Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi
Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 349 - 366 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.587455 İndeks Tarihi: 21-12-2020
Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi
Öz: Bu araştırmanın amacı matematik öğretmeni adaylarının ikideğişkenli eşitsizliklerin cebirsel ve grafiksel gösterimlerinioluşturma hususunda yeterliliklerini ve yaptıkları hatalarıbelirlemektir. Araştırmanın katılımcılarını bir devletüniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği programındaöğrenim gören 60 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veritoplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen vetoplamda 8 sorudan oluşan bir test kullanılmıştır. Testin ilk 4sorusu öğretmen adaylarından cebirsel olarak temsil edilmişeşitsizliklerin çözüm kümelerinin Kartezyen düzlemdekigörüntülerini oluşturmalarını istemektedir. Diğer 4 soru ise çözümkümeleri grafiksel olarak temsil edilmiş eşitsizliklerin cebirselifadelerini belirlemelerini istemektedir. Araştırmada elde edilenbulgular, katılımcıların iki değişkenli eşitsizliklerin cebirsel vegrafiksel temsillerini oluşturma yeterliliklerinin düşük olduğunuortaya koymuştur. Bu durumun ortaya çıkmasına neden olanetkenleri belirlemek için öğrencilerin cevapları incelenerekyaptıkları hatalar ve sahip oldukları yanılgılar belirlenmiştir.Yapılan incelemede, öğretmen adaylarının fonksiyon grafikleriniçizebilme becerilerinin eşitsizliklerin grafiksel temsillerinioluşturmada kritik bir ön bilgi olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenadaylarının yeterliliklerinin düşük olmasının bir diğer sebebi,eşitsizliklerin cebirsel ifadesini oluşturmada mantıksal bağlaçlarınkullanılmaması ya da yanlış kullanılması olarak belirlenmiştir.Bununla birlikte bir kısmının, mantıksal bağlaçlar ile kümelerdekikesişim ve birleşim işlemleri arasındaki ilişkiyikavrayamamalarından dolayı bağlaçların çözüm kümesininbelirlenmesinde nasıl bir rol üstlendiğini bilmedikleri ortayaçıkmıştır. Araştırmada ulaşılan sonuçlar temelinde iki değişkenlieşitsizliklerin öğretim sürecine yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: Examining the Performances of Prospective Mathematics Teachers in Constructing the Different Representations of Two-Variable Inequalities
Öz: The aim of this study is to determine the performances of, and the errors made by prospective mathematics teachers in constructing the algebraic and graphical representations of two-variable inequalities. The participants of the study consist of 60 students who were studying in the mathematics teacher education department of a state university. The data in the study collected via a test, constructed by the researcher, which consists of 8 questions in total. The first four questions in the test ask students to construct the graphical representations of the solution sets of algebraically represented two-variable inequalities. While the remaining four ask students to write the algebraic expressions of two-variable inequalities whose solution sets were drawn in Cartesian coordinate system. The findings of the study indicate that the students’ performances on constructing the different representations of two-variable inequalities are low. To determine the possible causes that might account for this low performance, the students’ answers were scrutinized to determine the common errors made by the students and the misunderstandings that they have. It was found that the ability to draw the graphs of functions on the plane is critical to successfully represent the graphical representations of two-variable inequalities. Using the logical connectives incorrectly or not using at all were found to be another reason for students’ low performance. Besides, most of the students could not establish the link between the logical connectives and the union-intersection operations on sets; as a result, they failed to recognize the roles that logical connectives play on the solution set. Based on the results emerged from the study, some pedagogical suggestions as to the teaching of two-variable inequalities are provided.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Abu Mokh, R., Othman, A., and Shahbari, J. A. (2019). Mistakes made by students with logical connectives when solving equations and inequalities, and how teachers assess these mistakes. International Journal of Research in Education and Science, 5(2), 421-428.
- Akkan, Y., Baki, A. ve Çakıroğlu, Ü. (2011). Aritmetik ile cebir arasındaki farklılıklar: Cebir öncesinin önemi. İlköğretim Online, 10(3), 812-823.
