Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 430 - 447 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.613212 İndeks Tarihi: 22-12-2020

Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması

Öz:
Bireyin zorba ya da mağdur olmasına ortam hazırlayan riskfaktörlerinin birden fazla boyutunun olması; bireyin, kişisel veçevresel özellikleri ile beraber incelenmesi gerektiğini ortayaçıkarmaktadır. Bandura, Sosyal Öğrenme Teorisi ile İnsanınsergilediği davranışların, bireysel, çevresel ve davranışsalfaktörlerin karşılıklı etkileşimi sonucunda oluştuğunusavunmaktadır. Bu doğrultuda, bu araştırmada, Sosyal BilişselKuram temel alınarak, siber zorbalık davranışına sebep olan kişiselve çevresel faktörleri bir model çerçevesinde incelemekamaçlanmaktadır. Bu araştırmada ilişkisel tarama modelikullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretimyılında Erzurum ili Yakutiye, Palandöken ve Aziziye ilçelerinde 9.,10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören, 753 lise öğrencisioluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak ‘SiberZorbalık Ölçeği’ ‘İnternet Öz-Yeterliği Ölçeği’, Sanal OrtamYalnızlık Ölçeği’ ve araştırmacı tarafından geliştirilen ‘SanalOrtamda Sosyal Etki Anketi’ kullanılmıştır. Ölçeklerin yapıgeçerliğini sağlamak amacıyla doğrulayıcı faktör analizi (DFA)kullanılmıştır. Ölçeklerin güvenirliğini sağlamak için ise Cronbachalfa katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler için,SPSS 21.0 programı aracılığı ile korelasyon analizi ve LISREL 8.80programı aracılığıyla yapısal eşitlik modeli uygulanmıştır. İnternetöz yeterliği, sanal ortamda sosyal etki, sanal ortamda yalnızlık ilesiber zorbalık davranışı arasındaki ilişkileri ortaya koymakamacıyla uygulanan yapısal eşitlik modeli sonucunda; sanalortamda sosyal etki, sanal ortamda yalnızlık ve interneti kullanmaöz-yeterliliğin siber zorbalığın % 29’unu pozitif yönde açıkladığısaptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili alanyazınışığında tartışılmış ve gelecek çalışmalara yönelik önerilerdebulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

The Predicting of Personal and Environmental Factors on Cyber Bullying Behavior in Adolescents

Öz:
Risk factors causing an individual to become either aa bully or a victim have multiple dimensions, which makes the examination of individual together with personal and environmental characteristics necessary. In Social Learning Theory Bandura suggests that human behavior is emerged in consequence of mutual interactions of individual, environmental and behavioral factors. In this research, it is aimed to examine the personal and environmental factors that cause cyberbullying behavior in the framework of a model based on Social Cognitive Theory. In this study, relational survey model was used. The sample of the study consisted of 753 high school students in the every grade in the central districts of Erzurum in the 2018-2019 academic year. In this research study, Cyber Bullying Scale, Internet Self-Efficacy Scale, Virtual Environment Loneliness Scale and Social Impact Survey in Virtual Environment were used as data collection instruments. The construct validity of the scales within the study was establishedby confirmatory factor analysis. In order to ensure the reliability of the scales, Cronbach alpha coefficients were calculated. The data were analyzed by utilizing Pearson correlation by SPSS 21.0 software and structural equation modelling methods by LISREL 8.80 program. According to the structural equation modelling on the relationship between internet self-efficacy, social impact in virtual environment, loneliness in cyberspace and cyberbullying behavior variables, the 29% of cyberbullying was positively explained by social impact in virtual environment, loneliness in the virtual environment and internet self-efficacy variables. The findings of the study were discussed in the light of the related literature and suggestions were made for future studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Bilgiz S, Peker A (2020). Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. , 430 - 447. 10.30703/cije.613212
Chicago Bilgiz Sümeyye,Peker Adem Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. (2020): 430 - 447. 10.30703/cije.613212
MLA Bilgiz Sümeyye,Peker Adem Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. , 2020, ss.430 - 447. 10.30703/cije.613212
AMA Bilgiz S,Peker A Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. . 2020; 430 - 447. 10.30703/cije.613212
Vancouver Bilgiz S,Peker A Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. . 2020; 430 - 447. 10.30703/cije.613212
IEEE Bilgiz S,Peker A "Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması." , ss.430 - 447, 2020. 10.30703/cije.613212
ISNAD Bilgiz, Sümeyye - Peker, Adem. "Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması". (2020), 430-447. https://doi.org/10.30703/cije.613212
APA Bilgiz S, Peker A (2020). Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 430 - 447. 10.30703/cije.613212
Chicago Bilgiz Sümeyye,Peker Adem Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.2 (2020): 430 - 447. 10.30703/cije.613212
MLA Bilgiz Sümeyye,Peker Adem Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.430 - 447. 10.30703/cije.613212
AMA Bilgiz S,Peker A Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 430 - 447. 10.30703/cije.613212
Vancouver Bilgiz S,Peker A Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 430 - 447. 10.30703/cije.613212
IEEE Bilgiz S,Peker A "Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.430 - 447, 2020. 10.30703/cije.613212
ISNAD Bilgiz, Sümeyye - Peker, Adem. "Ergenlerde Kişisel ve Çevresel Faktörlerin Siber Zorbalık Davranışını Yordaması". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/2 (2020), 430-447. https://doi.org/10.30703/cije.613212