Yıl: 2020 Cilt: 9 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 593 - 616 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30703/cije.640584 İndeks Tarihi: 22-12-2020

Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Yazma motivasyonu, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmeninyanında hayat boyu ilgi, istek, haz duyarak yazma alışkanlığıkazanmalarını sağlamaktadır. Yazma motivasyonu, yazmaperformansını artırdığı gibi bireyin öz düzenleme becerilerini dedesteklemektedir. Bu noktada yazma motivasyonu bireyin başarılıbir yazma sonucuna ulaşabilmesi için coşkunlukla yazmaişlemlerini gerçekleştirmesini sağlayan itici bir güçtür. Buaraştırmanın amacı 9.5-14 yaş (ortaokul 5, 6, 7, ve 8. sınıf)öğrencilerin yazma motivasyonlarını ölçmek amacıyla güvenilir vegeçerli bir Yazma Motivasyonu Ölçeği geliştirmektir. Açımlayıcıfaktör, test-tekrar test işlemi, doğrulayıcı faktör analizlerinin herbiri basit seçkisiz ve küme örneklemeyle belirlenen farklıörneklemler üzerinden gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin Cronbach’sAlpha, Spearman Brown ve Guttman Split Half güvenirlik değerleri.85’in üzerinde olması nedeniyle ölçeğin yüksek düzeyde güvenilirolduğu söylenebilir. Test-tekrar test işlemiyle elde edilen içtutarlılık katsayısının .85 bulunması ölçeğin tutarlılığının iyidüzeyde olduğuna işaret etmektedir. Açımlayıcı faktör analizisonucunda %42.52 toplam varyans değeriyle 13 maddelik tekfaktörlü ölçek yapısı, doğrulayıcı faktör analizi ile doğrulanmıştır(x²=83.05, sd=61, RMSEA=.038, NFI=.97, NNFI=.99, CFI=.99,GFI=.95, AGFI=.93, SRMR=.039). Ölçeğin yapı güvenirliğinin .89değerinde hesaplanması, ölçek yapısının yeterli düzeyde güvenilirolduğuna işaret etmektedir. Araştırma sonucunda 13 maddedenoluşan, tek boyutlu, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının alanakazandırıldığı ifade edilebilir.
Anahtar Kelime:

