Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 332 - 348 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.584499 İndeks Tarihi: 21-12-2020

Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, özel yetenekli öğrencilerin bilim insanıimajlarının ve bilim insanının özelliklerine yönelik görüşlerininincelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemidesenlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanınçalışma grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Doğu AnadoluBölgesi’ndeki bir ilde yer alan Bilim ve Sanat Merkezi’ndeöğrenim gören 71 özel yetenekli öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testikullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmış olupkatılımcıların bilim insanına yönelik çağrışımları kesme noktasıtekniği kullanılarak incelenmiştir. Ayrıca her kesme noktasındayer alan çağrışımları bir bütün halinde gösteren kavram ağlarıçizilmiştir. Öğrencilerin bilim insanı kavramına ilişkin 78 farklıcevap kelime ürettikleri ve bilim insanını en çok “zeki” ve“sabırlı” kavramları ile ilişkilendirdikleri tespit edilmiştir. Böylebir durumun ortaya çıkmasında bu öğrencilerin kendileriniakranlarına göre zeki ve bilim insanı olmaya aday bireyler olarakgörmelerinin etkili olabileceği düşünülmektedir. Katılımcılarınönemli bir kısmı (%29.57) testte yer alan ilgili cümle kısmına biliminsanının laboratuvarda çalışıp deneyler yaptıklarını ifadeetmişlerdir. Bu durum, her ne kadar farklı bilim insanı imajınasahip olsalar da özel yetenekli öğrencilerin klasik bilim insanıalgısını devam ettirdiklerini ortaya koymaktadır. Bu kapsamdabilim insanı olmaya aday özel yetenekli öğrencilerin bilime vebilim insanına bakış açılarının değişmesi için bu öğrencilerinderslerinde bilimin doğası etkinliklerine yer verilmesi ve öğretimortamlarının bilim insanların hayat hikâyeleri ilezenginleştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelime:

Examining of Gifted Students' Images of Scientists and Views on the Characteristics of Scientists

Öz:
In this research, it was aimed to examine scientists images of the gifted students and their views on the characteristics of scientists. Phenomenology design, one of the qualitative research designs, was used in the research. The research group consisted of 71 gifted students studying at the Science and Art Center in a province in the Eastern Anatolia region in the 2018-2019 academic years. In the research, Word Association Test was used as a data collection tool. Content analysis was used in the analysis of the data and the associations of the participants to the scientist were examined using the cut-off point technique. In addition, concepts networks are drawn which show the associations. It has been found that students produce 78 different answer words related to the concept of scientist and most students associate scientist with intelligent and tolerant concepts. It is thought that this may be because these students see themselves as intelligent individuals and scientists candidates compared to their peers. A significant part of the participants (29.57%) stated that the scientists worked in the laboratory and carried out experiments in the related sentence part. This situation reveals that although the gifted students have different images of scientists, they maintain the classical scientist perception. In this context, in order to change the perspectives of the gifted students who are candidates to become scientists, it is suggested to include the activities of the nature of science and enrich the teaching environments with the life stories of the scientists.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA NACAROĞLU O, ARSLAN M (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. , 332 - 348. 10.30703/cije.584499
Chicago NACAROĞLU OĞUZHAN,ARSLAN MEHMET Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. (2020): 332 - 348. 10.30703/cije.584499
MLA NACAROĞLU OĞUZHAN,ARSLAN MEHMET Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. , 2020, ss.332 - 348. 10.30703/cije.584499
AMA NACAROĞLU O,ARSLAN M Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 332 - 348. 10.30703/cije.584499
Vancouver NACAROĞLU O,ARSLAN M Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. . 2020; 332 - 348. 10.30703/cije.584499
IEEE NACAROĞLU O,ARSLAN M "Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.332 - 348, 2020. 10.30703/cije.584499
ISNAD NACAROĞLU, OĞUZHAN - ARSLAN, MEHMET. "Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi". (2020), 332-348. https://doi.org/10.30703/cije.584499
APA NACAROĞLU O, ARSLAN M (2020). Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 332 - 348. 10.30703/cije.584499
Chicago NACAROĞLU OĞUZHAN,ARSLAN MEHMET Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.2 (2020): 332 - 348. 10.30703/cije.584499
MLA NACAROĞLU OĞUZHAN,ARSLAN MEHMET Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.332 - 348. 10.30703/cije.584499
AMA NACAROĞLU O,ARSLAN M Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 332 - 348. 10.30703/cije.584499
Vancouver NACAROĞLU O,ARSLAN M Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 332 - 348. 10.30703/cije.584499
IEEE NACAROĞLU O,ARSLAN M "Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.332 - 348, 2020. 10.30703/cije.584499
ISNAD NACAROĞLU, OĞUZHAN - ARSLAN, MEHMET. "Özel Yetenekli Öğrencilerin Bilim İnsanı İmajlarının ve Bilim İnsanının Özelliklerine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/2 (2020), 332-348. https://doi.org/10.30703/cije.584499