Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 494 - 535 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.624562 İndeks Tarihi: 22-12-2020

Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve/veya aktiföğrenme modellerinin çevre akademik başarısı ve/veya çevreye yöneliktutuma etkisini inceleyen deneysel araştırmaları sistematik olarakincelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 57 deneysel çalışmaoluşturmuştur. Sistematik araştırma desenine göre tasarlanan araştırmanınverileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri,alanyazın incelemesi ve uzman görüşleri doğrultusunda oluşturulan kodlamaformu aracılığıyla incelenmiştir. Kodlama formunun geçerliği uzman görüşüve alanyazın incelenmesi aracılığıyla belirlenirken, güvenirliği ise kodlayıcıgüvenirliği (uzlaşma oranı=0,93) ve kodlayıcılar arası güvenirlik aracılığıyla(uzlaşma oranı=0,94) belirlenmiştir. Çalışmanın kodlama formu, çalışmalarailişkin genel bilgiler ve çalışmaların içeriğine ilişkin genel bilgiler olmak üzereiki ana kategoriden oluşmaktadır. Sistematik inceleme sonucunda, buaraştırmaya dahil edilen çalışmaların en fazla: 2010 yılında, Türkçe dilinde,yüksek lisans tezi türünde, Türkiye’de ve Ankara’da yapıldığı belirlenmiştir.Bu çalışmaların örneklemi çoğunlukla ilköğretim seviyesidir. Bu çalışmalarınörneklem büyüklüğü genellikle 51-100 arasında değişmektedir. Buçalışmaların ölçme araçlarının çoğunluğu araştırmacılar tarafındangeliştirilmiştir. Bu ölçme araçlarının çoğunluğu nesnel sorulardanoluşmuştur. Ölçme araçlarının çoğunluğunun geçerlik ve güvenirlikleri raporedilmemiştir. Ölçme araçlarının geçerliği genellikle uzman görüşü aracılığıylabelirlenirken, güvenirliği ise Cronbach Alfa güvenirlik katsayı hesaplanarakbelirlenmiştir. Çalışmalar genellikle gruplara rastgele atamanın yapıldığıdeneysel desende ve ön test – son test kontrol gruplu model kullanılarakdesenlenmiştir. Çalışmaların deney gruplarında en fazla bilgisayar veyateknoloji destekli öğrenme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmalarınçoğunluğunda uygulama süresi dört ile altı hafta arasında değişmiştir. Buuygulamaları sıklıkla araştırmacılar gerçekleştirmiştir. Çalışmaların deney vekontrol gruplarında uygulamayı genellikle aynı araştırmacı gerçekleştirirken,verilerin analizinde ise bağımsız örneklemler t-testi yapılmıştır.
Anahtar Kelime:

Systematic Review of Experimental Studies on Environmental Academic Achievement and Attitudes toward Environment

Öz:
This study aims to systematically examine the experimental studies investigating the effect on environmental academic achievement and/or attitude towards environment of constructivist learning approach and / or active learning models. The sample of the study consisted of 57 experimental studies. The data of the study that was designed according to the systematic research design was analysed by content analysis method. The data of the study was examined through the literature review and the coding form, which was formed in accordance with the expert opinions. The validity of the coding form was determined by expert opinion and literature review. The reliability of the coding form was determined by coder reliability (compromise ratio= 0.93) and intercoder reliability (compromise ratio= 0.94). The coding form of the study consists of two main categories: "general information about the studies" and "general information about the content of the studies". As a result of the systematic literature review, it was determined that most of the studies included in this study were conducted in the year 2010, in Turkish language, as MSc. thesis, in Turkey, and in Ankara. Most of these studies' samples were at the primary level. Sample sizes of most of these studies ranged from 51 to 100. Most of these studies' measurement tools were developed by researchers. Most of these measurement tools consisted objective questions. The validity and reliability of most of these measurement tools were not calculated. While the validity of the measurement tools was generally determined by expert opinion, its reliability was generally calculated by Cronbach’s Alpha reliability coefficient. Most of these studies were designed by the experimental method with randomly assignment clusters, pre-test - post-test control group design. Computer-based learning methods and/or technologybased learning methods were used in most of these studies’ experimental group. Length of most of these studies' treatment was between four and six weeks. Researchers usually conducted these treatments. While the same teacher conducted these treatments in control and experimental group, independent samples t-test was used for data analysis of these studies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, S. (2011). Bilgisayar destekli öğretimin öğrencinin fizik kimya biyoloji ve matematik alanlarındaki tutumlarına olan etkisinin meta analiz yöntemi ile incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl üniversitesi, Van.
  • Ağtaş, B., Bektaş, O., ve Güneri, E. (2019). Ortaokul öğrencilerinin çevreye yönelik tutum düzeylerinin belirlenmesi. Online Fen Eğitimi Dergisi, 4(1), 66-85.
  • Ahi, B., ve Kıldan, A. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (27), 23-46.
  • Ahi, B., ve Özsoy, S. (2015). İlkokullarda görev yapan öğretmenlerin çevreye yönelik tutumları: Cinsiyet ve mesleki kıdem faktörü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 31-56.
  • Altin, A., Tecer, S., Tecer, L., Altin, S., and Kahraman, B. F. (2014). Environmental awareness level of secondary school students: A case study in Balıkesir (Türkiye). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 141, 1208-1214. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.207
  • Arık, S. (2017). Yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı ve aktif öğrenmenin çevre eğitimi üzerindeki etkisinin sistematik incelenmesi ve meta-analizi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arık, S. (2019). Sürdürülebilir çevre eğitimi ile ilgili tezlerin eğilimleri: Bir sistematik inceleme. I. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu (UBEST-2019) (02-04 Mayıs 2019), İzmir.
