Yıl: 2020 Cilt: 31 Sayı: 0 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 23-12-2020

TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ

Öz:
Endüstri 4.0, Dördüncü Sanayi Devrimi, giderek büyüyen yapısıyla ile birlikte küreselölçekte üretim, hizmet sektörü ve günlük yaşam gibi çeşitli alanlarda ortaya çıkarakhem toplumlar hem de kişiler üzerinde etkili olmaktadır. Endüstri 4.0, esnek vekişiselleştirilmiş müşteri taleplerini göz önünde bulundurarak bir akıllı üretim modeligeliştirmek için insanlar, makineler ve ürünler arasında gerçek zamanlı bir etkileşimkurmaktadır. Yerel ölçekte, Türkiye, Endüstri 4.0'ın hızlı gelişimine ayak uydurmayaçalışsa da, teknolojik yetersizlikler nedeniyle, küresel yenilikçilik endeksi, küreselrekabet endeksi gibi küresel endekslere göre dünya standartlarının gerisinde kaldığıgörülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye küresel endekslerde geriye düşerken genç neslindördüncü endüstri devrimine bakış açısı ve bu konudaki bilgi düzeylerinin ölçülmesiamaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinibelirlemek için bir anket hazırlanmıştır. Hazırlanan anket Türkiye’deki üniversiteöğrencilerine uygulanmıştır. Bu çalışma kapsamında, faktör analizi ve yapısal eşitlikmodeli metotları kullanarak üniversite öğrencilerinin Endüstri 4.0 bilgi düzeylerinietkileyen değişkenler belirlenmiştir. Üniversite öğrencilerinin anket sorularınaverdikleri cevaplar üzerinden demografik bilgileri tanımlayıcı istatistikler iledeğerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular ve sonuçlar detaylı olarak Endüstri 4.0 anaçerçevesinde ele alınmıştır.
Anahtar Kelime:

