey.
  • BCA:The official document on Tonguç’s visit to Russia, Germany and Bulgaria for several observations, Directorate General of State Archives (84/70/9), Ankara, Turkey.
  • BILL, Arthur. "The Pestalozzi Children's Village in Trogen, Switzerland." Psychiatric Services 25, no. 9 (1974), pp.599-601. doi:10.1176/ps.25.9.599.
  • BOWEN, Glenn A. "Document Analysis as a Qualitative Research Method." Qualitative Research Journal 9, no. 2 (2009), pp.27-40. doi:10.3316/qrj0902027.
  • BUSH, Tony, and Derek Glover. "School leadership models: what do we know?" School Leadership & Management 34, no. 5 (2014), pp. 553-571. doi: 10.1080/13632434.2014.928680.
  • BÜYÜKDÜVENCİ, Sabri. The New Scholarship on Dewey. Edited by James W. Garrison. Berlin: Springer Science & Business Media, 1995.
  • CEYLAN, Bahadırhan. “Köy Enstitülerinde Uygulanan Eğitim Programlarının Çoklu Zekâ Kuramı Açısından İncelenmesi”. Master's thesis, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, 2020. Yöktez (617223).
  • CİMİ, Mehmet. Tonguç Baba: Ülkeyi Kucaklayan Adam. İstanbul: Kanes Yayınları, 2015.
  • CRESWELL, John W. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. Thousand Oaks: SAGE, 2013.
  • ÇELİK, Hacer. “Cumhuriyet Dönemi Sosyo-Kültürel Değişim Üzerinde Türk Aydınının Etkisi (İsmail Hakkı Tonguç Örneği).” U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, no.18 (2010), pp.111-124.
  • DENZİN, Norman K., and Yvonna S. Lincoln. The SAGE Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: SAGE, 2017.
  • DUIGNAN, Patrick. Educational Leadership: Together Creating Ethical Learning Environments. Cambridge: Cambridge University Press, 2012.
  • GREENFIELD, William D. "Toward a Theory of School Administration: The Centrality of Leadership." Educational Administration Quarterly 31, no. 1 (1995), pp.61-85. doi:10.1177/0013161x95031001005.
  • GUERIN, Wilfred L., Earle G. Labor, Lee Morgan, Jeanne C. Reesman, and John R. Willingham. A Handbook of Critical Approaches to Literature. New York: Oxford University Press, USA, 1992.
  • HACALOĞLU, Yücel. Neden Köy Enstitüleri Değil?. İstanbul: Toprak Yayınları, 1962.
  • IZHAK Berkovich, “Reflections on Leadership Preparation Programs and Social Justice,” Journal of Educational Administration 55, no. 3 (February 2017): pp. 261-279, https://doi.org/10.1108/jea-02-2016-0018.
  • İNALTEKİN, Abdullah. İsmail Hakkı Tonguç ve İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Eğitim Görüşleri Ve Uygulamaları Üzerine Bir Çalışma. Master's thesis, Yeditepe Üniversitesi, 2002. Yöktez (117579).
  • İSTANBUL ARAŞTIRMALARI ENSTİTÜSÜ. "Engin Tonguç Köy Enstitülerini anlatıyor." YouTube. May 25, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=wmB4s1nt3S8.
  • JENLINK, Patrick M. Educational Leadership and Moral Literacy: The Dispositional Aims of Moral Leaders. Lanham: R&L Education, 2014.
  • KALELİ, Lütfi. Anadolu’yu Aydınlatanlar. İstanbul: Berfin Yayınları, 2016.
  • KANDİL, Mustafa. İsmail Hakkı Tonguç ve Mümtaz Turhan’ın Eğitim Görüşleri Üzerine Bir Değerlendirme. Master's thesis, Yeditepe Üniversitesi, 1986. Yöktez (357907).
  • KAPLAN, Ezgi. Cumhuriyet Dönemi’nde Kırsal Kalkınma Politikaları Örnek Bir Model: Köy Enstitüleri. Master's thesis, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2017. Yöktez (484237).
  • KARDAŞ, Abdülaziz. " Cumhuriyet Döneminde Bir Hareketin Son Temsilcisi: Ernis Köy Enstitüsü.." Journal of International Social Research 10, no. 48 (2017), pp.184-190. doi:10.17719/jisr.2017.1492.
  • KAYNARDAĞ, Arslan. Eğitim ve Yayın: Ramazan G. Arkın’la Söyleşi. İstanbul: Arkın Kitabevi, 1985.
  • KIRBY-BERKES, Fay. The Village Institute Movement Of Turkey: An Educational Mobilization For Social Change. PhD diss., Columbia University, 1960. ProQuest (0225862).
  • KORUR, Ahmet F. Democratic Education, The Village Institutes System in Turkey And its Art Education Component. PhD diss., The Ohio State University, 2002. ProQuest (3049056).
  • KOUZES, James M., and Barry Z. Posner. The Leadership Challenge. Hoboken: John Wiley & Sons, 2006.
  • KÖROĞLU, Erkal. Türk Romanında Köy Enstitüleri Olgusu Üzerine Bir İnceleme. Master's thesis, Kastamonu Üniversitesi, 2019. Yöktez (593077).
  • KÖŞGEROĞLU, Nedime. Beli Kırılan Devrim: Köy Enstitüleri ve Kadın Kalemler. Ankara: Alter Yayınları, 2010.