  • Arık, S. ve Yılmaz, M. (2016). SSCI kapsamındaki dergilerde yayınlanan çevre eğitimi makaleleri. The Eighth International Congress of Educational Research, Çanakkale. 08.04.2019 tarihinde http://congress.eab.org.tr/2016/media/2016_ozet_kitap.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Arsal, Z. (2010). İlköğretim öğretmen adaylarının sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları, İlköğretim Online Dergisi, 9(2), 229–240.
  • Atabek Yiğit, E. (2009). Çevre sorunları. V. Sevinç (Ed.) içinde, Eğitim fakülteleri için genel çevre bilimi (s. 125-156). Ankara: Maya Akademi.
  • Atasoy, E. (2015). İnsan-doğa etkileşimi ve çevre için eğitim. Bursa: Sentez.
  • Ayaz, M. F. ve Söylemez, M. (2015). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının Türkiye’deki öğrencilerin fen derslerindeki akademik başarılarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Eğitim ve Bilim, 40(178), 255-283. https://doi.org/10.12780/uusbd.63667
  • Ayaz, M., Şekerci, H., ve Oral, B. (2016). The effect of using of instructional technology to elementary school students' academic achievement: A MetaAnalysis study. Journal of The Faculty of Education, 17(1), 35-54. https://doi.org/10.17679/iuefd.17131503
  • Aydin, F., and Erdouml, İ. (2011). Gifted students’ attitudes towards environment: A case study from Turkey. African Journal of Agricultural Research, 6(7), 1876-1883.
  • Balcı, A. (2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Balkan Kıyıcı, F. (2009). Eğitim fakülteleri için genel çevre bilimi. V. Sevinç (Ed.) içinde, Çevre eğitimi. Ankara: Maya Akademi.
  • Barr, S. (2004). Are we all environmentalists now? Rhetoric and reality in environmental action. Geoforum, 35(2), 231-249. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2003.08.009
  • Becker, P., Lindner, M., Loynes, C., and Pedersen Gurholt, K. (2016). Human nature relations through the lens’ of three European outdoor education traditions: A case study of a master’s programme. 7th International Outdoor Education Research Conference, (s. 82). Cape Breton Island.
  • Benzer, E. (2010). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla hazırlanan çevre eğitimi dersinin fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığına etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı, İstanbul.
  • Blair, D. (2009). The child in the garden: An evaluative review of the benefits of school gardening. The Journal of Environmental Education, 40 (2), 15-38. https://doi.org/10.3200/JOEE.40.2.15-38
  • Bodzin, A. (2008). Integrating instructional technologies in a local watershed investigation with urban elementary learners. The Journal of Environmental Education, 39 (2), 47-58. https://doi.org/10.3200/JOEE.39.2.47-58
  • Bozkurt, O. ve Cansüngü Koray, Ö. (2002). İlköğretim öğrencilerinin çevre eğitiminde sera etkisi ile ilgili kavram yanılgıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 67-73.
  • Braus, J. (1995). Environmental education. BioScience, 45, 45-51. http://www.jstor.org/stable/1312443 sayfasından erişilmiştir. https://doi.org/10.2307/1312443
  • Buchanan, J., Pressick - Kilborn, K., and Maher, D. (2019). Promoting environmental education for primary school-aged students using digital technologies. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(2), 1-15. https://doi.org/10.29333/ejmste/100639
  • Burek, K. (2012). The impact of socioscientific issues based curriculum involving environmental outdoor education for fourth grade students. Doctor of Philosophy, University of South Florida College of Education, Science Education Department of Secondary Education, Florida.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Camnalbur, M., ve Erdoğan, Y. (2008). Bilgisayar destekli öğretimin etkililiği üzerine bir meta analiz çalışması: Türkiye örneği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory and Practice, 8 (2), 481-505.
  • Cantürk Günhan, B. (2016). Türkiye’de uygulanan drama temelli eğitimin matematik başarısına etkisi: Bir Meta-Analiz çalışması. International Online Journal of Educational Sciences, 8 (2), 145-162.
  • Capar, G., and Tarim, K. (2015). Efficacy of the cooperative learning method on mathematics achievement and attitude: A meta-analysis research. Educational Sciences: Theory and Practice (EDAM), 15 (2), 553-559.
  • Cerrah Özsevgeç, L. (2009). Çevre bilimine giriş. V. Sevinç (Ed.) içinde, Eğitim fakülteleri için genel çevre bilimi (s. 11-20). Ankara: Maya Akademi.
  • Chawla, L. (2015). Benefits of nature contact for children. Journal of Planning Literature (CPL), 30 (4), 433-452. https://doi.org/10.1177 /0885412215595441.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., ve Turner, L. A. (2015). Betimsel İstatistikler. L. B. Christensen, R. B. Johnson, ve L. A. Turner (Eds.) içinde, Araştırma yöntemleri desen ve analiz (A. Ekinci, ve H. Sakız, Çev., s. 434-472). Ankara: Anı.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., ve Turner, L. A. (2015). Deneysel araştırma deseni. L. B. Christensen, R. B. Johnson, ve L. A. Turner (Eds.) içinde, Araştırma yöntemleri desen ve analiz (G. Güler, Çev., s. 255-289). Ankara: Anı.