Development of Writing Motivation Scale: Validity and Reliability Survey

Öz:
Writing motivation supports the development of students' writing skills and their habit of using writing skills through lifelong interest, desire and pleasure. At this point, writing motivation is the driving force that enables the individual to perform the writing process with enthusiasm in order to achieve a successful writing result. The purpose of this research is to develop a reliable and valid Writing Motivation Scale to measure the writing motivation of students aged 9.5-14 (middle school 5, 6, 7, and 8th grade). The Cronbach Alpha, Spearman Brown and Guttman Split Half reliability values of the scale were above .85, and the scale was highly reliable. The internal consistency coefficient obtained by the test-retest process was .85, which indicates that the consistency of the scale was good. Different samples were determined with simple random and cluster sampling methods for each of the exploratory and confirmatory factor analyses with testretest operation. As a result of confirmatory factor analysis, a 13-item single-factor scale structure with a total variance of 42.52% has confirmed by confirmatory factor analysis (x² = 83.05, sd = 61, RMSEA = .038, NFI = .97, NNFI = .99, CFI = .99, GFI = .95, AGFI = .93, SRMR = .039). Since the reliability of the scale is .89, it can be concluded that the scale structure is sufficiently reliable. As a result of the research, it can be stated that a onedimensional, valid and reliable measurement tool consisting of 13 items has been brought into the field.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Burak, İ. (2005). Yapabilirim! Motivasyonun büyüsü. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Cumming, A., Kim, T. Y., and Eouanzoui, K. B. (2007). Motivations for ESL writing improvement in pre-university contexts. Writing and motivation, 93-112. S. Hidi, and P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.1163/9781849508216_007
  • Çalışkan, M., Yavuzer, Y. ve Demir, Z. (2006). Davranışçı Yaklaşımlar. Y. Yavuzer, Z. Demir ve M. Çalışkan (Ed.). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, 95-113. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çapık, C. (2014). Geçerlik ve güvenirlik çalışmalarında doğrulayıcı faktör analizinin kullanımı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 17(3), 196-205.
  • Çelik, H. E. ve Yılmaz, V. (2013). LISREL 9.1 ile yapısal eşitlik modellemesi, temel kavramlaruygulamalar-programlama. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
  • DeVellis, R.F. (2017). Ölçek geliştirme: kuram ve uygulamalar. (T. Totan Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.10.1040
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-I. Ankara: Pegem Akademi.
  • Freud, S. (2019). İçgüdüler ve baskılama. (D. Öztürk Çev.). Bursa: Tutku Yayınevi.
  • Glasser, W. (1999). Okulda kaliteli eğitim. (U. Kaplan Çev.). İstanbul: Beyaz Yayınları.
  • Göral, R. ve Uygur, A. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gredler. M. E. (2017). Bilişsel modeller ve akademik motivasyon kuramı (T. Sezer ve E. Yılmaz Çev.). Öğrenme ve öğretme, kuramdan uygulamaya, 391-425. (Ö. Polat ve H. Arslan Çiftçi Çev. Ed.) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Iran-Nejad, A., Watts, J. B., Venugopalan, G. and Xu, Y. (2007). The Wholetheme Window of Dynamic Motivation in Writing to Learn Critical Thinking: A Multiple—Source Perspective. In Writing and motivation, 31-50. S. Hidi, and P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.1163/9781849508216_004
  • Jung, C. G. (2016). Analitik psikoloji sözlüğü. (N. Nirven Çev.). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Karadağ, R ve Kayabaşı, B. (2013). "Neden yazı yazmıyoruz?": Sınıf öğretmeni adaylarının yazmayı engelleyen etmenlere ilişkin görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1-32.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nitel-Nicel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keller, J. M. (2009). Motivational design for learning and performance: The ARCS model approach. New York: Springer Science and Business Media.
  • Lam, S. F., and Law, Y. K. (2007). The roles of instructional practices and motivation in writing performance. The Journal of Experimental Education, 75(2), 145-164. https://doi.org/10.3200/JEXE.75.2.145-164
  • Mata, L. (2011). Motivation for reading and writing in kindergarten children. Reading Psychology, 32(3), 272-299. https://doi.org/10.1080/02702711.2010.545268
  • Nelson, N. (2007). Why write? A consideration of rhetorical purpose. Writing and motivation, 17-30. S. Hidi, and P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.1108/S1572-6304(2006)0000019004
  • Oldfather, P., and Shanahan, C. H. (2007). A cross case study of writing motivation as empowerment. Writing and motivation, 257-280. S. Hidi, and P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier https://doi.org/10.1163/9781849508216_015
  • Ormrod, J. E. (2018). Öğrenme psikolojisi. (Göz. geç. bs.). (M. Baloğlu Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdamar, K. (2017). Ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi: IBM SPSS, IBM SPSS, AMOS ve MINITAB uygulamalı. Eskişehir: Nisan Kitabevi.
  • Seçer, İ. (2015). Psikolojik test geliştirme ve uyarlama süreci: SPSS ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Selçuk, Z. (2010). Eğitim psikolojisi. (18. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Small, R. V. (1999). Motivation in instructional design. R.M. Branch and M.A. Fitzgerald (Ed.). Educational media and technology yearbook, 89-92. Englewood, Colorado: Libraries Unlimited.
  • Şeker, H. ve Gençdoğan, B. (2014). Psikolojide ve eğitimde ölçme aracı geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tabachnick, G. B. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. (M. Baloğlu Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Takımcıgil Özcan, S. (2014). İlkokul 4. Sınıf öğrencilerinin yazma motivasyonları ile hikâye yazma becerilerinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Viau, R. (2015). Okulda motivasyon, okulda güdülenme ve güdülenmeyi öğrenme. (Y. Budak, Çev.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Wallace, D. L. (1994). Teaching collaborative planning: creating a social context for writing. Making thinking visible: writing, collaborative planning and classroom ınquiry. L. Flower, D. L. Wallance, L. Norris and R. E. Burnett (Ed.). National Council of Teachers of English, 1111 W. Kenyon Rd., Urbana, IL.
  • Weiner, B. (2006). Social motivation, justice, and the moral emotions: An attributional approach. London: Lawrence Erlbaum Associates. https://doi.org/10.4324/9781410615749
  • Wentzel, K. R. (1996). Introduction: New perspectives on motivation at school. J. Juvonen and K. R. Wentzel (Ed.). Social motivation: Understanding children’s school adjustment, 1-8. New York, US: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511571190.003
  • Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
  • Yazıcı, H. (2008). Motivasyon. Y. Özbay ve S. Erkan (Ed.). Eğitim psikolojisi. (3. bs.). Ankara: Pegem akademi.
  • Yeşilyurt, S. ve Çapraz, C. (2018). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kullanılan Kapsam Geçerliği İçin Bir Yol Haritası. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 251-264. https://doi.org/10.17556/erziefd.297741
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.
  • Zimmerman, B. J., and Kitsantas, A. (2007). A writer’s discipline: The development of self-regulatory skill. Writing and motivation, 51-72. S. Hidi, and P. Boscolo (Ed.). Oxford: Elsevier. https://doi.org/10.1163/9781849508216_005
APA DENİZ H, Demir S (2020). Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 593 - 616. 10.30703/cije.640584
Chicago DENİZ Hacer,Demir Sezgin Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2020): 593 - 616. 10.30703/cije.640584
MLA DENİZ Hacer,Demir Sezgin Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2020, ss.593 - 616. 10.30703/cije.640584
AMA DENİZ H,Demir S Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 593 - 616. 10.30703/cije.640584
Vancouver DENİZ H,Demir S Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2020; 593 - 616. 10.30703/cije.640584
IEEE DENİZ H,Demir S "Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.593 - 616, 2020. 10.30703/cije.640584
ISNAD DENİZ, Hacer - Demir, Sezgin. "Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2020), 593-616. https://doi.org/10.30703/cije.640584
APA DENİZ H, Demir S (2020). Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 593 - 616. 10.30703/cije.640584
Chicago DENİZ Hacer,Demir Sezgin Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9, no.2 (2020): 593 - 616. 10.30703/cije.640584
MLA DENİZ Hacer,Demir Sezgin Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, vol.9, no.2, 2020, ss.593 - 616. 10.30703/cije.640584
AMA DENİZ H,Demir S Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 593 - 616. 10.30703/cije.640584
Vancouver DENİZ H,Demir S Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi. 2020; 9(2): 593 - 616. 10.30703/cije.640584
IEEE DENİZ H,Demir S "Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9, ss.593 - 616, 2020. 10.30703/cije.640584
ISNAD DENİZ, Hacer - Demir, Sezgin. "Yazma Motivasyonu Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi 9/2 (2020), 593-616. https://doi.org/10.30703/cije.640584