- Almog, N., and Ilany, B. (2012). Absolute value inequalities: High school students’ solutions and misconceptions. Educational Studies in Mathematics, 81(3), 347-364. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9404-z
- Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayınları.
- Blanco, L. J., and Garrote, M. (2007). Difficulties in learning inequalities in students of the first year of pre-university education in Spain. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3(3), 221-229. https://doi.org/10.12973/ejmste/75401
- Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
- Çiltaş, A., and Tatar, E. (2011). Diagnosing learning difficulties related to the equation and inequality that contain terms with absolute value. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 461-473.
- Dede, Y. ve Argün, Z. (2003). Cebir, öğrencilere niçin zor gelmektedir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 180-185.
- El-khateeb, M. (2016). Errors analysis of solving linear inequalities among the preparatory year students at King Saud university. Journal of Education and Practice, 7(12), 124-133.
- Halmaghi, F. E. (2011). Undergraduate students’ conceptions of inequalities (Doctoral dissertation, Simon Fraser University). 12.5.2019 tarihinde http://summit.sfu.ca/item/11577 adresinden ulaşılmıştır.
- Makonye, J., and Shingirayi, M. (2014). The obstacles faced by the learners in the learning of quadratic inequalities. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(27), 716-725. https://doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n27p716
- Miles, M, B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. London: Sage Pub.
- Moon, K. (2019). Graphs of two-variable inequalities: Alternate approaches to the solution test. The Mathematics Enthusiast, 16(1-3), 107-126.
- Switzer, J. M. (2014). Graphing inequalities connecting meaning. The Mathematics Teacher, 107(8), 580-584. https://doi.org/10.5951/mathteacher.107.8.0580
- Şandır, H., Ubuz, B. ve Argün, Z. (2007). 9. sınıf öğrencilerinin aritmetik işlemler, sıralama, denklem ve eşitsizlik çözümlerindeki hataları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 274-281.
- Tekin, B., Konyalıoğlu, A. C. ve Işık, A. (2009). Ortaöğretim öğrencilerinin fonksiyon grafiklerini çizebilme becerilerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 919-932.
- Tsamir, P., and Almog, N. (2001). Students' strategies and difficulties: the case of algebraic inequalities. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 32(4), 513-524. https://doi.org/10.1080/00207390110038277
- Ulusoy, S. (2018). Matematik öğretmenlerinin 9. ve 10. sınıf programını uygularken karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. Bartın Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-67.
- Yazır, F. ve Akkoç, H. (2017). Meslek lisesi 9. sınıf öğrencilerinin ortaöğretim matematik öğretim programındaki cebir konularına ait kavramsal ve işlemsel bilgi yeterlilikleri. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 34-54.
APA | Çekmez E (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. , 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
Chicago | Çekmez Erdem Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. (2020): 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
MLA | Çekmez Erdem Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. , 2020, ss.349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
AMA | Çekmez E Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. . 2020; 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
Vancouver | Çekmez E Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. . 2020; 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
IEEE | Çekmez E "Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi." , ss.349 - 366, 2020. 10.30703/cije.587455 |
ISNAD | Çekmez, Erdem. "Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi". (2020), 349-366. https://doi.org/10.30703/cije.587455 |
APA | Çekmez E (2020). Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
Chicago | Çekmez Erdem Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.2 (2020): 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
MLA | Çekmez Erdem Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
AMA | Çekmez E Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
Vancouver | Çekmez E Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 349 - 366. 10.30703/cije.587455 |
IEEE | Çekmez E "Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.349 - 366, 2020. 10.30703/cije.587455 |
ISNAD | Çekmez, Erdem. "Matematik Öğretmeni Adaylarının İki Değişkenli Eşitsizliklerin Farklı Gösterimlerini Oluşturabilme Yeterliliklerinin İncelenmesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/2 (2020), 349-366. https://doi.org/10.30703/cije.587455 |