  • Cleland, V., Timperio, A., Salmon, J., Hume, C., Baur, L. A., and Crawford, D. (2010). Predictors of time spent outdoors among children: 5-year longitudinal findings. Journal of Epidemiology and Community Health, 64 (5), 400-406. https://doi.org/10.1136/jech.2009.087460.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Second Edition. USA: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.1002/bs.3830330104
  • Cohen, L., Manion, L., and Morrison, K. (2007). Research in education. Sixth Edition. USA: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün and S. B. Demir (Çev. Ed.), A. Bakla (Çev.). Geçerlik ve değerlendirme standartları içinde (s. 243-267). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Crocker, L., and Algina, J. (2008). Introduction to classical and modern test theory. Mason, Ohio: Cengage Learning.
  • Çakırlar Altuntaş, E., ve Turan, S. (2016). Çevre eğitiminde 2010-2015 yılları arasında yapılan araştırmalar ve eğilimler. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi/JRES, 3 (2), 1-14.
  • Çavaş, B., ve Huyugüzel Çavaş, P. (2014). Fen bilimlerinde öğrenme öğretme süreci. Ş. S. Anagün, ve N. Duban (Ed.) içinde, Fen bilimleri öğretimi (s. 163-192). Ankara: Anı.
  • Çelik, S. (2013). İlköğretim matematik derslerinde kullanılan alternatif öğretim yöntemlerinin akademik başarıya etkisi: Bir meta-analiz çalışması (Yüksek lisans tezi), Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Çimen, O., ve Yılmaz, M. (2014). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algılarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 3 (1), 339-359. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.201416221
  • Darçın, E.S., Bozkurt, O., Hamalosmanoğlu, M., ve Köse, S. (2006). İlköğretim öğrencilerinin sera etkisi hakkındaki bilgi düzeyleri ve kavram yanılgılarının tespit edilmesi, International Journal of Environmental and Science Education, 1(2), 104–115.
  • Demiray, P. (2013). Proje tabanlı öğrenme modelinin etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. (Yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Demirbaş, M., ve Pektaş, M.H. (2009). İlköğretim öğrencilerinin çevre sorunu ile ilgili temel kavramları gerçekleştirme düzeyleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 3(2), 195–211.
  • Demirtaş, A. (2004). Sosyal sınıflandırma, kişiler arası beklentiler ve kendini doğrulayan kehanet. İletişim: Araştırmaları, 2 (2), 33-53. https://doi.org/10.1501/Iltaras_0000000033
  • Demirtaş Yılmaz, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuvar destekli öğretim yönteminin öğrenci başarısı üzerindeki etkisinin meta analiz ile incelenmesi (Yüksek lisans tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Derevenskaia, O. (2014). Active learning methods in environmental education of students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 131, 101-104. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.04.086.
  • Dunkin, M. J. (1996). Types of errors in synthesizing research in education. Review of Educational Research, 66(2), 87-97. https://doi.org/10.3102/00346543066002087 Dunlap, R., Gallup, G., and Gallup, A. (1993). International public opinion toward the environment. Impact Assessment, 11(1), 3-25. https://doi.org/10.1080/07349165.1993.9725740
  • Dursun, C., Durkan, N., and Erökten, S. (2015). The effect of problem based learning method on the environmental awareness of 7th graders ("human and environment" unit example). International Journal of Education and Research, 3(5), 275-288.
  • Ekborg, M. (2003). How student teachers use scientific conceptions to discuss a complex Environmental issue. Journal of Biological Education, 37(3), 126-132. https://doi.org/10.1080/00219266.2003.9655867
  • Ennis, R. H. (1985). A Logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership, 43 (2), 44-48.
  • Erkuş, A. (2017). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (5. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Feille, K. (2019). A framework for the development of schoolyard pedagogy. Research in Science Education, 1-18. https://doi.org/10.1007/s11165-019-9860-x
  • Field, J. (2001). Lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 20 (1-2), 3-15. https://doi.org/10.1080/09638280010008291
  • Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new are of cognitive – development inquiry. American Psychologist, 34 (10), 906-911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906
  • Fraenkel, J., Wallen, N., and Hyun, H. (2012). How to design and evaluate research in education. New York, USA: McGraw Hill.
  • Frantz, C. M., and Mayer, F. S. (2014). The importance of connection to nature in assessing environmental education programs. Studies in Educational Evaluation, 41, 85-89. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2013.10.001
  • Genç, M., ve Genç, T. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarının belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 1 (1), 9-19.
  • Gözüyeşil, E., ve Dikici, A. (2014). Beyin temelli öğrenmenin akademik başarıya etkisi: Bir Meta-analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (2), 629-648. https://doi.org/10.12738/estp.2014.2.2103
  • Gülay Ogelman, H. ve Güngör, H. (2015). Türkiye’deki okul öncesi dönem çevre eğitimi çalışmalarının incelenmesi: 2000-2014 yılları arasındaki tezlerin ve makalelerin incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12 (32), 180-194.
  • Günindi, Y. (2010). Okul öncesi öğretmenlerinin çevre dostu davranışlarının araştırılması. TÜBAV Bilim Dergisi, 3 (3), 292-297.