  • KRIPPENDORFF, Klaus. Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2018.
  • KRUSI, Hermann. Pestalozzi: His Life, Work, and Influence. New York: Van Antwerp, Bragg & Co., 1875.
  • MAKAL, Mahmut. Köy Enstitüleri ve Ötesi: Anılar, Belgeler. İstanbul: Literatür Yayıncılık, 1979.
  • MCDOWELL, Bill. Historical Research: A Guide for Writers of Dissertations, Theses, Articles and Books. London: Routledge, 2013.
  • MUNGAL, Angus S., and Richard D. Sorenson. Steps to Success: What Successful Principals Do Everyday. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2020.
  • PALESTINI, Robert H. A Commonsense Approach to Educational Leadership: Lessons from the Founders. Lanham: R&L Education, 2012.
  • PARKER, S. C. "Experimental Schools in Germany in the Eighteenth Century." The Elementary School Teacher 12, no. 5 (1912), pp. 215-224.
  • PATTON, Micheal Quinn. Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2015.
  • RECEP, Yalçın. "İsmail Hakkı Tonguç'un Türk eğitim sistemi üzerine görüşleri." Master's thesis, Yeditepe Üniversitesi, 2006. Yöktez (188777).
  • STUCKART, Daniel W., and Jeffrey Glanz. Revisiting Dewey: Best Practices for Educating the Whole Child Today. Lanham: R&L Education, 2010.
  • ŞİMŞEK, Gül and Mercanoğlu, Cansın. “The Village Institutes’ Experience of Turkey as a “Planning Case” Itself.” Planlama, no. 28 (2018), pp. 261-281.
  • T.B.M.M. Tutanak Dergisi. Ankara: T.B.M.M., 1954. Accessed May 20, 2020. https://www.tbmm.gov.tr/tutanaklar/TUTANAK/TBMM/d09/c027/tbmm09027034.pdf.
  • TONGUÇ, Engin. Bir Eğitim Devrimcisi İsmail Hakkı Tonguç Yaşamı, Öğretisi, Eylemi. İzmir: Yeni Kuşak Köy Enstitülüler Derneği Yayınları, 2009.
  • TONGUÇ, Engin. Devrim Açısından Köy Enstitüleri ve Tonguç. İstanbul: Ant Yayınları, 1970.
  • TONGUÇ, Engin. Mektuplarla Köy Enstitüsü Yılları. Ankara: Güldikeni Yayınları, 1999.
  • TONGUÇ, İsmail Hakkı. Canlandırılacak Köy. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2017.
  • TOSUN, Derya. “Köy Enstitülerinde Sanatsal Faaliyetler”. Master's thesis, Dokuz Eylül Ünivertiesi, 2019. Yöktez (601876).
  • TURAN, Selahattin. "John Dewey's Report of 1924 and his recommendations on the Turkish educational system revisited." History of Education 29, no. 6 (2000), pp.543-555. doi:10.1080/00467600050163174.
  • TÜRKOĞLU, Pakize. Tonguç ve Enstitüleri. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1997
  • YALÇIN, Osman. Bir Eğitimcinin Anıları: İş Eğitimi Yolunda 46 Yıl. İstanbul, YA-BA Yayınları, 1983.
  • YIN, Robert K. Qualitative Research from Start to Finish, 2nd ed. New York: Guilford Publications, 2015.
  • ZABİTGİL, Özlem. "The Poetry of Turkish Village Institute-Educated Poets: Social Commentary on a Developıng Nation." PhD diss., The Pennsylvania State University, 2010. ProQuest (3436113).
APA ÖCAL A, CEMALOGLU N (2020). A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. , 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
Chicago ÖCAL Ali Duran,CEMALOGLU NECATI A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. (2020): 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
MLA ÖCAL Ali Duran,CEMALOGLU NECATI A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. , 2020, ss.1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
AMA ÖCAL A,CEMALOGLU N A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. . 2020; 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
Vancouver ÖCAL A,CEMALOGLU N A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. . 2020; 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
IEEE ÖCAL A,CEMALOGLU N "A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç." , ss.1703 - 1731, 2020. 10.9737/hist.2020.896
ISNAD ÖCAL, Ali Duran - CEMALOGLU, NECATI. "A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç". (2020), 1703-1731. https://doi.org/10.9737/hist.2020.896
APA ÖCAL A, CEMALOGLU N (2020). A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. History Studies, 12(4), 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
Chicago ÖCAL Ali Duran,CEMALOGLU NECATI A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. History Studies 12, no.4 (2020): 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
MLA ÖCAL Ali Duran,CEMALOGLU NECATI A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. History Studies, vol.12, no.4, 2020, ss.1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
AMA ÖCAL A,CEMALOGLU N A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. History Studies. 2020; 12(4): 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
Vancouver ÖCAL A,CEMALOGLU N A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç. History Studies. 2020; 12(4): 1703 - 1731. 10.9737/hist.2020.896
IEEE ÖCAL A,CEMALOGLU N "A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç." History Studies, 12, ss.1703 - 1731, 2020. 10.9737/hist.2020.896
ISNAD ÖCAL, Ali Duran - CEMALOGLU, NECATI. "A Historical-Biographical Analysis of A Successful Educational Leader: İsmail Hakkı Tonguç". History Studies 12/4 (2020), 1703-1731. https://doi.org/10.9737/hist.2020.896