INVESTIGATION OF INDUSTRY 4.0 KNOWLEDGE LEVEL OF UNIVERSITY STUDENTS IN TURKEY

Öz:
Industry 4.0, the fourth industrial reform, with its growing structure, has an impact on both societies and individuals by emerging in various fields such as production, service sector and daily life on a global scale. Industry 4.0 establishes real-time interaction between people, machines and products to develop a smart production model by taking flexible and personalized customer demands into account. At the local scale, even though Turkey tries to adapt to Industry 4.0's rapid development, because of the technological deficiencies, Turkey is losing positioning at several international ranking evaluations as in the global innovation index, and in the index of global competitiveness. The objective of this study to measure and evaluate the knowledge level of younger generation in Turkey. For this purpose, a questionnaire was prepared to determine the knowledge level about Industry 4.0 of the students. The questionnaire was conducted to students in Turkey. In the scope of this study, the variables affecting the knowledge level of Industry 4.0 were determined by using factor analysis and structural equation modeling methods. Demographic data of the university students was evaluated with descriptive statistics based on the answers of the survey. The findings and results are discussed in detail within the framework of Industry 4.0.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Butting, A., Konar, S., Rumpe, B., & Wortmann, A. (2018). Teaching model-based systems engineering for industry 4.0: Student challenges and expectations. In Proceedings of the 21st ACM/IEEE International Conference on Model Driven Engineering Languages and Systems: Companion Proceedings, 74-81, Copenhagen. doi : https://doi.org/10.1145/3270112.3270122
  • Chen, B., Wan, J., Shu, L., Li, P., Mukherjee, M., & Yin, B. (2017). Smart factory of Industry 4.0: Key technologies, application case, and challenges. IEEE Access, 6, 6505-6519. doi : https://doi.org/10.1109/ACCESS.2017.2783682 Fırat, O.Z., ve Fırat, S.Ü. (2017a). Endüstri 4.0 yolculuğunda trendler ve robotlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(2), 211- 223. doi : https://doi.org/10.5152/iujsb.2017.005
  • Fırat, S.Ü., ve Fırat, O.Z. (2017b). Sanayi 4.0 devrimi üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: Kavramlar, küresel gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi, 114, 10-23. Erişim adresi : http://toprakisveren.org.tr/tr-tr/alt sayfalar/303/sayi-114
  • Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50. Erişim adresi: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/002 224378101800104
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2016). Design principles for Industrie 4.0 scenarios. In 2016 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), IEEE, 3928-3937, Koloa, HI. doi : https://doi.org/10.1109/HICSS.2016.488
  • Kaygısız, E. ve Sipahi, H. (2018). Y kuşağı üniversite öğrencilerinin bireysel yenilik ve Endüstri 4.0 bilgi düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(2), 922-936. doi : https://doi.org/10.21547/jss.442879
  • Khajeheian, D., Colabi, A.M., Shah, A.K., Binti, N., Radzi, B.W.M., Jasimah, C.W., & Jenatabadi, H.S. (2018). Effect of social media on child obesity: Application of structural equation modeling with the Taguchi method. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(7), 1343. doi : https://doi.org/10.3390/ijerph15071343
  • Lasi, H., Kemper, H., Fettke, P., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industrie 4.0. Wirtschaftsinf, 56, 261– 264. doi : https://doi.org/10.1007/s11576-014- 0424-4.
  • Lu, Y. (2017). Industry 4.0: A survey on technologies, applications and open research issues. Journal of Industrial Information, 6, 1-10. doi : https://doi.org/10.1016/j.jii.2017.04.005
  • Milton, J. S. & Arnold, J. C. (2003). Introduction to probability and statistics: Principles and applications for engineering and the computing sciences. New York: McGraw-Hill.
  • Motyl, B., Baronio, G., Uberti, S., Speranza, D., & Filippi, S. (2017). How will change the future engineers’ skills in the Industry 4.0 framework? A questionnaire survey. Procedia Manufacturing, 11, 1501-1509. doi : https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.07.282
  • Özkoç, H.H., ve Karalar, H. (2019). K12 ve lisans öğrencilerinin Endüstri 4.0 kavramına ilişkin algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 243-258. doi : https://doi.org/10.17494/ogusbd.548351
  • Pereira, A. C., & Romero, F. (2017). A review of the meanings and the implications of the Industry 4.0 concept. Procedia Manufacturing, 13, 1206-1214. doi : https://doi.org/10.1016/j.promfg.2017.09.032
  • Qin, J., Liu, Y., & Grosvenor, R. (2016). A categorical framework of manufacturing for Industry 4.0 and beyond. Procedia Cirp, 52, 173-178. doi : https://doi.org/10.1016/j.procir.2016.08.005
  • Roblek, V., Mesko, M., & Krapez, A. (2016). A complex view of Industry 4.0. Journal of SAGE Open, 6(2), 1-11. doi : https://doi.org/10.1177/2158244016653987
  • Souza De Oliveira, P., & Sommer, L. (2017). Globalization and digitalization as challenges for a professional career in manufacturing industries—differences in awareness and knowledge of students from Brazil and Germany. Education Sciences, 7(2), 55. doi : https://doi.org/10.3390/educsci7020055
  • Temel, K. (2019). Endüstri 4.0 farkındalığının belirlenmesi: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi örneği. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14(1), 31-44. Erişim adresi : https://dergipark.org.tr/en/pub/girkal/issue/4 6790/568616
  • Torun, N.K., ve Cengiz, E. (2019). Endüstri 4.0 bakış açısının öğrenciler gözünden Teknoloji Kabul Modeli (TKM) ile ölçümü. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 22, 235-250. doi : https://doi.org/10.18092/ulikidince.444410
  • Yaşlıoğlu, M.M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul University Journal of the School of Business, 46(0), 74-85. Erişim adresi : https://dergipark.org.tr/en/pub/iuisletme/issu e/32177/357061
  • Yıldız, S.C., & Fırat, S.Ü. (2019). A study on Industry 4.0 awareness of undergraduate students by using structural equation modeling. International Statistics Congress Proceedings, 640-652, Muğla. Erişim adresi : https://drive.google.com/file/d/ 13KN_MjmbuwLgcYlXNRllkZvS0h9Z2ekS/view
  • Zhong, R.Y., Xu, X., Klotz, E., & Newman, S.T. (2017). Intelligent manufacturing in the context of Industry 4.0: A review. Engineering, 3(5), 616- 630. doi : https://doi.org/10.1016/J.ENG.2017.05.015
APA Yıldız S, Oktay Fırat S (2020). TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. , 1 - 16.
Chicago Yıldız Sevde Ceren,Oktay Fırat Seniye Ümit TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. (2020): 1 - 16.
MLA Yıldız Sevde Ceren,Oktay Fırat Seniye Ümit TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. , 2020, ss.1 - 16.
AMA Yıldız S,Oktay Fırat S TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 1 - 16.
Vancouver Yıldız S,Oktay Fırat S TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. . 2020; 1 - 16.
IEEE Yıldız S,Oktay Fırat S "TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ." , ss.1 - 16, 2020.
ISNAD Yıldız, Sevde Ceren - Oktay Fırat, Seniye Ümit. "TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ". (2020), 1-16.
APA Yıldız S, Oktay Fırat S (2020). TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği, 31(0), 1 - 16.
Chicago Yıldız Sevde Ceren,Oktay Fırat Seniye Ümit TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği 31, no.0 (2020): 1 - 16.
MLA Yıldız Sevde Ceren,Oktay Fırat Seniye Ümit TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği, vol.31, no.0, 2020, ss.1 - 16.
AMA Yıldız S,Oktay Fırat S TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği. 2020; 31(0): 1 - 16.
Vancouver Yıldız S,Oktay Fırat S TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ. Endüstri Mühendisliği. 2020; 31(0): 1 - 16.
IEEE Yıldız S,Oktay Fırat S "TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ." Endüstri Mühendisliği, 31, ss.1 - 16, 2020.
ISNAD Yıldız, Sevde Ceren - Oktay Fırat, Seniye Ümit. "TÜRKİYE’DEKİ ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN ENDÜSTRİ 4.0 BİLGİ DÜZEYLERİNİN BELİRLENMESİ". Endüstri Mühendisliği 31/0 (2020), 1-16.