  • Güven, E. (2011). Çevre eğitiminde tahmin-gözlem-açıklama destekli proje tabanlı öğrenme yönteminin farklı değişkenler üzerine etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci görüşleri. (Yayımlanmamış doktora tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Güzeller, C., ve Üstünel, F. (2016). Mobil öğrenmenin öğrenci başarısına etkisi: Bir Meta-Analiz çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (23), 528-561. https://doi.org/10.14520/adyusbd.54760
  • Hawcroft, L., and Milfont, T. (2010). The use (and abuse) of the new environmental paradigm scale over the last 30 years: A meta-analysis. Journal of Environmental Psychology, 30, 143-158. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2009.10.003
  • Hurst, M., Dittmar, H., Bond, R., and Kasser, T. (2013). The relation between materialistic values and environmental attitudes and behaviors: A metaanalysis. Journal of Environmental Psychology, 36, 257-269. https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2013.09.003
  • Jafer, Y. J. (2019). Assessing Kuwaiti pre-service science teachers’ greenhouse effect perceptions and misconceptions. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-11. https://doi.org/10.1007/s10763-019-09992-1.
  • Johnson, D., Johnson, R., and Stanne, M. (2000). Cooperative learning methods: A MetaAnalysis. Exhibit B. 02.12.2016 tarihinde https://pdfs.semanticscholar.org/93e9/97fd0e883cf7cceb3b1b612096c27aa40f 90.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Johnson, R. T., and Johnson, D. W. (2008). Active learning: Cooperation in the classroom. The annual report of educational psychology in Japan, 47, 29-30. https://doi.org/10.5926/arepj1962.47.0_29
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Günümüzde insan ve insanlar sosyal psikolojiye giriş. İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Kahyaoğlu, M. (2016). Türkiye’de çevre eğitimi üzerine yapılan araştırmalar: Bir içerik analizi çalışması. Marmara Coğrafya Dergisi, 34, 50-60.
  • Kan, A. (2009). Ölçme araçlarında bulunması gereken nitelikler. H. Atılgan (Ed.) içinde, Eğitimde ölçme ve değerlendirme (s. 23-80). Ankara: Anı.
  • Karadağ, E. (2009). Eğitim bilimleri alanında yapılmış doktora tezlerinin tematik açıdan incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 75-87. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000141
  • Kaşarcı, İ. (2013). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarı ve tutumlarına etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Katowice İklim Değişikliği Konferansı (COP 24) (2018). United Nations Climate Change Conference. 10.09.2019 tarihinde http://cop24.katowice.eu/# adresinden erişilmiştir.
  • Kılınç, A., Stanisstreet, M., and Boyes, E. (2008). Turkish students’ ideas about global warming, International Journal of Environmental and Science Education, 3(2), 89– 98.
  • Kidman, G., and Papadimitriou, F. (2012). Content analysis of international research in geographical and environmental education: eighteen years of academic publishing. International Research in Geographical and Environmental Education, 21(1), 3-10.
  • Kocakaya, S. (2012). Deneysel çalışmalar ne kadar güvenilir? Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1 (2), 225-231.
  • Koçak, İ. (2008). Proje tabanlı öğrenme modelinin kimya eğitimi öğrencilerinin alkanlar konusunu anlamaları ile kimya ve çevreye karşı tutumlarına olan etkisinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Kimya Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kostova, Z. (2013). Project-based ecology learning in vocational training. Journal of Environmental Science and Engineering Technology, 1, 10-22. https://doi.org/10.12974/2311-8741.2013.01.01.2
  • Kumandaş, B., Ateskan, A. and Lane, J. (2019) Misconceptions in biology: A metasynthesis study of research, 2000–2014, Journal of Biological Education, 53 (4), 350-364. https://doi.org/10.1080/00219266.2018.1490798.
  • Kumar De, A., and Kumar De, A. (2004). Environmental education. New Delhi: New Age International.
  • Li, Y. (2018). Study of the effect of environmental education on environmental awareness and environmental attitude based on environmental protection law of the People’s Republic of China. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(6), 2277-2285. https://doi.org/10.29333/ejmste/86214
  • Lipsey, M. W., and Wilson, D. B. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oak, London, New Delhi: Sage.
  • Littell, J., Corcoran, J., and Pillai, V. (2008). Systematic reviews and meta-analysis. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195326543.001.0001
  • Odum, E. P., andBarrett, G. W. (2008). Ekoloji’nin temel ilkeleri. (K. Işık, Çev.) Ankara: Palme.
  • Orwin, R. G., and Vevea, J. L. (2009). Evaluating coding decisions. In H. Cooper, L. V. Hedges, and J. C. Valentine (Eds.), The handbook of research synthesis and metaanalysis (pp. 177-203). New York, NY, US: Russell Sage Foundation.
  • Özbey, Ö. F. ve Şama, E. (2017). 2012-2016 arasındaki yıllarda çevre eğitimi kapsamında yayımlanan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 212-226. https://doi.org/10.14686/buefad.263878
  • Özdemirli, G. (2011). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencinin matematik başarısı ve matematiğe ilişkin tutumu üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Adana.
  • Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st century. New York, NY: Routledge.
  • Palmer, J., and Neal, P. (2003). The handbook of environmental education. London and New York: Routledge.
  • Paul, R., and Elder, L. (2008). The nature and functions of critical and creative thinking. Dillon Beach, CA: Foundation for Critical Thinking Press.
  • Perry, J. (2019). Gaming the schoolyard: Promoting high school students’ collaborative learning through geolocative mobile game design. International Conference on Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), (17-21 Haziran 2019), Lyon.
  • Pimlott - Wilson, H., and Coates, J. (2019). Rethinking learning? Challenging and accommodating neoliberal educational agenda in the integration of Forest School into mainstream educational settings. The Geographical Journal, 185, 268- 278. https://doi.org/10.1111/geoj.12302.
  • Ratcliffe, M., Merrigan, K., Rogers, B., and Goldberg, J. (2011). The effects of school garden experiences on middle school-aged students’ knowledge, attitudes, and behaviors associated with vegetable consumption. Health Promotion Practice, 12 (1), 36-43. https://doi.org/10.1177/1524839909349182
  • Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, U. M., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., and Jackson, R. B. (2013). Campbell Biyoloji. (İ. Türkan ve E. Gündüz, Çev.) Ankara: Palme.
  • Remington, T., and Legge, M. (2017). Outdoor education in rural primary schools in New Zealand: A narrative inquiry. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17 (1), 55-66. https://doi.org/10.1080/14729679.2016.1175362
  • Riegel, U., and Kindermann, K. (2016). Why leave the classroom? How field trips to the church affect cognitive learning outcomes. Learning and Instruction, 41, 106- 114. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2015.10.004
  • Robinson, C., and Zajicek, J. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. HortTechnology, 15 (3), 453-457. https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0453
  • Rodrigues, C., and Payne, P. (2017). Environmentalization of the physical education curriculum in Brazilian universities: Culturally comparative lessons from critical outdoor education in Australia. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 17 (1), 18-37. https://doi.org/10.1080/14729679.2015.1035294
  • Romar, J. E., Enqvist, I., Kulmala, J., Kallio, J., and Tammelin, T. (2019). Physical activity and sedentary behaviour during outdoor learning and traditional indoor school days among Finnish primary school students. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(1), 28-42. https://doi.org/10.1080/14729679.2018.1488594.
  • Sadava, D., Hillis, M. D., Heller, H. C., and Berenbaum, M. R. (2014). Yaşam bilimi. (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev. Ed.). Ankara: Palme.
  • Semerci, Ç., and Batdı, V. (2015). A meta-analysis of constructivist learning approach on learners‟ academic achievements, retention and attitudes. Journal of Education and Training Studies, 3(2), 171-180. https://doi.org/10.11114/jets.v3i2.644
  • Shea, N., and Frith, C. D. (2019). The global workspace needs metacognition. Trends in Cognitive Sciences, 23 (7), 560-571. https://doi.org/10.1016/j.tics.2019.04.007.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-23. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  • Simon, E. J., Dickey, J. L., Hogan, K. A., ve Reece, J. B. (2017). Campbell temel biyoloji. (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev. Ed.). Ankara: Palme.
  • Sirin, S. (2005). Socioeconomic status and academic achievement: A meta-analytic review of research. Review of Educational Research, 75(3), 417-453. https://doi.org/10.3102/00346543075003417
  • Slavin, R. E. (2019). What is the constructivist view of learning. In Educational psychology: Theory and practice. (pp. 255-268). Boston: Pearson.
  • Smith, M. B. (1968). Attitude change. D. L. Sills (Ed.) içinde, International encyclopedia of the social sciences (Volume 1, s. 458-467). USA: The Macmillan Company andThe Free Press.
  • Smith, T. M., and Smith, R. L. (2009). The nature of ecology. Elements of ecology. içinde San Francisco: Pearson International Edition. https://doi.org/10.1038/news.2009.102
  • Sönmez, D. (2017). Eğitim ve öğretim alanındaki çevre etiği tez çalışmalarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 55-66.
  • 05.04.2019 tarihinde http://dergipark.org.tr/http-dergipark-gov-tr-journal1517-dashboard/issue/31230/348251 adresinden erişilmiştir.
  • Sözbilir, M., Güler, G., ve Çiltaş, A. (2012). Türkiye’de matematik eğitimi araştırmaları: Bir içerik analizi çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
  • Streelasky, J. (2019). A forest‐based environment as a site of literacy and meaning making for kindergarten children. Literacy, 53 (2), 95-101. https://doi.org/10.1111/lit.12155
  • Tan, Ş. (2015). Öğretimde ölçme ve değerlendirme KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tekin, E. (2000). Karşılaştırmalı tek-denekli araştırma modelleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 2(4), 1-12.
  • Terry, W. (2013). Giriş. B. Cangöz (Ed.) içinde, Öğrenme ve bellek: Temel ilkeler, süreçler ve işlemler (B. Cangöz, Çev., s. 1-43). Ankara: Anı.
  • The United Nations Development Group [UNDG] (2016). The Sustainable development goals are coming to life: Stories of country implementation and UN support. Manufactured in the United States of America. 04.04.2019 tarihinde https://www.undp.org/content/dam/undp/library/SDGs/English/SDGs_ Coming_to_Life_rev_Oct2018.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Tiflis Bildirgesi. (1977). Environmental Education: Creating an environment to educate about the environment. (United Nations Education, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) in cooperation with the U.N. Environment Programme (UNEP)) 09.04.2019 tarihinde Tbilisi Declaration (1977): https://www.gdrc.org/uem/ee/tbilisi.html adresinden erişilmiştir.
  • Tikka, P. M., Kuitunen, M. T., and Tynys, S. M. (2000). Effects of educational background on students' attitudes, activity levels, and knowledge concerning the environment. The Journal of Environmental Education, 31(3), 12-19. https://doi.org/10.1080/00958960009598640
  • Timur, B., Yılmaz, Ş., ve Timur, S. (2014). Çevre okuryazarlığı ile ilgili 1992-2012 yılları arasında yayımlanan çalışmalarda genel yönelimlerin belirlenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(5), 22-41.
  • Toledo, M., Yangco, R., and Espinosa, A. (2014). Media cartoons: Effects on issue resolution in environmental education. International Electronic Journal of Environmental Education, 4(1), 19-51. https://doi.org/10.18497/iejeegreen.99250
  • Topan, B. (2013). Matematik öğretiminde öğrenci merkezli yöntemlerin akademik başarı ve derse yönelik tutum üzerindeki etkililiği: Bir meta-analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Kocaeli.
  • Topçu, P. (2009). Cinsiyetin bilgisayar tutumu üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Tüzün, Y. Ö., ve Yanış, H. (2010). Fen bilgisi öğretmen adaylarının ozon tabakası incelmesi ve küresel ısınma algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (23-25 Eylül 2010), İzmir.
  • United Nations Environment Programme (UNEP). (2015). Sustainable development goals. 05.04.2019 tarihinde UNEP: http://www.unep.org/post2015/approaches.php adresinden erişilmiştir.
  • Uzun, N., ve Sağlam, N. (2005). Sosyo-ekonomik durumun çevre bilinci ve çevre akademik başarısı üzerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 194-202.
  • Ün Açıkgöz, K. (2014). Aktif öğrenme. İzmir: Biliş.
  • Ünlü, İ., Sever, R. ve Akpınar, E. (2011). Türkiye’de çevre eğitimi alanında yapılmış küresel ısınma ve sera etkisi konulu akademik araştırmaların sonuçlarının incelenmesi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 13 (1), 39-54.
  • Üstün, U. (2012). To what extent is problem-based learning effective as compared to traditional teaching in science education? A Meta-Analysis study. PhD. Thesis, Middle East Technical University Secondary Science and Mathematics Education, Ankara.
  • Varela-Candamio, L., Novo-Corti, I., and García-Álvarez, M. T. (2018). The importance of environmental education in the determinants of green behavior: A meta-analysis approach, Journal of Cleaner Production, 170, 1565-1578, ISSN 0959-6526. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.09.214.
  • Vlaardingerbroek, V. and T.G. Neil Taylor, T. G. (2007). The environmental knowledge and attitudes of prospective teachers in Lebanon: A comparative study. International Research in Geographical and Environmental Education, 16(2), 120-134. https://doi.org/10.2167/irgee213.0
  • Wigley, T. (2018). The Paris warming targets: Emissions requirements and sea level consequences. Climatic Change, 147(1-2), 31-45. https://doi.org/10.1007/s10584-017-2119-5
  • White, R. (2004). Interaction with nature during the middle years: Its importance in children’s development and nature’s future. White Hutchinson Leisure and Learning Group. 03.07.2019 tarihinde http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.205.9447&rep=re p1&type=pdf adresinden erişilmiştir.
  • Yalçınkaya, E. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin çevre sorunları farkındalık düzeyleri. Marmara Coğrafya Dergisi, (25), 137-151.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, K., Sipahioğlu, Ş., ve Yılmaz, M. (2011). Çevre bilimi. Ankara: Gündüz.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) (2019). Yüksek öğretim bilgi yönetimi sistemi. 08.09.2019 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr adresinden erişilmiştir.
  • Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81 (3), 329-339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329
  • Zimmerman, B. J., ve Schunk, D. H. (Eds.). (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives (2nd ed.). Routledge.
  • EK 1: Sistematik İncelemeye Dahil Edilen Çalışmalar Aguilar, O. M., Waliczek, T. M., and Zajicek, J. M. (2008). Growing environmental stewards: The overall effect of a school garden program on environmental attitudes and environmental locus of control of different demographic group of elementary school children. HortTechnology, 18 (2), 243-249.
  • Aivazidis, C., Lazaridou, M., and Hellden, G. F. (2006). A comparison between a traditional and an online environmental program. The Journal of Environmental Education, 37 (4), 45-54.
  • Akçöltekin, A. (2013). 9. sınıf öğrencilerine insanların çevreye zararları konusunun ayrılıp birleşme tekniği (JIGSAW) ile öğretimi. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Akdaş, E. (2014). İlköğretim yedinci sınıf fen ve teknoloji dersi insan ve çevre ünitesinde yaşam temelli öğrenme modelinin kullanımının akademik başarı, tutum ve kalıcılık üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkurt, N. D. (2007). Aktif öğrenme tekniklerinin lise 1. sınıf öğrencilerinin ekoloji ve çevre kirliliği konusunu öğrenme başarılarına ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkuzulu, D. (2011). Yedinci sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi çevre ve insan ünitesinde yansıtıcı fen günlükleri tutmasının başarı ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alagöz, B. (2009). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarında çevre bilincinin geliştirilmesinde probleme dayalı öğrenme yönteminin etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Artun, H. ve Özsevgeç, T. (2015). Çevre eğitimi modüler öğretim programının akademik başarı üzerindeki etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12- 1(23), 9-22.
  • Aslan Efe, H. (2015). Animasyon destekli çevre eğitiminin akademik başarıya, akılda kalıcılığa ve çevreye yönelik tutuma etkisi. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (5), 130-143.
  • Aslan Efe, H., Yucel, S., Baran, M., and Oner Sunkur, M. (2012). Influence of animation - supported project-based instruction method on environmental literacy and self-efficacy in environmental education. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 13 (2).
  • Aydemir, G. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde örnek olay yönteminin öğrencilerin çevre bilincine ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Benzer, E. (2010). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımıyla hazırlanan çevre eğitimi dersinin fen bilgisi öğretmen adaylarının çevre okuryazarlığına etkisi. Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bertiz, H. (2010). Dramanın çevre bilinci oluşturmadaki rolü ve etkililiği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bilgili, S. (2008). İlköğretim 7. sınıf fen ve teknoloji dersinde çevre konularının öğretiminde, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin erişine etkisi. (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bodzin, A. (2008). Integrating instructional technologies in a local watershed investigation with urban elementary learners. The Journal of Environmental Education, 39(2), 47-58.
  • Broyles, I. (2011). Distributed cognition minicourse: An instructional intervention to improve the effectiveness of one-day environmental education camps. Doctor of Philosophy, Capella University, Minneapolis, MN.
  • Burek, K. (2012). The impact of socioscientific issues-based curriculum involving environmental outdoor education for fourth grade students. Doctor of Philosophy, University of South Florida College of Education, Science Education Department of Secondary Education, Florida.
  • Bülbül, Y. (2007). Ortaöğretim çevre ve insan dersinde işbirlikli öğrenme yönteminin çevreye yönelik tutumlara ve erişiye etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale.
  • Conaway, J. (2006). Mississippi river program: A mixed-method examination of the effects of a place-based curriculum on the environmental knowledge and awareness of Montessori adolescents. Master of Science, Minnesota State University, Mankato, Minnesota.
  • Cömert, H. (2011). Çevre sorunları ve etkileri konusundaki işbirlikli öğrenme etkinliklerinin öğrencilerin bilgi, tutum ve davranışlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Cronin-Jones, L. (2000). The effectiveness of schoolyards as sites for elementary science instruction. School Science and Mathematics, 100(4), 203-211.
  • Çetin, G. (2003). The effect of conceptual change instruction on understanding of ecology concepts. Doctor of Philosophy, The Middle East Technical University, Department of Secondary Science and Mathematics Education, Ankara.
  • Çimen, O. (2013). Dönüşümsel öğrenme kuramına dayalı çevre eğitiminin biyoloji öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik algısına etkisi. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dillard, J. (2006). The evaluation and revision of an online course entitled "applied environmental education program evaluation". Master of Science, University of Wisconsin, College of Natural Resources, Steves Point, Wisconsin.
  • Duerden, M., and Witt, P. (2010). The impact of direct and indirect experiences on the development of environmental knowledge, attitudes, and behavior. Journal of Environmental Psychology, 30(4), 379-392.
  • Dursun, C., Durkan, N., and Erökten, S. (2015). The effect of problem based learning method on the environmental awareness of 7th graders ("human and environment" unit example). International Journal of Education and Research, 3(5), 275-288.
  • Erentay, N. (2013). Okul dışı doğa uygulamalarının beşinci sınıf öğrencilerinin fene ilişkin bilgi, bilimsel süreç becerileri ve çevreye yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Gnanalet, S., and Ramakrishnan, K. (2010). Effectiveness of multimedia programme in teaching Environmental education - a study. International Conference on eresources in Higher Education: Issues, Developments, Opportunities and Challenges. Tamilnadu.
  • Gökler, F. (2012). Doğal ortamlarda yürütülen çevre eğitiminin, ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına etkisi: Ovacık örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Gökmen, A. (2008). Bilgisayar destekli çevre eğitiminin öğretmen adaylarının madde döngüleri konusundaki başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Gülay Ogelman, H. and Durkan, N. (2014). Toprakla buluşan çocuklar: Küçük çocuklar için toprak eğitimi projesinin etkililiği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 632-638.
  • Güven, E. (2011). Çevre eğitiminde tahmin-gözlem-açıklama destekli proje tabanlı öğrenme yönteminin farklı değişkenler üzerine etkisi ve yönteme ilişkin öğrenci görüşleri. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, E. (2012). Disiplinler arası yaklaşıma dayalı çevre eğitiminin ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumlarına ve davranışlarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Hsiao, H.-S., Lin, C.-C., Feng, R.-T., and Li, K. (2010). Location based services for outdoor ecological learning system: design and implementation. Educational Technology and Society, 13(4), 98-111.
  • Hsu, S.-J. (2004). The effect of an environmental education program on responsible environmental behavior and associated environmental literacy variables in Taiwanese college students. The Journal of Environmental Education, 35(2), 37- 48.
  • İşeri Gökmen, S. (2008). Effects of problem based learning on students' attitude through local vs. non-local environmental problems. Master of Science, Middle East Technical University the Graduate School of Social Sciences, Ankara.
  • Koçak, G. (2008). Proje tabanlı öğrenme modelinin kimya eğitimi öğrencilerinin alkanlar konusunu anlamaları ile kimya ve çevreye karşı tutumlarına olan etkisinin değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kostova, Z. (2013). Project-based ecology learning in vocational training. Journal of Environmental Science and Engineering Technology, 1, 10-22.
  • Larson, L., Green, G., and Castleberry, S. (2008). The impact of a summer education program on the environmental attitudes and awareness of minority children. Proceedings of the 2008 Northeastern Recreation Research Symposium, (s. 1-7). Newtown Square, PA.
  • Liu, S.-T. (2004). Effectiveness of an intergenerational approach for enhancing knowledge and improving attitudes toward the environment. Doctor of Philosophy, The Pennsylvania State University, Department of Agricultural and Extension Education, Pennsylvania.
  • Mutlu, M. (2013). Effect of using roundhouse diagrams on preservice teachers' understanding of ecosystem. Journal of Baltic Science Education, 12 (2), 205-218.
  • Nkire, F. (2014). Participatory environmental education programme and learners' attitude towards the environment in Nigeria. South Africa International Conference on Education (SAICE) (s. 320-329). Pretoria: African Academic Research Forum.
  • Oflaz, V. (2012). Proje tabanlı çevre eğitiminin öğretmen adaylarının çevre bilincine ve epistemolojik inançlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Othman, R., Harun, R., Muda, A., Rashid, N., and Othman, F. (2011). Environmental education through mural painting activities as to enhance secondary school students‟ knowledge and awareness on environment. World Applied Sciences Journal, 14(Exploring Pathways to Sustainable Living in Malaysia: Solving the Current Environmental Issues), 101-106.
  • https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0- 84864931854&origin=inward&txGid=ac7edd6ad4da330b2f1f0ecb64ed39d9 sayfasından erişilmiştir.
  • Özgel, Z. (2015). Doğa kampı destekli eğitimin öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutum, farkındalık ve davranışlarına etkisi (Yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özsoy, S. (2010). Effects of eco-school application on elementary school students' environmental literacy levels. Doctor of Philosophy, The Graduate School of Social Sciences Middle East Technical University, Ankara.
  • Öztürk, E. (2013). Uluslar arası bir çevre eğitim projesinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre bilincine etkisi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Punyain, K. (2008). A development of the constructivist thematic science program at Chiangmai Zoo. Doctor of Education, Srinakharinwirot University, Science Education, Krung Thep Maha Nakhon.
  • Sağlamer Yazgan, B. (2013). Araştırmaya dayalı sınıf dışı laboratuar etkinliklerinin öğrencilerin araştırma-sorgulama becerilerine ve çevreye karşı tutumlarına etkisi. (Doktora tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schneller, A. J., Schofield, C., Frank, J., Hollister, E., and Mamuszka, L. (2015). A case study of indoor garden-based learning with hydroponics and aquaponics: Evaluating pro-environmental knowledge, perception and behavior change. Applied Environmental Education and Communication, 14(4), 256-265.
  • Skaza, H. (2010). Assessing the effect of simulation models on systems learning in an introductory environmental science course. Master of Science, University of Nevada, Department of Environmental Studies School of Environmental of Public Affairs, Las Vegas.
  • Solmaz, G. (2010). İşbirlikli öğrenme yoluyla kavramsal anlamaya yönelik öğretimin öğrencilerin çevre kavramlarını anlamalarına ve çevre farkındalıklarına etkisi: 7. sınıf "insan ve çevre" ünitesi örneği. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Taff, M. A., Aziz, A., Haron, R. N., Raysid, N. M., and Yasim, M. M. (2010). Residential outdoor education and environmental attitudes: An examination in a Malaysian University. Journal of Outdoor Recreation, Education, and Leadership, 2(3), 198- 216.
  • Tahiroğlu, M., Yıldırım, T., ve Çetin, T. (2010). Değer eğitimi yöntemlerine uygun geliştirilen çevre eğitimi etkinliğinin, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin tutumlarına etkisi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 231-248.
  • Yalım, N. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf fen bilgisi dersinin yaratıcı drama yöntemi ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikayelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Yoldaş, C. (2009). Çevre bilimi dersinin sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme becerileri, erişileri ve tutumlarına etkisi. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
APA ARIK S, Yılmaz M (2020). Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. , 494 - 535. 10.30703/cije.624562
Chicago ARIK SELÇUK,Yılmaz Mehmet Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. (2020): 494 - 535. 10.30703/cije.624562
MLA ARIK SELÇUK,Yılmaz Mehmet Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. , 2020, ss.494 - 535. 10.30703/cije.624562
AMA ARIK S,Yılmaz M Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. . 2020; 494 - 535. 10.30703/cije.624562
Vancouver ARIK S,Yılmaz M Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. . 2020; 494 - 535. 10.30703/cije.624562
IEEE ARIK S,Yılmaz M "Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi." , ss.494 - 535, 2020. 10.30703/cije.624562
ISNAD ARIK, SELÇUK - Yılmaz, Mehmet. "Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi". (2020), 494-535. https://doi.org/10.30703/cije.624562
APA ARIK S, Yılmaz M (2020). Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 494 - 535. 10.30703/cije.624562
Chicago ARIK SELÇUK,Yılmaz Mehmet Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.2 (2020): 494 - 535. 10.30703/cije.624562
MLA ARIK SELÇUK,Yılmaz Mehmet Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.494 - 535. 10.30703/cije.624562
AMA ARIK S,Yılmaz M Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 494 - 535. 10.30703/cije.624562
Vancouver ARIK S,Yılmaz M Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 494 - 535. 10.30703/cije.624562
IEEE ARIK S,Yılmaz M "Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.494 - 535, 2020. 10.30703/cije.624562
ISNAD ARIK, SELÇUK - Yılmaz, Mehmet. "Çevre Akademik Başarısı ve Çevreye Yönelik Tutumla İlgili Deneysel Çalışmaların Sistematik Alanyazın İncelemesi". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/2 (2020), 494-535. https://doi.org/10.30703/cije.624562